גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סנטימנט שלילי ושפל בגיוסים: כך השפיעה המלחמה על תעשיית הטק

ירידה של כ-30% בסך ההשקעות בחברות הייטק ישראליות ושפל בקצב ההשקעות: מכון המדיניות והמחקר RISE Israel חושף נתונים עגומים על השפעת המלחמה בתעשייה ● חברות שפועלות בקריית שמונה משלמות מחיר כבד אף יותר בגלל ההסלמה בזירה הצפונית וחוסר המענה מצד הממשלה

שיא שלילי בקצב ההשקעות מאז שנת 2017 / צילום: Shutterstock, luchunyu
שיא שלילי בקצב ההשקעות מאז שנת 2017 / צילום: Shutterstock, luchunyu

סיום הרבעון הראשון של השנה הנוכחית מציין גם חצי שנה מאז פרצה מלחמת חרבות ברזל. עוד טרם המלחמה, שנת 2023 הייתה שנה לא קלה בעבור תעשיית הטק המקומית. ההייטק הישראלי החל להיות מושפע מאי היציבות הפנימית, זאת בעקבות הרפורמה המשפטית, כך לפי מכון המדיניות והמחקר RISE Israel (לשעבר SNPI).

בדוח חדש שיוצא היום (ב') מטעם רייז, וסוקר את תעשיית הטק המקומית בצל המלחמה, הנתונים חושפים מספר מגמות מדאיגות, ביניהן ירידה בכ-30% בסך ההשקעות, זאת בהשוואה לחצי השנה שקדמה למלחמה. כמו גם שיא שלילי בקצב ההשקעות מאז שנת 2017, כשתיקון נתונים לפי האינפלציה הדולרית חושף שפל עמוק אף יותר - את הקצב הנמוך ביותר מאז שנת 2015. הצניחה בהיקף המשקיעים המקומיים והזרים נמשכת גם היא, כמו גם סנטימנט שלילי בקרב עובדים ומשקיעים בתעשיית הטק הגלובלית.

עוד התייחס הדוח על השפעת המלחמה על חברות טק הממוקמות בקריית שמונה, העיר הצפונית בארץ, זאת לאור החזית הצפונית המתחממת. הדוח מצא כי חברות הטק מקריית שמונה, רובן חברות העוסקות בתחומי מדעי החיים, אגריטק, פודטק וקלינטק, נפגעו במספר רבדים, בין היתר בשל הוצאות גבוהות ובלתי צפויות, זאת במקביל להיעדר תוכנית סיוע ממשלתית ייעודית בעבורן, מה שמייצר מצב בו החברות נאלצות להתחרות על תקציבי רשות החדשנות או קרנות חירום פרטיות שקמו בצל המלחמה.

"קצב הגיוסים הנוכחי הוא למעשה הנמוך ביותר מאז 2015"

לפי נתוני הדוח, בחצי השנה מאז שפרצה מלחמת חרבות ברזל, סך ההשקעות הרבעוני התייצב על סכום של כ-1.6 מיליארד דולר. זאת כשברבעון האחרון של שנת 2023, והחודשים הראשונים של המלחמה, עמד סך היקף ההשקעות על סכום של כ-1.7 מיליארד דולר, וברבעון הנוכחי הוא עומד כאמור על 1.6. נתונים אלו מלמדים על ירידה של כ-31% בסך ההשקעות בשני הרבעונים שקדמו למלחמה, וירדה בגובה של 34% אל מול התקופה המקבילה אשתקד, כלומר הרבעון האחרון של שנת 2022 והרבעון הראשון של שנת 2023.

עוד מצא הדוח, כי מה ש"הציל" את סך ההשקעות הן מספר מצומצם של עסקאות ענק, זאת בין היתר כי כ-50% מסך ההשקעות ברבעון הראשון של השנה הנוכחית הן ב-6 חברות בלבד, שכל אחת מהן גייסה 100 מיליון דולר או יותר. לפי נתוני הדוח, ללא חברות אלה, סך ההשקעות ברבעון הראשון לא היה חוצה את רף המיליארד דולר והיה עומד על 864 מיליון דולר בלבד.

לפי הנתונים, למרות שהירידה בהשקעות היא מגמה גלובלית, בבחינה של חודשי המלחמה, הירידה בהיקף ההשקעות בישראל היא החדה ביותר לעומת אזורים אחרים, כאמור - ירידה של כ-31% ביחס לחצי השנה בטרם המלחמה, לעומת ירידה בכ-22% באירופה ולעומת עלייה קלה בהיקף ההשקעות שנמדדה בארצות הברית.

בסבבי גיוס של 20% מהחברות לא השתתפו בכלל קרנות הון סיכון

בסבבי הגיוס של 20% מסך החברות שגייסו בחודשי המלחמה, לא השתתפו כלל קרנות הון סיכון, לא מקומית ולא זרות, אלא רק משקיעים פרטיים, חברות וחממות טכנולוגיות. כלומר, לפי נתונים אלו, רק 80 חברות בחודשי המלחמה הצליחו לגייס הון בצורה "מסורתית", כלומר מקרנות הון סיכון.

עוד לפי נתוני הדוח, מגמת הירידה במספר גופי ההשקעות הפעילים, הן המקומיים והן הזרים, נמשכת. לפי נתוני הדוח, בחודשי המלחמה, חלה ירידה של כ-23% במספר גופי ההשקעה הזרים הפועלים בישראל, זאת בהשוואה לחצי השנה שקדמה למלחמה. מבחינת גופי ההשקעה הישראלים, מצא הדוח ירידה גבוהה אף יותר, של כ30%, לעומת חצי השנה שקדמה למלחמה.

בגופי השקעה מציין הדוח כי כוונתו לקרנות הון סיכון, קרנות הון סיכון תאגידיות (CVC), משקיעים מוסדיים ותאגידים.

הסנטימנט העולמי השלילי עלול להזיק מאוד לתעשיית הטק המקומית

לפי נתוני רייז, קרוב למחצית מהמימון במחקר ופיתוח בישראל מגיע מחו"ל, מה שעומד בניגוד חריף לממוצע ב-OECD, שעומד על כ-10%. כלומר, להשקעות זרות יש חשיבות פוטנציאלית גבוהה לישראל. רייז החל בפרויקט מחקרי בשיתוף חברת Stoic, המתמחה בניטור וניתוח רשתות חברתיות, כאשר מטרתו של המחקר היא מעקב אחר הסנטימנט של עובדי ומשקיעי הייטק בעולם ביחס לישראל. מן המחקר, שנמצא בשלבים התחלתיים, מוצגים בדוח הנוכחי נתונים ראשונים המלמדים כי עד תחילת אוקטובר, ובטרם פרצה  המלחמה, הסנטימנט כלפי ישראל היה במגמה שלילית מתונה. בשבועות לאחר השביעי באוקטובר אמנם נמדד זינוק בסנטימנט כלפי ישראל, אך כחודשיים אל תוך המלחמה התהפכה המגמה.

חשוב לציין כי המדידה מתבצעת באמצעות שימוש במודל בינה מלאכותית, אשר ניטר התבטאויות של עובדים בחברות טכנולוגיה כמו גם קרנות השקעה זרות בנושאים הקשורים לישראל ומתרגם כל התבטאות לציון שמייצג את הסנטימנט. נכון לעת פרסום הדוח, הנתונים עדכניים עד לחודש ינואר בשנה הנוכחית.

עוד לפי נתוני הדוח, נכון לזמן זה, אף חברת טק ישראלית לא דיווחה על כך שהצליחה לחזור לחלוטין לרמת הפעילות בטרם המלחמה.

החברות הצפוניות מדווחות על הוצאות גבוהות ובלתי צפויות

במסגרת הדוח הוקדש פרק מיוחד לסיקור מצב חברות הטק מקריית שמונה. לפי נתוני הדוח, החברות הצפוניות מדווחות על הוצאות גבוהות ובלתי צפויות, זאת בין היתר בשל מעבר ליישובים אחרים בשל התחממות הגזרה הצפונית. העלויות הגבוהות כוללות שכירת מקום חדש, לעיתים עם עלייה של עד פי שמונה במחיר השכירות, כמו גם רכישת ציוד חדש, הסבת משרדים למעבדות, והוצאות נוספות. כמו כן, דיווחו החברות על עיכובים בפיילוטים ושיתופי פעולה שונים עם חברות ישראליות אחרות וזמני אספקה ארוכים מאוד של חומרים וציוד מחו"ל.

אורי גבאי, מנכ"ל RISE Israel, מסר כי "מלחמת 'חרבות ברזל' החריפה את המשבר בהייטק הישראלי, שהחל עם ההאטה הגלובלית והעמיק עם אי-היציבות המקומית. הנתונים מעידים על התייצבות ברמות נמוכות במיוחד שמחזירות את ההייטק הישראלי שנים אחורה, תוך תלות הולכת וגדלה בחברות בודדות שמגייסות הון משמעותי. בין הסימנים העיקריים לדאגה: הפגיעה המשמעותית בתדמית של ישראל כפי שבאה לביטוי בירידה בסנטימנט של עובדי ומשקיעי הסקטור הטכנולוגי העולמי אחרי אוקטובר. עלינו לזכור שההייטק הישראלי נשען ברובו על השקעות זרות, וככל שמשקיעים זרים יחששו להשקיע בישראל - אנו עלולים להידרדר לשפל ממנו יהיה קשה להתאושש".

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ישראל באולטימטום לחמאס: עסקה תוך שבוע - או כניסה לרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם