גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כסף, יוקרה וכבוד לא נותנים מענה לצרכים הרגשיים העמוקים"

מכבש הלחצים של החיים המודרניים, המירוץ הבלתי נגמר בדרך להצלחה, לצד הקלות
היחסית בהשגת חומרים ממכרים למיניהם - הולידו סוג חדש של מתמודדים עם התמכרות, המגיעים ממעמד סוציואקונומי גבוה ולכאורה מתפקדים כרגיל ● כך אומרת שירה סלפטר, מייסדת ומנהלת מרכז הגמילה הפרטי "שבטיא" ● בתהליך הגמילה עצמו היא רואה נקודת מפנה בדרך להתחלה חדשה

שירה וליאור סלפטר, מייסדים ובעלים שלמרכז הגמילה ''שבטיא'' / צילום: מרכז גמילה שבטיא
שירה וליאור סלפטר, מייסדים ובעלים שלמרכז הגמילה ''שבטיא'' / צילום: מרכז גמילה שבטיא

הכתבה בשיתוף מרכז גמילה שבטיא

בלי ששמתם לב, צץ כאן סוג חדש של מתמודדים עם התמכרות המגיעים לכאורה מרקע של שפע ומעמד סוציו אקונומי גבוה. הם נמצאים במרדף בלתי פוסק בדרך להגשמה עצמית והצלחה, משיגים חומרים בקלות בנגיעה על מסך הסלולר ויודעים להסוות היטב את ההתמכרות שלהם. תוך שכלפי חוץ הם משווקים תדמית מוצלחת ומתפקדת, שונה
לחלוטין מהדמות המוכרת שמזוהה עם מצבי חיים קשים וגלישה לשולי החברה.

הכירו את המכורים החדשים: אצלם ההתמכרות בדרך כלל מתחילה כאמצעי להתמודדות שהופך לצורך לפיצוי רגשי ובהמשך עשוי להשתלט על חייהם בצורה דרמטית שפוגעת בתפקוד ואף מסכנת חיים. התופעה של "המכור מהסוג החדש" יחד עם התמודדות עם התמכרויות מהדור החדש - כמו למשככי כאבים ומסכים - מציבה אתגרים חדשים למוסדות הטיפול ולהבנת תהליך ההתמכרות המודרני.

"המכור החדש נמצא במרוץ בלתי נגמר בדרך להצלחה, לשפע, לקידום, ויש פער משמעותי בין איך הוא נראה כלפי חוץ ואיך הוא מרגיש. מדובר בפער שהולך וגדל ואנחנו פוגשים אנשים שמתחזקים פסאדה שלמה של תפקוד", אומרת שירה סלפטר, שייסדה ומנהלת עם בעלה ליאור את מרכז הגמילה הפרטי "שבטיא" - המתמחה בטיפול אינטנסיבי ואישי לכל מטופל, תוך התאמה לצרכיו הייחודיים. היא מוסיפה ומאבחנת כי "בעבר, היו מי שהשתמשו בסמים כדי 'לברוח' מהמציאות, אך כיום רבים משתמשים בסם דווקא כדי לתפקד טוב יותר תחת מכבש הלחצים והשאיפה להישגיות בחיים המודרניים, עד שהם מבינים שאינם מסוגלים עוד לתפקד כראוי ללא השימוש בסמים". לדבריה, טריגרים שהאיצו התמכרויות בשנים האחרונות, קשורים גם בטראומות אישיות שפוגשת בטראומות קולקטיביות כמו מגפת הקורונה והמלחמה. "יש מי שהצליחו לתפקד בשגרה - ברגע שזו נפגעה הם איבדו את הדרך".

צילום: מרכז גמילה שבטיא

לא בושה להיות מטופל

הקלות הבלתי נסבלת של זמינות החומרים הממכרים אף היא שינתה את כללי המשחק. "פעם כדי להשיג סמים היה צריך להגיע לרחוב, היום יש דיל יומי בטלגרם, ויש ממריצים, משככי כאבים ותרופות הרגעה שזמינים לרכישה. ארסנל התרופות השפיע על תרבות הצריכה והתפתח שוק של תרופות מרשם שלא במרשם. כל זאת לצד ההתמכרויות הנפוצות הנוספות לאלכוהול, מסכים, פורנו והימורים".

מה מניע מכורים לפנות לטיפול?
"הדפוסים הבולטים שיכולים להצביע על בעיית התמכרות הם הסתרה וברגע שדברים נחשפים - לרוב מגיעים לטיפול או כשהמכור נמצא בתחתית וכבר עומד עם הגב לקיר. למשל, בני זוג שהציבו קו אדום - טיפול או פרידה, פיטורים מהעבודה, התרסקות כלכלית - משהו מתפרק ויש פחד לאבד הכל. אנשים מבינים שהשימוש לרעה הפך להתמכרות וזו הורסת להם את החיים.

צילום: מרכז גמילה שבטיא

"מי שמגיע אלינו למרכז, התפקוד שלו כבר נפגע - יש כאלה שעוד הצליחו לתפקד בעבודה, לדוגמה, אבל החיים המשפחתיים שלהם התפוררו. אלינו גם לרוב מגיעים מי שכבר ניסו טיפולים שונים באופן פרטי או בקהילה וביחד הגיעו להבנה שהם זקוקים למרכז גמילה".

השינוי בעולם ההתמכרויות מורגש גם בדרך בה המכורים וסביבתם תופסים היום מרכזי גמילה. שירה אומרת כי "כיום בתודעה הציבורית אשפוז במרכז גמילה זה לא משהו שיש להתבייש בו - ויש יותר לגיטימציה לטיפול ולקבלת עזרה מבעבר.

"אנחנו פוגשים חבר'ה צעירים ששכנעו את ההורים שלהם לפנות למרכז גמילה ולא להפך. מרכזי הגמילה נוכחים כיום במדיה - בסרטים, בתוכניות טלוויזיה וגם פונים לאוכלוסייה מתפקדת ומסוגלת. ממש כמו שהחומרים הממכרים זמינים היום בחוץ, כך גם יש 'אאוטינג' לטיפול".

צילום: מרכז גמילה שבטיא

תמיכה משפחתית היא משמעותית

שבטיא (מילה בארמית שפירושה שבטים - ק.ד), מרכז הגמילה הפרטי של בני הזוג סלפטר, שוכן בבניין עתיק ומשוחזר בסגנון עותומאני, הממוקם בתוך מלון בוטיק פסטורלי. האווירה הביתית והמשפחתית, בשילוב יחס גבוה של אנשי צוות על מספר קטן של מטופלים, יוצרים חוויה אינטימית ומחבקת המעניקה התייחסות פרטנית וממוקדת לכל מטופל. המרכז פועל תחת פיקוח ורישוי ממשרד הבריאות ומשרד הרווחה, תוך הקפדה על דיסקרטיות מלאה, אנונימיות ושמירה על פרטיות המטופלים.

"אנחנו מהווים מרחב בטוח לגילאי 18-50. תוכנית הגמילה שלנו - היא מקיפה ותלת שלבית ולרוב נמשכת כחצי שנה", מסבירה שירה. "בשלב הראשון, הדגש הוא על ניקוי הרעלים מהגוף והשגת איזון גופני ונפשי ראשוני. במקביל, מתקיים תהליך הכרות עם המטופל, זיהוי צרכיו, ובנייה של מרחב טיפולי בטוח ותומך.

"השלב השני, הנחשב ללב התוכנית, מעמיק בתהליך באמצעות שיטות שונות ומתמקד
בטיפול בגורמים העמוקים של ההתמכרות. זהו החלק המשמעותי ביותר בתהליך ההחלמה.

צילום: מרכז גמילה שבטיא

השלב האחרון מכין את המטופל ליציאה ממרכז הגמילה ולחזרה הדרגתית ומבוקרת לחיי היום-יום. הדגש הוא על רכישת כלים ומיומנויות להתמודדות עצמאית עם אתגרים עתידיים, תוך ביסוס הדרך החדשה שנרכשה במהלך הטיפול".

חלק בלתי נפרד בעיניהם של שירה וליאור להצלחתה של הגמילה היא נוכחות המשפחה.
"התמכרות היא מחלה משפחתית, היא צומחת בתא המשפחתי והמשפחה היא גם רשת התמיכה המשמעותית ביותר שיכולה להיות למכור ולכן היא מעורבת לאורך כל הדרך בתהליך", מסבירה שירה.

"היות ואנחנו מרכז גמילה במגע אישי, אנחנו שומרים על האווירה המשפחתית ומאוד מעורבים בסיפור של כל אחד", היא מוסיפה. "אנחנו לא תופסים החלמה כמסע ליניארי אלא כספירלה של עליות, מעידות ותיקונים וגם אם הייתה מעידה מבחינתנו זה סימן 'לעטוף' את המטופל, לחזור אחורה ולחזק אותו - נעשה את המקסימום לעזור לאנשים לצלוח את הדרך. כל זאת יחד עם גישות ושיטות מוכרות לגמילה כמו 'תוכנית העזרה העצמית על פי 12 הצעדים' ושילוב עבודת גוף נפש, מיינדפולנס, אמנות, פסיכו דרמה ועוד כלים, המאפשרים לכל אחת ואחד למצוא את המקום שלו או שלה בתוך הטיפול ובחיים לאחריו".

בשבטיא מתייחסים למשבר של התמכרות כאל הזדמנות - כשגמילה יכולה להוות נקודת מפנה, כאשר התהליך מתמקד בהעלאת המוטיבציה לשינוי התנהגותי ותודעתי. "מכורים שמגיעים לגמילה הם אנשים שרוצים להרגיש טוב יותר - ויש משהו אמיץ בלהקשיב לקריאה הזאת לעצור - ולחשב את המסלול מחדש. כסף, יוקרה וכבוד לא נותנים מענה לצרכים הרגשיים העמוקים. מבחינתנו, זו מתנה גדולה לסייע ופעמים רבות אנשים שמסיימים גמילה אצלנו מציגים את היום השחור שבו הכל לכאורה קרס והתפרק כנקודת
תפנית ופריצת דרך להתחלה חדשה של חיים נקיים וטובים יותר".

לפרטים נוספים על מרכז גמילה שבטיא הקליקו>>

*המידע בכתבה אינו מיועד להנחות את הציבור או לשמש לגביו כהמלצה או הוראה או עצה, ואין בו תחליף לייעוץ רפואי פרטני או אחר.

עוד כתבות

חיילי צה''ל בגבול הצפון משתמשים בטרבושה להצתת אש מעבר למכשול בגבול לבנון / צילום: צילום מסך מהרשתות החברתיות

המומחה שמסביר למה צה"ל משתמש בכלי מצור מימי הביניים

"לפעמים צריך לצאת מהקופסה, ושווה לזכור שיש צרכים מבצעיים ועקרונות לחימה שלא השתנו לאורך השנים" אומר ד"ר גיא שטיבל מאוני' ת"א על שימוש צה"ל בטרבושה בגבול לבנון ● למה שימש כלי המלחמה בעבר, ומה ההבדל בינו לבין בליסטה?

סלט עגבניות של לה בוסתן / צילום: אלי אלחלל

עגלת הקפה בחורשה שמגישה סלט בוראטה עסיסי ומאפין פירות יער מושחת

עגלה שמציעה כריכי פרעצל נהדרים, אשת הייטק שהפכה לצורפת לאחר שחלתה, ויצרני שמן זית שחוו שנה קשה ● ביקור בחבל מודיעין נתן לנו קצת תקווה

ברודקום. הציגה תוצאות מרשימות לרבעון / צילום: Shutterstock, Michael Vi

הפתיעה את השוק: מניית השבבים שמזנקת היום בוול סטריט

ענקית השבבים ברודקום סיימה רבעון מוצלח כשרבע מהכנסות החברה הגיעו מתחום הבינה המלאכותית ● בחברה סיפקו תחזית חיובית גם לעתיד ומנייתה מזנקת במסחר המוקדם ● בדומה לאנבידיה, גם בברודקום הכריזו על פיצול מניות

ד''ר שי מרצקי, מנכ''ל ומייסד בונוס ביוגרופ / צילום: עופר וקנין

התביעות הייצוגיות נגד מייסד בונוס ביוגרופ סביב החקירה הפלילית בעניינו נדחו

שי מרצקי, בעל השליטה ומנכ"ל חברת הביומד בונוס ביוגרופ, רכש לפני שנתיים 166 אלף מניות של החברה, ערב עדכון מדדי הבורסה ● הבקשות לתביעות ייצוגיות הוגשו בשנת 2022, ושנתיים לאחר מכן פתחה הרשות לניירות ערך בחקירה גלויה באותו עניין

שופט העליון יוסף אלרון / צילום: שלומי יוסף

לוין הציע למנות את יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון ונתקל בהתנגדות עזה

הצעתו של שר המשפטים - למנות את השופט יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון למשך שנה - נתקלה בהתנגדות השופטים, חברי לשכת עורכי הדין וח"כ קארין אלהרר ● ראש לשכת עורכי הדין: "הצעה שערורייתית והמשך ההפיכה המשטרית - לא נקבל אף תוצאה מלבד בחירתו של השופט יצחק עמית בהתאם לשיטת הסניוריטי הנהוגה"

תערוכת יורוסאטורי / צילום: Lafargue Raphael

בית המשפט בצרפת מחמיר את ההגבלות בתערוכת הנשק הגדולה

בית המשפט בבוביני שבאיל דה פראנס שבפאתי פריז, קיבל עתירה של ארגונים פלו־פלסטיניים מקומיים שדרשו לאסור כניסת חברות ישראליות באופן גורף לתערוכת יורוסאטורי היוקרתית ● המשמעות: גם חברות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה כדי לקיים פגישות או לפנות למציגים אחרים, לא יוכלו לעשות זאת

חיילים טייוואניים. סין משפרת מוכנותה לפלישה / צילום: Associated Press, Daniel Ceng

המים במצרי טייוואן מתחממים שוב: סין מגבירה את הלחץ על המדינה המשוסעת

התרגיל הצבאי המקיף שביצעה סין סביב טייוואן בחודש שעבר הכניס את העולם לכוננות, ובארה"ב קראו לזרז אספקת נשק לאי ● טייוואן, שממלאה תפקיד משמעותי בתעשיית הטכנולוגיה העולמית, מתמודדת גם עם פילוג מבית, שאותו סין מנצלת היטב ליצירת מהומות ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

''השיבה הביתה היא הדבר הקשה''. חיילי מילואים בשטח כינוס / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

שיקום נפשי בשטח ושינוי תפיסת הקב"ן: כך צה"ל מתמודד עם טראומות המלחמה

צה"ל יצא למהפכה בטיפול הנפשי - עם קב"נים שנכנסים לשטח הלחימה לצד מרכזי שיקום עורפיים ● ראש ענף חוסן נפשי סא"ל נטע לי צליכובר, מספרת על האתגר בחזרת הלוחמים הביתה: "הדריכות נשארת" ● כעת צה"ל נערך למעבר ללחימה בצפון: "הבדלים רגשיים רבים"

נעמי גיסר, מנכ''לית ברוקר הביטוח Marsh McLennan ישראל / צילום: סמדר כפרי

"גם אם הייתי זוכה בלוטו, הייתי ממשיכה לעשות אותו דבר"

כמעט כל המשפחה של נעמי גיסר עסקה בביטוח, ואת הקריירה שלה בתחום היא התחילה יום אחרי השחרור מהצבא ● 25 שנה אחרי היא כבר מבטחת את רכוש המדינה ומנסה לשמור על אופטימיות: "מאז 7 באוקטובר אנחנו מזהים ירידה בתיאבון של מבטחים גלובליים, אבל אחרי המלחמה נראה הרבה יותר השקעות"

משחק הפתיחה יורו 2024 / צילום: Reuters, Christian Charisius

אליפות אירופה בכדורגל יוצאת לדרך: מי מנצחת במגרש הכלכלי?

טורניר יורו 2024 יוצא הערב לדרך על אדמת גרמניה שתארח לבדה את התחרות ● במשחק הפתיחה היא תשחק מול נבחרת סקוטלנד ● מי הפייבורטית לזכות, ולמי מבין השתיים שישחקו הערב כלכלה חזקה יותר?

שרקוטרי בהופמן / צילום: גיל אבירם

ראשון לציון מקבלת דחיפה משני מקומות נהדרים בהובלה נשית

רתם לב־ארי פתחה את הופמן בעיר היין, שדווקא בה "אין מקום שווה לקנות או לשתות יין", והמעדנייה של עדי בלכר עושה חשק לטעום הכל

ביונסה בהופעה. מותג בשמים והשקעות נדל''ן / צילום: Reuters, BriganiArt/Bartill

על המוזיקאיות שחדלו מלהטיל ביצי זהב לאחרים והפכו לבוסיות של עצמן

במשך שנים תעשיית המוזיקה נשלטה על ידי גברים שהתעשרו על גבן של זמרות מצליחות ● זמרות פופ כמו מדונה, ביונסה וטיילור סוויפט הביאו את הבשורה של המאה ה-21 כשהפסיקו להיות מריונטות על חוטים והפכו לבוסיות שמגלגלות מיליארדים

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, christophe Simon

שלטים גדולים יאסרו על כניסת ישראלים: כך נראה החרם הצרפתי על ישראל

החלטת בית משפט בצרפת לאסור באופן גורף על כניסת חברות ישראליות לתערוכת הנשק יורוסאטורי, מסמנת שפל חסר־תקדים ביחסים המסחריים בין שתי המדינות ● על פניו, צרפת עדיין מחויבת להצהרות בנוגע לסיום שלטון חמאס בעזה ולשחרור החטופים - אך בפועל, המעשים שלה מציבים את ישראל מחוץ לגבול הלגיטימיות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה היה השם שנקבע בצה"ל למבצע אנטבה?

מה משותף לציורים המעטרים את שטרות האירו, במה עוסקים אומני קינצוגי ביפן ומהי אוסטקהקה? ● הטריוויה השבועית

מירי רגב, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בצל ההסלמה בחזית הצפון, מה עושה הממשלה לטובת המפונים?

המטחים הכבדים שנורו בימים האחרונים לעבר צפון הארץ מדגישים עד כמה דבריה של השרה רגב על "הדברים המדהימים שעשתה הממשלה" בעייתיים ● ואם בתחילת המלחמה מרבית המפונים היו מהדרום, כעת רובם מהצפון ● של גלובס בוחנת לעומק את יעדי הפינוי והביצוע בשטח

שבוע הספר בתל אביב / צילום: כדיה לוי

האלמותיות של קפקא, היד של גרוסמן: ארבע המלצות טובות במיוחד לשבוע הספר

הפרט הקפקאי הקטן שהופך הכל למסויט, החיבור של גרוסמן לריצה, השעטנז המרגש של יהודית רותם וההפתעה של צבי בן מאיר: כמה הצעות לאלה שנערכים עם רשימות קנייה לשבוע הספר העברי, שייפתח בשבוע הבא

בני לנדא / צילום: Miguel Gutierrez

"בלי כסף של אף אחד": הצצה לבונקר הסודי של בני לנדא

16 שנה אחרי שהוקמה, מכירות חברת הדפוס של בני לנדא הגיעו בשנה האחרונה להיקף של 100 מיליון דולר, ואם שואלים אותו פוטנציאל השוק שלה עומד על 35 מיליארד ● וזה רק טיפה בים בממלכה של היזם הסדרתי ● כעת הוא חושף טפח מהאימפריה שבנה, מסביר מה מפריע לו במשקיע הישראלי ובטוח שהאיום האמיתי לא נמצא באיראן: "אם הכלכלה שלנו תקרוס, גם ההגנה תקרוס"

גילברט ורוזנטל מראיינים את מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג. תהליך יצירת פרק אורך שישה שבועות / צילום: מתוך יוטיוב

כל האנשים החכמים ביותר בחדר מאזינים לאותו פודקאסט

שיחת עומק של שעות ארוכות על חברה אחת היא לא מתכון ברור לרייטינג מסחרר ● אבל כשבן גילברט ודיוויד רוזנטל צוללים לסיפורים האפיים של החברות המצליחות ביותר, המנהלים הבכירים בעולם מאזינים ● כך הפכה Acquired לתוכנית האהובה על עולם העסקים, ומכניסה ליוצריה מיליוני דולרים

השבוע בעולם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Sutturstock, AP- Geert Vanden Wijngaert, Ludovic Marin

הימין הקיצוני חוגג את ״אירופה החדשה״ והדנים מוזהרים מפני ראמן

הימין הקיצוני מנצח בגדול באירופה ● רישי סונאק מנסה טריק ישן: הורדת מסים ● רוסיה מעצבנת את ארה"ב בחופי קובה ● יתושי דנגי מתאזרחים באירופה, ודנמרק אוסרת יבוא ראמן קוריאני בטענה להרעלה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נחתים אמריקאים בתרגיל. התאמנו בסביבת טייוואן לפחות שנה / צילום: Reuters, EyePress News

חיל הנחתים האמריקאי כבר התחיל להתכונן למלחמה שתפתח סין

חיילי הנחתים של ארה"ב מוטסים במסגרת תרגילים צבאיים למקומות מרוחקים שמהם הם עשויים יום אחד להילחם בסין ● הכוחות לומדים איך לעכב את הסינים כדי לקנות זמן לתגבורת אמריקאית, לומדים איך לתקשר ביניהם ולהישאר מוסווים ויודעים איך ליצור הסחה: "כל חיישן שסין מגייסת כדי לחפש כוח של חיל הנחתים, הוא חיישן שלא מחפש מטרה אחרת" ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד