גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images
מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

חברות הטכנולוגיה הגדולות מצמצות שטחי משרד בערים גדולות במזרח ובמערב ארה"ב, וחושפות יותר בעלי נכסים לשטחים פנויים ולהפסדים.

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה 
ראיון | הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי 

הצמצום מסמן שינוי חריף לאחר שנים שבהן חברות כמו אמזון, מטא ואלפאבית הגדילו את השטחים שלהן והוסיפו מיליוני רגל רבועה של משרדים.

ההתרחבות שלהן המשיכה לאחר שהמגפה התפרצה ועובדים רבים עברו לעבוד מהבית. חברות הטכנולוגיה היו שוכרות דומיננטיות בערי החוף המערבי בהן סיאטל וסן פרנסיסקו, וב־2021 כבר התמודדו מול חברות מתעשיית הפיננסים במנהטן על תואר השוכרות עם הכי הרבה שטחים.

כעת, חברות הטכנולוגיה הגדולות נותנות לחוזים לפקוע ומחפשות להיפטר משטחים נוספים.

אמזון זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם, ובשנה שעבר עצרה את הבנייה של המטה השני שלה בצפון וירג'יניה. גוגל הציעה לשכירות משנה משרדים בעמק הסיליקון, כך לפי חברת שירותי המידע CoStar. מטא ויתרה גם היא על שירותי משרד ושוכרת כעת פחות שטחים מאשר היו לה בתחילת המגפה.

Salesforce, חברת התוכנה לענן, הודיעה לאחרונה במסמכים שהגישה כי היו לה - בשכירות או בבעלות - 900 אלף רגל רבועה של שטחי משרד בסן פרנסיסקו בינואר. זה בקושי חצי מ־1.6 מיליון רגל רבועה שטחי משרד שעליהם דיווחה שנה קודם לכן.

לענקיות הטק שמבקשות להוריד חלק מהמשרדים שלהן יש תחרות רצינית. שטחי המשרד שהוצעו להשכרת משנה בשלושים ערים שיש בהן הרבה חברות טכנולוגיה עלו לשיעור הגבוה ביותר זה עשור, לפי חברת CBRE. 168.4 מיליון רגל רבועה הוצעו להשכרת משנה ברבעון הראשון, היוו ירידה קטנה מהשיא שנרשם ברבעון הראשון של 2023, אבל כמעט פי שלושה מתחילת 2019.

יציאת אמזון מפילה את מחיר הבניין

אפילו חברות טכנולוגיה שמחדשות או מוסיפות שטחים לוקחות פחות ממה שלקחו בעבר. היקף השטחים החדשים שחברות טכנולוגיה לקחו נפל בכמעט חצי ברבעון הרביעי של השנה שעברה בהשוואה ל־2019, אומרים ב־CBRE.

התיאבון של חברות הטק למשרדים ולשטחי מסחר הוביל לשגשוג בערים. חללי המשרדים החדשים הביאו בדרך כלל לשטף של עובדים עם משכורות גבוהות, הביא לעלייה בהכנסות של הערים ממס על הנכסים, והיתרגם ליותר הכנסות לעסקים המקומיים ולבעלי החנויות.

כעת, התיאבון הירוד הוא מכה לערים בתקופה שבה קשה למצוא שוכרים חדשים. עבור בעלי הנכסים שכבר נאבקים עם שיעורי הריבית הגבוהים וירידה בביקוש מצד חברות בתעשיית הפיננסים, משרדי עורכי דין ושוכרים אחרים, הירידה בביקוש מצד חברות הטק כואבת במיוחד.

במקרים מסוימים, הביקוש היורד במגזר הטק יכול להוביל לירידה בהערכת השווי של הנדל"ן. קחו לדוגמה את 1800, השדרה התשיעית, מגדל משרדים בן 15 קומות בסיאטל. תשלומי השכירות של אמזון סייעו כמעט לשלש את שווי הבניין בעשור שאחרי המשבר הכלכלי של 2008-2009.

ב־2013, אמזון עברה לשני שלישים מהבניין. בסוף אותה שנה, הבניין נמכר תמורת 150 מיליון דולר - כמעט כפול ממחיר של 77 מיליון דולר שבו נמכר שנתיים קודם לכן. המחיר שלו המשיך לטפס נוכח הביקוש נחזק מצד חברות טק ונוכח שיעור הריבית הנמוך שמשכו חברות השקעה לשוק הנדל"ן המניב בסיאטל. ב־2019, J.P. Morgan Asset Management קנתה את הבניין תמורת 206 מיליון דולר. החוזה של אמזון נגמר השנה, והחברה עוברת משם. כעת הבניין צפוי להימכר במחיר שלו מ־2019, לפי אנשים המכירים את הנכס.

"אנחנו מעריכים כל הזמן את הפורטפוליו שלנו בהתבסס על הצרכים הדינמיים והמגוונים של אמזון, ומסתכלים על טרנדים ועל איך העובדים שלנו משתמשים במשרדים", מסר דובר אמזון בהודעה.

כשהמגפה הכתה בשוק המשרדים בארה"ב, חברות הטק הגדולות היו בגדר נקודת אור. הם המשיכו את החוזים, והימרו על כך שבסופו של דבר הם יצטרכו לגייס עוד עובדים שיחזרו למשרדים בהדרגה.

"חברות הטק הגדולות היו די חסינות", אומר ברוקס האוף, מנהל בכיר בחברת אביסון יאנג. זה השתנה ב־2022. העבודה מרחוק המשיכה להיות פופולרית, וחלק מחברות הטק פיטרו עובדים ולכן הצטרכו פחות שטחים, אומר קולין ישוקוצ'י, מנהל בחברת CBRE. שיעור השכירות של חברות טק נפל בערך בחצי בין הרבעון השלישי של 2021 לרבעון השלישי של 2022, לפי CBRE.

מאז, החברות שקשורות לתחום הבינה המלאכותית שכרו יותר שטחים בסן פרנסיסקו ובערים אחרות, אבל זה לא היה מספיק כדי לתת תנופה לשוק המשרדים. שיעור המשרדים הפנויים בסן פרנסיסקו הגיע לשיא של 36.7% ברבעון הראשון, לפי CBRE, עלייה מ־3.6% בתחילת 2019.

עוד כתבות

לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA

200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן

ווקה, שמספקת פתרון תוכנה לניהול אחסון מידע עבור חברות ענק, הודיעה אתמול על גיוס של 140 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד ● לפי ההערכה, כחצי מעובדי החברה ייהנו מסיבוב מניות סקנדרי בהיקף של 40 מיליון דולר ● לירן צביבל, מנכ"ל החברה: "עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו"

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מגמה מדאיגה: האינפלציה זינקה לקצב שנתי של 2.8% באפריל - הרבה מעל הצפי; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.8% לעומת צפי של 0.6% • הפתעת המדד נובעת בעיקר מעלייה חדה במחירי טיסות לחו"ל ועלייה חדה בסעיפי הדיור ● מחירי הדירות עלו בכ-1%, העלייה הגבוהה ביותר נרשמה בתל אביב ● לידר שוקי הון: "לאור אי-הוודאות הגאופוליטית והלחץ לעליות מחירים, לא צפויה הורדת ריבית בהחלטת הריבית הקרובה"

חלה עלייה בסיכון האשראי בענפי הבינוי והנדל''ן, שמשתקפת גם במדדי איכות האשראי / צילום: Shutterstock

למרות עליית הסיכון: הבנקים הגדילו ב-14% את האשראי לענף הנדל"ן

דוח הפיקוח על הבנקים לשנת 2023 מגלה כי תיק האשראי של חמש קבוצות הבנקאות הגדולות עמד בסוף השנה על 293 מיליארד שקל ● בפיקוח מודעים לסיכוני הריבית הגבוהה ולהשפעות המלחמה ועוקבים מקרוב אחרי הצמיחה בתחום ● החדשות הטובות: הבנק המרכזי מעריך שליזמים רבים אפשרות לספוג את ההשפעות הללו

ג'ייקוב לו, שגריר ארה''ב בישראל / צילום: אוריה תדמור

שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, מגיע מחר לראיון מיוחד בכנס גלובס

במסגרת כנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל של גלובס שייערך מחר (ה'), שגריר ארה"ב יעניק ראיון מיוחד ● עוד ידברו בכנס: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, לראשונה מאז שהודיע על סיום תפקידו, ומנכ"ל פרטנר אבי גבאי וכן שורה של גורמים מובילים בחברה הערבית והיהודית

סניף של שופרסל דיל. בעיגול: רני רהב / צילומים: טלי בוגדנובסקי, שלומי יוסף

אחרי 25 שנה: שופרסל ורני רהב נפרדים

במסגרת רה-ארגון שעוברת שופרסל אחרי כניסתם של האחים אמיר, החליטה הנהלת החברה להיפרד מהדובר שליווה אותה למעלה משני עשורים ● את רהב תחליף ענת פרידמן, שבעבר עבדה במשרדו ● רהב: "זכותם המלאה של בעלים להחליף דובר, משום שדוברות זו משרת אמון"

דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית בוועדת המדע בראשות אורית פרקש הכהן / צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"יש להיערך לאבטלה הולכת וגוברת": ועדת ה-AI דנה בשוק העבודה

במסגרת דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית, הזהירה היו"ר, אורית פרקש־הכהן, מפני תרחיש בו האוכלוסייה העובדת תצטמצם עד כדי "אבטלה טכנולוגית" ● נציגות משרד העבודה ובנק ישראל ציינו כי "רמת המוכנות של המשק לאימוץ הבינה המלאכותית לא גבוהה מספיק"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

גל מעצרים במשטרת אנקרה: "חשש של ארדואן לניסיון הפיכה"

לפי דיווח של סוכנות "פוליטיקיול", כוחות ביטחון הפנים של טורקיה עצרו מספר בכירים במשטרת אנקרה, בגין חשד לקשר שלהם עם גורמי פשע ● לפי דיווח אחר, אחת מהדמויות המרכזיות בחקירה, המוגדר בתור "עד סודי" בתיק, טען כי "משטרת אנקרה ניסתה לתכנן הפיכה"

איור: גיל ג'יבלי

5 דברים שכדאי לדעת לפני שרוכשים דירה

רכישת דירה היא אחד היעדים הכלכליים המרכזיים של משק הבית הישראלי הממוצע, ומדובר ביעד יקר במיוחד ● אורי יוניסי מבנק לאומי מפרק 5 שאלות שכדאי לשאול את עצמכם לפני שאתם קונים דירה ● שאלת השבוע, מדור חדש

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נתוני האינפלציה בארה"ב הקפיצו את וול סטריט: מדד S&P 500 ונאסד"ק בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה ב-1.4% ● מניות המם - גיימסטופ ו-AMC ירדו בכ-20% ● מניות שריכזו עניין: דל, בואינג וניאו ●  ישראליות: מאנדיי זינקה ב-21%, ריסקיפייד עקפה את התחזיות לרבעון הראשון ● הכלכלה מתקררת: האינפלציה בארה"ב עלתה באפריל ב-0.3%, פחות מהצפי ● הביטקוין זינק ב-7%

הציוץ של קית' גיל שעורר את הסערה, והציוצים של עוקביו שהופצו ברחבי הרשת / צילום: מתוך טוויטר

מניות המם חזרו לשגע את וול סטריט. קרנות הגידור הפסידו שוב מיליארדי דולרים

תחושת דה ז'ה וו הכתה השבוע בוול סטריט ● ציוץ אחד, של חשבון בשם The Roaring Kitty, הוביל לזינוק של מאות אחוזים בשורת מניות מם, מניות שנעות בחדות בגלל הייפ ברשתות החברתיות וללא קשר למצבן הפיננסי או העסקי ● בפעם הקודמת הסיפור הזה נגמר בקריסה של קרנות גידור וסדרה בנטפליקס ● הפעם השורטיסטים כבר הפסידו כמעט 2.5 מיליארד דולר ביומיים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

הבורסה מקדמת שינוי דרמטי בשעות המסחר. הפרטים המלאים

הבוקר מפרסמת הבורסה קול קורא לציבור, כדי לשמוע את הערותיו, לבחינה של אחת משתי חלופות להוספת יום שישי כיום מסחר ● המשמעות היא הפיכתה של הבורסה לאחת הבורסות עם הכי הרבה ימי מסחר פעילים בעולם ● "היעדר מסחר בתל אביב ביום שישי מרתיע כניסת משקיעים גלובליים"

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

היחסים עם ישראל סיבכו את ענק ההשקעות בחזית מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ירדן הצליחה לסכל הברחת נשק בהובלת איראן, מה יכול לקרות אם לאיראן יהיה גרעין, נתניהו עדיין לא מוכן לדון ביום שאחרי ופסטיבל מוזיקה שמסתבך בגלל חסות של ברקליס ● כותרות העיתונים בעולם 

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

הפיתוחים שהפכו את טבע מחברה גנרית במשבר למניה לוהטת

מניית חברת התרופות הישראלית טבע כמעט הוכפלה תוך שנה, ובוול סטריט מתלהבים מצבר תרופות המקור שלה ● האם החברה שהתרגלה "להעתיק" תרופות, תדע להצמיח שוב את החדשנות?

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

התעלומה נפתרה - זו ההשקעה הסודית של וורן באפט

כשישה חודשים נשמרה ההשקעה הזאת של באפט בסוד ● אך דיווח ההחזקות הרבעוני של ברקשייר הת'וואיי חשף ש-Chubb היא החברה בה רכש באפט מניות בשווי של כ-6.6 מיליארד דולר ● בנוסף מכרה ברקשייר הת'וואיי את כל מניותיה ב-HP ומניות של אפל

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בריאיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: shutterstock, נועם מושקוביץ' (דוברות הכנסת), תמר מצפי

האינפלציה מרימה ראש: הסעיף שבו מסתתרת הדרמה הגדולה ומה יקרה לשקל?

מדד אפריל הפתיע בפעם השלישית ברצף עם קצב שנתי של 2.8%, הרבה מעל התחזיות המוקדמות ● סעיף אחד בלט לרעה במיוחד, בנק ישראל כנראה לא יוריד את הריבית בקרוב, ומה חושבים האנליסטים? ● שש הערות

שופטי העליון דוד מינץ, יעל וילנר ויצחק עמית. הסכימו פה אחד בפסיקה / צילומים: רפי קוץ, דוברות הרשות השופטת

הפסיקה שמטלטלת את מוסד "הידועים בציבור": ההשלכות והמשמעות

לאחרונה קבע העליון כי בני זוג שחיו יחד שנה וחצי ותכננו להתחתן אינם ידועים בציבור ● מומחים לדיני משפחה מזהירים משינוי התייחסות מצד מוסדות פיננסיים ומסבירים כיצד יש להיערך

משה סעדה, הליכוד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

האם קצבת יוצאי צבא הביאה בעבר חרדים להתגייס?

ח"כ משה סעדה טען כי תמריצים בעבר הביאו חרדים להתגייס. רק שהוא לא התבסס על נתונים ● המשרוקית של גלובס

הבניין בו נמצא הפנטהאוז בפנקס 50, ת''א / צילום: מאיה לוין

בני הזוג השוויצרים, הפנטהאוז בת"א והדרישה של רשות המסים

תושב שווייץ העניק לאשתו פנטהאוז בת"א במתנה, ורשות המסים ביקשה נתח מהעסקה - כמס רכישה ● ביהמ"ש דחה את עמדת רשות המסים וקבע כי לאשה מגיע פטור ממס עבור המתנה שקיבלה