גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניסוי הכלים בתותחים של אלביט ועסקת הטנקים הענקית של ארה"ב

איראן משדרגת את חיל השריון המיושן שלה ● בפיליפינים מתרגלים את מערכת התותחים הישראלית ● איחוד האמירויות מקימה בשטחה לגיון זרים בו ישרתו כ־3,000-4,000 חיילים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מערך ארטילרי גדודי של ATMOS / צילום: אלביט מערכות
מערך ארטילרי גדודי של ATMOS / צילום: אלביט מערכות

איחוד האמירויות הפכה בעשור האחרון לכוח צבאי בלתי מבוטל במרחב, וכעת היא רוצה לשדרג אף יותר את השפעתה. בה בעת, ארה"ב בעסקת ענק עם בחריין, איראן מבינה כי היא מוכרחה לשדרג את חיל השריון המיושן שלה, טורקיה עוקפת את הודו בדרך לשוק הביטחוני במדינה אסטרטגית, ובאסיה הפיליפינים מתרגלים את מערכת התותחים הישראלית. על כל אלו בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית. 

בעקבות אמברגו הנשק הקנדי: המדינות שישראל באמת צריכה לחשוש מהן
מרוץ החימוש: האם אירופה "תעתיק" מישראל את כיפת ברזל?
אלה המדינות עם מספר הטנקים הגבוה בעולם. ומה עם ישראל?
עקפה את ארה"ב: המדינה שהפכה לשיאנית ייצור הפגזים בעולם

צבא הפיליפינים תרגל את התותחים של אלביט

בצל המתיחות הרבה באסיה־פסיפיק בגלל סין, צבא הפיליפינים ביצע השבוע תרגיל ראשון באש חיה עם תותחי "אטמוס" מתוצרת אלביט. מערכת אטמוס כוללת תותח הוביצר שמסוגל לירות את כל הפגזים והקליעים בעלי אישור נאט"ו 155 מ"מ, בעל טווח אפקטיבי של יותר מ-40 ק"מ עם קליעים סטנדרטיים, וכן מציע טווח מורחב עם קליעים בעזרת רקטות. 

אטמוס מתנועעת על גבי משאית, ומאוישת על ידי צוות בן 6-2 לוחמים. הפיליפינים רכשו את המערכת תמורת כ־47 מיליון דולר ב־2020, והפכו אותה למבצעית ביוני 2022. לפי דיווחים זרים, לא רק הפיליפינים מחזיקים בידיהם את המערכת, אלא גם אזרבייג'ן, בוצוואנה, דנמרק, קמרון, קולומביה, תאילנד, אוגנדה וזמביה. 

איחוד האמירויות מקימה צבא שכירי חרב

יוצא הכוחות המיוחדים של צרפת מקים עבור איחוד האמירויות לגיון זרים. כך פורסם באתר "אינטליג'נס אונליין". צפויים לשרת בו כ־3,000-4,000 חיילים, שיוצבו בשתי מדינות שמהוות יעדים אסטרטגיים עבור אבו דאבי: תימן וסומליה. 

לפי מסמך שנחשף, לגיון הזרים האמירותי יוטמע בתוך הצבא המקומי. הליך הגיוס צפוי להתחיל בחודש יולי, ולהסתיים באמצע השנה הבאה. המתגייסים יזכו לחוזים אישיים ובדומה לליגיון הצרפתי, יהיו כפופים לחוק המקומי. מודל השכר יכלול שיפור תנאים מדי שלוש שנים. 

בשנתיים האחרונות צובר נושא שכירי החרב הזרים מקום מרכזי בצבאות העולם, בשל חוסר מוטיבציה של אזרחים צעירים מקומיים להתגייס וגם בגלל שבחלק מהמקומות פשוט צריכים אנשים שילכו כצאן לטבח. דוגמה מרכזית לכך היא רוסיה שמגייסת נפאלים ואפריקנים רבים לשורותיה במטרה שיילחמו בחזית באוקראינה. 

עסקת הטנקים הענקית של ארה"ב עם בחריין

מזכירות המדינה האמריקאית עדכנה את הקונגרס כי בכוונתה למכור לבחריין 50 טנקים מדגם אברמס M1A2 תמורת כ־2.2 מיליארד דולר. כעת, השאלה הגדולה שנותרה בעינה היא האם בשל השיקולים הפוליטיים של הרוב הרפובליקאי בשנת בחירות יבלמו את העסקה. בדיוק כפי שבבית הנבחרים תקועה הצעת המענק בסך 106 מיליארד דולר לידידותיה של ארה"ב, כולל כ־14.25 מיליארד דולר לישראל.

"המכירה המוצעת תשפר את יכולתה של בחריין לעמוד באיומים בהווה ובעתיד בעזרת מתן כוח משמעותי שעשוי להרתיע אויבים ולספק את היכולת להשתתף בפעולות אזוריות עם ארה"ב ושותפות אחרות של ארה"ב", נמסר ממזכירות המדינה. ייתכן כי עסקה זו היא התועלת של בחריין מכך שהפכה למדינה היחידה באזור שנוטלת חלק בקואליציה להגנת השיט בים האדום נגד החות'ים.

מערכת היחסים האמריקאית־בחריינית היא אחת המשמעותיות ביותר של וושינגטון במזרח התיכון. מטה הצי החמישי יושב במנאמה, כשמנגד המלך חמד נהנה מנוכחות קבע אמריקאית שמהווה גורם מרתיע מול האיום הגדול ביותר של מדינתו - איראן.

איראן משדרגת את הטנקים שלה

לאחר שחשפה בתקופה האחרונה אמצעים חדשים באוויר ובים, בשבוע של ראש השנה הפרסי "דלפו" קטעים של טנקי M60 פטון שאיראן שדרגה עבור עצמה. במסגרת השדרוגים, ניכרת תוספת שריון, קנה מיוצב ומערכת ירי נשלטת מרחוק. 

פטון הוא טנק מתוצרת אמריקאית. הם נמצאים ברשות איראן עוד מתקופת השאה, ובגלל שאין לטהרן את היכולות לייצר טנק מערכה מתקדם משלה - היא משדרגת את הקיימים. לאורך עשרות שנות הפטון, התבצעו לטנק שדרוגים רבים על ידי גופים שונים. 

טורקיה עוקפת את הודו בהשפעה במלדיביים

המלדיביים קיימו טקס קבלה של המל"טים מדגם TB-2, שאותם היא רכשה מחברת "בייקאר" הטורקית. בטקס נכח הנשיא מוחמד מואיזו, שעלה לכותרות הבינלאומיות זמן קצר לאחר שנכנס לתפקידו בנובמבר האחרון. אז, במקום לקיים ביקור מדיני ראשון אצל השכנה הודו, כמו כל אחד מקודמיו, הוא עשה זאת דווקא באנקרה - ידידה קרובה של פקיסטן ויריבה של הנשיא נרנדרה מודי. 

מטקס החניכה ניכר כי מדובר בעסקה רחבת היקף, שהרי על המל"טים הותקנו טילי MAM-L מתוצרת חברה טורקית אחרת: רוקטסאן. אלו טילים חכמים, שכוללים הנחיות אינרציאליות, GPS ולייזר, ומותקנים גם על המל"טים שבשימוש צבא טורקיה. 

בחמשת החודשים הראשונים של הנשיא מואיזו בתפקידו, הוא הספיק לדרוש מהודו להוציא את 88 אנשי הצבא שלה מהאי, ולהשקיע תקציב חירום של כ־37 מיליון דולר ברכש מל"טים. אותם כלים מיועדים לבצע פטרולים בשטח המים הכלכליים האסטרטגי שלה, שגובל בסרי לנקה, הודו ובמים הבינלאומיים של האוקיאנוס ההודי והים הערבי. 

המל"ט החמקן החדש של איחוד האמירויות

חברת אדג' מאבו דאבי השלימה טיסה ניסוי ראשונה של המל"ט החמקן "ג'נייה", שבה הוא הגיע למהירות של כ-1,050 קמ"ש. בה בעת, מהירות השיוט של המל"ט, שפיתוחו החל לפני כשלוש שנים, עמדה על 0.8 מאך בגובה כ-25 אלף רגל. יכולת הנשיאה שלו עומדת על כ-480 ק"ג, והמשקל המקסימלי בעת ההמראה - 4 טונות. 

כמיטב המסורת בתעשיות הביטחוניות הבינלאומיות כיום, ג'נייה בעל בינה מלאכותית שמיועדת לסייע לו בפעילותו העצמאית. ככל הנראה מדובר במל"ט בעל יכולות מגוונות של איסוף מודיעין ותקיפות, כאשר אלו יכולים להתבצע כבודד או כקבוצה. בעת התקיפה, הוא צפוי להיות מסוגל לבחור את היעד בעצמו, או להיות מופעל מרחוק. זאת, אף שיכולות השליטה מרחוק בו לא פורטו. סוגיה משמעותית נוספת שטרם ברורה היא מהיכן האמירותים רוכשים את הרכיבים של המל"ט. 

המל"ט צפוי להתווסף בשנים הקרובות למגוון המוצרים שמייצרת חברת אדג' וכוללים, למשל, טילים כמו "מנסופ" ER לטווח של כ-200 ק"מ, הרכב שנשלט "עדאסי" בעל יכולת תקשורת ממרחק של כ-10 ק"מ, הכשב"מ (כלי שיט בלתי מאויש) ADSB שיעיל לפעילות נגד צוללות, וכן אמצעי לוחמה אלקטרונית וסייבר. אדג' היא חברה ממשלתית שבתפקיד היו"ר שלה עומד מקורבו של מוחמד בן זאיד, פייסל אל-בנאי. זו חברה צעירה בת כ-4.5 שנים, שמעסיקה כ-10 אלף עובדים. 

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

חמאס: "קיבלנו את ההצעה של ישראל להפסקת אש - נבחן אותה ונעביר את תשובתנו"

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה, המחבל נוטרל ● צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון ● כ-30 שיגורים זוהו לכיוון מרחב החרמון, חלקם יורטו בידי כיפת ברזל. אין נפגעים ● עדכונים שוטפים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר