גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader
עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

רעואל מארק גרכט, קצין מטרות איראני לשעבר בסוכנות הביון המרכזית, הוא חוקר בקרן להגנת הדמוקרטיות. ריי טייקה הוא עמית בכיר במועצה ליחסי חוץ.

המתיחות הגוברת בין איראן וישראל מעוררת חשש מהסלמה איזורית, באופן מובן. ב-1 באפריל, תקיפה אווירית ישראלית חיסלה מפקד איראני בכיר בדמשק. בסוף השבוע הקודם הגיבה איראן בשיגור של יותר מ-300 כטב"מים וטילים לעבר ישראל, ובתגובה ישראל תקפה מטרות בעיר האיראנית איספהאן ביום חמישי בלילה. שתי המדינות מטפסות על עצים שיתקשו לרדת מהן, ובממשל ביידן חוששים מהתלקחות אזורית, והם לא היחידים.

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר
כותרות העיתונים בעולם | מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"
היישר מרוסיה: איראן תקבל השבוע נשק חדש

הרפובליקה האסלאמית מבקשת נקמה על מתיה, בעוד שישראל צריכה להחזיר את ההרתעה, שניזוקה קשות על ידי התקיפה של חמאס ב-7 באוקטובר. אם ישראל לא תצליח לשקם הרתעה מספקת, עליה להיערך לעתיד מלא באזהרות על תקיפות אוויר וישראלים השוהים ברציפות במקלטים.

ומאחורי החרדות הללו נמצאים תכנוני הגרעין של הרפובליקה האסלאמית. כשהשלטון האיראני השיק את תוכניות הנשק האטומי והטילים הבליסטיים שלו לפני ארבעה עשורים, המטרה הייתה, קודם כל, התנגדות לעיראק של סדאם חוסיין, כמו גם הצורך לבלום את ארה"ב. בתקופה ההיא, עד כמה שהצלחנו להבין ממקורות איראניים על ראשית השאיפות הגרעיניות של שלטון הדת, שנאת ישראל והאנטישמיות העזה של המשטר לא היו מניעים משמעותיים. זה בהחלט השתנה.

איראן מסתתרת מאחורי השלוחות

המשטר הדתי של איראן הוא היום המעצמה האימפריאלית המצליחה ביותר במזרח התיכון מאז האימפריה הבריטית. ההשוואה תפגע במולות, אבל שני המשטרים הצליחו לתפוס שליטה בשטחי טריטוריות גדולים על ידי הסתמכות על שלוחים - אימפריאליזם בזול. זמן קצר לאחר עלייתה לשלטון ב-1979, החלה איראן להרכיב את אוסף קבוצות הטרור וארגוני החמושים שלה. בלבנון היא הקימה את חיזבאללה, יצרה מערכת יחסים הדוקה עם הארגון לשחרור פלסטין (במיוחד עם הארגון הצבאי הראשי שלו, פת"ח) ומאוחר יותר מימנה את קבוצות ההתנגדות הפלסטיניות האיסלאמיות המפורשות יותר, כמו החמאס והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני.

בצמרת השלטון הבינו בשלב מוקדם כי ביכולתם להכאיב ליריביהם, ובמידה מסוימת להימנע מעונש, אם יסתתרו מאחורי שלוחיהם. הם הגיעו להישגים יוצאי דופן. ההפצצה של חיזבאללה על בסיס הנחתים של ארה"ב בביירות ב-1983 הביאה לנסיגת ארה"ב מלבנון, והראתה בבירור שאפילו מעצמה מערבית ניתנת להרתעה באמצעות טרור. האיסלאמיסטים השיעים החלו בפולחן פיגועי ההתאבדות, שהפך מאז למזוהה עם קבוצות סוניות.

ואז הגיעו מלחמות ה-11 בספטמבר, האביב הערבי של 2011-2012, מלחמת האזרחים בסוריה, ולאחרונה, שובו של הטליבאן באפגניסטן, לאחר הנסיגה המבישה של כוחות ארה"ב.

מלחמות אזרחים וסכסוכים אתניים ופלגיים הגדירו את הסדר החדש, וסיפקו לאיראן שפע של הזדמנויות. מפקד משמרות המהפכה האסלאמית, קאסם סולימאני, תכנן כוח עזר רב-לאומי שניתן לפרוס בחזיתות שונות. הוא יצר את מה שמכונה "ציר ההתנגדות", האמצעי העיקרי של איראן למלחמה נגד המדינה היהודית ונגד נוכחות ארה"ב בסוריה ובעיראק. השלוחים השיעים של הרפובליקה האסלאמית פגעו בכוחות האמריקניים בעיראק, ועזרו להכניע את מעצמת-העל. איראן סייעה לתדלק את "מלחמות הנצח" שדחקו את מדיניות החוץ האמריקנית ודיכאו אותה.

לאחר שפרצה מלחמת אזרחים בסוריה, גייסה טהראן כ-80,000 אנשי מיליציות מרחבי האזור כדי להציל את שושלת אסד. בשנת 2015 הגיעו גם כוחות מיוחדים ועוצמה אווירית מרוסיה. יחד הם שחטו את דרכם אל הניצחון. מאז, ישראל מנהלת מערכה אווירית בלתי נגמרת בסוריה כדי למנוע מטהראן להפוך את המדינה לפלטפורמת טילים נוספת.

בתימן, החות'ים - שיעים סוררים שלא היו אהובים בעבר על איראן - הוכיחו כי הם שליחים נלהבים של טהראן. הם הביסו את הכוחות המשולבים של איחוד האמירויות הערביות, סעודיה ובעלות בריתם בתימן, והכניעו את יורש העצר הסעודי הנמרץ, מוחמד בן סלמאן.

במשך כל פעולות הפגע האלה, נותר שטחה של איראן חסין מפני תגמול, שכן יריביה המותקפים התעקשו כל הזמן שלא להרחיב את הסכסוך.

חמינאי הניח שארה"ב תרסן את תגובת ישראל

צמרת המשטר של איראן חגגה את המתקפה של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר כניצחון של אסטרטגיית "ציר ההתנגדות" שלהם. המנהיג העליון, האייתוללה עלי חמינאי, אמר: "ליבות ההתנגדות קובעות את גורל האזור שלנו, ודוגמה להם היא מבצע שיטפון אל אקצא". בין אם חמינאי נתן אור ירוק למתקפה ובין אם לאו, הסיוע הצבאי הנרחב של משטרו לחמאס נועד במפורש לאפשר לו לנהל מלחמה יעילה יותר נגד ישראל.

חמינאי צפה בוודאי תגובה ישראלית חמורה, ובמקביל גם הניח שהכללים הישנים ינצחו: איראן תבעיר את "מעגלי האש" שלה, ותבעיר את גבולות ישראל באמצעות שלוחיה, והמערב החרד תמיד, בהנהגת ממשל ביידן החושש מהסלמה, יתערב ויכפה הסדר על ישראל. חמאס יגיח בסופו של דבר מן המנהרות שלו, מוכה קשות, ויכריז על ניצחון.

במידה רבה, התסריט התגלגל כפי שציפתה איראן. ישראל, שנכפה עליה להיכנס ללוחמה בשטח אזרחי, חרכה את עזה. נוכח הלחץ הגובר מהבית הלבן, צה"ל לא התקדם אל מעוז חמאס האחרון ברפיח. צה"ל אינו מוכן או מסוגל לקיים מצב של כיבוש מלא בעזה, וכבר נתקלים בהתקפות של מתקוממים באזורים שפונו.

מחוץ לעזה, עשתה הרפובליקה האסלאמית את מה שהייתה צריכה לעשות. חיזבאללה ירה כמה מן הרקטות שלו לעבר צפון ישראל, והחות'ים שיבשו את התנועה הימית במפרץ הפרסי. טהראן שלחה נשק לגדה המערבית. כשבני החסות השיעים של איראן בעיראק הרגו שלושה חיילים אמריקנים בירדן, חס ממשל ביידן על איראן והפציץ את שלוחיה. באו"ם קיבלה טהראן את ההכפשות הרצויות כלפי ישראל. דרום אפריקה, המצויה בדעיכה ומתמודדת עם פוליטיקה פנימית נבזית, הפכה לסמל של תלונות על עוול של העולם השלישי, עם איבה מיוחדת כלפי מדינת היהודים. היא האשימה את ישראל ברצח עם בבית הדין הבין-לאומי.

מלחמה בגבולות ברורים

אף שישראל עלולה להסתבך בעזה ונמצאת ביחסים מתוחים יותר ויותר עם ממשל ביידן על האופן שבו יש להילחם בחמאס, החליטה כמובן ממשלת נתניהו לגרום לאיראן לשלם מחיר גבוה יותר על התחבולות שלה. היא עשתה זאת באופן מופגן כשהרגה את הגנרל מוחמד רזא זאהדי ושישה מסגניו בדמשק ב-1 באפריל.

בחייו ובמותו, לא נהנה זאהדי משבחים פומביים מסולימאני. מכונת התעמולה של המשטר מעולם לא תמכה במאמציו להביס קיצונים סונים מתעבי שיעים, מה שסייע להפוך את סולימאני לדמות קדושה למחצה גם בקרב איראנים המתעבים את משטר הדת. עם זאת, זאהדי היה מפקד בעל חשיבות קריטית ברשת הטרור של איראן, המקורב למנהיג חיזבאללה חסן נסראללה. הוא גם היה שחקן משמעותי בתמיכתה רבת השנים של איראן בחמאס. חמינאי היה מודע היטב להישגיו הרבים של זאהדי, שכללו גם תפקיד משמעותי בריסוק האופוזיציה הפנימית של איראן, ורצה לנקום את מותו.

ובכל זאת, היקף התגובה של איראן הפתיע רבים. המלחמה בין איראן לישראל מתקיימת בגבולות ברורים: איראן הסתמכה על טרור וישראל על התקפות סייבר והתנקשויות ממוקדות. מלחמת האזרחים בסוריה מתחה את הגבולות הללו אך לא מחקה אותם. הרפובליקה האסלאמית בנתה מחנות חמושים בגבולות עם ישראל; מטוסים ישראליים היכו אותם ללא הרף. עם זאת, שני הצדדים נמנעו מתקיפה ישירה של מדינות האויב. כל זה השתנה כאשר ירתה טהראן מאות טילים לעבר ישראל ב-14 באפריל, ואחריה הגיעה מתקפת התגמול של ישראל על מטרות באיראן ב-18 באפריל.

פקטור הגרעין 

ידוע כי חמינאי החולה בן ה-85 מנסה לעצב את מה שיבוא אחריו. לא מדובר רק בירושה בהנהגה; כל האליטה של המדינה משתנה. לאחר שנים של טיהורים, סולקו רבים מן התומכים הנאמנים של המהפכה, כמו הנשיא לשעבר חסן רוחאני ויו"ר הפרלמנט לשעבר עלי לריג'אני, מהגוף הפוליטי. את מקומם מחליפים גברים נוקשים יותר מבחינה אידיאולוגית, הנמשכים משורות משמרות המהפכה ומחוגים דתיים שמרניים. כל האנשים האלה מחזיקים בגישות מתלהמות יותר הן כלפי ישראל והן כלפי ארה"ב.

ישראל הגבילה עד כה את מתקפת הנגד שלה למטרות בעיר איספהאן, שבה יש לאיראן מתקני גרעין ובסיס אווירי. לא ברור אם זה המבצע הראשון של מערכה גדולה יותר או מתקפת התגמול הסופית שלה. וושינגטון והאירופים בהחלט ינסו לשכנע את ירושלים להימנע מלעשות יותר. נתניהו, שנביחתו תמיד הייתה גרועה מן הנשיכה שלו, היה אלרגי למלחמה לאורך הקריירה הארוכה שלו. נראה שהישראלים באופן כללי מפולגים בין אלה שמאמינים שהגנת המדינה צריכה להעשות בהתאם לרצונות וושינגטון לבין אלה שמוכנים יותר להסתכן בחוסר שביעות רצון אמריקאית.

לקראת תגובה צבאית ישראלית, רמז ביום חמישי הגנרל אחמד הגטלאב, מפקד אבטחת מתקני הגרעין של איראן, על האופן שבו תשתמש הרפובליקה האסלאמית באיום הגרעיני בהמשך. "אם המשטר הציוני המזויף ירצה להשתמש באיום של תקיפת אתרי הגרעין של ארצנו ככלי להפעיל לחץ על איראן", אמר, "תיקון דוקטרינת הגרעין ומדיניות הגרעין של הרפובליקה האסלאמית, כמו גם שינוי העמדה המוצהרת על מגבלות, הם אפשריים וסבירים".

חמינאי מוכרח לתהות עכשיו אם מצבו היה טוב יותר לו איראן הייתה מחזיקה כבר בנשק גרעיני. האם ישראל הייתה תוקפת את אחת מעריו אילו הייתה צריכה לשקול את הסיכוי של פטריית עשן מעל תל אביב? עד כמה שציר ההתנגדות שירת את איראן בהצלחה, הוא לא בלם פעולות תקיפה ישראליות. עם זאת, שילוב של פרוקסים איסלאמיסטים ופצצה איראנית עשוי בהחלט לשנות את המשוואה.

גם אחרי כל מה שהתרחש באזור לאחרונה, קהילת המודיעין האמריקאית נותרת עם מסקנתה ש"איראן משתמשת בתוכנית הגרעין שלה כדי לבנות מינוף למשא ומתן, ולהגיב ללחץ הבין-לאומי כפי שהיא תופסת אותו". חמינאי לא פוצץ פצצה מכיוון שהתוכנית היא כלי משחק דיפלומטי.

במציאות, לא נותרו חסמים טכניים שהמהנדסים של איראן לא יכולים להתגבר עליהם. עלי אכבר סאלחי, לשעבר ראש הארגון לאנרגיה אטומית במדינה ומהנדס הגרעין המוסמך ביותר של המשטר, ציין לאחרונה: "חצינו את כל הספים של מדע וטכנולוגיה גרעינית". יהיו הסיבות לחוסר הרצון לכאורה של חמינאי לתת אור ירוק אשר יהיו, מה שקרה מאז 7 באוקטובר חייב בהחלט לגרום לו לשקול מחדש את היסוסו.

המלחמה בעזה הבהירה את המאבק בין ישראל לאיראן. הפלסטינים, בוודאי למורת רוחו של חמאס, הם שוב שחקנים במשחק הגדול החדש של המזרח התיכון. בהתנגשות כזו של רצונות, שום דבר לא בולם את הצדדים בצורה טובה יותר מהחשש שהצד השני עלול להשתמש בנשק גרעיני. ברור שהרפובליקה האסלאמית אינה חוששת מהארסנל הגרעיני של ישראל. אי-אפשר לומר את אותו הדבר לגבי המצב ההפוך. עם הנשק האולטימטיבי בידיה, איראן תהיה לא רק אומה בעלת חשיבות אלא משטר שלאותם אמריקנים שעדיין חולמים על שינוי משטר יהיה מסוכן מדי להכשילו. נשק גרעיני לא משנה הכול, אבל הוא משנה הרבה.

בשבעת החודשים האחרונים הזדעזעו אמריקה וישראל משני אירועים שפעם לא היו מתקבלים על הדעת: ההתקפות ב-7 באוקטובר - האסון דמוי השואה של ישראל; ומתקפת הטילים של איראן - המתקפה הישירה הראשונה על שטח ישראל ב-45 שנים של איבה בלתי פוסקת. ההפתעה הבאה עשויה בהחלט להיות רעד סיסמי בלתי מוסבר באחת ממדבריות איראן. אז יוכל חמינאי הקשיש להסתכל על המוזוליאום האדיר של האייתוללה רוחאללה חומייני ולומר בענווה מוחלטת, "התעליתי מעליך".

עוד כתבות

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ישראל באולטימטום לחמאס: עסקה תוך שבוע - או כניסה לרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נמשכות העליות בוול סטריט; נאסד"ק קופץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עולה ביותר מ-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה