גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הציבור מעדיף נזילות על ריבית: המלחמה עצרה את העברת הכספים לפיקדונות

הרבעון האחרון של 2023, בו פרצה המלחמה, סימן שינוי מגמה ביתרת העו"ש של הישראלים: מצניחה חדה מתמשכת, היא זינקה ב־43 מיליארד שקל ● בין הסיבות: העדפה לכסף נזיל בסביבת אי־ודאות, קיטון בהוצאות וגיוס מילואים מסיבי ● וגם: מה עשתה המלחמה למינוס שלנו?

הציבור מעדיף נזילות על ריבית / צילום: Shutterstock
הציבור מעדיף נזילות על ריבית / צילום: Shutterstock

אחת ההנחות המקובלות בעולם הכלכלי היא שמוצר החיסכון או ההשקעה שמשקף באופן הטוב ביותר את הלכי הרוח של הציבור הן קרנות הנאמנות. בכל פעם שפורץ משבר מקומי או עולמי, הציבור ממהר לפדות את כספיו. כך קרה בקורונה כשביום אחד, ב־15 במרץ 2020, איבדו קרנות הנאמנות 10 מיליארד שקל בהיקף הנכסים שלהן. כעת, נתונים שגלובס אסף מגלים שבשנתיים האחרונות גם יתרות העו"ש של הציבור הפכו לברומטר מובהק למצב המשק. 

קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות
החיים המפנקים שאחרי הפוליטיקה: כמה מרוויחה איילת שקד על 25 שעות עבודה בשבוע?

מהנתונים עולה כי מאז החל בנק ישראל להעלות את הריבית באפריל 2022 נרשמה תזוזה ביתרות העו"ש של הציבור. באותה תקופה הפנו הלקוחות את מאות מיליארדי השקלים שלהם לאפיקים נושאי ריבית כמו פיקדונות בנקאיים, קרנות נאמנות כספיות וגם לשוקי ההון.

כך, על פי נתוני בנק ישראל, בתום שנת 2023 נותרו בחשבונות העו"ש של תושבי ישראל 497.6 מיליארד שקל - ירידה של כמעט 15% לעומת יתרת הכספים שנרשמה בסוף 2022, ושל 29% לעומת היתרה טרם תחילת העלאות הריבית.

 

מכיוון שהמספרים הללו עלולים להכיל גם חשבונות עו"ש נושאי ריבית (בעקבות הלחץ הציבורי, חלק מהבנקים החלו להציע ריבית על יתרת עו"ש חיובית, אך הגבילו אותה ליתרה של עד כ־25 אלף שקל), צללנו לדוחות הבנקים. מהם עולה כי בבנקים שכבר פרסמו דוחות שנתיים - הפועלים, מזרחי טפחות, דיסקונט והבינלאומי - יתרת העו"ש שאינו נושא ריבית עמדה בסוף 2023 על כ־342 מיליארד שקל, קיטון של כ־23% לעומת סוף 2022. המשמעות היא שיותר מ־80 מיליארד שקל יצאו מחשבונות העו"ש באותה השנה.

ההתהפכות במגמה

אולם, הנתון המעניין יותר שממחיש את הלך הרוח של הציבור מתגלה כשבוחנים את התנהלותו לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב־7 באוקטובר - אז התהפכה המגמה. בחודש אוקטובר עוד נרשם קיטון ביתרות העו"ש של תושבי ישראל לכדי 454.8 מיליארד שקל, אך בנובמבר זינקו היתרות לסך של 475.3 מיליארד שקל - כלומר גידול של 20.5 מיליארד שקל ביתרות העו"ש בתוך חודש אחד. המגמה החדשה נמשכה גם בדצמבר, כשהיתרות הסתכמו בסוף השנה כאמור ל־497.6 מיליארד שקל.

הסיבה המרכזית לכך, כפי שטוענים במערכת הבנקאית, היא שהציבור מעדיף את הכסף שלו זמין ונזיל לכל צרה שלא תבוא. לכן הוא מעדיף שלא לסגור אותו לתקופות ארוכות כאשר אי־הוודאות הביטחונית, הפוליטית ואולי גם הכלכלית גדלה.

כאן נציין כי העצירה בהוצאת הכספים מהעו"ש מגיעה על רקע הערכות שפורסמו לקראת סוף 2023 כי בנק ישראל יחל להוריד את הריבית (מה שאכן קרה בינואר 2024). הבנקים אומנם מיהרו להפחית את הריבית על הפיקדונות עוד לפני ההפחתה בפועל, אך עדיין אפשר היה למצוא בהם ריביות של 4% בפיקדון שנתי, אך הציבור העדיף את הנזילות.

גם בחינת הדוחות הכספיים של ארבעת הבנקים ממחישים את המגמה הזו. בתשעת החודשים הראשונים של 2023 קטנה יתרת העו"ש בחשבונות ללא ריבית של בנק הפועלים ב־44 מיליארד שקל, בעוד ברבעון האחרון היא צמחה בכ־4 מיליארד שקל. במזרחי טפחות קטנה היתרה בין ינואר לספטמבר ב־20 מיליארד שקל אך ברבעון הרביעי גדלה בכ־5 מיליארד. בדיסקונט המספרים מדברים על קיטון של יותר מ־16 מיליארד שקל עד ספטמבר, אך מאז גדלה היתרה ב־1.5 מיליארד כאשר בבינלאומי המספרים דומים.

 

השינויים בהרגלי הצריכה

סיבה אפשרית נוספת לגידול ביתרות העו"ש, היא שצד ההוצאות של הישראלים קטן בחודשים הראשונים למלחמה. הדבר קרה בעיקר סביב סגירה כמעט מלאה של השמיים ואלפי בתי עסק שנסגרו או צמצמו את פעילותם. נתוני שבא על פעילות בכרטיסי האשראי מלמדים כי באוקטובר נרשמה ירידה של 7.3% בהוצאות לעומת אוקטובר שקדם לו, ובנובמבר הירידה עמדה על כ־5.5%.

לכך מצטרף גם השינוי בהרגלי הצריכה של חיילי וחיילות המילואים. על פי ההערכות, מאז תחילת המלחמה גויסו מאות אלפים, חלקם אפילו משרתים ברצף עד ימים אלו. בזמן שרובם שומרים על רמות השכר שלהם ואף מעבר לכך בזכות מענקים, ההוצאות מתכווצות. חייל מילואים לרוב מוציא פחות כסף על תחומים כגון פנאי, מסעדות או תיירות. תופעה זו בקרב המילואימניקים מזכירה במידה מסוימת את תקופת הקורונה, אז ההוצאות של משקי הבית נחתכו ורמות החיסכון עלו.

בנוסף, בהחלט ייתכן שבשל עיסוק בביטחון האישי, הציבור הקדיש פחות זמן ותשומת לב לנושא הפיננסי. זאת אפשר ללמוד גם מהמשיכות מקרנות ההשתלמות שגברו במקביל לעליית הריבית. בעוד שבמחצית מחודשי 2023 עמדו המשיכות החודשיות על 2 מיליארד שקל ויותר, הממוצע בחודשים אוקטובר־דצמבר היה 1.6 מיליארד שקל בלבד. 

"חשוב לזכור - הסכומים המצטברים בעו"ש אומנם מצטברים לכדי מאות מיליוני שקלים, אבל בפועל הם בנויים מהרבה סכומים קטנים של אלפי ועשרות אלפי שקלים בודדים ללקוח, ולאו דווקא מלקוחות שמחזיקים מיליוני שקלים בעו"ש", אומרת מירב אוליאל, מנהלת מחלקת נכסי לקוחות בבנק ירושלים. "חשוב לזכור שגם אם אנחנו מחזיקים סכומים נמוכים יחסית בעו"ש, יש להבין שאנחנו מפסידים מאות ואלפי שקלים בשנה מכך שאנחנו לא מבצעים פעולה פשוטה כמו הפקדה לפיקדון".

כאן יש לציין כי ייתכן שהמגמה שוב משתנה. בינואר הצטמצמה יתרת העו"ש לסכום של 490.8 מיליארד שקל, פער של כמעט 7 מיליארד שקל לעומת דצמבר. עוד מוקדם להגיד אם אכן מדובר במגמה של ממש, אך פערים אלו נובעים מהתייצבות יחסית בתמונת המלחמה (בדרום ובצפון), שיח חוזר והולך על הפסקת אש לצורך החזרת החטופים והזדמנויות אטרקטיביות בשוקי ההון בעולם.

המינוס של הציבור קטן

אם יש צד חיובי בסיפור הזה הרי שהוא מאפשר למשקי בית רבים לצמצם את המינוס, כשההוצאות קטנות והכסף הזמין גדל. על פי בנק ישראל, ב־2022 כמחצית מחשבונות העו"ש נמצאו במשיכת יתר ו־25% מהחשבונות נמצאו במשיכת יתר כרונית - כלומר במינוס במשך 12 חודשים רצופים. בנוסף, עבור חשבונות שנמצאו במשיכת יתר רגילה עמד אז הממוצע על מינוס של כ־15 אלף שקל, בעוד עבור חשבונות במשיכת יתר כרונית הממוצע עמד על 20.4 אלף שקל.

נתונים מלאים ועדכניים על היקפי משיכת היתר של הישראלים טרם פורסמו אך הבנק המרכזי מפרסם נתונים על סך כל יתרת החובה שלא חורגת מהמסגרת המאושרת על ידי הבנקים, מהם עולה כי היא ירדה מתחילת המלחמה. בדצמבר היא הסתכמה ב־9.56 מיליארד שקל, לעומת 10.06 בנובמבר ו־10.3 מיליארד באוקטובר (זינוק לעומת ספטמבר בשל תקופת החגים).

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי