גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. הכלכלנים חלוקים לגבי הסיבות

השקל נחלש בכ-1% מול הדולר והאירו ● בעוד שחלק מהכלכלנים קושרים את הפיחות לסיבות מקומיות, אחרים סבורים כי התנודות היום אינן קשורות להתפתחויות הביטחוניות והפוליטיות

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים / איור: גיל ג'יבלי
השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים / איור: גיל ג'יבלי

השקל חזר להיחלש אל מול הדולר, ועומד כעת בשער של 3.66 למטבע, פיחות של 1.3% מול המטבע האמריקאי. גם מול האירו חל פיחות, כאשר שער החליפין עומד כעת ברמה של 3.97 שקלים. היחלשות המטבע מתחילת שבוע המסחר מגיעה לאחר שבשבוע הקודם השקל דווקא התחזק בחדות. מה הסיבות לפיחות היום?

דוחות חברות הגמל חושפים את הכסף הגדול שמקבלים הסוכנים 
המשקולת של קרפור: כמה הפסידה רשת המזון בשנה החולפת 

הדעות חלוקות בקרב הכלכלנים

"ההסלמה במערכת היחסים שבין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, גוררת לתגובה מצד משקיעים זרים המצמצמים את ההחזקה במטבע המקומי ורוכשים מט"ח. מהלך המביא לפיחות אל עבר רמת 3.66 שקלים לדולר", אומר יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו השקעות.

הוא מסביר שהדולר ממשיך להיסחר בתחום שערים של החודש האחרון, כאשר פיחות אל עבר רמת 3.7 שקלים לדולר, "נתקל בהיצעי מט"ח מצד יצואנים. כמו כן, על רקע פעילות סוף החודש הנוכחי ותחילת חודש אפריל, ניתן לצפות לתנודות שערים בשל ביקושי והיצעי מט"ח החריגים בהיקפם".

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מסביר גם הוא את הפיחות: "הבוקר אנו עדים לפיחות משמעותי בשקל מול הדולר. הפיחות מתרחש למרות היחלשות של הדולר כנגד האירו, ולכן הפעם היחלשות המטבע הישראלי נובעת מסיבות מקומיות. הראשונה היא המחלוקת החריפה עם ארצות הברית והאירועים הכלליים סביב הנושא המדיני, כמו כן הדיווחים האחרונים על קשיים ומחלוקות בתחום קידום חוק הגיוס.

"כל אלו מייצרים אווירה גיאופוליטית ומקומית לא יציבה ושער המטבע הוא המשתנה הראשון שמגיב לאירועים מסוג זה, ודי בעוצמה. להערכתי תקופה תנודתית זו תימשך גם בשבועות הקרובים. יחד עם זאת יש לזכור כי מבט על התנהגות השקל בחודש - חודשיים האחרונים מראה שהשערים הנוכחיים עדיין לא מהווים פריצה לכל כיוון".

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פיננס לניהול סיכונים, מסביר: "מדובר בפעילות ספקולטיבית נטו ומה שמתחזק בשבועיים נחלש ביומיים. ככה זה עובד בשוק פרוץ. הסיבוב האחרון היה של גורמים מקומיים דווקא אבל הזרים כעת מוכרים את היתרות שלהם, בנוסף, יש היום פקיעה של אופציות של הגופים המוסדיים ולכן הם גרמו בשבוע הקודם להתחזקות המטבע".

פרנק מסביר כי השוק מתנהל ברמה זאת מדי יום ביומו, ואין הכרח לקשר של אי היציבות הפוליטית או הביטחונית לתנודות היום. עם זאת, הוא מציין כי במקרה שבנק ישראל יחזור להתערב בשוק המט"ח אנו נראה פחות פעולות כאלו בשוק.

פריימן מסכם בראייה לעתיד: "כל עוד אין הסלמה ביטחונית, פעילות המט"ח תמשיך להידמות לרכבת הרים. היקף פעילותם של הגופים המוסדיים ירדה בתקופה האחרונה, ונראה שיידרש אירוע משמעותי בשוק המניות, בכדי לגרור את המוסדיים לפעילות מט"ח משמעותית".

עוד כתבות

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי ואחריו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

פגיעות נ"ט ישירות ב-3 בתים במטולה, ירי לשדרות ולעוטף

הותר לפרסום: עידו אביב, בן 28 מכרמיאל, וקאלקידן מהרי בן 37 מפתח תקווה, נפלו בקרב ברצועת עזה • משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • צבא ארה"ב מציג: תמונות מהקמת הרציף ההומניטרי בים התיכון סמוך לרצועת עזה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" ● עדכונים בולטים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים