גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כבר שלושה עשורים מפנטזים על התרופה הזו, עכשיו היא אושרה

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

"פעם או פעמיים בחודש מגיע לבית החולים סורוקה מטופל עם שחמת כבד או סרטן כבד שנגרמו בגלל כבד שומני, והמטופל בכלל לא ידע שהוא חולה", אומר ד"ר אוהד עציון, מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד בבית החולים. מחלת הכבד השומני כנראה פחות מוכרת מכפי שהיא נפוצה, אבל בסוף השבוע האחרון הסתיימו שלושה עשורים של חיפוש אחר תרופה למחלה באישור למוצר ראשון: Rezdiffra של חברת מדריגל האמריקאית. עצם קיומה של תרופה צפוי כעת לשנות את הדינמיקה בשוק.

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית
ניתוח | הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

שאלת האבחון גולגלה למשלמים

כבד שומני הוא חלק מהסינדרום המטבולי, שכולל מחלות לב, סוכרת והשמנה. כ־30% מהציבור הם בעלי כבד שומני, ובכ־15% מהם מתפתחת דלקת בכבד שעלולה לגרום בתורה להצטלקות. ההצטלקות מתרחשת בקרב כ־20% מהחולים עם דלקת. בהתחלה הכבד מחדש את עצמו במקביל להצטלקות, ולא ניכרים בהכרח תסמינים של המחלה. כאשר ההצטלקות מהירה יותר מהתחדשות הכבד, היא מובילה לפגיעה משמעותית בתפקודי הכבד ובשלב האחרון החולה סובל משחמת.

בגלל הדינמיקה של המחלה, כדי לטפל בה יש לאבחן אותה לפני שהיא הופכת לשחמת הכבד. התרופה של מדריגל שאושרה ותרופות אחרות שבניסויים מכוונות לשלב ההצטלקות. אבל האבחון הוא משימה מאתגרת. מדובר בכמויות גדולות של אנשים, חסרי תסמינים ספציפיים למחלה, וקשה מאוד לאתר אותם.

לכן, בעוד שחלק מהאנליסטים מנבאים לתחום כולו הכנסות של עשרות מיליארדי דולרים בשנה, אחרים מכוונים למספרים נמוכים יותר. כך או כך מדובר בעולם חדש ומעניין, הן לתעשייה הרפואית והן לציבור החולים ולקבוצות הסיכון.

"כבד שומני מופיע בדרך כלל אצל אנשים עם השמנה, ובשכיחות גדולה יותר אם יש להם גם סוכרת", אומרת ד"ר הלנה קצ'מן, מנהלת היחידה למחלות כבד וכיס מרה באיכילוב. "ניתן לזהות שומניות הכבד באולטרסאונד, אך המלצת הטיפול עד עכשיו הייתה שינוי בתזונה ופעילות גופנית. אגב, שתיית קפה כנראה משפרת את המצב, עד חמש כוסות ליום".

איך מוצאים בתוך הקהל הענק הזה את אלה שבסיכון גבוה יותר, שכבר החלה אצלם הדלקת או אפילו ההצטלקות? היום הבדיקה המובילה היא ביופסיה, בדיקה פולשנית, יקרה בכסף ובכוח אדם ולעתים אף מסוכנת. בכל מקרה, אי־אפשר לשלוח את כל המאובחנים בכבד שומני לבדיקה הזאת. "אפילו אם רק יפנו את כולם להמשך בירור אצל רופאי כבד, אנחנו נקרוס", אומר עציון.

יש דרך לנחש מי בסיכון גבוה יותר ולשלוח רק אותו לבדיקה?
עציון: "לצערנו הקשר אינו לינארי בין כמות השומן בכבד לסיכון להידרדרות. ישנם אלגוריתמים שמביאים בחשבון תוצאות של בדיקות אנזימי כבד יחד עם תחלואה נוספת כמו סוכרת ומשתנים נוספים, כדי להצביע על המטופלים בסיכון. רופא המשפחה יכול להפעיל את האלגוריתם הזה, אבל זה לא מדויק".

קצ'מן ועציון מציינים בדיקה חדשה יחסית בשם פיברוסקאן, שבוחנת את רמת ההצטלקות, אלא שהיא עולה בדרך כלל כמה מאות שקלים למטופל ואינה בסל הבריאות.

"האנליסטים של מדריגל חששו שה־FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקאי, ידרוש ביופסיה כתנאי לטיפול בתרופה", אומר אלן בהרב, מנכ"ל גלמד הישראלית, הפועלת בתחום הצטלקות הכבד. "לבסוף FDA דרש אבחנה של הצטלקות אבל לא קבע שיש להוכיח זאת דווקא בביופסיה. הוא גלגל את שאלת האבחון למשלמים - חברות הביטוח וסלי הבריאות".

משמעות הדבר היא שכאשר ועדת הסל תדון בתרופה, היא תצטרך להביא בחשבון את עלויות הטיפול בה וגם את עלויות הבדיקות המקדימות.

בישראל, ההערכות הן שיש כ־100 אלף איש עם הצטלקות כתוצאה מכבד שומני, והעלות הצפויה של טיפול שנתי בכל אחד מהם תגיע לעשרות אלפי שקלים. לכך צריך להוסיף בדיקות בקהל גדול פי חמישה.

 

עם זאת, מדגיש עציון, "השתלת כבד עולה מיליון שקל, וגם סרטן כבד הוא יקר מאוד, שלא לדבר על אובדן פריון עבודה, כי חלק מהחולים הללו הם אנשים צעירים, בני 40־50".

הפנטזיה על שוק ענק נגוזה?

למרות הראשוניות, יכול להיות שלא התרופה של מדריגל תביא לשינוי בשוק. התוצאות שלה, אומרים עציון ובהרב, לא היו שומטות לסת. רק אצל כ־30% מקבוצת הטיפול במינון הגבוה נעצרה החמרת ההצטלקות, לעומת 10% בקבוצת הביקורת. האישור שהתקבל הוא מותנה, ועל החברה לבצע ניסויים נוספים. בנוסף, הוגבל השימוש בתרופה יחד עם סטטינים, תרופות להורדת כולסטרול, שניטלות על ידי לא מעט מקהל היעד הפוטנציאלי. "או בקיצור, יש סיבה שמדריגל לא נרכשה על ידי חברה גדולה. קודם רוצים לראות איך הם מסתדרים בשוק", אומר בהרב.

גורם נוסף שעשוי לשים לתרופה מקלות בגלגלים הוא התרופות להרזיה ממשפחת GLP1. מאז כניסתן לשוק נשמעת המנטרה שהן חיסלו את כל שוק הכבד השומני. אם לא יהיו אנשים עם עודף משקל קיצוני, לא יהיה גם שומן בכבד, וממילא לא דלקת, צלקת או שחמת. ניסויים קליניים ראשונים שנערכו בתרופות GLP1 בחולים עם הצטלקות בעקבות כבד שומני הראו כי התרופות הללו מובילות גם לירידה בכמות השומן בכבד, אבל לא מטפלות בהצטלקות שכבר התרחשה.

"התרופות הללו חיסלו את הפנטזיה שהייתה לשוק הזה פעם, על תרופה שתינתן לכל בעלי הכבד השומני, כמו שמטפלים בכל בעלי הכולסטרול הגבוה", אומר בהרב. "היום רופא ממילא ירשום לקהל הרחב GLP1 לטיפול בכל התסמונת המטבולית שלו.

"אבל יש מי שבכל זאת יגיע לשלבי ההצטלקות - כאלה שהתרופות נגד השמנה לא בשבילם, או שהם התחילו ממשקל גבוה מדי, או כבר הצטלקו לפני שהתחילו בטיפול תרופתי. אנחנו מאמינים שבעתיד יהיו תרופות משולבות, קומבינציה של GLP1 עם תרופות שעובדות ישירות על הכבד".

נובו נורדיסק , החברה המובילה בתרופות GLP1 להרזיה, בעצמה השקיעה לאחרונה בחברה בתחום הטיפול בכבד שומני. זה אומר שהחברה עצמה כנראה לא חושבת שהשוק הזה פתור.

הישראליות שמנסות לשפר תוצאות

האישור לתרופה של מדריגל הגיע אחרי המון ניסיונות כושלים, שכל אחד מהם טלטל את התחום. בין החברות שניסו ולא הצליחו לפתח תרופה בסקטור היו אסטרהזנקה, BMS, פייזר, ג'נפיט וגם חברה שהפכה במשך תקופה למילה נרדפת לתחום - אינטרספט פארמה, שנעה בין שוויים של 9 מיליארד דולר לכמה מאות מיליונים עד שקיבלה את ה"לא" הסופי מה־FDA ב־2023 ונמחקה מהמסחר.

כיום מספר רב של תרופות חדשות מנסות לשפר את התוצאות, ביניהן שלוש עם זיקה ישראלית. 89bio, שפועלת מארה"ב אבל יש לה מרכז פיתוח ברחובות, היא המתקדמת ביניהן.

"זו אחת בין כמה חברות שתוקפות את הצלקת במנגנון שנראה על פניו פוטנטי יותר לטיפול בצלקת, אבל אנחנו עדיין צריכים לראות את תוצאות היעילות והבטיחות מניסויים גדולים וארוכים", אומר בהרב, 89bio מתחילה ממש בימים אלה את שלב III של הניסויים הקליניים, ונסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

גלמד, שהוקמה בשנת 2000, נסחרת לפי שווי כ־2 מיליון דולר בלבד, אחרי שנכשלה בניסוי גדול. החברה הסבה את פעילותה למחלה נדירה יותר שמאופיינת גם היא בהצטלקות בכבד -  PSC. זה הכיוון שאליו הלכה פחות או יותר גם גיליאד, שלמרות כישלון צורב מאוד בתחום הכבד השומני רכשה לאחרונה ב־3.4 מיליארד דולר חברה שמפתחת תרופה למחלה דומה נוספת ששמה PBC. גם חברת כמומאב הישראלית, הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 10 מיליון דולר, עוסקת בתחום ההצטלקויות ונמצאת בניסוי שלב II ב-PSC.

חברה נוספת שפנתה לשוק הזה היא כן פייט, שפיתחה בעבר תרופות למחלות דלקתיות אחרות ולסרטן. כן פייט ניסתה כמה אינדיקציות, ללא מוצר מאושר עד היום, אך לדברי עציון התוצאות הראשוניות שלה בתחום הכבד השומני הן מעניינות. החברה נסחרת לפי שווי של 12 מיליון דולר בנאסד"ק ובתל אביב.

פוטנציאל השוק לחברה שתצליח לטפל בהצטלקות שמקורה בדלקת עשוי להיות גדול יותר אפילו רק מהשוק הגדול הזה, אומר בהרב. "זוהי אותה צלקת - גם בשחמת כבד שמקורה באלכוהול, גם בצהבת נגיפית, אבל גם באיברים אחרים, לדוגמה פיברוזיס בריאות, הצטלקות של הלב אחרי התקף ואפילו צלקת על פצע".

עוד כתבות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד