גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זכאים לרכב מהעבודה? הבחירה בדגם חשמלי פחות משתלמת בגלל עיוות מס

מס שווי השימוש העתיק, שמכניס למדינה 5 מיליארד שקל בשנה, לא מותאם לעידן הרכב החשמלי: מציע "הטבה" שנשחקת במהירות ומספק מוטיבציה שלילית לעבור לרכב חסכוני וירוק ● בציי הרכב ממשיכים להעדיף רכבי בנזין מזהמים, אבל נראה שהאוצר מעדיף זאת כך

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock
רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

רגולציית מיסוי הרכב בישראל נוטה להתקדם ולהתעדכן באיטיות רבה, מה שלא מפתיע אם לוקחים בחשבון ששיטת מיסוי הרכב הקיימת מניבה למדינה הכנסות עשירות וצומחות. לפיכך ההתייחסות של הרגולטורים אליה היא בבחינת "לא מחליפים סוס מנצח". אלא ששוק הרכב בישראל ובעולם עובר כיום שינויים מהירים לנוכח הכניסה המואצת של כלי הרכב החשמליים, ורגולציית מיסוי הרכב, שרובה נקבעה לפני יותר מעשור, לא מותאמת לשינויים. 

בעלי רכב חשמלי? החוק שיחייב אתכם בתשלום על כל ק"מ יוצא לדרך
זינוק של 40% במסירת המכוניות החשמליות: זו המדינה המובילה בשוק

אחת הדוגמאות הבולטות היא מס "שווי השימוש ברכב צמוד", שנועד למסות את מרכיב השימוש ה"פרטי" שעושה העובד ברכב שמעמיד לרשותו המעביד. שיטת חישוב שווי השימוש חוגגת בקרוב 14 שנה, שבמהלכן היא הצליחה להכפיל כמעט את הכנסות המדינה בסעיף הזה לכ-5 מיליארד שקל בשנה. אולם כשהיא נהגתה כמעט לא היו כלי רכב חשמליים בישראל, וכיום, כשהשוק הפרטי עובר לחשמל בקצב מואץ, המס הזה יוצר שלל עיוותים - החל מתמריץ שלילי של העובדים לעבור לרכב חשמלי וכלה בגביית יתר ממקבלי הרכב הצמוד.

התוצאה היא שבשנת 2023, שהייתה שנת שיא בפלח הרכב חשמלי עם כ-50 אלף מכירות, רק אחת מכל עשר רכישות של ציי הרכב הייתה של רכב חשמלי. בקרב הלקוחות הפרטיים, לשם השוואה, היחס הזה היה אחת לארבע.  

 

מס הקנייה זינק, סכום ההטבה לא

ההיענות של הציים נמוכה למרות שרוב המעסיקים בישראל מציעים לעובדים שזכאים לרכב צמוד אפשרות לבחור דגמים חשמליים, לצד דגמים שצורכים דלק (בנזין, היברידיים ופלאג אין). חלקם אף מעניקים תמריצים כספיים לעובדים שעוברים מבנזין לחשמל.

אחת הסיבות העיקריות להסתייגות של הציים היא אותו מס "שווי השימוש ברכב צמוד", שמחושב על-פי 2.48% ממחיר המחירון של הרכב כחדש. כלומר, אם הרכב עולה כחדש 100 אלף שקל, ייזקף לחובת העובד בגינו מס של 2,480 שקל בחודש.

מאז ינואר 2022 מעניקה המדינה תמריץ לעובדים שבוחרים ברכב חשמלי, בדמות הפחתה של 1,200 שקל בחודש ממס שווי השימוש (כיום 1,260 שקל). בפועל, ההטבה הזו איבדה את האפקטיביות שלה במהירות. כשנקבע גובה ההטבה, מס הקנייה על רכב חשמלי עמד על 10% בלבד, ומאז הוא זינק בעקבות שתי העלאות ל-35%, ויחד עימו זינק גם שווי השימוש שמשלמים העובדים, שמבוסס כאמור על אחוז קבוע ממחיר המחירון הרכב.

בינואר 2025 צפוי מס הקנייה לזנק ל-45% לכל הפחות, ומחירי כלי הרכב החשמליים ירשמו עוד זינוק. בשורה התחתונה השווי הריאלי של אותה "הטבה" נשחק בעשרות אחוזים מבלי שהמדינה תטרח לעדכן אותה. יתר על כן, על-פי תקנות מס הכנסה, המעביד לא יכול לגלם לעובד את הוצאות החשמל של טעינת הרכב ממטען בביתו הפרטי, כך שאותה "הטבה" נשחקת בעוד כמה מאות שקלים לחודש. 

העדפת היברידיים, עידוד עקיף לצריכת דלק

סיבה נוספת לחוסר האפקטיביות של הטבת שווי השימוש לרכב חשמלי היא שהעובדים יכולים לקבל הטבה, בשיעור מופחת, גם על כלי רכב עם הנעת הייבריד ופלאג-אין. אלה כלי רכב פחות "ירוקים" אבל הרבה יותר שימושיים בכל הנוגע לטווח הנסיעה, בשל היעדר תלות בעמדות טעינה. רכבי פלאג-אין נהנים כיום מהטבה חודשית של 1,050 שקל בשווי השימוש, בעוד שכלי רכב היברידיים נהנים מהפחתה של 530 שקל. כלומר מבחינת העובד היתרון הכלכלי של הטבת שווי השימוש על רכב חשמלי פחות משמעותית.

נזכיר כי אחת המוטיבציות המרכזיות לעבור לרכב חשמלי היא חיסכון בעלויות השוטפות, בעיקר בדלק. אלא ששיטת שווי השימוש הנוכחית מעודדת נסועת יתר בציים ואדישות של בעלי הרכב הצמוד למחירי הדלק הגבוהים. רוב בעלי הרכב הצמוד בישראל מקבלים מהמעביד הטבת "דלק חופשי", שכמעט לא מוגבלת בקילומטרים. כלומר, גם כשמחירי הדלק נוסקים בעשרות אחוזים, לעובדים אין מוטיבציה לעבור לרכב חשמלי, אלא אם המעביד יוצא מגדרו כדי להעניק להם תמריצים כמו בונוסים, מימון עלויות הטעינה וכדומה.

מס הנסועה מספק מוטיבציה שלילית

מוטיבציה שלילית נוספת למעבר של נהגי ציים לרכב חשמלי מספק "מס הנסועה" העתידי, שנמצא בשלבי חקיקה מתקדמים לקראת אישורו בכנסת. מדובר על מס בגובה של 15 אגורות "בלבד" לקילומטר נסועה, שיוטל על רכב חשמלי החל מ-1 בינואר 2026. אולם בהתחשב בכך שהנסועה השנתית הממוצעת של מקבלי רכב צמוד כפולה כמעט מזו של רכב בבעלות פרטית, די ברור שמקבלי הרכב הצמוד הם אלה שיישאו בעיקר הנטל של המס החדש. כלומר, הם עתידים לשלם בסביבות 5,000 שקל בשנה, במקום כ-2,500 ברכב בבעלות פרטית.

העלות העתידית הזו טרם מופנמת בחוזי העבודה של העובדים בישראל, ואין שום ודאות שהמעבידים יסכימו "לספוג" את עלויות מס הנסועה במלואן או בחלקן, למרות שהם חוסכים בהוצאות הדלק.

יתר על כן, מס הנסועה הוא בבחינת "צ'ק פתוח" לאוצר, בזכות סעיף שמאפשר עדכון שנתי כמעט לא מוגבל בגובהו, כך שהעלויות העתידיות של המס עשויות להיות גבוהות אף יותר. למותר לציין כי עלות מס הנסועה, אם אכן תגולגל בחלקה או במלואה על העובדים, תשחק עוד יותר את "הטבת שווי השימוש" של הממשלה לרכב.

המס מותאם לעלויות השוטפות של רכבי בנזין

המכשול הגדול ביותר בשיטת שווי השימוש הנוכחית על רכב חשמלי הוא גביית יתר. כאמור, מס שווי השימוש החודשי, בגובה 2.48% ממחיר הרכב כחדש, תוכנן בתחילת העשור הקודם בהתאם למבנה העלויות השוטפות של רכבי בנזין: דלק, טיפולים תקופתיים תכופים, אגרות, ביטוחים וכו'. אבל ברכב חשמלי העלויות השוטפות נמוכות משמעותית: המחיר לקילומטר בטעינה ביתית נמוך כמעט פי שישה מהמחיר לקילומטר של רכבי בנזין, האגרה השנתית נמוכה משמעותית (בינתיים), עלויות הטיפולים נמוכות דרמטית וכו'. כלומר, עובדים עם רכב חשמלי צמוד משלמים למדינה שווי שימוש שמבוסס על העלויות הגבוהות של רכב בנזין יקר ומזהם, מינוס אותה "הטבה" שנשחקה משמעותית.

בשורה התחתונה, הרגולציה הנוכחית של שווי השימוש מיושנת, לא מתאימה למציאות ולא מעניקה מוטיבציה למעבר לרכב חשמלי בציי הרכב, שאחראים לכמעט שליש מרכישות הרכב החדש בישראל.

די ברור שבלי ציי הרכב אין סיכוי שתושג המדיניות המוצהרת של הממשלה לעבור ל-100% רכישות חשמלי עד סוף העשור. אבל בינתיים המדינה ממשיכה לגבות כ-5 מיליארד שקל בשנה ממס שווי שימוש, עם בונוס של עוד כמה מיליארדים מבלו על בנזין מזהם, שציי הרכב הם צרכנים "כבדים" שלו. אז מבחינת המדינה זה בהחלט WIN. 

עוד כתבות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי