גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה 
WSJ | אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן 

1המסמך שמגלה: איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם

ב'איראן אינטרנשיונאל' פורסם הלילה כי "מסמך חסוי ביותר שהודלף חושף את תפקידה של משמר המהפכה האיראנית בניהול מבצע בינלאומי שמטרתו לשבש את הכלכלה העולמית במחאה נגד ישראל". נכתב כי "המסמך, שפרסם פעיל האופוזיציה האיראני והיד בהשתי, חושף כי תא"ל מג'יד קזמי, ראש ארגון האבטחה המודיעין של משמרות המהפכה, הוא שפיקח על הקמפיין הזה. קאזמי היה אחראי לפיקוח על פעולות משמרות המהפכה, דיכוי החברה האזרחית וההתנגדות באיראן ועל מעצרם של מתנגדי משטר איראניים, כך לפי המשרד לבקרת נכסים זרים של משרד האוצר האמריקאי".

צוין כי "המכתב של קזמי, מיום 11 במרץ 2024, שכותרתו 'תמיכה ועידוד של פעולות פלסטיניות לקראת הבידוד המדיני של המשטר הציוני", היה ממוען למוחמד סג'דיפר, "סגן הפעולות התרבותיות והפסיכולוגיות של כוח הקרקע של משמרות המהפכה", ובו הוא דן "בהתפתחויות האחרונות בנוגע לפלסטין ובהשפעת מבצע סערת אל-אקצא על קהילות פלסטיניות באירופה ובאמריקה", וטוען כי הוחלט "להעניק צעדי תמיכה משמעותיים על ידי הפגנות ב-15 באפריל ואילך, במטרה לבודד פוליטית את ישראל". עוד צוין כי "לצד המכתב, שיתף בהשתי סרטון המתייחס להפגנות שאליהן מתייחס קזמי במכתבו והוסיף: 'סרטון זה הוא הכרזה על תנועה קולקטיבית שמטרתה לשבש את הסדר הציבורי באירופה, ארה"ב, אוסטרליה ואסיה, הכל באמתלה של תמיכה בפלסטינים. מדובר בתנועה פוליטית שנועדה לגרום לכמה שיותר כאוס וחוסר יציבות, שהם המטרות המדויקות של הרפובליקה האסלאמית של איראן. משטר הרפובליקה האסלאמית הצהיר בבירור במספר הזדמנויות שמטרתם היא להרוס את החברה המודרנית ולבנות מדינה אסלאמית גלובלית'".

מאמר מערכת מתוך אריאן אינטרנשיונאל. לקריאת הכתבה המלאה. 

2גנץ, נתניהו וגלנט לא סומכים זה על זה, ורואים את זה גם מבחוץ

"מנהיגי המלחמה של ישראל לא סומכים זה על זה", אומרת הכותרת הראשית שפורסמה הבוקר בוול סטריט ג'ורנל. "שישה חודשים לתוך הסכסוך, הציבור הישראלי מפולג עמוקות לגבי איך לנצח במלחמה. כך גם שלושת הבכירים בקבינט המלחמה, נתניהו, גנץ וגלנט, שהיו אמורים לטפח אחדות במאמץ זה". נכתב כי "הם מסוכסכים לגבי ההחלטות הגדולות ביותר שהם צריכים לקבל: כיצד לפתוח במתקפה צבאית מכרעת, לשחרר את בני הערובה ולנהל את הרצועה שלאחר המלחמה. כעת, הם גם חייבים לקבל את אחת ההחלטות הגדולות ביותר איתה התמודדה המדינה אי פעם: כיצד להגיב למתקפה הישירה של איראן על שטח ישראל. מאבק הכוחות שלהם עשוי להשפיע על האם הסכסוך בעזה יתפתח למאבק אזורי גדול יותר עם איראן, שישנה את הסדר הגיאופוליטי של המזרח התיכון ויעצב את יחסי ישראל עם ארה"ב עשרות שנים קדימה".

ציון כי "שלושת חברי קבינט המלחמה נפגשו מדי יום מאז המתקפה של איראן בשבת, נשבעו להגיב אך השאירו את העיתוי, ההיקף והמיקום מעורפלים. 'הסיכון לטעות בחישוב הוא די גבוה', אמר רז זימט, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב. 'אנחנו בתחילתו של שלב מסוכן מאוד בסכסוך האיראני-ישראלי'. לדברי אמיר אביבי, מייסד צוות החשיבה של הפורום לביטחון וביטחון, 'קשה מאוד לראש הממשלה לגרום לצבא לעשות מה שהוא רוצה אם שר הביטחון לא מתיישר איתו'". באשר ליחסים בין גנץ לגלנט, צוין כי "הם בקושי דיברו ביניהם במשך יותר מעשור לפני שהצטרפו יחד לקבינט המלחמה".

מתוך הוול סטריט ג'ורנל, מאת רורי ג'ונס, קארי קלר לין. לקריאת הכתבה המלאה. 

3הצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית

"מתקפת הטילים והמל"טים האיראניים על ישראל, שיורטו כמעט לחלוטין, עוררה תדהמה", אך "אל לנו לשכוח מעניינים חשובים אחרים כמו לסייע לאוקראינה להגן על עצמה ומציאת פתרון לסכסוך המתמשך בעזה", נכתב אמש במאמר מערכת של וושינגטון פוסט, שכותרתו "מה ארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה של איראן נגד ישראל". "ההצלחה בעצירת המתקפה על ישראל צריכה להניע לפעולה גם בחזיתות אחרות". נכתב כי "בקונגרס, שני הסכסוכים היו שלובים זה בזה במשך חודשים. הצעת חוק של הסנאט נועדה לסייע לשתי המדינות". עם זאת, "העניינים הפכו מסובכים יותר מאז שהצעת החוק עברה בסנאט לפני שישה חודשים. ישנו חשש גובר בשמאל לגבי פעולותיה של ישראל בעזה והתנגדות בימין למימון אוקראינה. אך ההתקפות האחרונות של איראן עשויות להפוך את ההצבעה עבור חבילת הסיוע למקובלת יותר על שני הצדדים. עם זאת, יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון הודיע מאוחר ביום שני כי הוא מתכנן להצביע על הצעות חוק נפרדות לאוקראינה, ישראל וטייוואן".

צוין כי "במהלך ששת החודשים של עיכוב מיותר מצד בית הנבחרים והרפובליקאים, מצבה של אוקראינה הפך נואש. המדינה זקוקה להגנה אווירית, תחמושת ומטוסי קרב, מקואליציה של מדינות כמו זו שיירטה את מסע המטוס של איראן בסוף השבוע שכוון לישראל". זאת, "למרות שכסף ונשק לא יכולים לפתור את בעיות כוח האדם הצבאי של אוקראינה". ובכל זאת, "מתן סיוע כעת יציב את אוקראינה בעמדה נוחה למשא ומתן מאוחר יותר - עמדה שתגן על שאיפותיה לבנות את הדמוקרטיה שלה ולהתכוון למערב אירופה וארה"ב". עוד צוין כי "הגבלת ההסלמה ובסופו של דבר גם השכנת שלום צריכים גם הם להיות צו השעה במזרח התיכון". על מנת לשמור על מערכות יחסים עם אלה שסייעו לה בשבת, ועל מנת לשים סוף לסבלתם של גברים, נשים וילדים אזרחיים, "העדיפות של ישראל צריכה להיות הסיום המהיר ביותר למלחמה בעזה".

מאמר מערכת מתוך הוושינגטון פוסט. לקריאת הכתבה המלאה. 

4הביתן הישראלי בביאנלה בוונציה נסגר עד שחרור החטופים

"מאז פברואר אלפי פעילים פרו-פלסטינים ניסו לשווא לגרום לביאנלה בוונציה, אחת מתערוכות האמנות הבינלאומיות היוקרתיות בעולם, לאסור על ישראל להשתתף בשל המלחמה בעזה", נכתב הבוקר בניו יורק טיימס. "אבל היום (ג'), כשהביתנים הבינלאומיים של הביאנלה ייפתחו לתצוגה מקדימה, הדלתות לביתן הישראלי בכל זאת יישארו נעולות, בהוראת האמנית והאוצרות המייצגות את ישראל". צוין כי "האמנית והאוצרות של הביתן הישראלי יפתחו את התערוכה כאשר יושג הסכם הפסקת אש ושחרור החטופים", נכתב בשלט שהצוות הישראלי אמר כי הוא מתכוון להדביק על דלת הביתן. 'אני שונאת את זה', אמרה רות פתיר, האמנית שנבחרה לייצג את ישראל, בראיון על החלטתה שלא לפתוח את התערוכה, 'אבל אני חושבת שזה חשוב', אמרה. זאת, בעוד שהביאנלה, שתיפתח לקהל בשבת, היא הזדמנות ענקית לאמנית צעירה כמוה. המצב בעזה 'הרבה יותר גדול ממני', אמרה, ושיתפה כי הרגישה שסגירת הביתן היא הפעולה היחידה שהיא יכולה לנקוט".

צוין כי "למרות שישראלים רבים שותפים לרצונה של פתיר להסכם הפסקת אש והסכם לשחרור החטופים, קריאה להפסקת אש מצד אמן המייצג את המדינה באירוע בינלאומי חשוב עלולה לעורר ביקורת מצד מחוקקים ישראלים, אמרה תמר מרגלית, אוצרת ביתן בישראל". על העבודה נכתב כי לדברי האמנית, "היצירה, שעבודתה הסתיימה החודש, משקפת את העצב והתסכול שלה מהסכסוך".

מתוך הניו יורק טיימס, מאת אלכס מרשל. לקריאת הכתבה המלאה. 

עוד כתבות

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל