גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

שיגור מיירט ה"חץ" במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון
שיגור מיירט ה"חץ" במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

באירופה כולה הסתכלו בהתפעלות על נתוני היירוט של מערכות ההגנה האווירית הישראליות - בשיתוף חילות האוויר של ארה"ב, בריטניה וירדן - מול המתקפה המסיבית של איראן בליל שבת. אולם בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה עד כה את מערכת חץ 3, אפשר היה להתרשם משביעות הרצון על ההחלטה, ובעיקר לשמוע את השאלה: "מתי כבר המערכת תגן עלינו?".

הלכו לאיבוד או התרסקו: רבים מהטילים ששוגרו לישראל נפלו בדרך, וזו הסיבה 
בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית 

"כיצד מערכות ההגנה האווירית של ישראל - "כיפת ברזל" ו"חץ 3"- עובדות, ומתי גרמניה תקבל אחת מהן?", הכריזה בבוקר יום שני הכותרת בעיתון הגרמני "טאגסשפיגל". בניגוד לפינלנד, למשל, גרמניה לא רכשה את מערכת כיפת ברזל.

"מערכות ההגנה של ה'חץ' מילאו תפקיד מרכזי ביירוט 99% מהאיומים שנשלחו מאיראן", כתב ה"פרנקפורטר רונדשאו", והזכיר לקוראיו: "גרמניה רכשה את מערכת החץ 3 להגנה מפני טילים ארוכי טווח, כחלק משינוי תפיסת הביטחון שלה על רקע המלחמה באוקראינה". ברשתות ובטלוויזיה הציגו מה שנראה כיירוט של המערכת על גבול האטמוספירה, שיצר פיצוץ בגוונים כחולים.

התעניינות בינלאומית בהיקף יוצא מהרגיל

גם במדינות אחרות באירופה זכו ביצועי ההגנה האווירית לסיקור תקשורתי. לצד העובדה כי הכטב"מים האיראניים יורטו בין היתר בעזרת חיל האוויר האמריקאי, שזקף לזכותו כ־80 הפלות, העובדה כי 99% מהאיומים האוויריים נוטרלו, וכי לא נרשמו פגיעות משמעותיות, זכתה לכותרת באיטליה, בצרפת וגם בבריטניה.

באחרונה ציינו אומנם כלי התקשורת כי חיל האוויר הבריטי "לקח חלק במבצע הצבאי הגדול ביותר מאז המלחמה באיי פוקלנד", אך הקדישו כתבות ל"שכבות ההגנה המרובות של ישראל". "זו הטכנולוגיה שבה ישראל השתמשה כדי לנטרל את האיומים האיראניים", כתב ה"טיימס" הלונדוני בבוקר יום שני.

לגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות הגדולות, שנמנות על מערך ההגנה האווירית של ישראל, נתקלו בהתעניינות בינלאומית לטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים - בהיקף שלא זוכרים במסדרוניהן מאירוע שכזה. היקף היירוטים ההיסטורי של המתקפה העוצמתית עשה ככל הנראה את שלו.

"מחיר נמוך עבור הגנה על 83 מיליון בני אדם"

ההתלהבות הנוכחית בגרמניה נובעת בין היתר מהעובדה כי כאשר הם חתמו סופית על העסקה לרכישת מערכת חץ 3, כולל מכ"ם "אורן אדיר" שאמור לאתר שיגורים בטווח של אלפי קילומטרים, מערכת ה"חץ" הייתה עדיין הצלחה בניסויים בלבד.

בניגוד למערכת כיפת ברזל, שהוכיחה את עצמה פעם אחר פעם באופן פומבי והיתה מוכרת אפילו לציבור הרחב בגרמניה, המערכת הייחודית שפיתחה ישראל בשיתוף חברת "בואינג" האמריקאית ליירוט טילים בליסטיים בעודם באטמוספירה, הוכיחה את עצמה בניסויים ספורים בלבד.

הגרמנים, מבחינתם, לא היססו עם הרכש. כמעט מהרגע שבו פרצה מלחמת אוקראינה שאפה ברלין להתקדם עם הרכש כמה שיותר מהר. "האמת היא שאנחנו באירופה לחלוטין בלתי־מוגנים מפני התקפות מן האוויר", אמרה הפוליטיקאית ממפלגת FDP מארי־אגנס שטראק־צימרמן, שהיתה אחד מהכוחות המרכזיים שדחפו לרכש, בתפקידה הקודם כיושבת ראש ועדת הביטחון של הבונדסטאג. היא דנה בסוגיה עם עמיתיה הישראלים כבר באפריל 2022.

כחלק מהמאמץ להתקדם כמה שיותר מהר, הגרמנים אף הקצו כ־500 מיליון אירו לצד הישראלי ביוני 2023, לפני שבכלל קיבלו אישור סופי לרכש המערכת מהרשויות האמריקאיות. עוד לפני כן, כאשר וושינגטון היססה להעניק את אותו אישור, ביצע הקנצלר אולף שולץ צעד אקטיבי נדיר, וטס לארה"ב בינואר 2023, כדי לבקש מהנשיא ג'ו ביידן אישית לקבל "אור ירוק" לביצוע המכירה.

אישור כזה היה נחוץ לאור המעורבות האמריקאית בפיתוח החץ. לאחר מכן, הדרישה שהגיעה מהצד הגרמני הייתה שלמרות העיכוב שנגרם בשל ההתלבטות האמריקאית במשך קרוב לשנה, המערכת תיפרש ותהפוך למבצעית כמה שיותר מהר.

קנצלר גרמניה, אולף שולץ / צילום: Reuters

הגרמנים גם לא היססו לפתוח את הכיס ולשלם בנדיבות. עלות רכש המערכת, כולל המכ"ם, קרונות שליטה ורכיבים נוספים, עומדת על שלושה מיליארד אירו. יחד עם הוצאות פנים־גרמניות נוספות, או סוגיות של הכשרה ואימון, המחיר עשוי לטפס לארבעה מיליארד אירו. זאת, מבלי לקחת בחשבון את עלויות הטילים המיירטים. בכל מקרה, מדובר בעסקה הביטחונית הגדולה בהיסטוריה של מדינת ישראל. "זה מחיר נמוך עבור הגנה על 83 מיליון בני אדם", אמר מומחה צבאי לערוץ החדשות NTV השבוע.

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק"

לכן, מבחינת גרמניה, הביצועים של מערכת החץ מול הטילים הבליסטיים של איראן ששוגרו במספרים גדולים השבוע הם ההוכחה כי ההשקעה שלהם היתה נבונה. אפילו אם הדיווחים האמריקאים על כך שמחצית מהטילים הבליסטיים לא הגיעו ליעדם, סטו מהמסלול או התפוצצו, יירוט של יותר מ־50 טילים בליסטים במקביל לאיומי מל"טים וטילי שיוט הוא הישג בקנה מידה היסטורי.

זו הסיבה שאנדראס שוורץ, הפוליטיקאי הסוציאל־דמוקרטי העומד כיום בראש ועדת תקציב הביטחון, אמר ביום שני לתקשורת הגרמנית כי אירועי הימים האחרונים מוכיחים שעל גרמניה להגן על עצמה "טוב יותר, וכדי לעשות זאת, אנחנו זקוקים במהירות להגנה אירופית מטילים בראשות גרמניה". הוא עדכן את הציבור, בתשובה לתהיות בעניין, כי "למרות המלחמה בעזה, ישראל מתכננת לספק את מערכת חץ 3 בזמן שהוסכם". התוכנית היא להפוך אותה למבצעית בסתיו 2025.

כהרגלה, גרמניה אינה נוקטת צעד זה בתחום מדיניות הביטחון לבדה, אלא גיבשה סביבה קואליציה של מדינות, החברות באותה יוזמה קולקטיבית להגנה אווירית שהזכיר שוורץ, בשם "סקיי שילד" (European Sky Shield Initiative). התפיסה מאחוריה היא שמערכת ההגנה האווירית שגרמניה בונה לעצמה, שחלקה מבוססת על ה"חץ", ה"פטריוט", טילי IRIS-T ועוד, תאפשר לחלוק עלויות על ידי הגנה על אזור נרחב של אירופה מפני איומים בליסטיים.

גרמניה אולי היא זאת שקנתה את המכ"ם המשוכלל, קרונות הבקרה והמיירטים הראשונים, אולם כל מדינה תוכל בשלב השני של היוזמה לרכוש מיירטים "וליהנות" מההגנה הגרמנית, שפותחה למעשה בישראל. מקור מדיני בכיר ישראלי אמר בעבר לגלובס כי ישראל מנהלת מדיניות של "גרמניה תחילה", וכי מדינות אחרות אולי יצטרפו בעתיד.

יותר מ־20 מדינות אירופית כבר הצטרפו ליוזמה, כולל חברות נאט"ו כמו יוון וטורקיה ומדינות ניטרליות כמו שווייץ, אף שנרשמה התנגדות משמעותית מצד צרפת ואיטליה. שתי המדינות מתנגדות לגישה הגרמנית של רכש מערכות נשק חיצוני לאיחוד האירופי, ודורשות להשקיע בפיתוח מערכות דומות באופן עצמאי.

הגרמנים כבר בחרו מקום בעבור סוללת המיירטים הראשונה של המערכת - בסיס חיל האוויר הולצדורף שבמזרח המדינה. בעבור שר ההגנה הגרמני בוריס פיסטוריוס, לא היו ספקות בנוגע לרכש כבר בטקס החתימה בספטמר 2023. "אנחנו קונים את המערכת הזאת כי היא הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק", אמר בביקור בישראל, "כל עוד אנחנו נהיה בשלטון, נדבק ב'חץ 3', כי זו מערכת מעולה".

עוד כתבות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

עם נשיא שמקורב גם לנתניהו וגם לארדואן: האם הפתרון לאיראן יגיע דווקא מהמדינה המפתיעה הזו

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"