גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst
נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

שבוע לאחר שמנהיג האופוזיציה ברוסיה אלכסיי נבלני מת בכלא הארקטי, נפגשה אשתו יוליה נבלניה עם עוזריו האבלים כדי לדון בשאלה מה הלאה. זו הייתה שאלה גדולה לא רק עבור מי שהתקשה לקרוא תיגר על ממשלתו של הנשיא המכהן ולדימיר פוטין, אלא עבור האופוזיציה הרוסית כולה.

הצוללת | החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם
ראיון | "הרופאים אמרו שאאבד את המוח, את התודעה, שזה וירוס שלא שורדים" 

הפלישה של רוסיה לאוקראינה ב־2022 והדיכוי האכזרי של פוטין את המתנגדים שלה פיזרו את האופוזיציה הפוליטית, והובילו קבוצות שונות ממנה להתבסס בערים מערביות.

בלונדון איל האנרגיה לשעבר מיכאיל חודורקובסקי עוזר לגבש ועדה נגד המלחמה; בארה"ב אלוף העולם לשעבר בשחמט גארי קספרוב עומד בראש ארגונים המקדמים דמוקרטיה ברוסיה; בתל אביב משפיען הרשת מקסים כץ מפרסם מסרים פוליטיים.

מקסים כץ. שולח מסרים פוליטיים ביוטיוב, מתל אביב / צילום: צילום מסך יוטיוב

אבל מאמצים כאלה לא הצליחו להשפיע רבות על הרוסי הממוצע, או להניע הפגנות במדינה שבה אפילו פעולות קטנות של אי־הסכמה אינן חוקיות כיום. יתרה מכך, רבות מקבוצות האופוזיציה מפולגות בעקבות מאבקים פנימיים שנגרמו בחסות הניסיונות של פוטין להחליש אותה.

כעת הקבוצות הללו תולות את תקוותן ביוליה נבלניה (אלמנתו של נבלני), שהבטיחה להמשיך במאבקו של בעלה ולעזור להוביל את הקרן שלו למלחמה בשחיתות (FBKׂׂ), שעברה לליטא לאחר שרוסיה הוציאה אותה מחוץ לחוק לפני שלוש שנים בטענה שהיא "קיצונית". הן קוראות לאופוזיציה להתאחד ולעמוד מאחורי נבלניה ואחרים במועצה רשמית.

יוליה נבלניה. הבטיחה להמשיך במאבקו של בעלה, אך נעלמה מהרדאר / צילום: Associated Press, Ebrahim Noroozi

"נהיה הרבה יותר חזקים עם קואליציה אמיתית של האופוזיציה", אמר כץ, פוליטיקאי רוסי לשעבר, שיש לו שני מיליון מנויים ביוטיוב, רשת שאינה חסומה ברוסיה, בניגוד לפלטפורמות המדיה החברתיות המערביות הגדולות. "עלינו לשבת יחד מאחורי שולחן משותף ולבנות אסטרטגיה מתואמת".

70 איש מפיקים קטעי חקירות

לאורך ההיסטוריה קבוצות אופוזיציה בגלות איחדו כוחות כדי לעורר תמיכה בקרב ממשלות אוהדות בעולם ולארגן התנגדות למשטר האוטוריטרי או להנהגה השלטת בארצם.

במהלך מלחמת העולם השנייה ממשלת פולין הגולה בלונדון תמכה בהתקוממות מזוינת בוורשה הכבושה בידי הנאצים. במקרה חדש יותר, ב־2020, הואשם מנהיג בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בזיוף הבחירות לנשיאות, והוביל את תומכי יריבתו העיקרית סבטלנה טיכנובסקאיה להכריז עליה כזוכה ולגבות את הקמפיין שלה נגדו - כל זאת מהגלות שלה בליטא.

מאז ביקורה של נבלניה ב־FBK בימים שלאחר מות בעלה והודעתה שתשתלט על מורשתו, היא נסוגה מאור הזרקורים ולא התראיינה לגבי תוכניותיה. קירה ירמיש, הדוברת שלה, אומרת שהתוכניותיה העתידיות עדיין בתהליך עבודה.

הקרן מאשימה את הקרמלין באחריות להריגתו של נבלני. ממשלת רוסיה בתגובה מכחישה את הנאמר. עוזרו של נבלני, לאוניד וולקוב, עדיין מתאושש מתקיפה של אלמוני בווילנה בחודש שעבר, שהדאיגה את הגולים הרוסים באזור.

בווילנה העתיקה והציורית, על פני שתי קומות של בניין משרדים ברחוב מרוצף אבן, משתרע המשרד של FBK. צוות של 70 דוברי רוסית מפיק קטעי חקירות וידאו החושפים שחיתות ברוסיה ומגיש תוכניות חדשות יומיות על פוליטיקה, שצולמו בכמה אולפנים באתר.

המסדרונות מלאים בזיכרונות מסרטונים שבהם שיחק נבלני בתפקיד הראשי. המשרדים נקראים על שמות חדרים המופיעים בתוכנית הקרן, שפורסמה ב־2021 במסגרת חקירה שחשפה ארמון עצום מהים השחור, שלדברי נבלני שייך לפוטין. מסך אינטראקטיבי מדרג את הפופולריות של חשבונות המדיה החברתית של העובדים ואת שיעור הציוצים היומיים שלהם. הצוות הראשי נמצא בארגון יותר מעשור, מאז שנבלני הקים אותו, ב־2011. "ישבנו יחד בכלא, ספגנו יחד מכות מהמשטרה", אמר רוסלן שבדינוב, ראש צוות הווידאו, בן ה־27. "עכשיו כל אחד מאיתנו מרגיש חובה להמשיך את המורשת שלו".

FBK לא חושפת את מקורות המימון העיקריים שלה, אבל לדברי גורמים בה, עמותות שונות ותורמים פרטיים מסייעים לה. הסרטונים שהיא מפרסמת גורמים לרוסים לשלוח לה תרומות, בדרך כלל בדמות מטבע קריפטוגרפי, כך לפי הדיווחים שלה. מנהל הקרן איבן ז'דנוב מציין כי ערוצי היוטיוב של הקבוצה מגיעים ל־17 מיליון איש בחודש ברוסיה.

מאבקים פנימיים באופוזיציה

זו אינה הפעם הראשונה שנעשים מאמצים לאחד את האופוזיציה הרוסית, אך עד כה הם לא החזיקו מעמד. מועצת תיאום שהוקמה לאחר ההפגנות במוסקבה ב־2012 הסתיימה בחילוקי דעות בין 45 חבריה והתפרקה בתוך שנה. בשנת 2018 אסף נבלני כמה סיעות אופוזיציה כאשר התמודד לנשיאות, אך בסופו של דבר נאסר עליו להצביע.

פעילים בגלות מתקשים להישאר מעודכנים עם המתרחש ברוסיה. יוליה גלימינה, אחת הפוליטיקאיות הבודדות מהאופוזיציה שעדיין שוהה במדינה, למרות שנאסר עליה להתמודד בבחירות לאחר שסומנה כסוכנת זרה, מספרת שחלק גדול מחברי האופוזיציה בחו"ל כבר לא מבינים מה חושבים ומרגישים הרוסים. "קשה מאוד לשמור על קשר עם המציאות כאן", אמרה.

הפגנות נגד פוטין בברלין. פעילים בגלות מתקשים להישאר מעודכנים / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

הטלוויזיה הרוסית, שבשליטת המדינה, רומזת באופן קבוע על מאבקים פנימיים של האופוזיציה כדי להכפיש את פעיליה, שרבים מהם מחוקקים ושרי ממשלה לשעבר.

וולקוב פרש מתפקידו במועצת המנהלים של הקרן והתנצל בפומבי בשנה שעברה. זאת לאחר שהופיעו ראיות שלפיהן הוא לחץ על האיחוד האירופי להסיר את הסנקציות על איש העסקים הרוסי מיכאיל פרידמן. ביום רביעי ערער פרידמן בהצלחה על הסנקציות של האיחוד האירופי בבית המשפט. אבל לעת עתה הוא עומד בפני סנקציות, והאיחוד האירופי יכול לערער על החלטת בית המשפט.

מכתבים עם רעיונות מהכלא

רוב חברי האופוזיציה מסכימים על אסטרטגיה כפולה. ראשית, הם שואפים להגביר בהדרגה את חוסר שביעות הרצון ברוסיה ולשמור על תמיכתם של 10%-20% מהתושבים שאינם מרוצים מהנשיא. שנית, הם רוצים לנצל כל תסיסה במדינה ולהפוך אותה למחאת רחוב סביב כל מנהיג שיופיע.

"אני מוכן לגבות גם את השטן אם הוא יעזור לערער את היציבות במשטר הזה", אמר חודורקובסקי, שריצה מאסר של עשר שנים בכלא הרוסי לאחר שהקים תנועת אופוזיציה ב־2003. "אין אנשים טובים במשטר פוטין".

ערוצי יוטיוב שמנהלים חודורקובסקי ופעילים גולים אחרים משדרים נרטיב שסותר את הקו של הקרמלין לעשרות מיליוני מנויים בכל יום.

לחלקם יש השפעה ברורה. באחד הסרטונים של הקרן למשל נטען כי ראש עיר שנפגעה משיטפונות באזור האורל ברוסיה רכש דירות למשפחתו בדובאי ובערב הסעודית. הסרטון צבר יותר מ־1.5 מיליון צפיות ב־24 שעות והוביל להתנצלות פומבית מצד ראש העיר וסילי קוזופיצה, הנתמך בידי הקרמלין.

ולדימיר מילוב, סגן שר האנרגיה לשעבר ובן בריתו של נבלני, המתגורר בווילנה, אמר כי ערוצים כאלה הם הדרך היעילה ביותר לפרוץ את מונופול המידע של מוסקבה ולערער את תמיכתו של פוטין בבית. "לפני עשר שנים היו לנו הרבה מפלגות פוליטיות, אבל לא הייתה לנו גישה לקהל", אמר. "כעת טווח ההשפעה של שידורי האופוזיציה גדול בהרבה מזה של תחנות הרדיו המערביות שהיו במהלך המלחמה הקרה".

הפילוסופיה של נבלני הייתה לתכנן כל הזמן דרכים חדשות ללחוץ על פוטין. הוא נשאר מעורב בעבודתה של FBK עד מותו, ושלח מכתבים מהכלא עם רעיונות לאפליקציה שהקרן השיקה לפני הבחירות לנשיאות בחודש מרץ, כדי לייעץ לתומכיה כיצד להצביע בדרכים שיכולות לערער את פוטין. במפגן אחדות נדיר קראו המנהיגים הפוליטיים הגולים לבני ארצם לבקר בקלפיות במועד שנקבע מראש במופע אילם של התנגדות.

אמנם פוטין ניצח עם 88% מהקולות, והבטיח קדנציה נוספת של שש שנים, מה שעלול להפוך אותו למנהיג רוסיה בעל הכהונה הארוכה ביותר מאז סטלין. אבל ז'דנוב, מנהל ה־FBK, אמר כי ההצבעה של רוסים מתנגדים אפשרה ליריביו לראות שהם לא לבד, ונתנה לאופוזיציה הזדמנות להזכיר לתומכיה שהיא לא שכחה אותם.

"יכול להיות שכל אלה הן טיפות בים, אבל יחד הן עושות את ההבדל", אמר ז'דנוב. "אנחנו נלחמים בדיקטטורה הכי קשה בעידן שלנו, ולצפות שפתאום נתקן דברים - זה נאיבי".

עוד כתבות

חיים פייגלין, מנכ''ל צמח המרמן / צילום: כפיר סיון

חברת הנדל"ן שחשפה: הסיכון של מבצעי "קנו עכשיו, שלמו אחר כך"

צמח המרמן דיווחה על תזרים מזומנים שלילי, כתוצאה ממכירות במבצעי שיווק 20/80 שלא מגובות בכניסת כסף מצד הרוכשים ● גם בבנק ישראל מזהירים מהסיכון בשיטה הפופולארית ● מנכ"ל החברה: "האתגר של המבצעים לא פשוט, ואולם לצמח המרמן האיתנות הפיננסית כדי לעמוד בהם"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: ap, Eric Risberg

אנבידיה עקפה שוב את ציפיות האנליסטים; המניה מזנקת במסחר המאוחר

לאחר ארבעה רבעונים רצופים במהלכם הפתיעה לטובה את התחזיות המוקדמות, אנבידיה עושה זאת שוב ● ההכנסות עמדו על 26 מיליארד דולר וב-260% יותר מהרבעון המקביל ● הרווח למניה היה 6.12 דולר, זינוק של יותר מ-450% ● החברה תבצע פיצול מניות ביחס של 10 לאחד

האם הזינוק בחשיפה לחו''ל מסוכן? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

אלטשולר שחם הגזים? החשיפה של כספי הישראלים לחו"ל בשיא כל הזמנים

גלובס חשף כי בית ההשקעות הגדול בישראל מתכוון לחתוך בחצי את החשיפה של לקוחותיו למניות בישראל ונתקל בביקורת ● כעת נתוני בנק ישראל מגלים כי חשיפת הגופים המוסדיים, מנהלי חסכונות הציבור, למט"ח, זינקה תוך עשור ב־76% לסכום של 154 מיליארד דולר ● הסיבה המרכזית: הוצאת כספים להשקעות בחו"ל במטרה להשיג תשואה גבוהה, בין היתר בשל חולשת השוק המקומי ● המומחים מסכימים כי התהליך הוא כורח המציאות אך חלוקים בשאלה האם מדובר במגמה חיובית או מסוכנת

לקראת אישור תקציב 2025 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

המע"מ יעלה, הנטו יקטן: היכונו לעונה של גזירות

בעקבות המלחמה והבור התקציבי שמוערך בלפחות 30 מיליארד שקל בשנה הבאה, שוקלים באוצר וברשות המסים צעדים דרסטיים למילוי הקופה ● מהתייקרות הרכבים החשמליים, דרך שחיקת השכר ועד לאפשרות שמשכירי דירות ייאלצו לשלם יותר ● בשבוע הבא תיערך הישיבה בה יוחלט איזה גזרות בפנים, ואילו בחוץ

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

מכירות הדירות זינקו: הרווח הנקי של אאורה עלה ל-83 מיליון שקל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • בזק דיווחה כי המלחמה פגעה בתוצאותיה הכספיים אך הציגה גידול בהכנסות הליבה • אאורה הציגה דוח רבעוני חזק וגידול של 68% במכירת הדירות ● הרווח הנקי של ישראכרט גדל, אבל מה הוביל לירידה בהכנסות? ● מדור חדש

משתתפי כנס ''עולים על מדים'' / צילום: יונית שילר

הצעירים מרחבי העולם שבחרו להתגייס לצה"ל דווקא בעת המלחמה

כ-500 צעירים בגילאי 16-22 לקחו חלק באירוע "עולים על מדים" - יוזמה של "נפש בנפש", הסוכנות היהודית וקרן מיראז' ישראל ● חלקם עלו עם המשפחה, אחרים ישרתו כחיילים בודדים ● ישראל מתגייסת

ביל אקמן, וורן באפט וביל גייטס / צילומים: Richard Drew)AP), רויטרס, Shutterstock

מוורן באפט ועד ביל אקמן: השינויים בתיקי ההשקעה של השחקנים הגדולים בוול סטריט

בשבועות האחרונים המשקיעים החזקים בעולם דיווחו על השינויים בהחזקות שלהם ברבעון הראשון של השנה ● וורן באפט מכר מניות אפל וחשף השקעה סודית בחברת ביטוח נוספת, ביל ומלינדה גייטס מכרו מניות מיקרוסופט וברקשייר האת'ווי ביותר ממיליארד דולר, ביל אקמן השתדל להימנע מתזוזות גדולות ומייקל ברי בעיקר קונה מניות

משכנתה / צילום: Shutterstock

מיתון? היקף המשכנתאות זינק ב-36% בחודש אפריל

בחודש אפריל נלקחו משכנתאות בהיקף של 5.9 מיליארד שקל - נמוך בכ-50% מהמשכנתאות שנלקחו ב-2021 וב-2022 אך גבוה מאלה שנלקחו באפריל 2023 ● מנגד, גובה המשכנתה הממוצעת באפריל 2024 נמוך מבאפריל 2023

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המשקיע הנודע מכר את המניה הכי לוהטת בוול סטריט, מה הוא קנה?

לאחר שבנה פוזיציה גדולה, סטנלי דרוקנמילר מכר את רוב החזקותיו באנבידיה ● עתה הוא מהמר בגדול על המניות הקטנות בוול סטריט

הפגנות נגד ישראל מחוץ למשרדי גוגל בקליפורניה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, Tayfun Coskun

בזמן שהעובדים מוחים נגד ישראל, גוגל ואמזון מאיצות את הפרויקטים עם הממשלה

מערכת לניהול המפונים, סריקה מהירה לבקשות רישיון לנשק והיערכות למתקפת סייבר: מאז 7 באוקטובר מהדקות אמזון וגוגל את עבודתן עם ממשלת ישראל, חרף קריאות עובדיהן להפסיק עמה את הקשרים ● וגם: מי המתחרה של וויז שנכנסה למכרז של הממשלה?

פעילות כוחות צה''ל ברפיח / צילום: דובר צה''ל

צה"ל פועל בערים שעוטפות את מרכז רפיח: "מנהלים קרבות פנים אל פנים"

בית הדין לצדק בהאג יודיע מחר על החלטתו בעניין המלחמה בעזה ● אחרי יומיים של מבצע משמעותי: החלה יציאת כוחות צה"ל מג'נין ● בתום ישיבת קבינט המלחמה: צוות המו"מ הונחה לחדש את המגעים לעסקת חטופים ● חיזבאללה הודיע: ההרוג בתקיפה בנבטיה - מחמד פראן ● נשיא קולומביה גוסטבו פטרו הורה להקים שגרירות קולומביאנית חדשה ברמאללה • עדכונים בולטים

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באירופה; הניקיי קפץ ב-1.3%

ההנג סנג ירד ב-1.7% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בעליות ● אנבידיה שוב הציגה תוצאות רבעוניות מרשימות ● ביוליוס בר ממשיכים להיות אופטימיים לגבי הביקוש לנחושת

צילום: אלון גלבוע

הזוכים הגדולים בתחרות הפרסום גרנות: בלאנקו, באומן-בר-ריבנאי ומנצ'

תחרות הקריאייטיב העצמאית גרנות, שיזמו אנשי הפרסום מירן פחמן וענת בן נתן, התקיימה הערב בפעם הרביעית והצדיעה למהלכי ענף הפרסום בזמן המלחמה ● התחרות כללה 15 קטגוריות, והוגשו אליה 120 עבודות

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

למה לא בשבת? איילון ייחסם בשבוע הבא. כל הפרטים

נתיבי איילון הודיעו על חסימה הרמטית של הכבישים לצפון ולדרום, החל מערב יום חמישי ה-30 במאי ועד הערב שלמחרת, בשל עבודות להנפת גשר בראשון לציון ● גם תנועת הרכבות באזור תופסק ● בדיקת גלובס העלתה כי לא הוגשה בקשה לקיום העבודות במהלך סוף השבוע - על אף שמדובר בכביש העמוס ביותר במדינה

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

מחיר למשתכן: חברה תקבל מחצית מהאגרות ששילמה

ביהמ"ש המחוזי קבע כי תוכנית מחיר למשתכן נועדה לסיוע לשכבות סוציו־אקונומיות נמוכות ● סכום המחלוקת היה 118,886 שקל בלבד, אך לפסק הדין, שיגיע בקרוב לבית המשפט העליון, עשויות להיות השלכות רוחב

איראן בטוחה שהיא מנצחת את ישראל, אבל מה חושבים המומחים?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן בטוחים שהם מנצחים אבל המציאות עשויה להיות שונה, בבריטניה לא רואים בעיה במכירת נשק לישראל והסכנה בניתוק הקשר בין בנקים ישראליים לבנקים פלסטיניים ● כותרות העיתונים בעולם 

יאיר לוינשטיין, מנכ''ל אלטשולר שחם פיננסים / צילום: סם יצחקוב

הנכסים הצטמצמו ולקוחות עזבו: הרווח של אלטשולר שחם פיננסים עמד על 28 מיליון שקל

חברת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות פרסמה את תוצאות הרבעון הראשון מהם עולה כי למרות השיפור בתשואות, הרווח ירד ב-24% לעומת הרבעון המקביל אשתקד • החברה תחלק דיבידנד של 21 מיליון שקל • מנכ"ל החברה הציבורית יאיר לוינשטיין: "רואים פוטנציאל במנועי צמיחה נוספים דוגמת ההשקעות האלטרנטיביות"

בורסת תל אביב / צילום: איל יצהר

ת"א ננעלה בירידות; אלארום זינקה ב-13%, מיטרוניקס צללה ב-30%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ● השקל נחלש קלות מול הדולר ● אי.בי.אי: הגירעון צפוי לגדול עד 8% תוצר ב-2024 ● מידרוג העלתה אופק הדירוג לאפי נכסים: "מאזן בהיקף משמעותי" ● אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות הערב לאחר המסחר ● בבלקרוק אופטימיים לגבי המניות היפניות

ברוך שי, מנהל חטיבת החדשות בתאגיד השידור הציבורי / צילום: מיכה לובטון

מנהל חטיבת החדשות בתאגיד, ברוך שי, מודיע על עזיבה טרם סיום הקדנציה

שי היה אמור לסיים את הקדנציה השנייה שלו בתפקיד בשנת 2025, אך הוא יעזוב את תפקידו באוגוסט הקרוב אחרי כ-7 שנים ● בימים הקרובים יחל הליך מסודר לאיתור מחליפו

מפגינים להחזרת החטופים הערב (ד') בתל אביב / צילום: דפי כהן

אחרי פרסום הסרטון: הפגנה למען שחרור החטופים

הורי חמש החיילות, שעדיין נמצאות בשבי חמאס, אישרו לחשוף את התיעוד הקשה מבסיס נחל עוז ● שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו ודרש לנקוט צעדים מיידים נגד הרשות הפלסטינית ●תיעוד: מחבל מחוסל - רגע אחרי שילד שהיה לצידו התרחק ממנו ● דוח של המודיעין האמריקני: 65% מהמנהרות של ארגון הטרור עדיין פעילות ● עדכונים שוטפים