גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זו מכונית שתגרום הנאה גם לנהגים טהרנים, רק חבל שהתמחור שלה כה גבוה

הגרסה החזקה של I5 החשמלית מצדיקה את התואר "ספורט סלון" ● היא משלבת בין איכות נסיעה ותא נוסעים של מכונית מנהלים יוקרתית לבין ביצועים אימתניים ● חבל שהמחיר מציב אותה בליגה אחרת ● מבחן דרכים

ב.מ.וו I5 M60 / צילום: יח''צ
ב.מ.וו I5 M60 / צילום: יח''צ

רבים בתעשיית הרכב האירופית עוקבים בדאגה אחרי ההתפתחויות במלחמת הסחר החדשה, שנפתחה בשבוע שעבר בין האיחוד האירופי לבין סין. לכאורה היצרניות האירופיות ירוויחו מהחלטת נציבות האיחוד להיערך לקראת הטלת מכסי עונשין על כלי רכב חשמליים שמיובאים מסין החל מסוף 2024, אבל המצב בשטח מורכב יותר. בפועל ליצרניות אירופיות רבות יש אינטרסים כלכליים בסין שעלולים להיפגע. היצרניות הגרמניות מייצאות לסין מדי שנה כרבע מיליון כלי רכב ומייצרות שם מיליונים, הן עבור השוק המקומי והן עבור יצוא לאירופה.

מבחן דרכים | האבזור נדיב, העיצוב נאה אבל המחיר של הרכב הזה מנצח
מבחן דרכים | מסך ענקי ומחיר תחרותי: האלטרנטיבה האטרקטיבית לטסלה 3
מבחן דרכים | למי שמעריך הנאה מנהיגה, הרכב הזה הוא אופציה נדירה

אחת הדוגמאות היא ב.מ.וו I5 החשמלית החדשה. המכונית מיוצרת גם במפעל באירופה וגם במפעל סופר-מתקדם בסין, שבו השקיעה ב.מ.וו מאות מיליוני דולרים. שני קווי הייצור חולקים ביניהם רכיבים ואם ממשלת סין תחליט להטיל מכסים נגד יצרניות אירופאיות שרשרת הייצור תיפגע.

עיצוב חיצוני

בניגוד לשלל החשמליות הסיניות היוקרתיות, עם העיצוב האווירודינמי הקיצוני, ה-I5 שומרת על מראה "גרמני" מוצק. זו מכונית ארוכה, עם קצת יותר מ-5 מ' בין הפגושים, ויש לה פרופורציות סדאן קלאסיות עם זנב ארוך יחסית למקובל בפלח ועמודי גג אחוריים בזווית מתונה. פרופיל הצד שמרני למעט עיטורים מבריקים במפתני הדלתות וחישוקים גדולים בעיצוב ייחודי בתחתית הדלתות. הזנב מזכיר את סדרה 5 היוצאת וגם עיצוב החרטום טיפוסי למותג ושומר על שכבת מצנן (גריל) כפולה וגדולה, שאופיינית לב.מ.וו. בחרטום ממוקמים פנסים בעיצוב המוכר של המותג ותחתם פגוש ספורטיבי עמוק עם פתחי אוורור גדולים ומושחרים. בסה"כ המכונית סולידית ויוקרתית ומצליחה להסוות את אופייה "החשמלי".

פנים הרכב

גם תא הנוסעים לא נכנע לתכתיבים אופנתיים, דוגמת עיצוב מינימליסטי ונטול מתגים, ושומר על עיצוב ותכנון מסורתיים. מערך הפיקוד דיגיטלי אבל לא תופס את החלל עם מסכי ענק אלא מסתפק במסך רוחבי, שמורכב משני מסכים שמשתלבים זה בזה.

העיצוב הכללי מרגיש קצת "כבד" ביחס לטסלה ושות' אבל מצליח לשדר יוקרה והייטק בזכות תאורת פנים מתוחכמת ושימוש בחומרי דיפון מרהיבים למראה ולמגע. לא תמצאו כאן ריפוד עור "צמחוני" ודיפוני "עץ" מפלסטיק. איכות הייצור והגימור עילית כפי שניתן לצפות מרכב ברמת המחיר הזו ובידוד הרעשים יעיל מאד בכל המהירויות. נסיעה ב־140 קמ"ש מחדירה לתא רק אוושה חרישית.

עם זאת לא ייתכן שמכונית יוקרה גרמנית ברמת המחיר הזו תציע בתשלום פריטים שמוצעים כסטנדרט בסינית שעולה שליש. כמו למשל עיסוי במושבים או סגירת ואקום של הדלתות. נמשיך להגיד את זה עד שהאסימון ייפול אצל האירופים.

החלל הפנימי מרווח, כפי שניתן לצפות מרכב שניצב על בסיס גלגלים באורך של כמעט 3 מ'. מרחב הראש לא נדיב כמו בקרוסאובר IX אבל סביר גם לנוסעים גבוהים. מרחב הרגליים טוב מלפנים ומאחור אם כי המושב האחורי מתוכנן בעיקר עבור שני מבוגרים. מושבי הספורט הקדמיים נוחים ותומכים היטב אבל מסעד המושב האחורי ממוקם בזווית די אנכית ואינו נוח לנסיעות ארוכות.

מולטימדיה ומצלמות

הנדסת האנוש מתוכננת היטב וקל להתרגל לנהיגה בזכות כמות סבירה של מתגים פיזיים ומתגי מגע לשליטה על מערכות חיוניות, אם כי השליטה על פתחי האוורור עדיין מסתתרת בתפריטים שעל המסך.

האבזור התקני בדגם ה-M60 מכובד וכולל מערכת קול לאודיופילים, גג פנורמי עם כיסוי חשמלי נגלל ומערך עזרי נהיגה מתקדמים, שמבצעים לא מעט ממשימות הנהיגה המתישות כמו שיוט אוטונומי בפקקי תנועה.

תא מטען

תא המטען רחב ועמוק יחסית ועם נפח של 490 ליטר ניתן להטעין לתוכו סט של מזוודות בגודל מלא או כמה תיקים של מקלות גולף. עם זאת את אופני ההרים שלכם תצטרכו להתקין באמצעות מנשא על הגג.

ה-I5 נמכרת בישראל בגרסה "מתונה" עם מנוע אחורי בודד בהספק של 340 כ"ס או בגרסה כפולת מנועים שנושאת את הסימול המחייב M60 - רמז לכך שתוכננה בחטיבת הספורט של ב.מ.וו. ל-M60 שהתייצבה למבחן יש שני מנועים עם הספק מירבי מרשים של 601 כ"ס ומומנט מירבי של עד כ-83 קג"מ, והיא מסוגלת להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.8 שניות.

ה-I5 מצוידת בסוללה בקיבולת מתונה יחסית של 84 קילוואט-שעה, שהטווח הנקוב שלה בגרסה החזקה הוא עד 497 ק"מ. יש בפלח המחיר הזה, ומתחת לו, דגמים עם סוללות גדולות יותר וטווח גדול משמעותית, כולל שתי הגרסאות של טסלה S המתחרה וה-EQE של מרצדס. עם מזגן פועל ברציפות ושימוש תכוף במצב "בוסט" (ראו בהמשך) - כי בשביל מה קונים M60 אם לא בשביל ליהנות - אפשר לצפות לטווח ריאלי שנע סביב 400 ק"מ ואולי פחות.

כאמור יש כיום בפלח החשמלי המיוחס הזה מתחרות מהירות לא פחות עם טווח גדול יותר. אבל טרם נתקלנו בפלח במכונית חשמלית, שהיא כה מגובשת ומהנה לנהיגה.

על הכביש

ל־I5 יש מתלי אוויר נשלטים אלקטרונית, מנגנון שמפצה על נטיית הגוף, והרבה אלקטרו-מכאניקה מחוכמת שמנתבת את המומנט לגלגלים הנכונים בזמן הנכון. הוסיפו לכך הגה מהיר ומאוזן ובלמים נשכניים וקיבלתם מכונית שגורמת לנהג לשכוח את ממדיה ואת משקלה על כבישים מפותלים. מתלי האוויר עושים עבודה טובה בניטרול זעזועים למעט על פסי הרעדה עירוניים, שגורמים להם להגיב בצורה נוקשה.

מחשב המנוע מציע כמה מצבי נהיגה, שהמתונים שבהם מאפשרים להתנהל עם הרכב כמו נהגים נורמטיביים בעיר ובכבישים עמוסים. מצבי הספורט כבר משחררים את הרסן ומאפשרים לרכב לייצר תאוצות שהודפות את הנוסעים לאחור, גם בעליות. מי שמחפש דרמה ילחץ על ידית ה"בוסט", שממוקמת משמאל להגה, ומשחררת את מלוא פוטנציאל המנוע ומעיפה את הרכב לעבר האופק בקצב מבהיל בכל נגיעה בדוושה. למרבה המזל המצב הזה זמין רק לפרקי זמן של כמה שניות בכל פעם, כך שלנהג יש מספיק זמן לשקול האם הוא באמת רוצה להסתבך בצרות.

מחיר

מחיר גרסת הבסיס החד-מנועית של ה-I5 מתחיל בכ-580 אלף שקל, וגרסת ה-M60 שנבחנה כבר מתחילה ב-850 אלף שקל. זה תמחור שאפתני, אפילו למכונית יוקרה של ב.מ.וו, שמציב את הרכב מול כמה מתחרות אימתניות כולל פורשה טייקן וטסלה S הסופר-מהירה. בשורה התחתונה, זו מכונית שתגרום הנאה גם לנהגים טהרנים, שנשבעו שלעולם שלא יישבו מאחורי ההגה של מכונית חשמלית.

חלק מהמתחרות

טסלה מודל S "פלייד"

730 אלף שקל לטסלה S גרסת PLAID, מאובזרת במערכות בטיחות מתקדמות. הספק כולל של מעל 1000 כ"ס ותאוצה ל־100 ב־2.3 שניות. תא מרווח אך פחות מפואר.

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

פורשה טייקן 2024

835 אלף שקל לגרסת הבסיס של פורשה טייקן המחודשת. הספק כולל של 435 כ"ס, זינוק ל־100 ב־4.8 שניות וטווח סוללה של עד 680 ק"מ. תא הנוסעים עבר שיפור מקיף.

טייקן 2024 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה