גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"קשה עד בלתי אפשרי": הבכיר שמנתח האם ישראל יכולה לנצח במלחמה

מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, משוכנע שהממשל האמריקאי לא מצליח להפנים את המשמעות הקיומית של מיטוט חמאס ● בשיחה עם גלובס הוא מדבר על חשיבות כניסת צה"ל לרפיח ועל החזרת ההרתעה הצבאית למרות "המשקולות שביידן מציב על רגלי ישראל"

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור
מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

בשבוע האחרון, במיוחד מאז פורסם שחמאס השיב להצעה להפסקת אש ושחרור החטופים, הבלבול סביב הנעשה בלחימה ברצועת עזה גובר וקשה להבין לאן פנינו במערכה. כדי לנסות להעריך מה צופה העתיד דיברנו עם היועץ לביטחון לאומי וראש המטה לביטחון לאומי (המל"ל) לשעבר, מאיר בן שבת, שמכהן כיום כראש מכון משגב לביטחון לאומי ולאסטרטגיה ציונית.

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן 
המבצע הצבאי של טורקיה ועיראק להקמת מסדרון יבשתי למפרץ הפרסי 

בראש ובראשונה שאלנו למה הצבא ממשיך להתחפר בח'אן יונס ולא מתקדם לאזורים נוספים בדרום הרצועה. "ח'אן יונס היא העיר השנייה בגודלה ברצועה ומהווה אחד המוקדים המשמעותיים של חמאס, מה שמצריך העמקה של הלחימה. הצבא עושה זאת באופן שיטתי ורושם הישגים לא מבוטלים", אומר בן שבת. "עם זאת", הוא מוסיף, "כולם מבינים שאנחנו נערכים לשלב הבא ברפיח".

 

העיכוב בח'אן יונס הוא כי צה"ל מנסה להרוג את סינוואר?
"הפעילות יכולה לשרת גם את המטרה הזו אך ישנן מטרות נוספות".

באמת נחוץ ללכת הלאה לרפיח?
"חטיבת חמאס ברפיח מהווה חמישית מכוחו הצבאי של הארגון. בנוסף למשימותיה כשאר החטיבות, היא אחראית על רצועת הגבול שמחברת את עזה עם העולם החיצון. דרכה מתבצעות הברחות של אמצעי לחימה, ציוד טכני, וגם תנועות של פעילים ומפקדים. במהלך הלחימה נדחקו לרפיח מפקדים ומחבלים רבים מאזורים אחרים ברצועה שמצאו שם מקלט. מישהו חושב שניתן למוטט את חמאס בלי לפעול ברפיח?".

פליטים עזתים ברפיח בסמוך לגבול עם סיני / צילום: ap, Hatem Ali

המחלוקות עם ארה"ב

מה דעתך על הביקורת של האמריקאים על התנהלות המלחמה?
"התייצבות הנשיא ג'ו ביידן לצד ישראל בתחילת המלחמה תיזכר כאחד מרגעי השיא ביחסי המדינות. הזמן שחלף מאז, התמונות מעזה, המחלוקות שנתגלעו בסוגיות המלחמה ו'היום שאחרי' והפוליטיקה הפנימית בארה"ב לקראת הבחירות לנשיאות, עשו את שלהם והפכו את היחסים למתוחים ורגישים. ביידן אומנם מצהיר שהוא ממשיך לתמוך במטרות שישראל הגדירה למלחמה, אך המשקולות שהוא מציב על רגליה הופכות את השגתן למשימה קשה עד בלתי אפשרית".

מלבד הפעולה ברפיח, בן שבת מתאר עוד ארבע סוגיות במחלוקת בין ישראל לארה"ב, בהן ציפיית ביידן להפחתת היקף הנפגעים הפלסטינים. "אך האם הנטל כולו צריך להיות על כתפי ישראל? האם חשבו בוושינגטון על האפשרות לשכנע את מצרים לאפשר מקלט זמני ברפיח המצרית?", תוהה בן שבת. עוד הוא טוען שדרישת ביידן להגדלת הסיוע ההומניטרי "מלמדת שבממשל לא הפנימו שהבעיה אינה העברת הסיוע לרצועה אלא חלוקתו. חמאס ישתלט על כל מה שיוכנס".

בן שבת מציין גם את חילוקי הדעות בנוגע להקמת "רשות פלסטינית משופרת" בעזה. "בוושינגטון לא מבינים למה ישראל לא רוצה להחזיר לעזה את הרש"פ במיתוג חדש. הם לא הפנימו את החשדנות הישראלית ביחס לרשות ולבכיריה ובאשר לאפשרות לכונן בעזה ממשל שלא ישתף פעולה עם חמאס. ההתעלמות מהיקף התמיכה של הציבור העזתי בחמאס מובילה להערכה אופטימית מדי ביחס ליכולת לחולל שינוי. כל עוד ייוותר בעזה גרעין חזק, מאורגן ומזוין של חמאס, הוא יהיה גורם הכוח המרכזי ברצועה".

