גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קשה להיות דיפלומט ישראלי כשהסירנות מייבבות, אך צריך לשקול איך להגיב

סירנות עולות ויורדות הן כלי הנשק הסמלי של משמרת מחאה פרו־פלסטינית לאורך הגדר בשגרירות ישראל בוושינגטון ● במאבק הזה, דילמה מרכזית אחת נוגעת לטון התגובה: האם צריך לענות בתקיפות על כל ביקורת, או שכדאי לשקול דיפלומטיה של ניואנסים ושל זהירות

דגלים פלסטיניים בחזית שגרירות ישראל בוושינגטון, ומגאפונים פולטים את יבבות הסירנות ללא הפסקה / צילום: יואב קרני
דגלים פלסטיניים בחזית שגרירות ישראל בוושינגטון, ומגאפונים פולטים את יבבות הסירנות ללא הפסקה / צילום: יואב קרני

קשה מאוד להיות דיפלומט או דיפלומטית של ישראל בימים האלה. קשה כמובן להיות ישראלים בימים האלה, אבל בעוד שאיש אינו מוכרח לבלות את פגרת הפסח מעבר לים, דיפלומטים מעבר לים חוצים את קווי האש יום אחר יום.

יואב קרני, פרשנות | יחסי ארה"ב-ישראל נמצאים ב"שריפה מבוקרת", העלולה לצאת מכלל שליטה
יואב קרני, פרשנות | הג'וקר הפוליטי בארה"ב? רמז: לא עזה
יואב קרני, פרשנות | תוכנית ביידן: לצנן את היחסים הבינלאומיים ולנטרל מרעומים במזרח התיכון ובמזרח הרחוק

קווי האש הם בדרך כלל רק מטאפוריים, אם כי בימי האיומים האיראניים המטאפורה עלולה לקרום עור וגידים. אבל מלחמה קרה מתנהלת נגד הדיפלומטים כמעט באשר הם, כולל שערי השגרירות הישראלית החשובה ביותר בעולם, בוושינגטון.

קומץ פעילים אנטי־ישראלים הטילו מצור על גדרות השגרירות באוסף של דגלים ושל כרזות, ואגב רעש בלתי פוסק של סירנות מייבבות, מתוך לועותיהם של מגאפונים המוטלים על המדרכה בשדרת ואן־נס בצפון מערב וושינגטון.

מן העבר השני של הכביש משקיפות השגרירויות הגדולות מאוד של סין ושל איחוד האמירויות. חזקה על הדיפלומטים שלהן שהם מנידים מפעם לפעם בראשיהם ואומרים שהאמריקאים יצאו מדעתם בנחישותם להגן על חופש הדיבור.

בעגת המשטרה בוושינגטון, המחאה נגד ישראל היא "מאורע של התיקון הראשון", אשר נוסף לחוקת ארה"ב ב־1791, כדי להבטיח חופש דיבור מלא, ללא תנאי. חופש הדיבור הוא זה המעניק זכות למהפכנים בעלי פוטנציאל אלים לנסות ולהשבית את פעולתה של שגרירות זרה, להלך אימים על עובדיה ועל אורחיה, ולכפות רעש טורדני ומזיק על שכניה.

אבל זו אמריקה, ושטות תהיה להתלונן על מוזרויותיה, בוודאי לא בשעה שאנחנו מעריצים את מעלותיה.

ההסברה אינה "נכשלת"

ההתנפלות החושית על מצודת ישראל בוושינגטון מזכירה לנו את היקף נסיגתה של ישראל בדעת הקהל ובמערכת הפוליטית. ישראל אינה מוכרחה להתחשב בנסיגה הזו אם היא סבורה שחייה תלויים לה מנגד. אבל כדאי שהיא תשתחרר מרפלקס פיקת הברך, המביא אותה לייחס את דימויה הציבורי ל"כישלון ההסברה". ההסברה אינה נכשלת, היא פשוט אינה מסוגלת להסביר בפשטות מספיקה ובמהירות מספיקה את התמונות הבאות מעזה.

הנסיבות האלה מעמידות במבחן קשה את עצביהם של הדיפלומטים הישראליים ואת שכלם הישר. תפקידם הוא כמובן להגן על מדיניות ארצם, אבל אולי כדאי לבדוק את סבירות ההצלחה של הגנה קולנית ונזעמת. לפי שעה היא לא עזרה בשום מקום: מחוות סרק דרמטיות לא הועילו במוסדות האו"ם.

הן לא עזרו בפולין, כאשר שגריר ישראל התנפל בכעס על מראיין טלוויזיה אוהד במקום להביע צער על הריגת עובדי הסיוע בעזה, שאחד מהם היה פולני. הביקורת עליו בפולין הייתה כללית, משמאל לימין, מממשלה לאופוזיציה.

כשהדיפלומטים הישראליים נדחקים אל הקיר, חלקם נוטים לעודף דפנסיביות. מאז שישראל כ"ץ נכנס ללשכת שר החוץ, טון ההכרזות הבוקעות מן הדיפלומטיה של ישראל התחדד כמעט עד צרימה.

בעיית שר החוץ

עניין מסובך הוא להגדיר את תפקידו של שר חוץ בזמן משבר, בייחוד כאשר השפעת השר הזה על סדר היום המדיני והצבאי מוגבלת למדי. בעיית ההגדרה הייתה נחלתם של שרי חוץ ישראליים כמעט מאז ומעולם.

בן גוריון נטה להתעלם ממשה שרת, ולא העניק משקל יתר לגולדה מאיר; אבא אבן בממשלות אשכול וגולדה היה לפעמים רק קישוט מרשים מאוד בחלון ראווה מדיני; בגין לא הצליח להחליט אם הוא רוצה שר חוץ שימתן את דעותיו (דיין) או יקצין אותן (שמיר). ברק התייחס בכבוד אבל לא ברצינות אל דויד לוי; ונתניהו היה פחות או יותר שר החוץ של עצמו. איך לא, כאשר הוא מתלונן על היעדר אנשים המסוגלים להרכיב משפט יחיד באנגלית.

בהיעדר הגדרה ברורה, שר החוץ נאבק על מקומו ועל תרומתו. הרטוריקה הפומבית של השר הנוכחי נשמעת לא פעם כמו נועדה לאוזני חברי מרכז הליכוד יותר מאשר לאוזני המערכת הבין לאומית.

לא לגמרי ברור מה הוא קיווה להשיג בהתקפתו על נשיא טורקיה ביום ג', כאשר צייץ איומים על עתיד היחסים הכלכליים בין טורקיה לארה"ב. האם מישהו מן הדיפלומטים שלו עבר על הטקסט לפני פרסומו? מאימתי שרי חוץ של מדינות ריבוניות רומזים שהם יכולים לכוון את מדיניות החוץ והכלכלה של ארץ שנייה נגד ארץ שלישית?

השר כ"ץ מפורסם בכעסו הלא־דיפלומטי. על איומו של נשיא קולומביה, גוסטבו פטרו, לנתק יחסים עם ישראל, מר כ"ץ השיב בסוף החודש שעבר, כי פטרו הוא "חרפה לעם הקולומביאני". זה ניסוח היאה למאמרי מערכת, אבל הוא קצת לא שגרתי בשביל זה המופקד על מערכת דיפלומטית.

תגידו שוב? ניקרגואה?

קל לכעוס וקל לאבד עשתונות, בייחוד כאשר אנחנו רואים מי הם כמה מן הקטגורים העיקריים של ישראל, למשל בבית המשפט הגבוה לצדק בהאג. אל דרום אפריקה הצטרפה השבוע ניקרגואה, הרוצה להפליל את גרמניה על תמיכתה ב"ג'נוסייד" של ישראל בעזה. הדיקטטורה המשפחתית בניקרגואה היא המדכאת והמושחתת ביותר ביבשת אמריקה, עם רקורד מזעזע של הפרת זכויות אדם, של רדיפת מתנגדים פוליטיים, של התנכלות לכנסייה הקתולית ושל התעמרות באינטלקטואלים.

אבל בעוד שבניקרגואה הבלתי־חשובה מעיקרה אפשר לטפל בבוז הראוי לה ובתזכורת חסרת רחמים על פשעי שליטיה, טורקיה ראויה להרבה יותר זהירות. ההיסטוריה של היחסים מראה שאם דלתות אינן נטרקות הרמטית, יש דרך כלשהי חזרה. האמנם היה צורך לאסור על טורקיה להצניח באופן סמלי קצת מזון ובגדים בעזה?

היה על שר החוץ לדעת שבשבועות האחרונים התעצמה הביקורת על ארדואן בתוך ארצו, גם מצד האופוזיציה החילונית והליברלית, בגלל היקף המסחר שהוא מרשה עם ישראל. השפלת טורקיה בעניין הסיוע לעזה עזרה למשפילים לפרוק קצת זעם, משהו מעין תקרית הושבתו של שגריר טורקיה על שרפרף, לפני 14 שנה, כאשר אביגדור ליברמן היה שר החוץ. אבל האמנם היא היתה שווה את המחיר? אנחנו שומעים על "פגיעה אנושה" בענף הבנייה בישראל בגלל ההשפלה הזו. האמנם אין סוף מעשה במחשבה תחילה?

בשעה שניקרגואה הקטנה אינה חשובה, אירלנד הקטנה דווקא חשובה מאוד. ראש ממשלתה החדש נשא נאום אנטי־ישראלי חריף ביום השבעתו, השבוע. אירלנד עלולה להוביל ציר אנטי־ישראלי חסר תקדים באיחוד האירופי. אין טעם להוכיח אותה על פניה בציוצים אגרסיביים. צריך למצוא דרך לשכנע אותה שישראל מאזינה לדעתה. כללית, זה אולי מה שהדיפלומטים הישראליים צריכים לעשות. במקום להשיב ברוגז, אבל ללא תוחלת, על עמדות מרגיזות הם צריכים לעורר את הרושם שהם מאזינים בכובד ראש לביקורת. זה חשוב, מפני שברוב העולם שורר עכשיו הרושם (הלא צודק כשלעצמו) שישראל לעולם אינה מאזינה.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.

עוד כתבות

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב