גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השקעה של עשרת אלפים שקל לילד: הפרטים של תוכנית מינהלת תקומה נחשפים

התוכנית האסטרטגית של מינהלת תקומה, בסך 18 מיליארד שקל, תוצג בקרוב לממשלה - וכעת היא נחשפת לפרטי־פרטים ● החזון: "לא מסתפקים בהחזרת המצב לקדמותו" ● המטרה: עוד אלפים שיבואו לגור ולעבוד בחבל המוכה ● ואיך יחולק התקציב בין הרשויות?

ניר עוז, אחרי ה־7 באוקטובר / צילום: ap, Ohad Zwigenberg
ניר עוז, אחרי ה־7 באוקטובר / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

התוכנית האסטרטגית לשיקום עוטף עזה, תוכנית החומש של מינהלת תקומה בראשות משה אדרי, נחשפת עד לפרטים הקטנים. בעוד שבוע וחצי, ב־14 באפריל, היא צפויה לעלות לדיון ולאישור ממשלה. בימים אלו מתבצעים בה עוד כמה התאמות מקצועיות, לאחר שהיא הוצגה בשבוע שעבר בפני ראשי רשויות וקהילות בעוטף, כך שייתכן שהגרסה הסופית תשתנה מעט. בימים הקרובים גם יופץ תזכיר חוק שמטרתו "לעגן את ייחודיות החבל", לפי החלטת ממשלה מדצמבר.

זה הפתרון למתמחים בראיית חשבון שלא התחילו את ההתמחות עקב המלחמה
הבית שלך בבארי נשרף כליל? זה הפיצוי המביך שתקבל מהמדינה

חינוך: השקעה של 10,000 שקל בכל ילד

תוכנית החומש כוללת שדרוג בתי ספר קיימים, תוספת חוגים ופעילויות, חיזוק תנועות נוער והקמת שני מרכזי מצוינות, בשדרות ובאשכול. עוד כולל פרק החינוך הרחבה של בית הספר למקצועות ההייטק במועצה האזורית שדות נגב.

על פי התוכנית, ההשקעה השנתית בכל ילד במערכת החינוך בעוטף תגיע ל־10,000 שקל, מעבר לתקציב משרד החינוך הרגיל, ובסך־הכול תסתכם במיליארד שקל, בדומה לסיכום הזמני שהושג לאחרונה בין תקומה למשרד החינוך, למענק של 5,500 שקל לכל ילד עבור פעילויות חינוכיות עד לסוף הקיץ הקרוב.

סך השקעה: 2.1 מיליארד שקל.

דיור: "חזרה לבית טוב יותר"

על פי נתוני המנהלת, נהרסו בעוטף 388 בתים, בהיקף של 1.35 מיליארד שקל. לצד זה, מקצה המנהלת עד 1.2 מיליארד שקל לטובת עידוד השיבה הביתה ומימון השהות בפתרונות מגורים חליפיים.

משה אדרי, ראש המנהלת / צילום: ויקיפדיה

במקביל, כחלק מהתפיסה להציע "חזרה לבית טוב יותר מזה שהיה", לשון המנהלת, פרק הדיור כולל העמקת סבסוד עלויות הפיתוח בבנייה חדשה, הקמת מוסד תכנון חדש (שכרגע מתמודד עם התנגדות מצד המשרד להגנת הסביבה), הגדלת זכויות והיתרי בנייה, שדרוג ופיתוח היישובים וקידום התחדשות עירונית ושיווק דירות חדשות בשדרות. מדובר בחמישה מתחמי פינוי־בינוי בעיר, בהיקף של 2,000 דירות, ושיווק עוד 2,500 דירות בחמש שנים. היקף ההשקעה רק בחלק זה, בשדרות, הוא 770 מיליון שקל.

סך השקעה: 6.7 מיליארד שקל.

תעסוקה: אלפי מקומות עבודה חדשים

פרק התעסוקה מתמקד בתמיכה בעסקים ובשכירים, לצד הרחבת היצע מקומות העבודה. יינתנו מענקים להתרחבות, סיוע בהקמה, מתחמי עבודה משותפים, סבסוד הכשרות, השקעות הון, קרן עידוד חדשנות, הקצאת קרקע ליזמות ומרכז מחקר ופיתוח ("מו"פ תקומה", שטרם הוחלט היכן ימוקם). בנוסף, יוקמו אזורי תעשייה חדשים לצד השבחת הקיימים. לפי המנהלת, נכון להיום רק 20% מהם מציגים תפוסה מלאה. בסך־הכול מדובר ביצירת כ־3,600 מקומות עבודה חדשים בחבל.

סך השקעה: 2.3 מיליארד שקל.

ביטחון: תחנת משטרה ונקודת מג"ב

לפרק הביטחון ניתנה, באופן טבעי, התייחסות מקיפה. בין היתר, זה כולל גדרות חדשות, מענים טכנולוגיים בכ־30 יישובים, מחלקות בטיחות בכל יישוב ועוד. בהיבט הרחב יותר, התוכנית כוללת עיבוי וחיזוק מוצבים קיימים של צה"ל והקמת מוצבים חדשים בין גדר הגבול והיישובים, וכן יצירת מרחב חיץ של כקילומטר לאורך הגדר.

עוד כולל הפרק הזה הקמה מחדש של תחנת המשטרה בשדרות, על שטח בנוי של 4,500 מ"ר. בקרב בתחנת המשטרה נהרגו 35 איש, אזרחים ושוטרים. במסגרת הקמתה מחדש יוקצו גם תקנים חדשים ל־32 שוטרים. הפרק כולל גם הקמת נקודת מג"ב ביישובי צוחר שבדרום העוטף, תגבור וחיזוק תחנות מתנדבים וחיזוק והעצמת תחנות כבאות והצלה בשדרות ובקיבוץ מגן.

סך השקעה: 852 מיליון שקל.

צעירים, תרבות וספורט: 500 מיטות לסטודנטים

התוכנית כוללת התייחסות נרחבת למשיכת צעירים לאזור, זאת בין היתר על ידי הקמת גרעיני נח"ל, מכינות ופעילויות לשנת שירות, ישיבת הסדר בשדות נגב, מרכז צעירים, כפר לקליטת עולים ומגורי סטודנטים באיבים. ככלל, התוכנית היא להגדיל ב־500 מיטות את ההיצע לסטודנטים בחבל. נכון להיום ישנן מעט יותר מ־200 מיטות במעונות ייעודיים בסביבת המכללה האקדמית ספיר ומטרה מרכזית היא העלאת שיעור הצעירים בעוטף ב־5%.

התוכנית כוללת גם את פרק התרבות, ובו בין השאר מרכז קונגרסים ממוגן בשדרות בהשקעה של 100 מיליון שקל ומרכז מצוינות "וינגייט דרום" בשדרות בהשקעה של 400 מיליון שקל.

סך השקעה: 1.28 מיליארד שקל.

תחבורה ותשתיות: תחנת רכבת נוספת כרגע בחוץ

בתחום התחבורה והתשתיות ניתן למצוא שדרוג ופיתוח כבישים, תחנות המתנה ביישובים וביניהם, מערך שאטלים לפי דרישה, שלושה שבילי אופניים, מעבר לעצמאות אנרגטית והוזלת תעריפי חשמל. התוכנית מציינת כי מערך התחבורה הציבורית בעוטף חלש, ולכן מציעה גם הקמת שישה מרכזי תחבורה ("האבים") שיציעו גם שטחי תעסוקה.

יש לציין כי התוכנית לא מתייחסת לבחינת הקמה של תחנות רכבת כבדה חדשות באזור, הצעה שנכללה בהחלטת הממשלה 1127 שהתקבלה בממשלה בדצמבר.

סך השקעה: 615 מיליון שקל.

בריאות ורווחה: שדרוג השירותים והמענה

תוכנית החומש מצביעה על פערי זמינות, נגישות ותשתיות בשירותי הבריאות הניתנים לתושבים. היא מציעה הקמת מרכז לילד ומרכז רפואה כללית במועצת אשכול, תוספת ניידות מד"א והקמת מרכז שיקומי־טיפולי אזורי במועצת שער הנגב. בתחום הרווחה, יורחבו תוכניות לאנשים עם מוגבלות ונפגעי ונפגעות תקיפה מינית, תוכנית למניעת אובדנות, לחיזוק משפחות ולמתמודדים עם שכול וטראומה ועוד. אחת המטרות המרכזיות היא ירידה בשיעור הפונים לשירותי רווחה על רקע טראומה ושכול.

סך השקעה: 1.06 מיליארד שקל.

חקלאות: תוספת 120 משקים

התוכנית מציינת כי 85% משטחי עוטף עזה הם שטחים חקלאיים, ומכירה בחשיבות חיזוקו של הסקטור הזה, בין היתר על ידי משיכת חקלאים צעירים ויצירת 120 משקים חקלאיים חדשים, בהיקף של 15 אלף דונם בכל רחבי העוטף. עוד כוללת התוכנית סיוע ושמירה על הקיים ומענקי עידוד השקעות ל"מיזמי חקלאות חוצי חבל", שדרוג כ־100 ק"מ של דרכים חקלאיות ועוד.

סך השקעה: 1.07 מיליארד שקל.

החזון: לא רק שיקום

התוכנית מציגה את החזון: "לחזור וליישב מחדש את הקהילות, לחדש ולהרחיב את היישובים, למנף ולהביא לשגשוג הקהילות והחבל כאזור חיוני, בר־קיימא, פורח ואטרקטיבי לתושבי החבל ומדינת ישראל. לא מסתפקים בהחזרת המצב לקדמותו". ביטוי לכך נמצא בחלוקת התקציב בסך 18 מיליארד שקל (נוסף לכמיליארד שקל שהוקצו עם פרוץ המלחמה): 5.4 מיליארד שקל לשיקום ו־13.6 מיליארד שקל "לריפוי וצמיחה".

ואיך נחלקת ההשקעה בין הרשויות? שדרות, העיר היחידה, זוכה ב־4.4 מיליארד שקל; במועצת אשכול, שספגה את הנזק הגדול ביותר, יושקעו 2.8 מיליארד שקל; בשער הנגב 1.75 מיליארד שקל; בשדות נגב 1.25 מיליארד שקל; ובחוף אשקלון מיליארד שקל.

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסכים ירוקים בוול סטריט: נאסד"ק עולה באחוז וחצי

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● מניית אפל עולה במסחר המוקדם ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית