גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המלצות ההשקעה של הבכיר ממנורה מבטחים, ואיך הן קשורות לביידן

אורן מונטל ממנורה מבטחים חזר להשקיע בת"א "בזכות נאום ה-'Don't' של הנשיא ביידן", וגם לאחר הראלי אחרון הוא ממשיך להשקיע בבורסה המקומית, "אבל בהדרגה, כי היא כבר לא כל-כך זולה" ● בשוק האמריקאי הוא מזהיר ממניות טכנולוגיה "שהפכו מאוד יקרות"

אורן מונטל, מנהל תחום השקעות כספי העמיתים במנורה מבטחים / צילום: רמי זרנגר
אורן מונטל, מנהל תחום השקעות כספי העמיתים במנורה מבטחים / צילום: רמי זרנגר

אורן מונטל גדל בבאר שבע ונחשף לשוק ההון בעת לימודי כלכלה באוניברסיטה הדרומית. את צעדיו הראשונים בתחום עשה לפני יותר מ-20 שנה במסגרת בית ההשקעות אופק של בנק לאומי (שלימים התמזג עם פסגות). היום הוא מנהל את תחום השקעות כספי העמיתים בקבוצת הביטוח מנורה מבטחים.

הבכירה שעזבה את מטא כדי למצוא לאנבידיה מנוע צמיחה חדש 
החברה הישראלית שמנהלת את תיקי ההשקעות של וול סטריט גייסה 100 מיליון דולר 

הוא נכנס לעולם ההשקעות בתזמון מעצב תודעה - "בשנת 2000, תוך כדי המפולת שבעקבות התפוצצות בועת הדוט.קום", כאשר מניות הטכנולוגיה בארה"ב התרסקו בעשרות אחוזים ומדד הנאסד"ק צלל ב-80%. באותה תקופה, הוא מזכיר, השוק האמריקאי ירד במשך שלוש שנים ואז עלה בחזרה, רק כדי ליפול שוב במשבר הסאב-פריים.

 

כך נוצר לדברי מונטל 'עשור אבוד' בכלכלה האמריקאית, כש"בין שנת 2000 ל-2010 מדד ה-500 S&P ירד". מבחינתו הלקח ברור: "תמיד לפזר את ההשקעות גם גאוגרפית וגם סקטוריאלית. להיזהר מטרנדים שבאים והולכים וגם מהשקעה במניות יקרות".

כולם מדברים עכשיו על השקעה ב-S&P ובנאסד"ק, זה נכון להשקיע שם?
"אם תרוץ אחרי טרנדים כנראה לא תעשה טוב, כי אתה הרי לא מזהה את הטרנד לפני שהוא קרה אלא רק אחרי, כשהוא לקראת הסוף שלו".

מונטל מציין כי "העליות וגם התיקונים בשנים האחרונות הרבה יותר חדים מבעבר. ייתכן שזה קורה בגלל תעבורת הנתונים המהירה יותר, קלות החשיפה למידע וכמובן - העובדה שבכל פעם יש 'קטר' אחר בדמות שבבים, AI ועוד.

"תיקי ההשקעות שלנו מורכבים מחלק קטן של מניות בישראל, לצד מניות בארה"ב בהיקף של יותר מ-60% מהחלק המנייתי. אנחנו מחזיקים גם באירופה ובשווקים מתעוררים, כי יש הזדמנויות בכל העולם, ולא נכון להיות רק בארה"ב".

"ארה"ב סיפקה ביטחון"

ומה לגבי השוק בישראל?
"כדאי לזכור שבאותו עשור שבו ה-500 S&P ירד, השוק בתל אביב עלה ב-8% כל שנה. גם זה מוכיח את חשיבות הפיזור. גם כעת, התמחור של המניות בתל אביב נוח, למרות שהשוק המקומי עלה ביותר מ-20% מאז השפל באוקטובר האחרון. המשך העליות תלוי כמובן במצב שיתפתח בצפון. אי-ודאות ממושכת יכולה להשאיר את השוק זול לעוד תקופה ארוכה".

מונטל מספר שברבעון הרביעי של 2023 במנורה "קנינו הרבה יותר בארץ, הסטנו כספים למניות, אג"ח קונצרניות וממשלתיות. כעת, אחרי התיקון בשוק אנחנו ממשיכים להגדיל החזקות בתל אביב, בהדרגה, שכן השוק המקומי כבר לא זול כמו שהיה".

מה שסייע לדבריו להחלטת הקנייה בשוק המקומי, למרות שהמלחמה בדרום רק החלה, היה נאום ה"Don't" המפורסם של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שסיפק "קצת יותר ביטחון שארה"ב תעצור כאן מלחמה יותר קשה, בעיקר בצפון".

בארץ - נדל"ן ובנקים

כשמונטל מתבקש להמליץ על בניית תיק השקעות הוא מחלק את תשובתו לשני סוגי משקיעים. לצעירים יותר הוא ממליץ להשקיע מחצית מהתיק במניות (35% בחו"ל ו-15% בישראל). בקרנות הפנסיה שעליהן הוא מופקד 27% מהתיק מושקע באג"ח מיועדות (שהנפיקה המדינה ומבטיחות תשואה של 4.86%). היתרה כוללת החזקה של 7% באג"ח סחירות (2% באג"ח ממשלת ישראל, 2% בקונצרניות מקומיות ו-3% באג"ח חו"ל) והשקעות לא סחירות, אליהן יכול משקיע פרטי להיחשף רק דרך הגופים המוסדיים.

למשקיעים מבוגרים יותר (60 פלוס) הוא ממליץ על חשיפה של 23% בלבד למניות (16% בחו"ל ו-7% בישראל), ולצד רכיב האג"ח המיועדות, כרבע מהתיק באג"ח סחירות (9% באג"ח ממשלת ישראל, עוד 11% בתחום הקונצרני ו-6% באג"ח בחו"ל) ורוב היתרה באפיק הלא סחיר.

 

באשר לאפיקי השקעה מומלצים בתיק המניות, בשוק המקומי מצביע מונטל על סקטור הנדל"ן שצפוי לתת לדעתו תשואה עודפת בתקופה הקרובה: "הנדל"ן למגורים ייהנה מהורדת הריבית, וגם מהמחסור הנוכחי בפועלים, העיכוב במסירת דירות חדשות והעובדה שיש חברות שנקלעו לבעיות (שיובילו לעליית מחירי הדירות, נ"א). ברור שהתחום לא מעניין כמו בתחילת המלחמה אבל הוא עדיין מושך". תחום נוסף שהוא מסמן בארץ הוא הבנקים, ש"אינם זולים, אבל ביחס לעולם הם בתמחור סביר".

בעולם - עדיפות לארה"ב

במנורה נותנים כאמור משקל עודף להשקעה במניות בארה"ב, שכן לדברי מונטל "הכלכלה שם צומחת ריאלית בקצב של 2% עד 2.5% ביחס לצמיחה אפסית באירופה. הכלכלה האמריקאית נראית במצב יותר טוב מהכלכלות האחרות למרות שהשוק שם מעט יקר יותר. החדשנות הטכנולוגית שם הביאה לתשואות עודפות בשנים האחרונות, ועשויה לתרום לצמיחת הרווחים שלהן גם השנה".

עם זאת הוא מגלה שמנורה נמצאת בחשיפה נמוכה יותר לטכנולוגיה מאשר בשנה שעברה: "אנחנו מחפשים חברות בתמחור סביר וצמיחה מעניינת, כי יש חברות שהפכו מאוד יקרות וצריכים להיות יותר זהירים". שתי חברות מעניינות לדעתו להשקעה הן יצרנית השבבים אפלייד מטיריאלס ומטא (פייסבוק) - "הגדלנו חשיפה לשתיהן כי הן היו בתמחור הרבה יותר סביר מהחברות שסביבן".

ובכל זאת, נאמן למשנת פיזור הסיכונים, מונטל מעדיף בוול סטריט השקעה בסקטורים אחרים, כמו בנקים ואנרגיה מסורתית. "אנחנו משקיעים בבנקים איכותיים שנסחרים במכפילים חד-ספרתיים עם תחזיות רווח צנועות. להערכתנו השוק מתמחר בחסר את ההתאוששות בפעילות הבנקאית הקשורה לשוק ההנפקות, המסחר בבורסה ושוק המיזוגים והרכישות, במיוחד על רקע סביבה של ריבית יורדת הצפויה במחצית השנייה של השנה. זה נכון לארה"ב, יפן ואירופה".

באשר לתחום האנרגיה המסורתית, שסבל בשנים האחרונות מיחסי ציבור שליליים, מונטל אומר כי "הביקוש לנפט ממשיך לעלות יחד עם הצמיחה העולמית והמעבר של האוכלוסיות בהודו, סין ובמדינות מתפתחות למעמד סוציו-אקונומי גבוה יותר. עקב הימנעות חלק מהמשקיעים מהשקעה בסקטור זה, נוצרו הזדמנויות רבות בחברות ללא מינוף, עם תזרים חזק ותמחור מאוד אטרקטיבי".

עוד כתבות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלו מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

המניה שהטריפה את וול סטריט פרסמה תחזית חיובית, אך ירדה במסחר המאוחר

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

היום ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות