גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השוכרים חשבו שיש להם ודאות למשך עשור, וראו את המחיר קופץ ב־20%

השוכרים שמאריכים כעת את החוזה בשכירות ארוכת טווח במסגרת "דירה להשכיר", מגלים כי לחברות מותר לעשות הערכה שמאית חדשה לדירות, נוסף להצמדה למדד

פרויקט הגדנ''ע בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
פרויקט הגדנ''ע בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

עבור שוכרי הדירות, שוק השכירות הוא ג'ונגל. חוסר הוודאות שולט, הדרישות לעתים מופרכות וזולת תקופות קצרות, כמו בתחילת המלחמה או בקורונה, המחירים נעים לרוב רק כלפי מעלה. ההתערבות הרגולטורית בשוק מינימלית והשוכרים לא אחת מופקרים לבחור בין שתי חלופות רעות - לשלם הרבה יותר בעת חידוש חוזה, או למצוא דירה אחרת ולעבור אליה, דבר שדורש הרבה זמן, אנרגיה ומשאבים ואינו מבטיח שקט לטווח ארוך.

ניתוח |שני דיירים יוכלו לבטל פרויקט פינוי־בינוי? פסק הדין שמטלטל את הענף
דוחות חברת הנדל"ן שחשפו: בכמה נמכרה דירה במגדל היוקרה החדש?  

כדי לספק לשוכרים ודאות החליטה הממשלה לפני כעשור להקים חברה ממשלתית - דירה להשכיר - שכל תכליתה תהיה הקמת פרויקטים שמיועדים לשכירות לטווח ארוך. המטרה: ודאות לתקופת זמן של 10 שנים שבהן השוכר יכול לבחור אם להישאר או לעזוב את הדירה.

עד כה, אכלסה החברה 14 פרויקטים כאלו ברחבי הארץ: בתל אביב, חיפה, כרמיאל, כפר יונה, ראשל"צ, אור יהודה ועוד. על פי תנאי המכרזים, החברות שזוכות במכרזים של דירה להשכיר משכירות את רוב הדירות בפרויקטים בשוק החופשי וכרבע מהדירות שמורות לזכאי משרד השיכון, הזכאים להנחה של 20%. הקריטריונים לזכאות דומים לאלו המקנים אפשרות להתמודד על רכישת "דירה בהנחה" (לשעבר מחיר למשתכן). מדובר בפתרון לאנשים שאינם רוצים או יכולים לרכוש דירה אך בכל זאת לגור במיקומים אטרקטיביים ובפרויקטים חדשים וליהנות מוודאות גבוהה.

סעיף סטנדרטי בחוזה

אלא שהוודאות הזו עלולה להתערער. כך למשל קרה לדיירת בפרויקט הגדנ"ע בתל אביב, שהקימה ומפעילה חברת אשטרום בשכונת נווה עופר בעיר. "לפני שלוש שנים זו הייתה ממש מציאה עבורי. זכיתי בדירת 4 חדרים חדשה מקבלן תמורת שכר דירה חודשי של 4,300 שקל בלבד. זאת, בנוסף לתשלומי אחזקה שוטפים וחשבונות נוספים כמו ארנונה, חשמל ומים". הזכייה הייתה לתקופה של עשר שנים, שבנויה בצורה של 3+3+4. כלומר, בכל שלוש שנים יש לה אופציה להארכת ההסכם. גם לפני שלוש שנים זה נחשב מחיר אטרקטיבי.

"אלא שאז המחירים התחילו לעלות ולא התכוננתי לזה", היא מספרת. "נתחיל מהעובדה שהמחירים צמודים למדד המחירים לצרכן, ובשנים האחרונות הייתה אינפלציה שלא הכרנו במשך תקופה ארוכה". בשונה מהשכרת דירה בשוק הפרטי, בשוק המוסדי מדובר בסעיף די סטנדרטי. ועדיין מדובר במאות שקלים - הפער בין שכר הדירה בשנה הראשונה לאחרונה הגיע ל־500 שקל בחודש. בשנה השלישית, שכר הדירה הגיע ל־4,800 שקל בחודש. קפיצה משמעותית, אולם עדיין נמוך ממחיר השוק החופשי.

המכה הגדולה הגיעה עכשיו, כשהגיעה העת לחדש את החוזה לתקופה של שלוש שנים נוספות. "שלחו לי מכתב שבו נאמר לי כי דמי השכירות שלי עומדים לזנק בכ־20% כתוצאה משמאות חדשה שנערכה. המשמעות היא תוספת של עוד כמעט 1,000 שקל לחודש", סיפרה לגלובס. על פי השמאות החדשה, המחיר למ"ר עלה מ־50 שקל לרמה של 63־66 שקל.

נדגיש כי בחוזה בין הצדדים קיים סעיף שמאפשר לערוך שמאות מחודשת בתום תקופת השכירות הראשונה, אך לסיטואציה שבה המחיר עולה ב־1,500 שקל בתוך שלוש שנים קשה לקרוא "ודאות". כך, הפער בין השוק החופשי לדירות שמיועדות לזכאים בפועל מצטמצם. נציין כי לא בכל הדירות בפרויקט הפער בין השמאות הראשונה לנוכחית עומד על 20%, בדירות אחרות, חלקן קטנות יותר וחלקן גדולות יותר, הפער עומד על 6%-14%.

עוד נזכיר כי גם אחרי ההעלאה וגם אחרי שנה של קיפאון בשוק השכירות בתל אביב, מדובר במחירים שנמוכים ממחיר השוק של דירות, בטח כשמדובר בדירות חדשות שכוללות ממ"ד, וכי החוזה פועל "לטובת" הדייר במישורים אחרים: הוא יכול לצאת בכל שנה אולם החברה אינה יכולה להוציא אותו. אבל גם אם מדובר במודל הכלכלי שמאפשר את הפרויקטים הללו, עבור השוכרים שנאלצים להוסיף בבת אחת אלף שקל בחודש, זה קשה.

תגובה: 35% הנחה בפועל

הסיפור רלוונטי לכל מתחמי הדיור של החברה הממשלתית. דיירים רבים שמסיימים בימים אלו או בשנים הקרובות את התקופה הראשונה בחוזה שלהם, עלולים למצוא עצמם מול שומה חדשה שתקפיץ את המחיר כלפי מעלה. האחריות לכך היא של החברה הממשלתית, ולא של החברות היזמיות שמפעילות את הפרויקט, כמו אשטרום במקרה הנוכחי.

תגובת דירה להשכיר:
1. יש לציין כי לפני עדכון השומה הצפוי, שכר הדירה על הדירה הספציפית משקף למעלה מ35% אחוזי הנחה בפועל, היות ודירות 'שוק חופשי' זהות בפרויקט זה מושכרות בפועל במחירים אף גבוהים מהשומה. ה'קפיצה' בשכר הדירה ממחישה כי בשלוש השנים האחרונות על דירה זו שולם שכר דירה נמוך ביחס לשוק. בעוד שוק השכירות עלה באופן חד בשנים הללו, כאן התווספו רק הפרשי הצמדה. רק עתה, כפי שקובע החוזה, מתעדכן שכר הדירה. בעצם, היזם הוא שספג את הפער היות ולא יכול היה לעדכן במשך התקופה.
2. לאחר העדכון הקרוב, הדיירת תשלם שכ"ד שמשקף 20% הנחה ממחירי השוק לפחות.
3. מודל השכירות ארוכת הטווח מייצר לשוכרים ודאות ויציבות, הן בהתייחס לתקופת השכירות (10 שנים, עם גמישות לשוכר לצאת בכל שנה), הן בגובה שכר הדירה (בדירות בשכ"ד מופחת) והן במנגנון עדכון שכר הדירה.

עוד כתבות

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה