גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוחות הדקה ה-90: ההפתעות שחיכו למשקיעים של כצמן, רני צים וגיל אגמון

ג'י סיטי מקיזה מיליארדים בגין עליית הריבית באירופה, בדנאל מחקו השקעה בחברת פונדקאות, נייר חדרה גררה את ורידיס להפסד כבד ומשקיעי פסגות יקוו לעתיד מוצלח יותר בעסקי הנדל"ן של בעל השליטה ● הסיפורים מהדוחות שפורסמו ברגע האחרון

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

יום ראשון השבוע היה המועד האחרון שבו ניתן לפרסם את הדוחות הכספיים השנתיים של החברות הנסחרות בתל אביב. מסורתית, חברות שמעדיפות להמתין לדקה ה־90 "נחשדות" לא פעם לכאלה שהעדיפו להחביא הפתעות לא נעימות. בדיוק כמו אלה שהמתינו בדוחות שפרסמו ארבע חברות בולטות, שהציגו הפסדים גדולים ומחיקות שווי משמעותיות בהשקעות שביצעו.

מושפע מהמשפחה ומאתרי הכלכלה יותר מאנשי המקצוע: קווים לדמותו של המשקיע הישראלי
מאחורי הקלעים של טרנד ההשקעות ב־500 S&P: הטעויות שכדאי להימנע מהן  

ג'י סיטי: הפסידה 2.5 מיליארד שקל בשנתיים

חברת המרכזים המסחריים ג'י סיטי  (לשעבר גזית גלוב) שבשליטת ובניהול של חיים כצמן, סיכמה את השנה שחלפה עם הפסד כבר של 1.2 מיליארד שקל, שהגדיל את ההפסד הדו־שנתי שלה ל־2.5 מיליארד שקל. ג'י סיטי, שנמצאת בעיצומה של תוכנית מימושים משמעותית בנכסיה, כדי להקטין את נטל המינוף הרובץ עליה, מחזיקה בעיקר במרכזי קניות ברחבי העולם וגם בישראל.

חיים כצמן, בעל השליטה ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: אריק סולטן

הפרשות כבדות שביצעה החברה בגין ירידת ערך נדל"ן להשקעה בסך של 767 מיליון שקל, היו גורם מרכזי לרישום הפסד תפעולי. ההפרשות נבעו בעיקר מעלייה בשיעורי ההיוון בגין נכסי הקבוצה בצפון אירופה לנוכח עליית הריבית. לאלו נוספו הוצאות מימון כבדות של 1.3 מיליארד שקל.

למרות ההפסד הניכר, שילמה ג'י סיטי כ־41 מיליון שקל לחמישה מנהלים, בהם המנכ"ל כצמן שעלות שכרו עמדה על 6 מיליון שקל בשנת 2023. סקוט בול, לשעבר מנכ"ל חברת הבת סיטיקון, קיבל שכר בעלות של 10.5 מיליון שקל. בשלוש השנים האחרונות נחתכה מניית החברה ב־44% ושווי השוק שלה עומד על 2.2 מיליארד שקל.

דנאל: כישלון צורב בעסקי הפונדקאות

חברת הסיעוד ומשאבי האנוש דנאל  ביצעה ברבעון הרביעי הפרשת ענק של כ־90 מיליון שקל בגין חברת מנור מדיקל שבבעלותה, הפועלת בעיקר בתחום הפונדקאות. מנור, רכישה כושלת שביצעה ההנהלה הקודמת של דנאל, נפגעה קשות מפרוץ המלחמה באוקראינה, שהייתה המדינה העיקרית שבה פעלה.

בדוחות מציינת דנאל כי העימות הצבאי בין רוסיה לאוקראינה הפחית את פעילות תרומת הביציות של מנור בקייב, בירת המדינה. מאז פרוץ המלחמה (כשנתיים) פעלה מנור לאיתור חלופות והתקשרה עם קליניקה נוספת בגיאורגיה שבה גרמה עליית הביקוש לפונדקאיות לגידול בעלויות.

אילן ישראלי, מנכ''ל דנאל היוצא / צילום: עידן גרוס

ההפרשה שביצעה דנאל בגין מנור מחקה כמעט את כל ההשקעה בחברה זו, שבוצעה ב־2020 והובילה אותה לרישום הפסד של 11 מיליון שקל אשתקד, ממנו 53 מיליון שקל ברבעון הרביעי. את השנה הקודמת, 2022, סגרה דנאל עם רווח נקי של 115 מיליון שקל.

דנאל פועלת בעיקר בתחומים של שירותי סיעוד וכח אדם. מדוחות החברה עולה כי תחום הפריון, שבו פועלת מנור, רשם שחיקה של 15% בהכנסות ל־42 מיליון שקל והוא הציג הפסד תפעולי של 20 מיליון שקל ב־2023.

מניית דנאל עלתה ב־26% בשנה החולפת, בהשפעת חילופי ההנהלה הוותיקה (המנכ"ל אילן ישראלי והיו"ר רמי אנטין) בידי בעלת המניות הגדולה בחברה, חברת יבוא הרכב UMI המחזיקה ב־13% מהון החברה. גם כעת בשווי של 1.9 מיליארד שקל היא נסחרת בפחות מ־50% מהשיא בתחילת 2022.

ורידיס: רכישת נייר חדרה הובילה להפסדי ענק

חברת התשתיות ואיכות הסביבה ורידיס  שבשליטת גיל אגמון (באמצעות דלק רכב) סיכמה שנה עגומה שנבעה מרכישתה של חברת אינפיניה (לשעבר נייר חדרה). הרכישה, שעלתה יותר מ־2 מיליארד שקל, גררה את ורידיס לרשום הפסד של 81 מילון שקל אשתקד, מחציתו ברבעון הרביעי. זאת, לעומת רווח של 142 מיליון שקל בשנת 2022.

ורידיס מצרפת לדוחותיה את תוצאות אינפיניה מהם עולה כי ירידה בביקושים למוצרי קרטון בעולם וירידה במחירי הנייר, הובילו חברה זו להציג חולשה בשנה החולפת: ההכנסות עמדו על 1.56 מיליארד שקל, ירידה של 15% ובשורה התחתונה נרשם הפסד של 122 מיליון שקל מול רווח של 117 מיליון שקל ב־2022.

גיל אגמון, בעל השליטה בחברת ורידיס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: איל יצהר

האיחוד של מכירות אינפיניה, הקפיץ אמנם את הכנסות ורידיס אשתקד ב־140% ל־2.54 מיליארד שקל, אך במקביל הזניק את ההוצאות. הרווח התפעולי של ורידיס נחתך בשיעור חד של 62% והסתכם ב־63.4 מיליון שקל.

הוצאות המימון של החברה המריאו כמעט פי 9 ל־178 מיליון שקל, בשל הלוואות שנטלה ורידיס לרכישת אינפיניה ופעילות נוספת בתחום ייצור האנרגיה (תחנת OPC), ובשורה התחתונה עברה החברה להפסד כאמור.

למרות ההפסד, זכה מנכ"ל ורידיס, אילן בן סימון, לשכר בעלות נאה של 5 מיליון שקל אשתקד. שווי השוק של ורידיס עומד על 2.8 מיליארד שקל - ירידה של מעל 50% מהשיא בתחילת 2022.

פסגות: יציאה בשן ועין מעסקי הפיננסים

לפני כשבועיים דיווחה קבוצת פסגות  כי בכוותה לרכוש מידי בעל השליטה, רני צים, את החזקותיו בחברת מרכזי המסחר הנושאת את שמו. כעת, פסגות מציגה הפסד כבד בשנה החולפת, שנבע מפעילות הפיננסים של בית ההשקעות, שנמכר ברובו למתחרים.

את השנה כולה סיימה פסגות בהפסד של 83 מיליון שקל, מתוכו הפסד של 73 מיליון שקל ברבעון האחרון של השנה. כאמור במהלך החודשים האחרונים הוביל צים למכירת מרבית הפעילות של פסגות, בעיקר בתחום קרנות הנאמנות, לידי הפניקס ובית ההשקעות אי.בי.אי. תוצאותיה הושפעו לרעה בעיקר מגידול בהוצאות התפעול של בית ההשקעות וגם מהפחתה שבוצעה בגין השקעה בחברת האשראי החוץ בנקאי פרי־פיי.

רני צים / צילום: איל יצהר

מדובר בסטארט־אפ הפועל בתחום התשלומים האלקטרוניים, אשר בגינו בוצעה מחיקה בגובה של 20 מיליון שקל בשל הקשיים התזרימיים אליהם נקלע. לאחרונה אושר מימון מטעם פסגות לפרי־פיי אשר נועד להבטיח את המשך קיומו כעסק חי עד למכירה או הפסקת פעילותו.

המשקיעים במניות פסגות עשויים להתעודד מהאופק שמוצע להם ברכישת החזקותיו של צים (54%) בחברת מרכזי המסחר הנושאת את שמו אשר נסחרת בבורסה בשווי של 391 מיליון שקל. זו סיכמה את השנה שחלפה עם עליה של 18% בהכנסותיה ל־113 מיליון שקל, בשל פתיחת שלושה מרכזים מסחריים בגני תקווה, טירה וכפר סבא, לצד שיערוכי נדל"ן חיוביים שהובילו לעלייה של 8% ברווח הנקי שהסתכם בכ-87 מיליון שקל.

מניית קבוצת פסגות עצמה ירדה בשנה האחרונה ב־52% והיא נסחרת בשווי של 115 מיליון שקל בלבד.

עוד כתבות

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

אחרי פחות משנה: אור צלקבוניק הודיע על סיום תפקידו כמנכ"ל חדשות 13

עפ"י הודעת רשת 13, הפרישה באה ברקע "התוכנית המתגבשת לשינויים במודל פעילותה של חברת החדשות" ● רק לאחרונה דווח על שורת מהלכים שתכנן צלקובניק לבצע בחטיבת החדשות, כמו למשל קיצוץ מהדורת שישי לשעה בלבד; המהלך אומנם נותר על כנו, אך לא ברור מה יקרה בהמשך

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, shutterstock

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו מזנקת הבוקר ביותר מ-23% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: "רוצים להגיע להסכם, לא בכל מחיר"

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

שיגור כטב''ם / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים