גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המלצות ההשקעה של הבכיר ממנורה מבטחים, ואיך הן קשורות לביידן

אורן מונטל ממנורה מבטחים חזר להשקיע בת"א "בזכות נאום ה-'Don't' של הנשיא ביידן", וגם לאחר הראלי אחרון הוא ממשיך להשקיע בבורסה המקומית, "אבל בהדרגה, כי היא כבר לא כל-כך זולה" ● בשוק האמריקאי הוא מזהיר ממניות טכנולוגיה "שהפכו מאוד יקרות"

אורן מונטל, מנהל תחום השקעות כספי העמיתים במנורה מבטחים / צילום: רמי זרנגר
אורן מונטל, מנהל תחום השקעות כספי העמיתים במנורה מבטחים / צילום: רמי זרנגר

אורן מונטל גדל בבאר שבע ונחשף לשוק ההון בעת לימודי כלכלה באוניברסיטה הדרומית. את צעדיו הראשונים בתחום עשה לפני יותר מ-20 שנה במסגרת בית ההשקעות אופק של בנק לאומי (שלימים התמזג עם פסגות). היום הוא מנהל את תחום השקעות כספי העמיתים בקבוצת הביטוח מנורה מבטחים.

הבכירה שעזבה את מטא כדי למצוא לאנבידיה מנוע צמיחה חדש 
החברה הישראלית שמנהלת את תיקי ההשקעות של וול סטריט גייסה 100 מיליון דולר 

הוא נכנס לעולם ההשקעות בתזמון מעצב תודעה - "בשנת 2000, תוך כדי המפולת שבעקבות התפוצצות בועת הדוט.קום", כאשר מניות הטכנולוגיה בארה"ב התרסקו בעשרות אחוזים ומדד הנאסד"ק צלל ב-80%. באותה תקופה, הוא מזכיר, השוק האמריקאי ירד במשך שלוש שנים ואז עלה בחזרה, רק כדי ליפול שוב במשבר הסאב-פריים.

 

כך נוצר לדברי מונטל 'עשור אבוד' בכלכלה האמריקאית, כש"בין שנת 2000 ל-2010 מדד ה-500 S&P ירד". מבחינתו הלקח ברור: "תמיד לפזר את ההשקעות גם גאוגרפית וגם סקטוריאלית. להיזהר מטרנדים שבאים והולכים וגם מהשקעה במניות יקרות".

כולם מדברים עכשיו על השקעה ב-S&P ובנאסד"ק, זה נכון להשקיע שם?
"אם תרוץ אחרי טרנדים כנראה לא תעשה טוב, כי אתה הרי לא מזהה את הטרנד לפני שהוא קרה אלא רק אחרי, כשהוא לקראת הסוף שלו".

מונטל מציין כי "העליות וגם התיקונים בשנים האחרונות הרבה יותר חדים מבעבר. ייתכן שזה קורה בגלל תעבורת הנתונים המהירה יותר, קלות החשיפה למידע וכמובן - העובדה שבכל פעם יש 'קטר' אחר בדמות שבבים, AI ועוד.

"תיקי ההשקעות שלנו מורכבים מחלק קטן של מניות בישראל, לצד מניות בארה"ב בהיקף של יותר מ-60% מהחלק המנייתי. אנחנו מחזיקים גם באירופה ובשווקים מתעוררים, כי יש הזדמנויות בכל העולם, ולא נכון להיות רק בארה"ב".

"ארה"ב סיפקה ביטחון"

ומה לגבי השוק בישראל?
"כדאי לזכור שבאותו עשור שבו ה-500 S&P ירד, השוק בתל אביב עלה ב-8% כל שנה. גם זה מוכיח את חשיבות הפיזור. גם כעת, התמחור של המניות בתל אביב נוח, למרות שהשוק המקומי עלה ביותר מ-20% מאז השפל באוקטובר האחרון. המשך העליות תלוי כמובן במצב שיתפתח בצפון. אי-ודאות ממושכת יכולה להשאיר את השוק זול לעוד תקופה ארוכה".

מונטל מספר שברבעון הרביעי של 2023 במנורה "קנינו הרבה יותר בארץ, הסטנו כספים למניות, אג"ח קונצרניות וממשלתיות. כעת, אחרי התיקון בשוק אנחנו ממשיכים להגדיל החזקות בתל אביב, בהדרגה, שכן השוק המקומי כבר לא זול כמו שהיה".

מה שסייע לדבריו להחלטת הקנייה בשוק המקומי, למרות שהמלחמה בדרום רק החלה, היה נאום ה"Don't" המפורסם של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שסיפק "קצת יותר ביטחון שארה"ב תעצור כאן מלחמה יותר קשה, בעיקר בצפון".

בארץ - נדל"ן ובנקים

כשמונטל מתבקש להמליץ על בניית תיק השקעות הוא מחלק את תשובתו לשני סוגי משקיעים. לצעירים יותר הוא ממליץ להשקיע מחצית מהתיק במניות (35% בחו"ל ו-15% בישראל). בקרנות הפנסיה שעליהן הוא מופקד 27% מהתיק מושקע באג"ח מיועדות (שהנפיקה המדינה ומבטיחות תשואה של 4.86%). היתרה כוללת החזקה של 7% באג"ח סחירות (2% באג"ח ממשלת ישראל, 2% בקונצרניות מקומיות ו-3% באג"ח חו"ל) והשקעות לא סחירות, אליהן יכול משקיע פרטי להיחשף רק דרך הגופים המוסדיים.

למשקיעים מבוגרים יותר (60 פלוס) הוא ממליץ על חשיפה של 23% בלבד למניות (16% בחו"ל ו-7% בישראל), ולצד רכיב האג"ח המיועדות, כרבע מהתיק באג"ח סחירות (9% באג"ח ממשלת ישראל, עוד 11% בתחום הקונצרני ו-6% באג"ח בחו"ל) ורוב היתרה באפיק הלא סחיר.

 

באשר לאפיקי השקעה מומלצים בתיק המניות, בשוק המקומי מצביע מונטל על סקטור הנדל"ן שצפוי לתת לדעתו תשואה עודפת בתקופה הקרובה: "הנדל"ן למגורים ייהנה מהורדת הריבית, וגם מהמחסור הנוכחי בפועלים, העיכוב במסירת דירות חדשות והעובדה שיש חברות שנקלעו לבעיות (שיובילו לעליית מחירי הדירות, נ"א). ברור שהתחום לא מעניין כמו בתחילת המלחמה אבל הוא עדיין מושך". תחום נוסף שהוא מסמן בארץ הוא הבנקים, ש"אינם זולים, אבל ביחס לעולם הם בתמחור סביר".

בעולם - עדיפות לארה"ב

במנורה נותנים כאמור משקל עודף להשקעה במניות בארה"ב, שכן לדברי מונטל "הכלכלה שם צומחת ריאלית בקצב של 2% עד 2.5% ביחס לצמיחה אפסית באירופה. הכלכלה האמריקאית נראית במצב יותר טוב מהכלכלות האחרות למרות שהשוק שם מעט יקר יותר. החדשנות הטכנולוגית שם הביאה לתשואות עודפות בשנים האחרונות, ועשויה לתרום לצמיחת הרווחים שלהן גם השנה".

עם זאת הוא מגלה שמנורה נמצאת בחשיפה נמוכה יותר לטכנולוגיה מאשר בשנה שעברה: "אנחנו מחפשים חברות בתמחור סביר וצמיחה מעניינת, כי יש חברות שהפכו מאוד יקרות וצריכים להיות יותר זהירים". שתי חברות מעניינות לדעתו להשקעה הן יצרנית השבבים אפלייד מטיריאלס ומטא (פייסבוק) - "הגדלנו חשיפה לשתיהן כי הן היו בתמחור הרבה יותר סביר מהחברות שסביבן".

ובכל זאת, נאמן למשנת פיזור הסיכונים, מונטל מעדיף בוול סטריט השקעה בסקטורים אחרים, כמו בנקים ואנרגיה מסורתית. "אנחנו משקיעים בבנקים איכותיים שנסחרים במכפילים חד-ספרתיים עם תחזיות רווח צנועות. להערכתנו השוק מתמחר בחסר את ההתאוששות בפעילות הבנקאית הקשורה לשוק ההנפקות, המסחר בבורסה ושוק המיזוגים והרכישות, במיוחד על רקע סביבה של ריבית יורדת הצפויה במחצית השנייה של השנה. זה נכון לארה"ב, יפן ואירופה".

באשר לתחום האנרגיה המסורתית, שסבל בשנים האחרונות מיחסי ציבור שליליים, מונטל אומר כי "הביקוש לנפט ממשיך לעלות יחד עם הצמיחה העולמית והמעבר של האוכלוסיות בהודו, סין ובמדינות מתפתחות למעמד סוציו-אקונומי גבוה יותר. עקב הימנעות חלק מהמשקיעים מהשקעה בסקטור זה, נוצרו הזדמנויות רבות בחברות ללא מינוף, עם תזרים חזק ותמחור מאוד אטרקטיבי".

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

את עקרונות הניהול הוא למד מהכדורגל בשכונה. היום יש לו אלפי עובדים בעולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי