גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון
עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון, עמית גריידי, עלול להקשות על משקיעי נדל"ן שרוכשים דירות בבנייה, ומוכרים אותן בטרם האכלוס. זאת, משום שהוא מציב אותם כאחראים חלקיים לפחות בפני רוכשי הדירות שלהם במצבים, שכיום מקובל שהיזם הוא האחראי הבלעדי. כך עלול להיווצר מצב שבו במצב שבו היזם נקלע לקשיים, מאחר במסירת הדירות, האחריות תוטל, לפחות בחלקה, על המשקיעים, שרכשו את הדירה במקור.

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים 
הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי 

כיצד הגיע הממונה לפרשנות הזו?

מההגדרות החוקיות של מוכר דירה בחוק המכר. לשון החוק אומרת כי מוכר דירה הוא "מי שמוכר דירה שבנה או שעתיד לבנות בעצמו או על ידי אדם אחר, על קרקע שלו או של זולתו, על מנת למכרה, לרבות מי שמוכר דירה שקנה אותה, על מנת למכרה, מאדם שבנה או שעתיד לבנות אותה כאמור, למעט מוכר דירה שלא בנה אותה בעצמו ולא קיבל מהקונה תמורה בעד מכירתה".

מדוע בכלל נדרש הממונה לשאלה הזו?

בגלל ריבוי מבצעי הרכישות של היזמים, בהם ה-"20-80", שאחת הדרכים המקובלות לשווקן היא הסבר לרוכשים, שהם לא מחויבים בכלל לרכוש את הדירה, אלא רק לשלם את המקדמה, שמהווה חלק קטן מהתשלום, ואילו את היתרה ישלמו בעת האכלוס. לאור זאת, רבים רואים בזה מבצע שבו ניתן להנות מעליות השווי של הדירה, כשהיא על הנייר, ולמכור אותה לפני האכלוס, תוך גריפת הרווח הזה, כשהם נהנים ממינימום עלויות מימון.

על כך אומר הממונה, כי "מטרת הרכישה הינה מכירת הדירה, ולכן מדובר בעסקה הכפופה להוראות חוק המכר. בהתאם, אם אותו רוכש שהפך למוכר לא יעמוד בכל החובות החלות על "מוכר" לפי חוק המכר, הוא יהיה חשוף לסנקציות הקבועות בחוק".

מהן החובות החלות על המוכר?

חובה מרכזית של מוכר דירה כלפי הרוכש, היא הבטחת הכספים שלו, ולכן במקרה שבו רוכש דירה על הנייר הפך למוכר - הוא אחראי להבטחת כספי הרוכש שלו. אמנם כספי הרוכש הראשון מובטחים ע"י היזם, אך המחיר שבו מכר לרוכש השני אמור להיות גבוה יותר, ויתרת הסכום לא תבוטח, גם אם הצדדים יסבו את הבטוחות שקיבל הרוכש הראשון, לזכותו של הרוכש השני.

לאור זאת קובע הממונה כי "במקרה שבו ניתנה לרוכש השני בטוחה בדרך של הסבת הבטוחות שניתנו מהיזם לרוכש הראשון, לא ניתן לגבות מהרוכש השני כל סכום העולה על הסכום המובטח על ידי היזם. יובהר כי במקרה כזה, ועד להשלמת הבנייה של הדירה ומסירתה לידי הרוכש השני ומתן בטוחה... לפי חוק המכר לרוכש השני, אין באפשרות המוכר הראשון לגבות סכום העולה על הבטוחות אשר מוסבות לרוכש הדירה, ואין באפשרותו לבטל בטוחות שניתנו לו".

נניח מקרה, שבינואר השנה אדם רכש דירה שתהיה מוכנה בעוד שלוש שנים במחיר של 2 מיליון שקל, וזאת בכוונה למכרה בעתיד. הוא שילם ליזם סכום של מיליון שקל באמצעות שובר בנקאי, דבר שמקנה לו ערבות בנקאית.

בינואר 2026 הרוכש הראשון ימכור את הדירה לרוכש שני, תמורת סכום מוסכם של 2.5 מיליון שקל, כלומר חצי מיליון שקל רווח לרוכש הראשון. ניתן יהיה להסב את הערבות הבנקאית מהיזם לטובת הרוכש השני ב-2 מיליון שקל (מחיר הדירה המקורי מול היזם).

במצב דברים זה, הרוכש השני ישלם ליזם את יתרת מיליון השקל שהרוכש הראשון חייב לו, ואילו את החצי מיליון שקל הנותרים, שהם הרווח של הרוכש הראשון, ניתן יהיה לשלם לרוכש הראשון לאחר שהושלמה בניית הדירה ונמסרה ההחזקה בה לקונה וזכויותיו הובטחו.

מהן הסנקציות כנגד מי שאינו פועל כך, עליהן מתריע הממונה בנייר העמדה?

עו"ד ליאת סאס, שותפה במחלקת נדל"ן במשרד ש. פרידמן אברמזון ושות': "על פי עמדת הממונה, מי שלא יפעל בהתאם להנחיה זאת - יסתכן בסנקציות משמעותיות, שכוללות עיצומים כספיים של מאות אלפי שקלים וגם רכיב פלילי -מאסר או קנס".

האם יש בנייר משהו חדש?

"כן ולא", אומרת עו"ד סאס. "על אף שעמדה זו מופיעה בחוק, בפועל היא אינה מיושמת ולכן מדובר במהפכה של ממש אשר עשויה לפגוע באופן משמעותי במשקיעים, וכתוצאה מכך - במכירות של קבלנים.

"על פי החוק, על מוכר דירה לתת לקונה ערבות חוק מכר בגין כל תשלום העולה על 7% מסכום התמורה. החוק מונה ארבעה סוגי ערבויות חוק מכר, שהנפוצות בהן, כאשר מדובר ברכישת דירה מקבלן, הן ערבות בנקאית ופוליסת ביטוח על סכומי התמורה ששולמו.

"כאשר אדם היה רוכש דירה מקבלן או מיזם, הוא היה מעביר אל הרוכש החדש את כל הערבויות שקיבל מהקבלן עבור כל התשלומים ששילם עד אותה העת, וכנגד כל התשלומים שישולמו מעת המכירה ואילך על ידי הרוכש השני ישירות לקבלן - ערבות חוק המכר נמסרה על ידי הקבלן.

"מעתה, הרוכש הראשון מחויב למסור ערבות חוק מכר לרוכש השני גם על הרווח שקיבל בפועל ממכירת הדירה. כלומר, אם הוא מכר אותה במחיר גבוה יותר מזה שבו רכש את הדירה - עליו להנפיק ערבות חוק מכר חדשה שכוללת את ההפרש במחיר. אלא שהנפקת ערבות חוק מכר על ידי אדם פרטי אינה פרקטיקה קיימת ולא ברור אם בנק כלשהו יסכים להנפיק ערבות שכזו למי שאינו יזם נדל"ן. יתרה מזאת, הנפקת ערבות שכזו מחייבת הפקדה של כסף כנגד העמדתה וגם תשלום עמלה נכבדה עבור הנפקתה, כך שאותו רווח שהרוכש הראשון מקבל - לא יגיע כלל לידיו אלא "ישכב" בבנק. שחרור הערבות יהיה תלוי בקבלן, ורק כאשר תסתיים הבנייה והדירה תימסר לרוכש השני - ישוחרר אותו הרווח לידי המוכר הראשון".

נשמע כאב ראש רציני.

"נכון, ויותר מזה. משקיעים רבים פועלים בדרך של 'גלגול העסקה', כלומר הם רוכשים כמה דירות ומגלגלים את הכסף מדירה לדירה, לפני שהדירות מתאכלסות, וגם לפני שצריך לקחת משכנתה. עכשיו הגלגול נעצר. הם יצטרכו להישאר בעסקה עד הסוף, אולי אפילו לקחת משכנתה, ולא רק זה - הם הופכים לפתע לערבים כלפי שני הצדדים - כלפי היזם הם ערבים לכך שהוא יקבל את הכסף בעבור הדירה; כלפי הרוכש השני הם ערבים לפי חוק המכר, בהפרש שבין המחיר שהם מכרו למחיר ששילמו וזה הופך את העניין ללא כדאי.

"לדוגמה, עד כמה הם יהיו אחראים על איחורים במסירה? או על ליקויי בנייה? אלה דברים שיצטרכו להבחן בעתיד, אבל עבור רבים זה הופך את העסקה ללא כדאית".

הממונה שם דגש על כוונה מראש של המוכר לעשות את "הגלגול" הזה. כיצד ניתן לבחון כוונה כזו?

"זו שאלה טובה. והיסוד הנפשי בעסקה עשוי להיות משמעותי. לדעתי, אם מישהו רכש דירה מיזם, ודיווח עליה כדירה יחידה - אני לא חושבת שיחפשו אחריו. ואם הוא ימכור לפני האכלוס הוא יוכל לטעון שלפתע נקלע לקשיים כלכליים, שאשתו לא אוהבת את הדירה וכו'. אבל יש אנשים שקונים שתיים או שלוש דירות כאלה, ואז ההתייחסות תהיה שונה. זו שאלה שתיבחן כבר בבית משפט".

עוד כתבות

קלאודיה שיינבאום, שנבחרה לנשיאה החדשה של מקסיקו / צילום: ap, Eduardo Verdugo

המועמדת היהודייה נבחרה לנשיאה הראשונה בהיסטוריה של מקסיקו

הנשיאה הנבחרת של מקסיקו היא ד"ר להנדסת אנרגיה, שעומדת בראש מפלגת שמאל ● לפני מלחמת העולם השנייה סבה וסבתה היגרו למקסיקו בעקבות רדיפות אנטישמיות ● היא התחייבה להמשיך במידה רבה במדיניות של הנשיא היוצא וקיבלה את תמיכת מפלגת השלטון

דוד לוי ז''ל / צילום: מארק ניימן-לע''מ

דוד לוי היה מנהיג, לוחם חברתי ובעיקר פורץ דרך

בראשית דרכה של מדינת ישראל, בשנים בהן בני עדות המזרח סבלו מקיפוח, דוד לוי ז"ל הצטרף לליכוד ובמהרה הפך לסמל בעיני רבים ● שר המשפטים לשעבר, מאיר שטרית, נפרד מחברו ומשותפו לדרך

אמנון שעשוע / צילום: יונתן הפנר

בפעם השנייה השנה: אורקם של אמנון שעשוע מפטרת עשרות עובדים

ההחלטה על גל הפיטורים הנוסף התקבלה לאחר שלפני מספר חודשים, פוצלה החברה לחברה־בת בתחום מוצרי השמיעה וקוצצו עשרות עובדים ● בחברה הרהרו בעבר בתוכניות להנפקה, אלא שירידה במכירות המוצרים מעיבים על תוכניותיה

המיליארדר ביל אקמן / צילום: ap, Richard Drew

מנורה מבטחים משקיעה כ-70 מיליון דולר בקרן הגידור של ביל אקמן

ההשקעה, שנעשית מכספי העמיתים, הינה בחברת הניהול Pershing Square, כחלק ממכירת 10% מהחברה שביצע אקמן בהיקף של מיליארד דולר • לפני שמונה חודשים, השקיעה מנורה מבטחים כ-80 מיליון דולר בקרן הגידור הסחירה של אקמן - החזקה ששווה היום 120 מיליון דולר

בורסת הנאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock

הנתונים נחשפים: האח הקטן והתנודתי של S&P 500 סוחף את שוק הקרנות

בין ינואר למאי השנה גייסו קרנות הנאמנות העוקבות אחרי מדד נאסד"ק 100 כ־750 מיליון שקל - פי שניים מאשר בכל שנת 2023 ● המדד מוטה הטכנולוגיה מושך יותר ויותר ישראלים, אם כי עדיין מדובר בכסף קטן ביחס לנהירת המשקיעים לאח הגדול, מדד S&P 500 ● בשוק מסבירים כי מדובר בדרך טובה להשיג תשואות גבוהות, אבל גם מזהירים מפני הסיכונים

פעילות כוחות צה''ל ברפיח / צילום: דובר צה''ל

"טקטיקה ששימשה בעיראק ובסוריה": צה"ל שולף נשק חדש במערכה ברפיח

ישראל משתמשת בנגמ"שי M113 ("זלדה") בתור כלים מופעלים מרחוק ● הנגמ"ש נושא מערכות נשק, בהן רקטות מדויקות

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בת"א על רקע הדיווחים על מגעים לעסקת חטופים: מדד הבנקים זינק בכ-3%

ת"א 35 עלה ב-1.1% • השקל מתחזק ב-1.5% מול הדולר ● נאווטיס דיווחה על סיום הקידוח בפרויקט שנדרואה ● סיפיה ויז'ן מזנקת בעקבות קבלת חוזה באירופה ● מיטב: "ההתאוששות במשק מתבססת בעיקר על הצריכה הפרטית" ● מדד רשתות השיווק הוא בעל התשואה הגבוהה ביותר בבורסה מתחילת השנה

בלבנון טוענים: חיזבאללה מפתיע את ישראל ביכולות שלו

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: חיזבאללה מצליח להפיל מזל"טים ישראלים, אלפים צעדו בתמיכה בישראל בניו יורק והסיפור הלא יאומן של מורן סטלה ינאי, שנחטפה לעזה ושוחררה • כותרות העיתונים בעולם 

אורי יהודאי, לשעבר נשיא ומנכ''ל פרוטרום / צילום: שלומי יוסף

אורי יהודאי, מנכ"ל פרוטרום המיתולוגי: "במשטרה אפילו לא טרחו להגיד טעינו, או סגרנו את התיק מחוסר אשמה"

6 שנים לאחר שהוביל את פרוטרום לאקזיט בשווי כ־7 מיליארד דולר, אורי יהודאי מספר בראיון ראשון ובלעדי על החקירה שנפלה עליו בהפתעה, עד לסגירתה לאחרונה: "אני שלחתי את המידע ל־IFF וצחקתי כמו מטומטם" ● וגם: על העסקים המוצלחים עם בן הדוד ישי דוידי והתסכול מהמצב במדינה: "אם היו קוראים לי להיות שר האוצר, הייתי הולך מחר בבוקר" ● הראיון המלא יפורסם בסוף השבוע

תקיפה אוקראינית על אדמת סוריה / צילום: ערוץ היוטיוב הרשמי של Kyiv Post

באוקראינה מדווחים: כוחותינו פועלים נגד רוסיה בגולן הסורי

כוחות אוקראינים תוקפים בסוריה, בשיתוף פעולה עם המורדים בממשל אסד ● המטרה: לפגוע במורל הרוסי, ובכוחות סורים שנשלחים להלחם באוקראינה

אוניברסיטת בר-אילן / צילום: אוניברסיטת בר-אילן

תרומה אנונימית של מיליארד שקל צפויה לשנות את פניה של אוני' בר אילן

יהודי מארה"ב, שנפטר לפני מספר חודשים, תרם את סכום העתק לאוניברסיטה וביקש ששמו לא יפורסם ● התרומה ניתנה במזומן וכבר נמצאת בידי האוניברסיטה ● לפי הצוואה התרומה מיועדת להשקעה במדע עמוק, והיא צפויה לשנות את פניה של בר אילן

אוניברסיטת חיפה / צילום: איל יצהר

בית ספר חדש לרפואה בחיפה: מתי הוא יוקם ומי עומד מאחורי התרומה

אוניברסיטת חיפה הודיעה על הנחת אבן הפינה להקמת פקולטה לרפואה ועל תרומה גדולה במיוחד ממשפחת עמיר, מראשי הקהילה היהודית בלוס אנג'לס ● מתי היא תתחיל לפעול, ולמה כולם רוצים פתאום להקים בית ספר לרפואה? גלובס עושה סדר

סניף של Pret a Manger בלונדון / צילום: ap, Matt Dunham

כסף ישן, היסטוריה אפלה: רשת המזון שביטלה הגעתה לישראל והעניקה ניצחון לאנטישמים

רשת בתי הקפה Pret a Manger נמצאת בשליטת משפחת ריימאן הגרמנית ● למשפחה עבר עסקי בעייתי, הכולל נאצים נלהבים, ובשנים האחרונות הקמת קרן למאבק באנטישמיות כתוצאה מוועדת בדיקה היסטורית • כעת, החלטת החברה לבטל את ההסכם עם פוקס, נחגגת כהישג לתנועת ה-BDS, אותה תנועה שהקרן המשפחתית נאבקת בה ומגדירה כאנטישמית

בנייה חדשה באשקלון / צילום: איל יצהר

דלת מול דלת, שתי דירות זהות ופער של מיליון שקל במחיר

השוואה שערך גלובס בין המחירים המסובסדים של דירות המוגרלות במסגרת "דירה בהנחה" לבין דירות זהות שנמכרות במחירי השוק מצביעה על פערים אדירים ● המגמה בולטת במיוחד באזור הדרום, שם ניתנות הנחות חריגות אשר עשויות להגיע לשיעורים של 50% ואף יותר

תותח וולקן / צילום: ויקיפדיה Thomas Fedor

6,000 פגזים בדקה: הפתרון היצירתי של ישראל ליירוט הכטב"מים של חיזבאללה

מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" שיגר חיזבאללה יותר מ־2,500 כטב"מים לעבר ישראל, וכעת צה"ל בוחן דרך חדשה להתמודדות ● נשק ההגנה שנשקל הוא תותח הוולקן הוותיק, שיורה תחמושת בקצב של 6,000 פגזים בדקה, ועלות היירוט שלו נמוכה מכיפת ברזל

נמל חיפה / צילום: Shutterstock

ההסדרה בנמלים קרובה לאישור, זה המתווה

התחרות בין הנמלים גואה על רקע ההאטה בענף הספנות, ועל כן נמל שואף להסיר כמה שיותר מהרגולציה מעליו, ומצד שני להבטיח שהאחרים יהיו כמה שיותר כבולים ● דרישות שונות הובילו את משרדי התחבורה והאוצר לגבש "דיל" ביחס לפעילות הנמלים ● בעקבות מחלוקות בין משרדי התחבורה לאוצר, וכן מחלוקות בתוך משרד האוצר - הוא עוכב וצפוי להסגר בקרוב

הדיון בבג''ץ על חוק הגיוס, היום (א') / צילום: ניצן שפיר

שופטי בג"ץ מאותתים: נחייב את המדינה לגייס חרדים לצה"ל

בג"ץ עומד להכריע בשאלת גיוס החרדים לאחר שנים של דחיות ● נראה כי השופטים תמימי-דעים שבהיעדר חקיקה ונוכח המצב יש להתחיל בגיוס בהתאם ליכולת צה"ל: "המדינה במלחמה, והצורך זועק" ● ארבע הערות על הסערה שמעסיקה את מקבלי ההחלטות מאז קום המדינה

המלדיביים / צילום: Shutterstock

בגלל המלחמה: יעד התיירות הפופולרי שאוסר על כניסת ישראלים

החלטת הממשלה המלדיבית כוללת תיקון חוקים שיוביל לאיסור על בעלי דרכונים ישראלים ● בתוך כך, נשיא המלדיביים החליט למנות שליח מיוחד לנושאים פלסטיניים ולהקים קמפיין לגיוס תרומות באמצעות אונר"א

נשיא דרום אפריקה לשעבר ג'ייקוב זומה, קלאודיה שיינבאום, הנשיאה הנבחרת של מקסיקו, ונרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו / צילום: ap, Eduardo Verdugo, Emilio Morenatti

שלוש בחירות בשלוש יבשות מאשרות: גואה הגל הפופוליסטי הגלובלי

דרום אפריקה מקצצת את כנפיה של מפלגת השלטון שגררה את ישראל להאג, כשמסיבות פנימיות פופוליסטים שמאליים מתחזקים ● מקסיקו בוחרת אישה יהודייה לנשיאה, ומאריכה בשש שנים את שלטון השמאל ● הודו, על פי סקרי יציאה, מעניקה כהונה שלישית לממשלה הדתית־לאומנית ● המרכז מפסיד בכל מקום, או לפחות אינו מנצח

מנכ''ל ביולוג'יק דזיין, ד''ר ינאי עופרן / צילום: איל יצהר

חברת הביומד הישראלית שחתמה על הסכם עתק עם ענקית התרופות מרק

ביולוג'יק דזיין תקבל ממרק מספר דו־ספרתי של מיליוני אירו בעבור פיתוח אחד הנוגדנים שלה, עם אפשרות לקבל עד 346 מיליון אירו נוספים, בהתאם לעמידה באבני דרך ● החברה משתמשת בבינה מלאכותית ובביולוגיה חישובית כדי לפתח נוגדנים חכמים לתעשיית התרופות