גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אצל מי עובד המתווך? פסק דין חדש שעשוי לטלטל הכול

בית הדין הארצי לעבודה קבע באופן תקדימי כי מתווך שעבד כעצמאי במשרד יוכר כעובד שכיר של החברה לאחר שסיים לעבוד בה, ויקבל את הזכויות הסוציאליות הנגזרות ● עורכות דין בתחום מזהירות מ"חשיפה לתביעות עתידיות", ומדגישות: מדובר בצמצום הגדרת ה"פרילנסר"

בניין בית הדין הארצי לעבודה / צילום: רפי קוץ
בניין בית הדין הארצי לעבודה / צילום: רפי קוץ

באופן תקדימי, בית הדין הארצי לעבודה קבע בסוף השבוע כי מתווך שעבד כעצמאי במשרד תיווך, יוכר בדיעבד כעובד שכיר של החברה.

בעבר הכירו בתי הדין האזוריים במספר פסקי דין ביחסי עובד־מעביד במקרה של מתווכים עצמאיים, אולם הפסיקה בנושא זה אינה אחידה. לצד זאת, בית הדין ערך הבחנה בין מתווך עצמאי לבין פלטפורמה משותפת למתווכים עצמאיים המשתפים פעולה ביניהם. אז לא יהיה ביניהם יחסי עבודה.

פרשנות | למלא את הבור התקציבי: שורת הצעדים של מנהל רשות המסים החדש
הוועדה לבחירת שופטים בחרה 10 שופטים חדשים; בפעם השלישית לא מונו שופטים למחוזי בירושלים
שלושה פסקי דין בשבוע | גרוטאת רכב עמדה 15 שנה בחניה המשותפת. מי סילק אותה?

לפסק הדין עשויה להיות השפעה על אופן העסקתם של מתווכים במשרדים, שרובם המוחלט מועסקים כעובדים עצמאיים.

עוד לא ידוע איך השוק יגיב לפסיקה החדשה, שהיא ראשונה מסוגה בבית הדין הארצי, אולם עורכי הדין בתחום אומרים כי הפסיקה חושפת את המעסיקים במשרדי התיווך לתביעות עתידיות.

בית הדין האזורי דחה את התביעה

ההליך המדובר עסק בתביעה של מתווך נדל"ן בן 28 שעבד במשך 16 חודשים במשרד התיווך "הום פלוס", המתמחה באזור תל אביב. בין המתווך למשרד נערך הסכם כי המתווך יקבל 60%, כולל מע"מ, מהעמלות שיתקבלו מעבודתו. עוד הוסכם כי אם ערכאה שיפוטית תקבע שהוא זכאי לזכויות של עובד, יחושבו תנאיו לפי שכר מינימום בצירוף תנאים נוספים שנקבעו.

בפועל, בתקופת העסקתו הוא קיבל עמלה חד־פעמית בסכום של 10,000 שקל בלבד. לאחר סיום ההתקשרות עם המשרד הוא טען ליחסי עובד־מעסיק, במסגרתם הוא זכאי לשכר מינימום ולזכויות סוציאליות. אולם החברה התנגדה, ובית הדין האזורי בתל אביב, אשר לפתחו הגיע התיק, קבע כי לא התקיימו יחסי עובד־מעסיק.

המתווך הגיש ערעור לבית הדין הארצי, שהפך את הפסיקה. נשיאת בית הדין הארצי, השופטת ורדה וירט־ליבנה, והשופטים סיגל דוידוב־מוטולה ואילן סופר, קבעו כי לא הייתה מחלוקת שהמתווך מילא תפקיד ליבה במשרד המשמש לתיווך נדל"ן. אחד המבחנים שבית הדין בוחן הוא "מבחן ההשתלבות", הבודק עד כמה העובד השתלב במקום העבודה, ועד כמה עבודתו היא חלק אינטגרלי מהעסק.

נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, ורדה וירט לבנה / צילום: מתוך האתר הרשמי  של משרד המשפטים

בית הדין קבע כי מבחן זה התקיים: המשרד פעל באמצעות סוכנים מטעמו, והמתווך הוגדר כסוכן קונים. הוא עבד בשטח ובמשרד, ביצע את העבודה שהוטלה עליו, ושמו צוין באתר האינטרנט של המשרד. המתווך הוכיח כי הוא נדרש לעדכן את מנהלו הישיר באופן שוטף, לפעול על־פי הנחיותיו ולבצע כל פעולה הקשורה לתפקיד. בנוסף, נקבע כי מתקיים "מבחן הפיקוח", במסגרתו בוחנים אם העובד נתון לפיקוח המעסיק, בעוד לעוסק עצמאי יש גמישות רבה יותר.

"גם עובד במשרה חלקית הוא עובד"

בית הדין האזורי, שכאמור דחה תחילה את התביעה, קבע כי המתווך לא עבד במשרה מלאה, אלא במשרה חלקית ובשעות לא קבועות. אולם בית הדין הארצי קבע לאחר מכן כי גם שעות העבודה החלקיות לא משפיעות על כך שהמתווך השתלב בחברה. "גם עובד במשרה חלקית הוא עובד, וגם עובד המבצע את עבודתו באופן שאינו מיטיבי לדעת מעסיקו, או ללא השגת היעדים שהוצבו לו או ברשלנות או תוך ביצוע עבירות משמעת - אינו מאבד את מעמדו כ'עובד' בשל כך", קבע בית הדין הארצי.

בית הדין ייחס משקל רב לכך שבמשך 16 חודשים המתווך לא קיבל כמעט תשלום. "החוזה שנחתם אינו חזות הכול, במיוחד כאשר נוסח והוכן על־ידי המשיבה. בנוסף, גם אם המערער סבר כי יצליח לקבל את שכרו בעזרת עמלות מעסקאות, או שהעדיף לא לומר דבר ולצבור ניסיון בעבודתו כמתווך צעיר בתחילת דרכו, אין בכך להעיד על היעדר קיומם של יחסי עובד־מעסיק".

בית הדין הארצי החזיר את התיק לאזורי לבירור הזכויות הכספיות הנובעות מיחסי העבודה.

לדברי עו"ד רענן באלס, שייצג את המתווך בתיק, "פסק הדין הפך את קביעותיו של בית הדין האזורי וקבע מפורשות כי בין מתווך נדל"ן לבין סוכנות נדל"ן התקיימו יחסי עבודה. הפסיקה של הערכאה הגבוהה משפיעה על כלל המתווכים המועסקים במשק בסוכנויות תיווך כעצמאים, שיכולים לטעון לקבלת זכויות מתוקף חוקי המגן בדיני העבודה ולקבל זכויות שונות הניתנות לעובד שכיר, כגון: פנסיה, חופשה, הבראה, מחלה, גמול שעות נוספות, פיצויי פיטורים ועוד".

עו''ד רענן באלס / צילום: מיכל קושרוב

"מעסיקים בתחום צריכים להביא זאת בחשבון"

"פסק הדין חוזר על הלכות ידועות של בית הדין לעבודה בדרך של בחינת היחסים בפועל, ולא רק בהסתמך על הגדרת אופן ההתקשרות ביניהם", אומרת עו"ד מיכל פינברג־דורון, שותפה במשרד נ. פינברג ושות' ומומחית בדיני עבודה. 

לדבריה, "מעסיקים בתחום צריכים להביא בחשבון שככל שהם מתקשרים עם מתווכי נדל"ן שמשתלבים אצלם בעסק כמו עובדים שכירים לכל דבר ועניין - קיימת חשיפה שאותם מתווכים יכולים בבוא היום להגיש תביעה להכרה ביחסי עבודה".

עו״ד מיכל פינברג-דורון / צילום: אופיר אייב

לדברי עו"ד טליה סביר ממחלקת דיני עבודה במשרד ש.פרידמן אברמזון, "פסק הדין מצמצם פעם נוספת את הגדרת ה'פרילנסר' ומהווה המשך של פסיקה דומה בסגנון זה, המכירה ביחסי עבודה בדיעבד. הבאים להתקשר בצורת התקשרות זו צריכים לקחת בחשבון כי היא כוללת חשיפה לתביעות עתידיות שיבקשו להכיר בדיעבד ביחסי העסקה. בהחלטתו פוסע בית הדין הארצי צעד נוסף לביסוס ההלכה שלפיה היותו של אדם עובד לא נקבעת על־ידי הצדדים להתקשרות, אלא היא עניין של סטטוס, אשר ייקבע על־פי מאפייני העסקה".

גם עו"ד עופר איילון, שותף במשרד גדעון רובין ושות' המתמחה בדיני עבודה, אומר כי יישום המבחנים ליחסי עובד־מעביד יושמו בפסק הדין באופן רחב יותר, וכי פסק הדין צפוי לעודד הגשת תביעות מצד נותני שירותים בכלל ובענף התיווך בפרט. עוד ציין כי פסק דין עשוי להנחות את בתי הדין האזוריים בהליכים קיימים ועתידיים כאחד.

מלשכת מתווכי הנדל"ן הארצית נמסר: "הלשכה תלמד את פסק הדין ביחד עם היועץ המשפטי של הלשכה, עו"ד אילן שרקון, על־מנת לבחון אותו ואת השלכותיו על מקצוע הנדל"ן בישראל".

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון