גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף-פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg
ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

סן חוזה. הכנס השנתי של אנבידיה, GTC 2024, נפתח בסן חוזה בקול תרועה גדול - בטיימינג שלא יכול היה להיות יותר טוב עבורה: רק לאחרונה נהנתה מטייטל חדש של החברה השלישית בגודלה מבחינת שווי השוק בוול סטריט.

באירוע המרכזי של הכנס, חשף המנכ"ל והמייסד ג'נסן הואנג כמה כותרות משמעותיות ביותר: הדור הבא של הבינה המלאכותית ויכולות עיבוד משופרות במיוחד, דמוקרטיזציה לתחום הבינה המלאכותית לכל החברות, גם קטנות ובינוניות, וגם - שיתופי-פעולה מעניינים.

ראיון | החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר 
אנבידיה במגעים לרכישת חברת בינה מלאכותית ישראלית

האירוע הנוכחי של אנבידיה התנהל כמו חגיגה אחת גדולה. הואנג, האיש שעומד בראש החברה הכי חמה בוול סטריט, הרגיש משוחרר, סיפר בדיחות על הבמה והתחכך בקהל.

"אפשר להתבלבל ולחשוב שאנחנו בהופעה, אבל למעשה אנחנו במסיבת עיתונאים", אמר המנכ"ל, ואחרי סרטון מוצלח הוא פלט "אלוהים, כמה אני אוהב את אנבידיה". ובכלל, לאורך כל האירוע הוא סיפר בדיחות ונראה היה שהוא נהנה מכל רגע.

הדור הבא של עיבוד בינה מלאכותית

ההכרזה המשמעותית ביותר של אנבידיה בתחום החומרה היא ארכיטקטורה חדשה שלפי החברה, "תניע את עידן המחשוב הבא". אנבידיה חשפה את NVIDIA Blackwell, ארכיטקטורה שתאפשר לארגונים בכל העולם לבנות ולהריץ בינה מלאכותית גנרטיבית בזמן אמת - עם מודלי שפה גדולים בעלי טריליוני פרמטרים וביעילות אנרגטית של פי 25 ביחס לדור הקודם, NVIDIA Hopper, שהושק לפני שנתיים. בין החברות שכבר אימצו את Blackwell נמצאות מיקרוסופט, מטא, גוגל, אמזון ו-OpenAI.

מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג נואם באירוע GTC 2024 / צילום: נבו טרבלסי

במילים פשוטות, אם עד כה השבבים היו מחולקים לשני סוגים - שבבי אימון ושבבי יישום - הארכיטקטורה החדשה מאפשרת את שני החלקים באותו המעבד. "מדובר בשבב החזק ביותר שיש בעולם", אומר בתדריך כתבים עמית כץ, סמנכ"ל מוצרים באנבידיה. למעבד החדש יש 208 מיליארד טרנזיסטורים, ולדברי החברה יכולות המעבד מגיעות לפי 4 בתחום האימון, ולפי 30 בתחום היישום, וכל זה ביעילות אנרגטית.

בזמן הצגת הדור הבא של השבבים, התלוצץ המנכ"ל, ואמר - "it’s okay hopper", או בתרגום חופשי לעברית, "אל תבכה ילד" כלפי הדור הקודם של השבבים.

"אפשר לטעון שמדובר בדור הבא של המעבדים של החברה, אבל חייבים להסתכל על זה כקפיצה משמעותית במיוחד של החברה", אומר לגלובס בוב אודונול, מייסד ואנליסט ראשי של Technalysis Research. "תהליך עיצוב של שבבים לוקח שנים רבות. השבבים שהיום משמשים לבינה מלאכותית הם טובים, אבל לא עוצבו במיוחד לזה. אנבידיה משיקה כאן דור חדש של מעבדים שמיועדים ל־AI ועם היכולות המתאימות עבור בינה מלאכותית ויישומים רלוונטיים. זה מה שהופך את ההכרזה הזו למשמעותית".

פיתוחים כחול-לבן

בנוסף, שבבים אלו כוללים את הדור החמישי של טכנולוגיית NVLink - פרויקט דגל כיום של מרכז הפיתוח והמחקר הישראלי - כדי להאיץ את הביצועים של מודלי Mixture-of-Experts. הטכנולוגיה הזו מציעה רוחב פס של 1.8 טרה-בייט לשנייה על כל רכיב כזה, ומאפשר חיבור של עד ל-576 GPUs עבור מודלים מורכבים במיוחד.

המשמעות היא אדירה: העיבוד לא נעשה רק ברכיבי ה-GPUs עצמם, אלא גם בתווך בין המעבד לרכיבי התקשורת נעשה עיבוד, מה שמאפשר לפנות את הרכיבים להתעסק במשימות אחרות. משמע, הפחתת העומסים פה אדירה ומאפשרת עיבוד של פרמטרים רבים יותר.

קפיצת המדרגה הזו מגיעה גם לסופר שבב שנקרא NVIDIA GB200 Grace Blackwell. עבור חברות רבות שרוצות לבנות דאטה סנטרים, אין את הידע לעשות את זה - ולכן כאן אנבידיה נכנסת לתמונה. היא מאפשרת לחברות לרכוש מערכת שכזו, סוג של ארון שבבים. בעזרת חיבור יכולות של רכיבים שונים, הסופר שבב מציע שיפור של עד פי 30 בביצועים בהשוואה ל-NVIDIA H100 עבור הסקה במודלי שפה גדולים, וגם ביעילות אנרגטית של פי 25.

המערכת הזו כוללת בתוכה 72 שבבים מסוג בלאקוול שהוכרזו כעת ועוד 36 שבבי Grace CPU ובעזרת טכנולוגיית NVLink שפותחה בישראל. היכולות האלו משמעותיות כשרוצים להגיע לביצועים הטובים ביותר. המערכת כולה פועלת כ-GPU אחד ומספקת 1.4 אקסה-פלופס של ביצועי AI ועד ל-30 טרה-בייט של זיכרון מהיר.

המוצרים השונים האלו יהיו זמינים מאוחר יותר השנה כשחברות הענן הגדולות יהיו בין הראשונות להציע את שבבי הבלאקוול.

"חנות אפליקציות" של בינה מלאכותית

לאנבידיה חשוב להבהיר שהיא לא רק חברת חומרה של מעבדים, אלא גם חברת תוכנה. בחברה, כך מספרים, יש יותר מהנדסי תוכנה מאשר מהנדסי חומרה. לכן, הכרזה משמעותית נוספת שעשה הואנג, היא על NVIDIA NIM - קטלוג עשרות מיקרו-שירותים של בינה מלאכותית גנרטיבית מבית חברות שונות כמו מטא, מיקרוסופט ועוד. לאנבידיה יש את האפשרות לעשות זאת משום שהיא עובדת עם המון חברות והיא שחקן מפתח דומיננטי.

האינטרס של אנבידיה הוא להרחיב את השימוש בבינה מלאכותית, מה שמגביר את הדרישה למעבדים ולשירותים שלה. היא עושה "דמוקרטיזציה לבינה מלאכותית", ובה בעת גם מרוויחה בדרך הזו לא מעט. "אמנם כולם מתרכזים יותר במעבדים עצמם, אבל אני חושב שמבט הלאה, הסיפור של ה־NIM הוא המשמעותי יותר", אומר אודונול. "זה הופך את אנבידיה לחברת תוכנה ושירותים ולא רק חברת חומרה. זו הזדמנות כלכלית אדירה עבורה, וזה פותח צדדים חדשים בעסקיה שלה".

לדבריו, בכך התלות של התעשייה בענקית השבבים תגדל: "התעשייה תהפוך עוד יותר תלותית באנבידיה, והחברה שרוצה להיכנס לתחום ה־AI תהיה קשורה יותר לרכיבי ה־GPU של החברה". עם זאת, הוא סבור שבעתיד אנבידיה תתקשה לשמור על כך לאורך זמן ותאבד נתח שוק.

"אנבידיה מנסה להשיג יותר שליטה על האופן בו מודלים מיושמים ומותאמים לחומרה שלה", מוסיף אנשל סאג, אנליסט מחברת מור (Moore). "אני חושב שאנחנו רואים הרבה מהמודלים האלו כדרך לשפר ביצועים ולעמוד בציפיות של אנשים. אין ספק שהכרזה כזו היא טובה לתעשייה אבל זה גם טובה לאנבידיה. היא יכולה לסייע לה לשמור על מעמדה בתחום".

אירוע GTC 2024 של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

המשמעות היא שעסקים שונים, גדולים, בינוניים וקטנים, יכולים לפתח בעזרת APIs של חברות רבות ושונות - בלי הצורך להעסיק דאטה סיינטנס או להיות באוריינטציה של בינה מלאכותית.

במילים פשוטות, מדובר בסוג של חנות אפליקציות כדוגמת אפסטור או גוגל פליי, רק עבור יישומי בינה מלאכותית. זה יאפשר לחברות להשיג את המודלים שהם צריכים כדי להתחיל ולפתח את היכולות הרצויים.

באנבידיה מנסים לענות על שלושה צרכים שעולים: הראשון, להתאים את המודל שיעבוד בכל מקום ושהמידע הקונקרטי של החברה יהיה שלה.

השני הוא יעילות - אין מספיק מהנדסי נתונים, וייקח זמן עד שהעולם יכשיר עוד אנשים. בשביל לענות על היעילות שכאן, אנבידיה מפתחת מערכת לסיוע לחברות.

הצורך השלישי הוא הערך. כחברה שבונה את המודל, יש ידע על הלקוחות ועל המתחרים. בכך, אפשר לקחת את הערך של החברה צעד אחד קדימה. כשהם מאפשרים גישה לחברות ומנגישים עבורן מודלים שונים, הם לוקחים את כל הידע שהצטבר ואורזים זאת בחבילת תוכנה עבור אנשי תוכנה "רגילים".

האפשרות החדשה מצטרפת לחבילת התוכנה Nvidia AI Enterprise של החברה. כלומרף לקוחות שכבר משלמים - 4,500 דולר לשנה עבור רכיב GPU (דולר לשעה על רכיב GPU), לא ייאלצו להוסיף תשלום.

בשורה התחתונה, אנבידיה יושבת על שיבר מרכזי. הטענה של החברה היא שיש כמה שחקנים שעושים את זה, ולמעט העובדה שהיא מתווכת לרכיבים נוספים, היא לא לוקחת עמלה. עם זאת, האינטרס של אנבידיה הוא שיעבדו יותר ויותר עם בינה מלאכותית, מה שמגביר את הדרישה למעבדים שלה ולשירותים שונים שהיא מציעה. היא עושה "דמוקרטיזציה לבינה מלאכותית" - אבל היא גם מרוויחה בדרך הזו לא מעט.

שיתוף-פעולה עם אפל

אמנם בשקט-בשקט, כמעט בלי רעש וצלצולים, הכריז הואנג על שיתוף-פעולה מאוד מעניין עם חברת אפל. לדבריו, API חדש של פלטפורמת Omniverse Cloud ייכנס לתוך קסדת המציאות המורחבת של אפל, Vision Pro. המשמעות היא שיהיה אפשר למפתחים לייצר תאומים דיגיטליים של מוצרים שונים במטא-וורס.

לדוגמה, ב"דמו" שהוצג - חברת רכב תרצה להראות לצרכן איך בדיוק ייראה הרכב שהם רוצים לרכוש. זה עדיין לא באמת משנה את התעשייה, כי עדיין לא אימצו באמת את הקסדה של אפל, אבל אין ספק שיש פה קריאת כיוון מעניינת במיוחד.

הבינה המלאכותית מגיעה לתעשיית הרכב

הכרזה נוספת של אנבידיה קשורה לענף הרכב. יצרניות מכוניות כמו BYD, GAC AION, Waabi, XPENG ישלבו בעתיד את המעבד, NVIDIA DRIVE Thor, מחשב מרכזי שמיועד לכלי רכב.

מדובר בפלטפורמת מחשוב ומספקת לנהגים יכולות של בינה מלאכותית גנרטיבית - לצד יכולות נהיגה אוטונומית בטוחה. הפלטפורמה קיבלה יכולות חדשות שמבוססות על ארכיטקטורת ה-GPU החדשה Blackwell שהוצגה. המשמעות היא יצירת עוזרים חכמים, כמו פרסונות דיגיטליות שישוחחו עם הנהגים כדי לסייע להם בזמן הנסיעה - הן מידע רלוונטי כמו חוקי התנועה המקומיים.

עוד כתבות

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון