גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לחזק ולתחזק את הבריאות הנפשית

המציאות הנוכחית מחייבת את הרחבת סל המענים לחיזוק החוסן הנפשי של תושבי מדינת ישראל ● גיבוש מדיניות, פיתוח מדדי הערכה ושימוש נרחב בטכנולוגיות - יכולים לסייע בכך בארגון הג'וינט פועלים בתחום, יחד עם שותפים נוספים

צילום: באדיבות ג'וינט
צילום: באדיבות ג'וינט

הכתבה בשיתוף הג'וינט

שנות הקורונה, אירועי "שומר החומות", קיטוב פוליטי וחברתי, ועכשיו אירועי ה-7 באוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל". כל אלו מייצרים פגיעה בעוצמות שונות וברבדים שונים בחוסן והבריאות הנפשית של רבים מאוד בחברה הישראלית.

"אירועי ה-7 באוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל" יצרו פגיעה נרחבת, עמוקה, מורכבת, ומאוד מגוונת בין אדם לאדם", אומרת אפרת שטרן, מנכ"לית ג'וינט ישראל 'מעבר למגבלות', האגף בג'וינט הפועל לקידום חיים עצמאיים ואוטונומיים של אנשים עם מוגבלות בקהילה. "מדובר במשבר דרמטי המחייב מענה מיידי". ואכן, הנתונים בעקבות המלחמה הנוכחית מראים את עוצמת הפגיעה. על פי מחקר של איגוד רופאי הילדים ועמותת גושן לבריאות ורווחת הילד בקהילה, מחודש מרץ 2024, כחמישה חודשים מפרוץ המלחמה:

- 75.5% מהילדים חווים מצוקה נפשית
- 54% מהילדים חווים חרדה
- 30% מההורים חוו מצוקה נפשית קשה וחרדה - ורק 14% פנו לעזרה 

אפרת שטרן, מנכ''לית ג'וינט - 'ישראל מעבר למגבלות' / צילום: אריק סולטן

אולם לפי שטרן הטיפולים והמענים הקיימים כיום לרוב אינם נגישים, זמינים או מוכרים מספיק. ההתמודדויות הנפשיות באוכלוסייה בעת הנוכחית מחייבות הרחבה וגיוון בסוג המענים השונים שבנמצא. "המצוקה הרגשית של האוכלוסייה בישראל היא אתגר משמעותי שהמדינה צריכה להתמודד עימו. כל אוכלוסיית המדינה נמצאת כיום בסיכון", היא מסבירה.

בימי שגרה מפתח ארגון הג'וינט פתרונות לאתגרים החברתיים-כלכליים הבוערים ביותר בחברה הישראלית, בשותפות עם ממשלת ישראל, רשויות מקומיות, המגזר החברתי, העסקי והפילנתרופי. החל מה-7 באוקטובר מערך חירום של הג'וינט סייע ללמעלה מ-100,000 ישראלים מהפגיעים ביותר בחברה, העניק תמיכה וכלים מקצועיים בחירום לכ-30,000 אנשי מקצוע בשדה החברתי מתחומים שונים ועזר ליותר מ-1,000 עסקים קטנים וענפי תעשייה במצוקה.

במסגרת פעילות החירום של הארגון בצפון ובדרום, התחדדה אף יותר ההבנה כי אומנם יש מחסור באנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש, אולם לא פחות חשוב מכך ישנו מחסור בהיצע ומגוון המענים, זמינותם ומקורות המידע הקיימים על מענים אפשריים. על כן, החליטו בג'וינט-ישראל 'מעבר למגבלות' להפוך את תחום החוסן והבריאות הנפשית למהלך דגל של הארגון, ושמו למטרה להגיע ל-80% מהאוכלוסייה הכללית. זאת באמצעות הרחבת היקף ומגוון המענים המוצעים בתחום הבריאות הנפשית, והנגשתם לכלל האוכלוסייה, קידום חוסן ברמת הקהילה, המשפחה והפרט ופיתוח תשתיות תומכות.

על מנת לעמוד ביעד השאפתני במסגרתו רוב הציבור בישראל יוכל לקבל מענים נפשיים מגוונים, ביצעו בארגון עבודת מחקר ופיתחו מפת דרכים לפיה יש לפעול.

להגיע לחלקים רחבים באוכלוסייה ולייצר תו איכות

קידום גישה נוחה ומותאמת לשירותים מקצועיים מגוונים עבור כלל האוכלוסייה, נקבע כפרמטר מרכזי במפת הדרכים של הארגון. אחד הפתרונות הראשונים שפותחו במסגרת זו, הוא פורטל "נפשי" - פלטפורמה דיגיטלית המציעה מגוון פתרונות טיפוליים, קבוצתיים וקהילתיים לצד כלים לעזרה עצמית ועוד. בג'וינט מציינים כי הפתרונות השונים בפורטל "נפשי" נבדקו ותוקפו מקצועית בידי מיטב המומחים בתחום. הפלטפורמה מאפשרת לכל אחד ואחת למצוא את הפתרון המתאים לפי פרמטרים שונים כמו קבוצת אוכלוסייה, גיל, סוג הסיוע הנדרש ועוד. אלה כוללים קווי סיוע, כלים לעזרה עצמית, תכנים חינוכיים ומענים מקוונים לגישה ביתית. הפלטפורמה מאפשרת להגיע להיקפים גדולים של אוכלוסייה, כמו גם לפתח מענים חדשים כמו אבחון עצמי, טיפול עצמי ועוד. כל אלה, מסייעים במתן מענה מהיר ואפקטיבי במקרים רבים.

עוד אומרים בארגון כי אלפי ישראלים נעזרו עד כה בשירותי הפורטל, והשימוש צפוי להתרחב משמעותית. מ', אמא לילד בן 7, היא אחת מהן: "בערך שישה שבועות לאחר תחילת המלחמה, הבנתי שבני מתקשה מאוד ולא ידעתי איך לסייע לו בכוחות עצמי", היא מספרת. "יש לו ADHD וחרדה, והמלחמה החמירה את המצב. האזעקות הבהילו אותו והוא סירב לצאת מהבית, למעט לבית הספר. בנוסף, אביו היה במילואים בעזה, וכל מה ששמע על חמאס העצים את החרדות שלו. בעבודה סיפרו לי על פורטל 'נפשי', והחלטתי לבדוק אותו. מצאתי משאבים רבים זמינים מסוגים שונים. בין היתר מענים מקוונים רבים שנועדו לעזור להורים לדבר עם ילדיהם על המלחמה - מדריכים דיגיטליים, טכניקות הרגעה, סיפורי ילדים להדפסה וקו חם לייעוץ להורים. המשאבים החינמיים האלו סייעו לי להתמודד עם בני בעצמי - ללא צורך בטיפול פרטי".

השימוש הנרחב באמצעים טכנולוגיים מחייב לוודא את איכות המוצרים, רוני ספיר, מנהלת החדשנות הדיגיטלית, דאטה ומדידה בג'וינט ישראל, מסבירה: "מחקר בריטי שבדק את איכות המענים הדיגיטליים בבריאות העלה לפני שנה נתונים קצת מדאיגים. החוקרים בחנו 600 אפליקציות שהן הפופולאריות ביותר בתחום בריאות הנפש לפי מגוון רחב של קריטריונים מקובלים של איכות, שימושיות, הגנה על פרטיות, מקצועיות ועוד. המחקר מצא שפחות מ-30% מהן עומדות בסף המינימלי של הקריטריונים הללו. זה יכול לגרום לנזק ולכן יש צורך בסף של איכות".

רוני ספיר, מנהלת החדשנות הדיגיטלית, דאטה ומדידה בג'וינט ישראל / צילום: אריק סולטן

בג'וינט כבר החלו לפעול יחד עם הגורמים הרלוונטיים בתחום - בממשלה, בחברה האזרחית ועוד - ליצירת תו איכות לשירותים בנושא, באמצעות פיתוח אמות מידה מוסכמות ומתוקפות מקצועית.

איתור מוקדם למניעת התדרדרות

"ממחקר שערך מכון ברוקדייל ב-2009 וב-2017 עולה דפוס מדאיג ועקבי בקרב מבוגרים - 65% מהאוכלוסייה שחווה מצוקה נפשית לא פונה לטיפול, מחקר משנת 2019 בשם 'צעירים בטיפול בבריאות הנפש' העלה כי נתון זה תקף גם למתבגרים. תופעה זו חמורה שכן העדר טיפול הולם במצוקה נפשית עלול להתדרדר לבעיה תפקודית ואף תחלואה", אומרת שירית פרל-לוי, מנהלת תחום חוסן ובריאות נפשית בג'וינט-ישראל 'מעבר למגבלות', "איתור אוכלוסיות ופרטים הזקוקים למענה טיפולי מוקדם, יאפשר למקד מענים מותאמים ולהשקיע בטיפול מקיף יותר במהירות וביעילות".

לשם כך, חברו בג'וינט למכון 'מפרשים' במכללה האקדמית תל אביב-יפו. שני הגופים פועלים יחדיו לפיתוח הכשרה לנותני שירות ברשויות מקומיות, שבאים במגע עם האוכלוסייה באופן יומיומי, לאיתור אוכלוסיות הזקוקות לסיוע. "מתן כלי אפיון ואיתור מוקדם לאנשי מקצוע בשטח, היא משמעותית לצמצום פגיעה ולמניעת הדרדרות", מסבירה פרל-לוי.

שירית פרל-לוי, מנהלת תחום חוסן ובריאות נפשית, ג'וינט 'ישראל מעבר למגבלות' / צילום: אריק סולטן

יוזמה לאומית רב-מגזרית

המציאות הנוכחית דורשת כלים מתקדמים לקבלת החלטות מושכלות בנוגע להשקעה בבריאות הנפשית. בג'וינט יזמו פיתוח דשבורדים דיגיטליים ומדדים למעקב אחר המצב הלאומי, שיאפשרו תקצוב נכון ומדיניות רחבה למניעה וחיזוק הבריאות הנפשית. בארגון סבורים כי פעילות מסונכרנת בין גורמי ממשל, חברה אזרחית, עסקים, אקדמיה ועוד, תאפשר להבין את הצרכים בזמן אמת ולספק מענה מותאם לכל אחד ואחת - דבר הכרחי לתהליכי שיקום בשגרה ובחירום.

למהלך כבר חברו שותפים מהארץ ומהעולם, בהם ממשלת ישראל, פדרציית לוס אנג'לס, משפחות הורביץ וזוסמן ושותפים נוספים. אולם לאור מורכבותו והיקפו, בג'וינט מעוניינים להרחיב את מעגל הנוטלים בו חלק. "האתגר הוא עצום, אבל הוא בנפשנו", מסכמת שטרן. ובאותה נשימה היא מצביעה על פעילות הג'וינט הממוקדת גם בפתרונות המערכתיים יותר - בהם פיתוח מדדי הערכה, גיבוש מדיניות והרחבת סל המענים הטכנולוגיים, קהילתיים וחינוכיים שאינם קליניים ואינם בתצורה של אחד-על-אחד. "אין לנו את כל התשובות, וככל שנרחיב את מעגל השותפים שלנו בהובלת המהלך - מהממשלה, מהמגזר החברתי, העסקי, הפילנתרופי - נוכל באמת לייצר את השינוי שאזרחי ישראל כה צריכים".

*המידע בכתבה אינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת והוא לא נועד להנחות את הציבור או לשמש כעצה רפואית, וכן אין לראות בו תחליף לייעוץ רפואי פרטני או אחר, המתאים לנתוניו וצרכיו של כל אדם.

עוד כתבות

ד''ר שי מרצקי, מנכ''ל ומייסד בונוס ביוגרופ / צילום: עופר וקנין

התביעות הייצוגיות נגד מייסד בונוס ביוגרופ סביב החקירה הפלילית בעניינו נדחו

שי מרצקי, בעל השליטה ומנכ"ל חברת הביומד בונוס ביוגרופ, רכש לפני שנתיים 166 אלף מניות של החברה, ערב עדכון מדדי הבורסה ● הבקשות לתביעות ייצוגיות הוגשו בשנת 2022, ושנתיים לאחר מכן פתחה הרשות לניירות ערך בחקירה גלויה באותו עניין

שבוע הספר בתל אביב / צילום: כדיה לוי

האלמותיות של קפקא, היד של גרוסמן: ארבע המלצות טובות במיוחד לשבוע הספר

הפרט הקפקאי הקטן שהופך הכל למסויט, החיבור של גרוסמן לריצה, השעטנז המרגש של יהודית רותם וההפתעה של צבי בן מאיר: כמה הצעות לאלה שנערכים עם רשימות קנייה לשבוע הספר העברי, שייפתח בשבוע הבא

הדירה ברחוב נחל לכיש בשדרות / צילום: כפיר אסולין

100% ב־5 שנים: התשואה על דירת מחיר למשתכן בשדרות

דירת 4 חדרים בשטח של 110 מ"ר בפרויקט מחיר למשתכן בשכונת נאות שקמה בשדרות נרכשה לפני 5 שנים בכ־700 אלף שקל והרוכשים קיבלו מענק של 60 אלף שקל נוספים ● כעת נמכרה הדירה ב־1.28 מיליון שקל

נחתים אמריקאים בתרגיל. התאמנו בסביבת טייוואן לפחות שנה / צילום: Reuters, EyePress News

חיל הנחתים האמריקאי כבר התחיל להתכונן למלחמה שתפתח סין

חיילי הנחתים של ארה"ב מוטסים במסגרת תרגילים צבאיים למקומות מרוחקים שמהם הם עשויים יום אחד להילחם בסין ● הכוחות לומדים איך לעכב את הסינים כדי לקנות זמן לתגבורת אמריקאית, לומדים איך לתקשר ביניהם ולהישאר מוסווים ויודעים איך ליצור הסחה: "כל חיישן שסין מגייסת כדי לחפש כוח של חיל הנחתים, הוא חיישן שלא מחפש מטרה אחרת" ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הביוב הציף את הדירה בשל ליקוי בצנרת ושימוש במגבונים. כמה ישלם היזם?

הורים לשלושה נפרדו אחרי קרוב ל־40 שנה - הבעל ביקש לקבל 80% מהזכויות, בשל פערי השתכרות בין הצדדים ● בני זוג רכשו דירה להשקעה שהוצפה שלוש פעמים - היזם והקבלן חויבו בפיצויים ● ביהמ"ש דחה תביעת ענק נגד תאגיד השידור "כאן", בטענה ללשון הרע במסגרת כתבה על חשד להתעללות בגן ילדים ● שלושה פסקי דין בשבוע

שופט העליון יוסף אלרון / צילום: שלומי יוסף

לוין הציע למנות את יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון ונתקל בהתנגדות עזה

הצעתו של שר המשפטים - למנות את השופט יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון למשך שנה - נתקלה בהתנגדות השופטים, חברי לשכת עורכי הדין וח"כ קארין אלהרר ● ראש לשכת עורכי הדין: "הצעה שערורייתית והמשך ההפיכה המשטרית - לא נקבל אף תוצאה מלבד בחירתו של השופט יצחק עמית בהתאם לשיטת הסניוריטי הנהוגה"

סיכום שווקים / צילומים: איל יצהר,AP, MATT MONFREDI, בן קלמר, איתי רפפורט, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

רשות ני"ע רוצה לשנות הגדרה אחת שתשפיע על כל עולם ההשקעות - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מנהל ההשקעות שמסביר למה שוק המניות הישראלי לא מתרומם ● שינוי שישפיע על אלפי מיליונרים: האם הרף להגדרת "משקיע מתוחכם" עומד לרדת ● איך יכול להיות ש-17 שנה חלפו מאז הונפקה חברה קיבוצית בבורסה ● וגם: האם טורניר היורו והאולימפיאדה יקפיצו את מניות מותגי הספורט?

בני לנדא / צילום: Miguel Gutierrez

"בלי כסף של אף אחד": הצצה לבונקר הסודי של בני לנדא

16 שנה אחרי שהוקמה, מכירות חברת הדפוס של בני לנדא הגיעו בשנה האחרונה להיקף של 100 מיליון דולר, ואם שואלים אותו פוטנציאל השוק שלה עומד על 35 מיליארד ● וזה רק טיפה בים בממלכה של היזם הסדרתי ● כעת הוא חושף טפח מהאימפריה שבנה, מסביר מה מפריע לו במשקיע הישראלי ובטוח שהאיום האמיתי לא נמצא באיראן: "אם הכלכלה שלנו תקרוס, גם ההגנה תקרוס"

REXTON KGM 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-260 אלף שקל: רכב השטח הקוריאני הגדול שעבר שדרוג

הרקסטון הוותיק של סאנגיונג, כיום KGM, עבר שדרוג עם שאיפות פרימיום ● יש לו תא נוסעים מפנק, אך הוא עדיין בעיקר רכב שטח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: דובר צה''ל, נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת, Shutterstock

הנתון הכלכלי המדאיג שהתחבא - ואינו קשור למלחמה

באוצר מודים: גם בלי המלחמה, אנחנו לא עומדים ברף ● חברי הכנסת שוב סבורים שזכותם לעשות ככל העולה על רוחם ● והשורטיסטים נכחדים מוול סטריט ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יריב לוין, שר המשפטים / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

בג"ץ ללוין: נמק למה הוועדה לא בוחרת נשיא לבית המשפט העליון

בג"ץ לא קיים דיון בעתירה נגד שר המשפטים ולא קיבל תגובה תגובה מקדמית כנהוג, אלא החליט מטעמי יעילות להוציא צו על תנאי ולעבור לשלב הבא - בו יוכרע האם לחייב את לוין לכנס את הוועדה לשם בחירת נשיא ושופטים לביהמ"ש העליון • לוין מונע מחברי הוועדה להצביע על מינוי נשיא מאחר ורוב החברים בעד מינויו של השופט יצחק עמית לפי שיטת הסניוריטי הנהוגה ● עו"ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין: "צעד חיובי ומתבקש לנוכח התנהגות שערורייתית של שר משפטים שמפקיר את מדינת ישראל"

האינפלציה במאי הפתיעה לחיוב / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מפתיעה לטובה: קצב שנתי של 2.8% במאי; מחירי הדירות ממשיכים לזנק

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.2%, מתחת לתחזיות האנליסטים שציפו לעלייה של כ-0.5% ● גם בקצב שנתי המדד הפתיע לחיוב את צפי הכלכלנים שציפו כי יעבור את הרף העליון של יעד יציבות המחירים של בנק ישראל ● למרות הנתונים המעודדים, מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס, מדגיש: "להערכתנו, הסיכונים לתחזית האינפלציה מוטים כלפי מעלה"

הקשיים של זוגות ידועים בציבור בדרך להכרה / איור: גיל ג'יבלי

הקשיים המשפטיים של זוגות ידועים בציבור נערמים

פסיקות שניתנו לאחרונה מערערות על מצבם של הידועים בציבור, ולכל הפחות מציבות את זכויותיהם בסימן שאלה ● זוגות רבים נדרשים להוכיח את הסטטוס שלהם בפני רשויות כדי לקבל זכויות שנשואים מקבלים אוטומטית, כמו הנחה בארנונה, וכדי למצות אותן נתקלים בחומת ביורוקרטיה: "הכל תלוי בפקיד שנופלים עליו"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; ברודקום זינקה ב-12%, אנבידיה ב-4%, טסלה ב-3%

נאסד"ק עלה ב-0.4% ● המסחר באירופה ננעל בירידות חדות ● חדשות טובות לשוק: מחירי הייצור בארה"ב ירדו ב-0.2% לעומת עלייה של 0.5% בחודש שעבר ● התחזית של קתי ווד: מניית טסלה תעלה פי 14 בחמש שנים ● שאלת 56 מיליארד הדולר: האם יאשרו היום בעלי המניות של טסלה את חבילת השכר של אלון מאסק? ● באפט מכר חלק ממניותיו באפל ברבעון הראשון, כמה הוא הפסיד?

כיכר המדינה. לב אזור הביקוש / צילום: באדיבות י.ח דמרי

כיכר המדינה בת"א עובר מתיחת פנים. כמה יעלו הדירות החדשות?

באיזור כיכר המדינה ניתנו בחמש השנים האחרונות 199 היתרים להתחדשות עירונית ● אייל כ"ץ, בעלי חברת תיווך: "יש התאוששות בשוק בעיקר בפרויקטים חדשים והרבה לקוחות מחפשים לשלם 10% עכשיו ו־90% בסוף, ולהוציא שלל הטבות מהיזמים"

תערוכת יורוסאטורי / צילום: Lafargue Raphael

בית המשפט בצרפת מחמיר את ההגבלות בתערוכת הנשק הגדולה

בית המשפט בבוביני שבאיל דה פראנס שבפאתי פריז, קיבל עתירה של ארגונים פלו־פלסטיניים מקומיים שדרשו לאסור כניסת חברות ישראליות באופן גורף לתערוכת יורוסאטורי היוקרתית ● המשמעות: גם חברות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה כדי לקיים פגישות או לפנות למציגים אחרים, לא יוכלו לעשות זאת

הצבא העממי של סין / צילום: ap, Heng Sinith (עיבוד תמונה)

סין בונה שותפויות לקראת מה שעלול להיות המלחמה הבאה

התמנון הסיני בוחש בכל ושולח זרועות של שיתופי פעולה למדינות רבות וחזקות בעולם ● נפט, סחר ושיקולים אסטרטגיים מובאים בחשבון בניסיון להתעצם ● ובסבך החזיתות סין לא מסירה עיניים מטייוואן, והאיום מרחף מעל ראשה: אם תעז להכריז על עצמאות, סין תתקוף בכל העוצמה ● גלובס ממפה את המדינות שסין חברה אליהן ואת אלה שהיא שמה על הכוונת חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

נעמי גיסר, מנכ''לית ברוקר הביטוח Marsh McLennan ישראל / צילום: סמדר כפרי

"גם אם הייתי זוכה בלוטו, הייתי ממשיכה לעשות אותו דבר"

כמעט כל המשפחה של נעמי גיסר עסקה בביטוח, ואת הקריירה שלה בתחום היא התחילה יום אחרי השחרור מהצבא ● 25 שנה אחרי היא כבר מבטחת את רכוש המדינה ומנסה לשמור על אופטימיות: "מאז 7 באוקטובר אנחנו מזהים ירידה בתיאבון של מבטחים גלובליים, אבל אחרי המלחמה נראה הרבה יותר השקעות"

''השיבה הביתה היא הדבר הקשה''. חיילי מילואים בשטח כינוס / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

שיקום נפשי בשטח ושינוי תפיסת הקב"ן: כך צה"ל מתמודד עם טראומות המלחמה

צה"ל יצא למהפכה בטיפול הנפשי - עם קב"נים שנכנסים לשטח הלחימה לצד מרכזי שיקום עורפיים ● ראש ענף חוסן נפשי סא"ל נטע לי צליכובר, מספרת על האתגר בחזרת הלוחמים הביתה: "הדריכות נשארת" ● כעת צה"ל נערך למעבר ללחימה בצפון: "הבדלים רגשיים רבים"

השבוע בעולם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Sutturstock, AP- Geert Vanden Wijngaert, Ludovic Marin

הימין הקיצוני חוגג את ״אירופה החדשה״ והדנים מוזהרים מפני ראמן

הימין הקיצוני מנצח בגדול באירופה ● רישי סונאק מנסה טריק ישן: הורדת מסים ● רוסיה מעצבנת את ארה"ב בחופי קובה ● יתושי דנגי מתאזרחים באירופה, ודנמרק אוסרת יבוא ראמן קוריאני בטענה להרעלה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם