גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבינה המלאכותית חותכת עלויות ומעלימה את הפגמים של השחקנים על המסך הגדול

הבינה המלאכותית עדיין לא מחליפה במאים ותסריטאים, אבל כבר היום היא מסוגלת לשפר ולהתאים את מראה השחקנים לתפקיד, להפיק את הקול שלהם ולחסוך נסיעה לצילומים בנופים אקזוטיים ● בענף דואגים: האם הוליווד תאבד את הייחוד שלה, ועשרות אלפים את עבודתם?

תמונה מתוך סרטון שיוצר באמצעות המודל Sora / צילום: צילום מסך מאתר SORA
תמונה מתוך סרטון שיוצר באמצעות המודל Sora / צילום: צילום מסך מאתר SORA

השיח סביב בינה מלאכותית (AI) והשינוי שהיא תגרום בתעשיית הבידור בכלל ובהוליווד בפרט נסוב בדרך כלל סביב עתיד מופשט. אבל השביתות הארוכות של איגודי התסריטאים והשחקנים בשנה האחרונה, כמו גם פיתוחים שונים בתחום, המירו חששות זהירים בדאגה קיומית של ממש.

מתעמולה לסרטונים לא מצונזרים: התפתחות סרטי הדוקו המלחמתיים
על פריחת סרטי הדוקו המוזיקליים הישראליים

למרות ההסכמים החדשים בין האיגודים לאולפנים, שמטילים מגבלות משמעותיות על יכולת האולפנים להטמיע טכנולוגיות חדשות שעלולות לפגוע במשרות, מהפכה שקטה כבר מתרחשת עכשיו. מהפכה זו מבשרת את תחילתו של עידן חדש, שבו הטכנולוגיות יאפשרו ליוצרי סרטים חופש יצירתי חסר תקדים, תוך כדי הוזלה ניכרת של עלויות ההפקה, אך גם יסכנו משרות של עשרות אלפי בני אדם.

אם נזכור שרק לפני 18 חודשים כמעט איש מאיתנו לא ידע מה זה צ'אט GPT, הרי שהמהירות שבה השיח לגביו הפך ל"מתי הוא יסגור את הענף" מדהימה. טיילר פרי, שחקן ומפיק-על, שנחשף לפני שבועות ספורים ליכולות של Sora (מודל ה-text to video החדש), אמר כי "אני חושש שהרבה מאוד משרות יאבדו בתקופה הקרובה", והודיע שהוא עוצר השקעה של 800 מיליון דולר בהרחבת פעילות האולפנים שלו.

פראן דרשר, נשיאת גילדת השחקנים שעמדה בחזית שביתת השחקנים, אמרה: "AI תמלכד אותנו במטריקס שבו אף אחד מאיתנו כבר לא יידע מה אמיתי".

המפיק ג'פרי קצנברג אמר שבתוך שלוש שנים 90% ממשרות האנימציה ייעלמו. גם אם הוא הגזים, כולם מבינים שיש משהו במה שהוא אומר. הרי פעם בהוליווד היו מציירים ידנית פריים אחרי פריים, אך זמן רב כבר משתמשים בהשלמות ממוחשבות, כדי לייצר תנועה באנימציה בין שני פריימים שאותם יוצר אדם.

המפיק ג'פרי קצנברג / צילום: Reuters, DeeCee Carter

הטכנולוגיה עדיין מוגבלת

אך עדיין, ישנם תחומים רבים ביצירת סרטים שבהם הטכנולוגיה פשוט עדיין "לא שם". Sora אולי יודעת לייצר ספקטקל ויזואלי מרשים למדי, שעלותו השולית היחסית נמוכה עד אפסית, אבל היא עדיין מוגבלת לסרטונים קצרים מאוד ונחותים בצורה מובהקת ממה שמקצועני הענף יודעים לייצר. הדרך להחלפתם של במאים ותסריטאים בעלי חזון, גם אם כבר נראית הרחק באופק, עדיין ארוכה מאוד.

אבל המגבלות הטכנולוגיות היחסיות האלה לא עיכבו ולא יעכבו את אימוצם של פיצ'רים אחרים, פוגעניים פחות בעיני הגילדות, אך בעלי אימפקט גדול לא פחות על עובדים מהענף. כשהבמאי ג'ון פאברו הודיע שהסרט החדש של המותג "המנדלוריאן" יצולם כולו בקליפורניה (הרבה בזכות זיכוי מס משמעותי במדינה), זה קרה כי כלי חומרה ומודלים של AI חדשים מאפשרים לו לייצר מגוון רקעים לצילומים הנדרשים, מבלי להטריח את עצמו וצוות שלם מסביב לעולם.

לשם השוואה "מלחמת הכוכבים: תקווה חדשה", ששינה את פני הקולנוע ב-1977, צולם בין היתר בטוניסיה, בגוואטמלה ובאריזונה. המנדלוריאן ינסה להציע ספקטקל ויזואלי מרשים יותר "בלי לצאת מהבית". החיסכון בעלויות ברור וניכר, והנטייה של האולפנים לרצות את וול סטריט הופכת את ההחלטה לקלה עבורם. אבל האם הקסם שהלהיב את העולם בסרט ההוא יישמר בסרט החדש? קשה להאמין, אבל נצטרך להמתין ולראות.

עוד פיתוח כזה, שאין עליו מגבלות איגודיות מגיע מחברת MARZ (Monsters, Aliens, Robots, Zombies), שפיתחה כלי מתוחכם שמאפשר לא רק לייצר שורות דיאלוג בקולו של הפרפורמר, אלא גם להתאים אוטומטית את תנועות השפתיים לשפה החדשה, כך שסנכרון השפתיים יהיה מושלם.

לפיתוח הזה יש השלכות מרחיקות לכת על הגלובליזיציה של תוכן, וגם על זליגה של תוכן חוץ-הוליוודי לצפון אמריקה, וכמובן על כל ענף הדיבוב והכתוביות בשאר העולם, שמתרגם ומדבב את הוליווד.

תיקון השפתיים מאושר על ידי האיגודים, כי אין שחקנים שנפגעים מזה. הטכנולוגיה גם מאפשרת לבמאים לוותר על צילומי טייקים נוספים, כי יש דברים שיוכלו לתקן בפוסט, כמו טעות במילה, מצמוץ או "טיק" של טאלנט באמצע מונולוג.

קולות של טאלנטים

Automatic Dialog Replacement (ADR) הוא כלי להחלפת הדיאלוג שהוקלט על הסט בדיאלוג מוקלט עם השחקנים באולפן. זו הפרקטיקה ברוב הסרטים שכולנו רואים. הגילדה עדיין מחייבת את ההפקה להשתמש בשחקנים עצמם להקלטות לעותק הסופי של הסרט, אבל עבור העותקים הזמניים (שמייצרים לפני הקאט הסופי) בהוליווד, כבר משתמשים לא מעט ב-AI, שדוגם את קולות הטאלנטים ומאפשר הלבשת דיאלוג באיכות גבוהה על החומר המצולם.

למעשה, כל מה שצריך זה דגימה קטנה מאוד (כשתי דקות) כדי לייצר קול AI זהה של השחקן הרצוי. כלומר, היכולת להוסיף שורות דיאלוג של שחקן לסרט ללא נוכחותו באולפן כבר קיימת. בסרטים גדולים בהוליווד עדיין נותנים דגש משמעותי לפרפורמנס (האופן שבו שורה מסוימת מועברת על ידי השחקן), אבל בטלוויזיה או בסרטים קטנים זה בסופו של דבר יקרה.

כך למשל, ג'יימס ארל ג'ונס (בן 91), המוכר כ"קול של דארת' וויידר" ממלחמת הכוכבים, כבר מכר את הזכויות לסמפל את הקול שלו לשימושים עתידיים, וככל שיותר ויותר שחקנים ימכרו רישיונות לקול שלהם, לגילדות יהיה קשה יותר להתנגד לפרקטיקה הזו. האם זה יפגע בפרפורמנס? נראה שכן. האם זה יקרה למרות זאת? זה כבר כמעט ודאי.

דוגמה נוספת: עד היום עבודות ריטוש ושיפור מראה של כוכבים היו שמורות רק לכמה כוכבים גדולים במיוחד. זה פשוט יקר מאוד לעבור פריים פריים ולתקן "קמטים". בסרטי "משימה בלתי אפשרית" למשל, דואגים כבר זמן רב שלא ייראה שום קמט לא רצוי על פניו של טום קרוז.

לא צריך לרזות ולהשמין

אבל האפשרות "להתייפות" באמצעים דיגיטליים הופכת מיום ליום לפרקטיקה נפוצה גם אצל שחקנים בדרג בינוני, באמצעות AI. בעתיד המאוד קרוב, שחקנים כמו כריסטיאן בייל לא יצטרכו לרזות ("המכונאי") או להשמין ("סגן הנשיא") בשביל תפקיד. ברנדן פרייזר לא יצטרך חליפת שומן ל"לווייתן" הבא שלו. לא עוד אוסקרים על טרנספורמציה פיזית לא בריאה, אבל גם לא עוד מאפרים, אומני אביזרים ומעצבי תלבושות.

הרוב סבורים, כמו הח"מ, שבסופו של דבר תהיה זו דווקא חברה חיצונית לענף שתפרוץ עם הפקת סרט AI מלא, שיזכה לאהדת הקהל והביקורת. בדומה למה שקרה עם "פיקסאר" בשנות ה-90 ו"צעצוע של סיפור" שלה, שהיווה את רגע הפריצה של האנימציה הממוחשבת (CGI).

וכך, כשהוליווד עומדת בצומת דרכים בין המורשת לחדשנות, ה-AI ממשיכה לטוות את יכולותיה ללב ליבה של התעשייה. הפיתוי להפחית עלויות ולפתח כלים יצירתיים לא ניתן להכחשה או להתעלמות, ומנגד קיים הצורך לשמר את המגע האנושי, הלב הפועם של הסטוריטלינג באשר הוא, שהיה תמיד סוד הקסם ההוליוודי. בסופו של דבר זו לא תהיה הטכנולוגיה שתגדיר את העתיד, כי עם הבחירה האנושית איך וכיצד לרתום אותה לשירות האומנות.

עוד כתבות

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מיטב, הראל, מור, כלל ומנורה מבטחים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, רמי זרנגר, סיון פרג', יעל צור, ענבל מרמרי, טל שחר

אלטשולר שחם מביע אי אמון בשוק המניות הישראלי. מה האסטרטגיה של המתחרים?

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

הותר לפרסום: שני חיילים נהרגו מפגיעת כטב"ם במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

רשות המסים מגבירה את האכיפה על משכירי דירות שהקפיצו את המחירים למפונים במאות אחוזים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית