גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong
תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

בשבוע שעבר התראיין יו"ר יצרנית הרכב האיטלקית אלפא־רומיאו לעיתונות האירופית והזהיר מ"הפלישה הסינית שבדרך". לטענתו, היצרנים הסינים מפסידים אלפי דולרים על כל רכב חשמלי שהם מייצרים, וכניסתם לאירופה תיצור "מרחץ דמים" בתעשיית הרכב האירופית ואובדן מסיבי של מקומות עבודה.

כך התמלאו שורות הצבא ברחפנים וברובוטים מתוצרת חברות ישראליות קטנות 
כשהבינה המלאכותית תחליף את צבא מומחי הסייבר 

אמנם הדברים נאמרו על רקע שמועות ולפיהן יצרנים סינים רוצים לרכוש את חברת אלפא רומיאו. עדיין, כשבוחנים את הקצב בו משיקים הסינים דגמים חדשים ואת ירידת המחירים המואצת בסין אפשר בהחלט להאמין לתיאוריה הזו, אינטרסנטית ככל שתהיה.

שוק הרכב הישראלי לעומת זאת כבר מזמן עבר את שלב ההסתייגויות מכלי רכב סינים, וכל מכונית שלישית כמעט שנמכרה ברבעון הראשון של 2024 הייתה מתוצרת סין. אם בוחנים חלק מהדגמים האסטרטגיים החדשים, שנחשפים השבוע בתערוכת הרכב הבין לאומית של בייג'ינג, נראה שזו התחלה. להלן לקט דגמים, שעשויים להגיע לישראל כבר במהלך 2024 כדי להקדים את הקפיצה הנוספת במס הקנייה, שמתוכננת לינואר 2025.

AVATR 15: מתחרה שאפתני לטסלה Y

AVATR 15

בשבועות האחרונים נכחו בישראל נציגים של מותג הרכב החשמלי AVATR בחיפוש אחרי יבואן מקומי. מותג הפרמיום נולד כשיתוף פעולה עסקי וטכנולוגי בין שלושה מהשמות הגדולים והמכובדים בתעשייה הסינית: יצרנית הרכב הממשלתית שנגאן, ענקית האלקטרוניקה Huawei ויצרנית הסוללות הגדולה בעולם, CATL.

אבל למרות הרזומה העסקי המכובד, היבואנים בישראל לא מגלים התלהבות יתרה. למותג יש מיצוב "סופר פרמיום" אליטיסטי ומבחר מצומצם של דגמי יוקרה יקרים ומפוארים. מחיר הקרוס־אובר החשמלי הבסיסי ביותר של AVATR מתחיל בסין כ־42 אלף דולר, שהם כ־6,000 דולר יותר מהגרסה המקבילה של טסלה Y. הגרסאות היקרות מפליגות לעבר 65 אלף דולר, ובישראל זה מיתרגם לדגמים במחירים של 350 אלף שקל והלאה, שהשוק שלהם מצומצם מאוד.

אבל הפוטנציאל של כל זיכיון סיני נמדד בהיצע העתידי שלו, ובתערוכת בייג'ינג עתיד המותג לחשוף את הדגם ה"נגיש" ביותר שלו עד כה, קרוס אובר בשם AVATR 15, שאמור להימכר על פי הערכות בטווח המחיר של 28־38 אלף דולר, מקביל לזה של טסלה Y, שהמחיר שלה בישראל מתחיל ב־236 אלף שקל. גם המפרט יהיה פחות קיצוני מהדגמים הבכירים. 

ג'ילי E5: מתחרה ישירה ברבת המכר של BYD 

ג'ילי E5

הקרוס־אובר הקומפקטי גיאומטרי C מבית קבוצת Geely הוכיח כי לכלי רכב חשמליים מתוצרת סין יש פוטנציאל להימכר בישראל בכמויות משמעותיות. מאז שנחת בישראל ב־2022 הוא העלה על הכביש יותר מ־16 אלף יחידות, ואף הוביל בשנה הראשונה את המכירות בפלח.

אבל למרות שהרכב עדיין זוכה להצלחה מכובדת בישראל, שורשיו מגיעים עד 2019. לפיכך בשנה הבאה תנחת באירופה ובישראל משפחה חדשה ומודרנית של דגמים חשמליים, שמשווקים בסין תחת שם המותג "גלקסי", ובאירופה ייקראו בפשטות "ג'ילי". הדגם החשוב ביותר מביניהם עבור השוק הישראלי יוצג השבוע בתערוכת בייג'ינג תחת השם E5, והוא אמור להחליף את הגיאומטרי C בשווקי היצוא החל מאמצע השנה הבאה. עיצובו, ממדיו ומפרטיו מכוונים היישר מול ATTO3 של BYD, שהוא הדגם החשמלי הסיני המצליח ביותר בעולם והרכב החשמלי הנמכר בישראל.

יש לו עיצוב שמרני, ממדים גדולים משל גיאומטרי C ותא נוסעים מרווח יותר. מערכת ההנעה אמורה להיות דומה לזו של גיאומטרי C עם מנוע בודד בהספק 218 כ"ס וסוללה של 62 קילוואט, שאמורה לספק טווח של עד כ־500 ק"מ. עם זאת הרכב מבוסס על ארכיטקטורה חדשה ומתקדמת ויתמוך בטעינה סופר־מהירה. המחיר בסין אמור להתחיל בכ־21 אלף דולר, גבוה בכמה אלפי דולרים מגרסת הטווח הארוך של גיאומטרי C, כלומר בסביבות 170־200 אלף שקל.

הונגצ'י EH-S7: המותג האליטיסטי פונה לקהל רחב 

הונגצ'י EH-S7

למותג הפרמיום Hongqi של ענקית הרכב הסינית FAW הייתה עד כה נוכחות שולית בישראל, עם דגם חשמלי בודד, ענק ומפואר. במחיר של 400־500 אלף שקל, הפוטנציאל שלו הוגבל לכמה עשרות מכירות בשנה.

אבל כשמדובר ביצרני רכב סינים הסבלנות כנראה משתלמת, והחל מהשנה אמורה FAW להשיק בסין, באירופה ובישראל גם דגמים חשמליים נגישים יותר, שמיועדים להתחרות בין השאר בטסלה.

אחד מהם הוא הקרוס־אובר החשמלי EHS-7, שאמור להגיע לאירופה עם תקינה מלאה עוד השנה. הדגם הסדרתי נראה הרבה יותר ידידותי לעין בהשוואה לעיצובים הגרנדיוזיים של דגמי העבר, ויש לו עיצוב, פרופורציות וממדים, שמכוונים אותו לאזור הכללי של טסלה Y ועוד. אורכו 4.92 מ', רוחבו 1.95 מ', גובהו 1.65 מ' ואורך בסיס הגלגלים שלו 3 מ'.

המפרט שלו מכוון די גבוה: אופציה למתלי אוויר, מנוע בודד עם 320 כ"ס או הנעה כפולה עם כ־580 כ"ס וכמובן תא נוסעים מפואר. הטווחים ינועו בין 500 ל־700 ק"מ בתקן הסין בארץ אפשר לצפות למחיר פתיחה של פחות מ־300 אלף שקל, בכפוף למיסוי. במקביל יושק גם דגם סדאן על אותה פלטפורמה, שאמור להתחרות בטסלה מודל 3.

Denza Z9: קבוצת BYD מאתגרת את פורשה 

Denza Z9

האם השוק הישראלי והאירופי בשל למכוניות ספורט־יוקרה סיניות במחירים של 500־750 אלף שקל? הסינים נחושים לגלות את זה ובשנה הבאה גם BYD תנסה למנף את הנוכחות "העממית" שלה בעולם ולהיכנס לפלח הזה, שרובו מבוסס על תדמית.

אחת הנציגות העיקריות שלה באירופה תהיה מכונית הספורט־חמש דלתות המרהיבה Z9 GT של המותג DENZA, שתושק השבוע בתערוכת בייג'ינג. המכונית מציבה את הכוונות על מתחרות אירופיות יוקרתיות דוגמת פורשה טאייקן, אם כי העיצוב שלה מזכיר דווקא את פורשה פנמרה.

זוהי מכונית ענקית עם אורך של 5.18 מ', רוחב 2 מ' ובסיס גלגלים באורך 3.12 מ'. יש לה שלל עזרים אווירודינמיים מתוחכמים כמו כנף אחורית שמתרוממת חשמלית בהתאם למהירות, בנוסח פורשה, ותא נוסעים ייחודי עם מסכים היקפיים.

מפרט ההנעה קיצוני. שלושה מנועים בהספק כולל של 952 כ"ס מבטיחים זינוק מאפס ל-100 בפחות מ־3 שניות, וסוללה ענקית של BYD עצמה כמובן אמורה לספק טווח חשמלי של יותר מ־700 ק"מ ב־WLTP. לאירופה היא אמורה להגיע ביחד עם כל המותג DENZA לקראת 2025 והמחיר עתיד להיות רחוק מ"סיני". בשוק הסיני מצפים למחיר של כ־90־110 אלף דולר.

צ'רי iCar: ג'יפון חשמלי אופנתי לחובבי שטח 

צ'רי iCar

קבוצת צ'רי הפכה בשנים האחרונות מקבוצת רכב ממשלתית בינונית ומנומנמת לענקית היפר־אקטיבית, שכמעט כל חודש משיקה מותגים ונכנסת למיזמים משותפים ולשווקים בין לאומיים חדשים. שלושה מהמותגים שלה כבר מיוצגים בישראל על ידי שני יבואנים, וייתכן בהחלט שעוד מותגים בדרך.

מעניין במיוחד הוא המותג צ'רי iCAR, שהושק בשנה שעברה בסין עם מיצוב "עירוני צעיר ומקורי" לטענת היצרן. הדגם החדש ביותר של המותג, שמושק בתערוכה, הוא הקרוס־אובר העירוני שמכונה V23.

העיצוב החיצוני של הרכב מזכיר לנדרובר דיפנדר "דחוס", בשילוב אלמנטים חזותיים מטויוטה לנדקרוזר. אורכו של הרכב 4.22 מ' בלבד אבל הוא רחב ומאוד גבוה, והוא ניצב על בסיס גלגלים מכובד באורך 2.73 מ'.

היצרנית טוענת שהוא לא רק "נראה קשוח", אלא גם יש לו פוטנציאל עבירות מכובד תודות למרווח גחון של כ־21 סנטימטרים בגרסת ההנעה הכפולה וזוויות גישה או נטישה מכובדות. עם זאת, די ברור שהוא מיועד בעיקר לקהל שמחפש את התדמית ולאו דווקא את יכולות השטח.

על נטיות אלה מעיד תא נוסעים מפואר ומהודר עם מסך ענק ושלל אבזרי "סגנון חיים". הרכב יוצע עם מנוע אחד או שניים וסוללה בקיבולת מכובדת של כ־80 קילוואט שאמורה לספק טווח חשמלי של עד כ־500 ק"מ. המחיר בסין אמור להתחיל בפחות מ־25 אלף דולר. עוד לא ידוע לוח הזמנים ליצוא.

עוד כתבות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ישראל באולטימטום לחמאס: עסקה תוך שבוע - או כניסה לרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נמשכות העליות בוול סטריט; נעילה ירוקה באירופה

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עולה ביותר מ-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב