גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi
רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

בזמן שהעולם עדיין מתרכז בחוק טיקטוק, שמאלץ את הרשת החברתית למכור את פעילותה בארה"ב בתוך שנה או להיסגר, הצעת חוק חדשה שהוצגה בקונגרס האמריקאי קוראת לקרקע את רחפני הענקית הסינית DJI, ששולטת על יותר מ-90% משוק כטב"מי התחביב במדינה. 

בלעדי | אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות 
ענקית הרחפנים הסינית מטילה אימה על וושינגטון, אז למה בצה"ל לא מתרגשים

חברי הקונגרס, כך דווח ב"ניו יורק טיימס", מעוניינים להכניס את DJI לרשימת ועדת התקשורת הפדרלית - כך שתיחסם גישתם אל תשתיות התקשורת בארה"ב. החקיקה לא תחול רטרואקטיבית על רחפני DJI, שכבר אושרו גישתם לרשת התקשורת, אבל היא תמנע כניסת כל דגם חדש מתוצרת החברה מהעיר שנזן.

ההצעה, שמקדמים חברי קונגרס רפובליקנים ודמוקרטים, אושרה פה אחד בוועדת האנרגיה והמסחר של בית הנבחרים, וצפויה לעבור להצבעה בחודש־חודשיים הקרובים.

צעד שכזה ממחיש בין היתר את הפערים העצומים בין הגישה של ישראל לאיום הסיני ככלל ולשליטת סין בענף הכטב"מים הביתיים בפרט, ובין זו של ארה"ב. כפי שנחשף בגלובס, צה"ל הזמין לאחרונה אלפים רבים של רחפנים משתי חברות סיניות לשורות זרוע היבשה: DJI, שחולשת על כ-76% מהשוק העולמי, ואוטל, שנודעה בזכות הדגם הפופולרי איבו.

בניגוד לממשלות ישראל הקודמות, בין אלו שהיו בהנהגת נתניהו ובין ממשלת בנט־לפיד, ממשל ביידן לא חיכה לחקיקה מהקונגרס במטרה לבלום את ההשתלטות הסינית גם על שוק רחפני התחביב. בדצמבר 2020, משרד ההגנה האמריקאי השיק את את תוכנית "בלו UAV", שאוסרת על גופי המשרד להשתמש בכלי DJI, בשל החשש כי הרחפנים משמשים לריגול זר. בד־בבד, משרד המסחר הכניס את ענקית הרחפנים הסינית לרשימת חברות שלגופים אמריקאים אסור לייצא להן טכנולוגיה, מתוך חשש לפגיעה בביטחון הלאומי.

הבעיה האמריקאית, שמשקפת את הסיטואציה הכלל־עולמית, כולל זו הישראלית, היא שעלויות המוצרים של החברות הסיניות נמוכות משמעותית ממוצרי החברות המערביות. זה הוביל לכך שגם כעבור כשנה של תוכנית בלו UAV, יותר מ-900 גופים ציבוריים אמריקאים השתמשו במוצרי DJI, כולל משטרות ניו יורק ובוסטון. ככל הנראה, שיקול המחיר היה גורם מרכזי גם בקבלת ההחלטות של זרוע היבשה בנוגע לרחפני DJI ואוטל.

אף אחד מבין הצדדים המעורבים, הסינים כספקים והאמריקאים והישראלים כלקוחות, לא מתכחשים לכך שהתקשורת של רחפני DJI, שמשמשים את צה"ל למשימות של נשיאת מטענים ייעודיים וצילום בשדה הקרב, או אזרחים למשימות כמו חילוץ וחקלאות, מתקשרים עם שרתים סיניים. על כן, מומחים מזהירים מפני היכולת הסינית לאגור מידע מצולם ומיקומים בהיקפי ענק.

תמיכה עממית במאמצי הלובינג הסיניים

ב"ניו יורק טיימס" מדווחים על מאמצי לובינג של DJI בוושינגטון מול הצעדים הצפויים, שנהנים מתמיכה עממית לא מעטה. לקוחות כמו חובבי תעופה או חקלאים, ככל הנראה חוששים כי יציאת DJI מהשוק המקומי תזניק את המחירים.

מאז מרץ, נהנים הלקוחות האמריקאים של החברה מחנות המותג הראשונה של DJI בארה"ב, בניו יורק. מוצעים בה רחפני מאביק, אייר, אבאטה ו-FPV. החברה מציעה שם למכירה את אמצעי הצילום המתקדמים שלה, כמו ערכת רונין, שמסוגלת לצלם ברזולוציה של 8K.

החשש של הלקוחות בנוגע למחירים אינו מופרך, כי מחירי הרכיבים וכוח העבודה בארה"ב ובמערב מובילים לסיטואציה שבה אומנם המוצרים בהחלט איכותיים, אך יקרים פי כמה וכמה. באתר DJI הישראלי, למשל, אפשר למצוא שלל רחפנים, החל ממיני 3 שמחירו 3,650 שקל, דרך אבאטה ב-7,200 שקל ועד מאביק 3 פרו ב־11 אלף שקל.

לפי "אופן סיקרטס", שעוקבת אחרי השקעת כספים בפוליטיקה, DJI השקיעה בשנה שעברה 1.6 מיליון דולר במאמצי לובי בוושינגטון. לפי נתוני הלובינג בסנאט שהוצגו ב"ניו יורק טיימס", ענקית הרחפנים הסינית הספיקה להשקיע מתחילת השנה כ־310 אלף דולר בנושא. ייתכן כי בצל החקיקה, שצפויה לעמוד להצבעת 435 חברי בית הנבחרים בחודשים הקרובים, יחול זינוק בהשקעה של DJI בבלימת הפעולות האנטי־סיניות.

חברת אוטל עשויה להצטרף למאמצי הלובינג

מי שעשויה להצטרף לפעילות הלובינג "מאחורי הקלעים" בוושינגטון היא אותה חברת אוטל, שגם ממנה רכשו בצה"ל רחפנים. היא מיתגה את עצמה בתור אמריקאית בזכות פעילות נרחבת בסיאטל ובעמק הסיליקון, אף שבשורה התחתונה, המטה של החברה, שנוסדה ב־2014, עודנו בשנזן, סין, בדיוק כמו המטה של DJI.

ההבדל ביו אוטל ובין DJI הוא שבשנת 2020 היא נכנסה בשיא העוצמה לארה"ב באמצעות דגם איבו II, שמיוצר בארה"ב. זהו תעלול שיווקי לא קטן עבור ההגדרה של ייצור בארה"ב, היות שגוף הרחפן מיוצר בסין, מצלמות האינפרא אדום/תרמיות מיוצרות בחברת פליר האמריקאית ורכיבים נוספים אצל סוני ביפן. בסיכומו של דבר, פעילות נגד DJI צפויה להוות צעד מקדים ראשון לפני פעילות רחבה נגד כלי טיס של חברות סיניות, כמו אוטל.

עוד כתבות

בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

הפרדוקס של השוק: למעלה מ-8,000 דירות בתל אביב מחכות לרוכשים, וזה מחיר הדירה הממוצעת

רוכשי הדירות רואים את המצב בשוק הדיור ומוטרדים ממנו מאוד, אבל מה שיותר משפיע עליהם הוא חוסר התפקוד הממשלתי והפוליטי ואפס המעשה בתחום הדיור ● וכך הגענו למצב שבפעם הראשונה מחירי הדירות עולים - גם בזמן מלחמה

לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA

200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן

ווקה, שמספקת פתרון תוכנה לניהול אחסון מידע עבור חברות ענק, הודיעה אתמול על גיוס של 140 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד ● לפי ההערכה, כחצי מעובדי החברה ייהנו מסיבוב מניות סקנדרי בהיקף של 40 מיליון דולר ● לירן צביבל, מנכ"ל החברה: "עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו"

היחסים עם ישראל סיבכו את ענק ההשקעות בחזית מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ירדן הצליחה לסכל הברחת נשק בהובלת איראן, מה יכול לקרות אם לאיראן יהיה גרעין, נתניהו עדיין לא מוכן לדון ביום שאחרי ופסטיבל מוזיקה שמסתבך בגלל חסות של ברקליס ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות בבורסה; קמטק ונייס עולות ב-2%, סאפיינס יורדת ב-3%

מדד ת"א 35 יורד  ב-0.4% ● נקסט ויז'ן מעלה את יעד הצמיחה השנתי לכ-110% ● באגם לידרים צופים גל עליות מחירים ● לידר שוקי הון: בישראל, לא תהיה הורדת ריבית בקרוב ● אתמול בוול סטריט, נאסד"ק ו-S&P 500 שברו את שיאם ●  הבורסה בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי ●  וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

הציוץ של קית' גיל שעורר את הסערה, והציוצים של עוקביו שהופצו ברחבי הרשת / צילום: מתוך טוויטר

מניות המם חזרו לשגע את וול סטריט. קרנות הגידור הפסידו שוב מיליארדי דולרים

תחושת דה ז'ה וו הכתה השבוע בוול סטריט ● ציוץ אחד, של חשבון בשם The Roaring Kitty, הוביל לזינוק של מאות אחוזים בשורת מניות מם, מניות שנעות בחדות בגלל הייפ ברשתות החברתיות וללא קשר למצבן הפיננסי או העסקי ● בפעם הקודמת הסיפור הזה נגמר בקריסה של קרנות גידור וסדרה בנטפליקס ● הפעם השורטיסטים כבר הפסידו כמעט 2.5 מיליארד דולר ביומיים

צבי יוכמן / צילום: איל יצהר

מהפך: רשות המסים דרשה 1.5 מיליון שקל מאיש עסקים, ובסוף תשלם לו פיצוי של 95 אלף שקל

רו"ח צבי יוכמן, מייסד ושותף מנהל בקרן ההשקעות סקיי, רכש לפני כעשור דונם של קרקע בירושלים בכ-25 מיליון שקל ● לאחר מכן רשות המסים דרשה ממנו תשלום מע"מ של כ-1.5 מיליון שקל ● אחרי תהליך משפטי ארוך, ביהמ"ש המחוזי בת"א פטר את יוכמן מהתשלום וחייב את רשות המסים לשלם לו פיצוי בסך 95 אלף שקל

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

שופטי העליון דוד מינץ, יעל וילנר ויצחק עמית. הסכימו פה אחד בפסיקה / צילומים: רפי קוץ, דוברות הרשות השופטת

הפסיקה שמטלטלת את מוסד "הידועים בציבור": ההשלכות והמשמעות

לאחרונה קבע העליון כי בני זוג שחיו יחד שנה וחצי ותכננו להתחתן אינם ידועים בציבור ● מומחים לדיני משפחה מזהירים משינוי התייחסות מצד מוסדות פיננסיים ומסבירים כיצד יש להיערך

מוצרי סוגת בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

רשות התחרות: סוגת תשלם 18 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת הסכמות שנחתמו בין רשות התחרות לסוגת, היא תשלם את העיצום הכספי בגין התערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובשורה של המלצות מחיר לקמעונאים ● סוגת בתגובה: "במספר מצומצם של מקרים אירעו כשלים טכניים בתהליכי העבודה"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

עשרות ק"מ מהגבול: כטב"ם חיזבאללה התפוצץ ליד צומת גולני

שעות אחרי המטח הכבד למירון שכלל כ-60 רקטות, חיזבאללה טען: ביצענו שיגורים לעבר בסיס בגליל התחתון • קצין צנחנים נפצע קשה ו-2 בינוני בלחימה ברצועת עזה • אלעד פינגרהוט הוא האזרח שנהרג אתמול במתקפה בגבול הצפון, נקבע מותו של לירון יצחק שנפצע אנושות מפצמ"ר שלשום בעזה • התרעה הופעלה בשדרות בפעם ה-3 היום  • עדכונים שוטפים

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: ap, Susan Walsh

האינפלציה בארה"ב סיפקה זריקת אופטימיות למשקיעים. האם היא תישמר?

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עמד בחודש אפריל בציפיות הכלכלנים עם קצב שנתי של 3.4% ● מדובר בהתמתנות קלה באינפלציה ששלחה את וול סטריט לעליות, אך רפי גוזלן מאי.בי.אי פחות אופטימי: "יהיה קשה למתן את רמות המחירים"

יירוטים של כיפת ברזל / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

חיזבאללה: שיגרנו יותר מ-60 קטיושות לעבר הגולן; צבע אדום בעוטף עזה

אזעקות בלתי פוסקות לגולן ולגליל ● פיגוע דקירה סמוך ליצהר - מצוד אחר המחבל ● סרן רועי בית יעקב, סמ"ר גילעד אריה בוים, סמל דניאל חמו, סמל אילן כהן וסמ"ר בצלאל דוד שעשוע נפלו בצפון הרצועה; תחקיר ראשוני: שני טנקים ירו לעבר מבנה שבו שהו הלוחמים •  פיקוד המרכז האמריקני עדכן כי הסתיים קיבוע המזח הזמני מול חופי עזה ● עדכונים בולטים 

איור: גיל ג'יבלי

5 דברים שכדאי לדעת לפני שרוכשים דירה

רכישת דירה היא אחד היעדים הכלכליים המרכזיים של משק הבית הישראלי הממוצע, ומדובר ביעד יקר במיוחד ● אורי יוניסי מבנק לאומי מפרק 5 שאלות שכדאי לשאול את עצמכם לפני שאתם קונים דירה ● שאלת השבוע, מדור חדש

משה סעדה, הליכוד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

האם קצבת יוצאי צבא הביאה בעבר חרדים להתגייס?

ח"כ משה סעדה טען כי תמריצים בעבר הביאו חרדים להתגייס. רק שהוא לא התבסס על נתונים ● המשרוקית של גלובס

סניף של שופרסל דיל. בעיגול: רני רהב / צילומים: טלי בוגדנובסקי, שלומי יוסף

אחרי 25 שנה: שופרסל ורני רהב נפרדים

במסגרת רה-ארגון שעוברת שופרסל אחרי כניסתם של האחים אמיר, החליטה הנהלת החברה להיפרד מהדובר שליווה אותה למעלה משני עשורים ● את רהב תחליף ענת פרידמן, שבעבר עבדה במשרדו ● רהב: "זכותם המלאה של בעלים להחליף דובר, משום שדוברות זו משרת אמון"

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מגמה מדאיגה: האינפלציה זינקה לקצב שנתי של 2.8% באפריל - הרבה מעל הצפי; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.8% לעומת צפי של 0.6% • הפתעת המדד נובעת בעיקר מעלייה חדה במחירי טיסות לחו"ל ועלייה חדה בסעיפי הדיור ● מחירי הדירות עלו בכ-1%, העלייה הגבוהה ביותר נרשמה בתל אביב ● לידר שוקי הון: "לאור אי-הוודאות הגאופוליטית והלחץ לעליות מחירים, לא צפויה הורדת ריבית בהחלטת הריבית הקרובה"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נתוני האינפלציה בארה"ב הקפיצו את וול סטריט: מדד S&P 500 ונאסד"ק בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה ב-1.4% ● מניות המם - גיימסטופ ו-AMC ירדו בכ-20% ● מניות שריכזו עניין: דל, בואינג וניאו ●  ישראליות: מאנדיי זינקה ב-21%, ריסקיפייד עקפה את התחזיות לרבעון הראשון ● הכלכלה מתקררת: האינפלציה בארה"ב עלתה באפריל ב-0.3%, פחות מהצפי ● הביטקוין זינק ב-7%

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

המעבר של חמאס לטקטיקות גרילה מרמז עבור ישראל על מלחמה ללא סוף

ארגון הטרור האיסלאמיסטי משתמש בטקטיקות פגע וברח ובקבוצות קטנות יותר של לוחמים כדי להראות שהוא יכול להמשיך להילחם "עוד חודשים, אם לא שנים"

גל בר דעה / צילום: כדיה לוי

שנה אחרי שעבר למה שהיה בית ישראכרט: וואן זירו מחפש שוכר למשרדים שבבעלותו

במשך חודשים ארוכים היו חלק מהמשרדים ברחוב עמינדב בתל אביב ריקים וכעת מחפשים בבנק שוכר • זאת לאחר שוואן זירו עצמו כבר עבר לפני כשנה למשרדים אותם הוא שוכר ברחוב בית עובד • בדוחות הכספיים ציין וואן זירו כי רשם ירידת ערך של 5.2 מיליון שקל בגין השטחים שלא הושכרו עד עתה

ראש המוסד, דדי ברנע / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון. המשמעות: הזזת המטרו ופגיעה בשכונות מגורים

במשרד התחבורה נבחנת האפשרות לשנות את תוכניות המטרו, אשר אושרו כבר, כדי להקים תחנת רכבת הצמודה למטה המוסד, כפי שמבקש הארגון ● השינוי עלול ליצור אפקט דומינו שמשמעותו עיכוב של שנים בתוכניות המטרו ● משרד רה"מ: "אין כל כוונה לשנות את תוכניות הקמת הרכבת"