נושא קריטי נוסף שיש לנו אי הסכמות לגביו עם ארה"ב, אומר בן שבת, נוגע לחזון האמריקאי לכונן אינטגרציה אזורית שתכלול הסכמי שלום בין ישראל לסעודיה והקמת מדינה פלסטינית. "המלחמה סיפקה לממשל האמריקאי הזדמנות לחולל סדר אזורי חדש. ביידן זקוק לכך גם כקלף לקראת הבחירות. ואולם, מנקודת מבטה של ישראל הנורמליזציה עם סעודיה לא תוכל להוות פיצוי על אי הכרעת חמאס. הדיבורים על מדינה פלסטינית לאחר טבח אוקטובר מהווים פרס לחמאס ומבטאים חוסר הבנה של הסנטימנט בציבור הישראלי. מי שחושב שלאחר מאורעות אוקטובר ישראל תיטול סיכונים כמו אלה שנלקחו בעבר, איננו חי את המציאות בישראל".

מה שורש המחלוקת לדעתך?
"משמעות המלחמה בעזה. נדמה שממשל ביידן לא הפנים שבעבור ישראל שלאחר 7 באוקטובר, להכרעת חמאס יש משמעות קיומית. אין זה דומה למלחמות ארה"ב בעיראק ובאפגניסטן. השחקנים באזורינו ובמערכת הבינלאומית, בהם אויבים, עוקבים אחר המתרחש בעזה. עמדתם והתנהלותם ביחס לישראל יושפעו מהתוצאות. ההרתעה שהתרסקה ב-7 באוקטובר לא תשוקם אם לא יושגו כל מטרות המלחמה. או אז ישראל תעמוד בפני איום קיומי, יגבר הפיתוי לתקוף אותה וגם מעמדה המדיני יינזק קשות. הלחצים מצד וושינגטון דוחקים את ישראל למלחמת שחיקה והתשה, שמחיריה גבוהים וקשה לשלוט במשכה. הם מרחיקים אפילו את מה שארה"ב בעצמה שואפת לקדם במהירות: עסקה לשחרור החטופים".

להערכתך, הסיוע הצבאי בסכנה?
"ניצחון ישראלי במלחמה הוא אינטרס גם של ארה"ב, וכך גם ישראל חזקה", עונה בן שבת בדיפלומטיות. "מתוך ראייה זו אני מקווה שסוגיית הסיוע הצבאי תתנהל במנותק מהנושאים האחרים ושלא ייעשה בה שימוש כדי להפעיל לחץ על ישראל".

לרדוף את ההנהגה בחו"ל

אם אכן מרואן עיסא חוסל, מה חשיבות המהלך?
"זו תהיה מכה כואבת להנהגה הצבאית של חמאס, שצועדת יחד זה 30 שנה. הידע שנצבר עצום, התיאום ביניהם הדוק. כששולפים מתוך קבוצה כזו ציר מרכזי - זה פוגע ביכולת התיפקוד ולוקח זמן לגשר על הפער. מלבד זאת, יש לכך גם ערך מוראלי, וזה מעביר מסר ברור על נחישותה של ישראל לרדוף את האנשים האלה עד חורמה".

מה עוד צריך לעשות כדי לזרז את השגת מטרות המלחמה?
"חיוני לרדוף את ההנהגה בחו"ל. פגיעה כזו תבהיר לראשי הארגון שיש מחיר לזמן שחולף, תסייע לשבש את יכולת השליטה של ההנהגה, את התיאום בין זרועות הארגון ותמנע את התאוששותו בעזה. בלי מפקדה יעילה בחו"ל, ולאחר פגיעה אנושה ביכולותיו הצבאיות והשלטוניות בעזה ונטרול תשתיותיו ביו"ש, חמאס עשוי לאבד את מעמדו. התפקיד המרכזי שממלאת מפקדה זו, כמו גם מאמציה לגרור את ישראל למלחמה רב זירתית, מחייבים את המערכת הישראלית לנקוט מאמץ נחוש ושיטתי נגדה עד לניטרול כל מרכיביה".

איך נכון לפעול בעת הרמדאן?
"לא להרפות בפעילות הסיכול ביו"ש, היא הבלם העיקרי מול המוטיבציה הגבוהה ומול הלחץ שחמאס מפעיל לפגע נגדינו. כך גם מול ערביי מזרח ירושלים. יש לפקח בימים אלה גם על פלסטינים שחיים בישראל במעמד של אזרחים או תושבים מכוח איחוד משפחות. ניסיון העבר מראה ששיעור גבוה יחסית מתוך אוכלוסייה זו ממשיך להזדהות עם המאבק הפלסטיני ומעורב בפיגועים ובסייענות לטרור".

איך אתה מסכם את תמונת המצב הביטחונית כיום?
"ישראל במאבק רב זירתי. במקביל ללחימה ברצועת עזה, היא מתמודדת עם אתגרים ואיומים משש זירות נוספות: יו"ש, לבנון, סוריה, תימן, איראן והזירה המדינית והמשפטית הבינ"ל. הפעלה מושכלת של המאמצים הביטחוניים והמדיניים היא תנאי חיוני אך לא מספיק. ההכרה בכך שאנו במאבק קיומי, הביטחון בצדקת הדרך, הנחישות והלכידות - הם המפתח להצלחה בכל החזיתות".

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט