גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst
נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

שבוע לאחר שמנהיג האופוזיציה ברוסיה אלכסיי נבלני מת בכלא הארקטי, נפגשה אשתו יוליה נבלניה עם עוזריו האבלים כדי לדון בשאלה מה הלאה. זו הייתה שאלה גדולה לא רק עבור מי שהתקשה לקרוא תיגר על ממשלתו של הנשיא המכהן ולדימיר פוטין, אלא עבור האופוזיציה הרוסית כולה.

הצוללת | החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם
ראיון | "הרופאים אמרו שאאבד את המוח, את התודעה, שזה וירוס שלא שורדים" 

הפלישה של רוסיה לאוקראינה ב־2022 והדיכוי האכזרי של פוטין את המתנגדים שלה פיזרו את האופוזיציה הפוליטית, והובילו קבוצות שונות ממנה להתבסס בערים מערביות.

בלונדון איל האנרגיה לשעבר מיכאיל חודורקובסקי עוזר לגבש ועדה נגד המלחמה; בארה"ב אלוף העולם לשעבר בשחמט גארי קספרוב עומד בראש ארגונים המקדמים דמוקרטיה ברוסיה; בתל אביב משפיען הרשת מקסים כץ מפרסם מסרים פוליטיים.

מקסים כץ. שולח מסרים פוליטיים ביוטיוב, מתל אביב / צילום: צילום מסך יוטיוב

אבל מאמצים כאלה לא הצליחו להשפיע רבות על הרוסי הממוצע, או להניע הפגנות במדינה שבה אפילו פעולות קטנות של אי־הסכמה אינן חוקיות כיום. יתרה מכך, רבות מקבוצות האופוזיציה מפולגות בעקבות מאבקים פנימיים שנגרמו בחסות הניסיונות של פוטין להחליש אותה.

כעת הקבוצות הללו תולות את תקוותן ביוליה נבלניה (אלמנתו של נבלני), שהבטיחה להמשיך במאבקו של בעלה ולעזור להוביל את הקרן שלו למלחמה בשחיתות (FBKׂׂ), שעברה לליטא לאחר שרוסיה הוציאה אותה מחוץ לחוק לפני שלוש שנים בטענה שהיא "קיצונית". הן קוראות לאופוזיציה להתאחד ולעמוד מאחורי נבלניה ואחרים במועצה רשמית.

יוליה נבלניה. הבטיחה להמשיך במאבקו של בעלה, אך נעלמה מהרדאר / צילום: Associated Press, Ebrahim Noroozi

"נהיה הרבה יותר חזקים עם קואליציה אמיתית של האופוזיציה", אמר כץ, פוליטיקאי רוסי לשעבר, שיש לו שני מיליון מנויים ביוטיוב, רשת שאינה חסומה ברוסיה, בניגוד לפלטפורמות המדיה החברתיות המערביות הגדולות. "עלינו לשבת יחד מאחורי שולחן משותף ולבנות אסטרטגיה מתואמת".

70 איש מפיקים קטעי חקירות

לאורך ההיסטוריה קבוצות אופוזיציה בגלות איחדו כוחות כדי לעורר תמיכה בקרב ממשלות אוהדות בעולם ולארגן התנגדות למשטר האוטוריטרי או להנהגה השלטת בארצם.

במהלך מלחמת העולם השנייה ממשלת פולין הגולה בלונדון תמכה בהתקוממות מזוינת בוורשה הכבושה בידי הנאצים. במקרה חדש יותר, ב־2020, הואשם מנהיג בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בזיוף הבחירות לנשיאות, והוביל את תומכי יריבתו העיקרית סבטלנה טיכנובסקאיה להכריז עליה כזוכה ולגבות את הקמפיין שלה נגדו - כל זאת מהגלות שלה בליטא.

מאז ביקורה של נבלניה ב־FBK בימים שלאחר מות בעלה והודעתה שתשתלט על מורשתו, היא נסוגה מאור הזרקורים ולא התראיינה לגבי תוכניותיה. קירה ירמיש, הדוברת שלה, אומרת שהתוכניותיה העתידיות עדיין בתהליך עבודה.

הקרן מאשימה את הקרמלין באחריות להריגתו של נבלני. ממשלת רוסיה בתגובה מכחישה את הנאמר. עוזרו של נבלני, לאוניד וולקוב, עדיין מתאושש מתקיפה של אלמוני בווילנה בחודש שעבר, שהדאיגה את הגולים הרוסים באזור.

בווילנה העתיקה והציורית, על פני שתי קומות של בניין משרדים ברחוב מרוצף אבן, משתרע המשרד של FBK. צוות של 70 דוברי רוסית מפיק קטעי חקירות וידאו החושפים שחיתות ברוסיה ומגיש תוכניות חדשות יומיות על פוליטיקה, שצולמו בכמה אולפנים באתר.

המסדרונות מלאים בזיכרונות מסרטונים שבהם שיחק נבלני בתפקיד הראשי. המשרדים נקראים על שמות חדרים המופיעים בתוכנית הקרן, שפורסמה ב־2021 במסגרת חקירה שחשפה ארמון עצום מהים השחור, שלדברי נבלני שייך לפוטין. מסך אינטראקטיבי מדרג את הפופולריות של חשבונות המדיה החברתית של העובדים ואת שיעור הציוצים היומיים שלהם. הצוות הראשי נמצא בארגון יותר מעשור, מאז שנבלני הקים אותו, ב־2011. "ישבנו יחד בכלא, ספגנו יחד מכות מהמשטרה", אמר רוסלן שבדינוב, ראש צוות הווידאו, בן ה־27. "עכשיו כל אחד מאיתנו מרגיש חובה להמשיך את המורשת שלו".

FBK לא חושפת את מקורות המימון העיקריים שלה, אבל לדברי גורמים בה, עמותות שונות ותורמים פרטיים מסייעים לה. הסרטונים שהיא מפרסמת גורמים לרוסים לשלוח לה תרומות, בדרך כלל בדמות מטבע קריפטוגרפי, כך לפי הדיווחים שלה. מנהל הקרן איבן ז'דנוב מציין כי ערוצי היוטיוב של הקבוצה מגיעים ל־17 מיליון איש בחודש ברוסיה.

מאבקים פנימיים באופוזיציה

זו אינה הפעם הראשונה שנעשים מאמצים לאחד את האופוזיציה הרוסית, אך עד כה הם לא החזיקו מעמד. מועצת תיאום שהוקמה לאחר ההפגנות במוסקבה ב־2012 הסתיימה בחילוקי דעות בין 45 חבריה והתפרקה בתוך שנה. בשנת 2018 אסף נבלני כמה סיעות אופוזיציה כאשר התמודד לנשיאות, אך בסופו של דבר נאסר עליו להצביע.

פעילים בגלות מתקשים להישאר מעודכנים עם המתרחש ברוסיה. יוליה גלימינה, אחת הפוליטיקאיות הבודדות מהאופוזיציה שעדיין שוהה במדינה, למרות שנאסר עליה להתמודד בבחירות לאחר שסומנה כסוכנת זרה, מספרת שחלק גדול מחברי האופוזיציה בחו"ל כבר לא מבינים מה חושבים ומרגישים הרוסים. "קשה מאוד לשמור על קשר עם המציאות כאן", אמרה.

הפגנות נגד פוטין בברלין. פעילים בגלות מתקשים להישאר מעודכנים / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

הטלוויזיה הרוסית, שבשליטת המדינה, רומזת באופן קבוע על מאבקים פנימיים של האופוזיציה כדי להכפיש את פעיליה, שרבים מהם מחוקקים ושרי ממשלה לשעבר.

וולקוב פרש מתפקידו במועצת המנהלים של הקרן והתנצל בפומבי בשנה שעברה. זאת לאחר שהופיעו ראיות שלפיהן הוא לחץ על האיחוד האירופי להסיר את הסנקציות על איש העסקים הרוסי מיכאיל פרידמן. ביום רביעי ערער פרידמן בהצלחה על הסנקציות של האיחוד האירופי בבית המשפט. אבל לעת עתה הוא עומד בפני סנקציות, והאיחוד האירופי יכול לערער על החלטת בית המשפט.

מכתבים עם רעיונות מהכלא

רוב חברי האופוזיציה מסכימים על אסטרטגיה כפולה. ראשית, הם שואפים להגביר בהדרגה את חוסר שביעות הרצון ברוסיה ולשמור על תמיכתם של 10%-20% מהתושבים שאינם מרוצים מהנשיא. שנית, הם רוצים לנצל כל תסיסה במדינה ולהפוך אותה למחאת רחוב סביב כל מנהיג שיופיע.

"אני מוכן לגבות גם את השטן אם הוא יעזור לערער את היציבות במשטר הזה", אמר חודורקובסקי, שריצה מאסר של עשר שנים בכלא הרוסי לאחר שהקים תנועת אופוזיציה ב־2003. "אין אנשים טובים במשטר פוטין".

ערוצי יוטיוב שמנהלים חודורקובסקי ופעילים גולים אחרים משדרים נרטיב שסותר את הקו של הקרמלין לעשרות מיליוני מנויים בכל יום.

לחלקם יש השפעה ברורה. באחד הסרטונים של הקרן למשל נטען כי ראש עיר שנפגעה משיטפונות באזור האורל ברוסיה רכש דירות למשפחתו בדובאי ובערב הסעודית. הסרטון צבר יותר מ־1.5 מיליון צפיות ב־24 שעות והוביל להתנצלות פומבית מצד ראש העיר וסילי קוזופיצה, הנתמך בידי הקרמלין.

ולדימיר מילוב, סגן שר האנרגיה לשעבר ובן בריתו של נבלני, המתגורר בווילנה, אמר כי ערוצים כאלה הם הדרך היעילה ביותר לפרוץ את מונופול המידע של מוסקבה ולערער את תמיכתו של פוטין בבית. "לפני עשר שנים היו לנו הרבה מפלגות פוליטיות, אבל לא הייתה לנו גישה לקהל", אמר. "כעת טווח ההשפעה של שידורי האופוזיציה גדול בהרבה מזה של תחנות הרדיו המערביות שהיו במהלך המלחמה הקרה".

הפילוסופיה של נבלני הייתה לתכנן כל הזמן דרכים חדשות ללחוץ על פוטין. הוא נשאר מעורב בעבודתה של FBK עד מותו, ושלח מכתבים מהכלא עם רעיונות לאפליקציה שהקרן השיקה לפני הבחירות לנשיאות בחודש מרץ, כדי לייעץ לתומכיה כיצד להצביע בדרכים שיכולות לערער את פוטין. במפגן אחדות נדיר קראו המנהיגים הפוליטיים הגולים לבני ארצם לבקר בקלפיות במועד שנקבע מראש במופע אילם של התנגדות.

אמנם פוטין ניצח עם 88% מהקולות, והבטיח קדנציה נוספת של שש שנים, מה שעלול להפוך אותו למנהיג רוסיה בעל הכהונה הארוכה ביותר מאז סטלין. אבל ז'דנוב, מנהל ה־FBK, אמר כי ההצבעה של רוסים מתנגדים אפשרה ליריביו לראות שהם לא לבד, ונתנה לאופוזיציה הזדמנות להזכיר לתומכיה שהיא לא שכחה אותם.

"יכול להיות שכל אלה הן טיפות בים, אבל יחד הן עושות את ההבדל", אמר ז'דנוב. "אנחנו נלחמים בדיקטטורה הכי קשה בעידן שלנו, ולצפות שפתאום נתקן דברים - זה נאיבי".

עוד כתבות

השר בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ קורא להקים ועדת חקירה ממלכתית למחדל 7.10: "בעת הזו כבר לא מספיק שנקבל אחריות"

צה"ל אישר: "רה"מ קיבל התרעות שהאויב מזהה פגיעה בלכידות" • נתניהו בתגובה: "רה"מ התריע על היעדר הלכידות בהקשר של הסרבנות" • הרמטכ"ל בהערכת מצב בג'נין: "נדע ליזום ולתקוף לפני שהמחבלים יגיעו אלינו" • פעיל חיזבאללה שאחראי על ייצור אמצעי לחימה יחודיים חוסל בתקיפה בדרום המדינה • בית הדין לצדק בהאג יודיע מחר על החלטתו בעניין המלחמה בעזה

המערכת הבריטית מקרינה גלי רדיו כנגד הכטב''ם / צילום: Shutterstock

הנשק הבריטי החדש שמבטיח יירוט כטב"מים בעלות של 47 אגורות

בבריטניה עובדים על פיתוח מערכות יירוט בעזרת גלי רדיו ● באיחוד האמירויות החליטו להפנות ייצור קליעים למזרח הרחוק ● והצי הצרפתי רוצה לנצל עבור כוחותיו את יכולות הבינה המלאכותית ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אחרי ההכרזה על מדינה פלסטינית: המכה החדשה שעשויה להגיע מכיוון נורבגיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: קרן העושר הנורבגית מתמודדת עם לחץ להפסיק להשקיע בישראל, למה כרים חאן החליט להודיע על הצווים בראיון ל-CNN, מפגינים פרו-פלסטינים השתלטו על אוניברסיטה בברלין ובאירלנד מסקרים איך מדווחים בישראל על המדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

יאיר לוינשטיין, מנכ''ל אלטשולר שחם פיננסים / צילום: סם יצחקוב

הנכסים הצטמצמו ולקוחות עזבו: הרווח של אלטשולר שחם פיננסים עמד על 28 מיליון שקל

חברת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות פרסמה את תוצאות הרבעון הראשון מהם עולה כי למרות השיפור בתשואות, הרווח ירד ב-24% לעומת הרבעון המקביל אשתקד • החברה תחלק דיבידנד של 21 מיליון שקל • מנכ"ל החברה הציבורית יאיר לוינשטיין: "רואים פוטנציאל במנועי צמיחה נוספים דוגמת ההשקעות האלטרנטיביות"

צילומים: AP (HENRY NICHOLLS, Kin Cheung), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אוקראינה תורשה לפגוע באדמת רוסיה ומה קורה כשנשיא ממנה שופטים

רישי סונאק מקווה להיאחז בשלטון עם קצת הנדסה של לוח השנה: בחירות באמצע הקיץ ● "התינוק הרע" גוזל מזון ממיליוני אפריקאים ● המערב עשוי לשנות את דעתו: אוקראינה תוכל לשגר טילים לתוך רוסיה ● ביידן מינה 200 שופטים שמאליים ● מורידים מחירים של 5,000 מוצרים באמריקה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

תאגיד השידור הציבורי / צילום: שלומי יוסף

התאגיד פנה לאוצר: מעוניינים להעסיק טאלנטים בשכר של כ-60 אלף שקל בחודש

על פי מידע שהגיע לגלובס, מדובר בסכום שמיועד למספר קטן של עובדים ● לדברי התאגיד, מודל השכר הקיים נוצר לפני 8 שנים, והוא אינו מעודכן לתרחישי השכר הקיימים כעת בענף

תחנת דלק של פז. בעיגול: זוהר לוי / צילומים: תמר מצפי, יח''צ

זוהר לוי מנסה להגדיל ל-40% את כוחו בדירקטוריון פז; הערכה: הוא מתואם עם הראל לוקר

לוי מעוניין להחזיק בעד 40% מדירקטוריון חברת הדלקים והנדל"ן, זאת באמצעות הדחה של לפחות שלושה דירקטורים קיימים והוספה של דירקטור מטעמו ● לצורך כך הוא מבקש לשנות את תקנון החברה ולכנס אסיפה מיידית ● בשוק מעריכים שלוי מבצע את המהלך בתיאום עם יו"ר החברה הראל לוקר ודירקטורית נוספת

סטטיק בקמפיין פרטנר / צילום: אוהד רומנו

הפתרון של פרטנר לפרסומת שמחה בזמן מלחמה: סטטיק מבצע את חרבו דרבו

הפרסומת הקופצנית החדשה של פרטנר מתמקמת השבוע במקום השני בזכירות, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● קמפיין השירות של בנק לאומי הוא הזכור ביותר השבוע, ושטראוס משלבת אב קטוע יד בלי לעשות מזה עניין

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; זינוק מדהים במניות האנרגיה הסולארית

S&P 500 ירד ב-0.6% ● הדוח של אנבידיה: עקפה את הציפיות ומזנקת במסחר המאוחר ● מיהם המשתכרים הכי הרבה מבין המנכ"לים בוול סטריט ● מכירות טסלה באירופה בשפל של 15 חודשים ● לאחר הדוח, מניית אנלוג דיוויסס מזנקת, טארגט צללה ● מודרנה וקומפיוג'ן זינקו ● בגולדמן סאקס ממליצים על שופיפיי ●  סטנלי דרוקנמילר מכר את רוב מניותיו באנבידיה, מה הוא קנה? ● פרוטוקול הפד: בכירי הפד הביעו דאגה,האינפלציה לא יורדת ● ירידה מפתיעה במכירות הבתים הקיימים בארה"ב

בנייה חדשה. יש חשש ליציבות המון שחקנים בשוק / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

הפגנות נגד ישראל מחוץ למשרדי גוגל בקליפורניה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, Tayfun Coskun

בזמן שהעובדים מוחים נגד ישראל, גוגל ואמזון מאיצות את הפרויקטים עם הממשלה

מערכת לניהול המפונים, סריקה מהירה לבקשות רישיון לנשק והיערכות למתקפת סייבר: מאז 7 באוקטובר מהדקות אמזון וגוגל את עבודתן עם ממשלת ישראל, חרף קריאות עובדיהן להפסיק עמה את הקשרים ● וגם: מי המתחרה של וויז שנכנסה למכרז של הממשלה?

בית המשפט עלול להעביר מידע מדיונים חסויים לרשות המסים / צילום: Shutterstock, Shutterstock

הסיכון שבית המשפט ילשין עליכם למס הכנסה

בתי המשפט לענייני משפחה נחשפים דרך קבע לעבירות מס שונות ● במקרה שהוכרע לאחרונה החליט ביהמ"ש להעביר לרשויות המס את פרוטוקול פסק הדין, למרות שההליך התנהל בדלתיים סגורות - מתוך חשש שהתבצעו עבירות מס בהיקף משמעותי

רוני גל (מימין) וד''ר ירון דניאלי / צילום: כדיה לוי

הבכיר שמכריע אילו תרופות נוברטיס תפתח: "השאיפה היא כחצי מהמוצרים החדשניים יגיעו מבחוץ"

ד"ר רוני גל, שבמשך 17 שנה היה אנליסט בכיר של תעשיית הביומד, הפתיע את השוק כשחצה את הקווים והצטרף לנוברטיס כמנהל אסטרטגיה וצמיחה ראשי וחבר הנהלת נוברטיס העולמית ● בכנס חדשנות בבריאות שערכה השבוע נוברטיס ישראל בשיתוף קרן aMoon וסטארט-אפ ניישן סנטרל, הוא סימן את התחומים שבהם החברה מחפשת שיתופי פעולה. גם תרופות נגד השמנה באג'נדה

מנכ''ל ביומיקה, ד''ר אלרן חבר / צילום: יח''צ

טיפול בסרטן באמצעות חיידקי המעי הצליח בניסוי קליני ראשון

הניסוי בוצע על־ידי חברת ביומיקה מקבוצת אבוג'ן הבורסאית, ובו השתתפו 11 חולים בסוגי סרטן שונים, שטופלו עד היום באימונותרפיה ללא הצלחה ● בעקבות הפרסום, מניית הקבוצה עלתה ב־6.7%, והיא נסחרת כעת לפי שווי של 113 מיליון שקל

מטה אנבידיה בסנטה קלרה, קליפורניה / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

אנבידיה הכריזה על ספליט. כך זה יעבוד

ענקית הטכנולוגיה שוב הדהימה את וול סטריט עם ביצועים פנומנליים ● אחת הבשורות בדוח היא מהלך לפיצול מניות ביחס של 1 ל-10: מה עומד מאחוריו, ואיך זה יתבצע בפועל? ● שאלות ותשובות

פדרו סנצ'ז, ראש ממשלת ספרד, ינס גר סטרה, ראש ממשלת נורבגיה, סיימון האריס ראש ממשלת אירלנד / צילום: AP, Geert Vanden Wijngaert, Harry Nakos, Jean-Francois Badias

כאב ראש כלכלי ומשפטי: משמעות הכרת נורבגיה, אירלנד וספרד בפלסטין

מספר מדינות מהציר הפרו־פלסטיני הודיעו במהלך מתואם על הכרה חד צדדית ● כיצד יושפעו היחסים הכלכליים והמדיניים של ישראל עם אירופה והאם מדובר בתקדים? ● גלובס עושה סדר

מפעל מיטרוניקס / צילום: שגיא מורן

זו הייתה הבוננזה של קיבוץ יזרעאל, ואז השווי שלה התכווץ בכמעט 7 מיליארד שקל

יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות פרסמה השבוע דוחות שחשפו צניחה של חצי ברווחיות ובהזמנות ותחזית מאכזבת ● התוצאה הייתה צניחה של כ־30% ביום, שהפכה את הירידה במניה לנפילה של ממש ● מאז השיא, חברי הקיבוץ ששולט בחברה, הפסידו כמעט 4 מיליארד שקל על הנייר

תמותה של קיפודי ים באי ריוניון / צילום: אוניברסיטת תל אביב

מגיפה עולמית מסכנת את קיפודי הים; חשש לשוניות האלמוגים

מאז דצמבר 2022 מגיפה חיסלה את רוב פרטי קיפודי הים מהמינים שנפגעו בים האדום ● מחקר חדש מגלה שהמגיפה התפשטה לאוקיינוס ההודי ● ד"ר עומר ברונשטיין, אוניברסיטת תל אביב: "המחזה היה סוריאליסטי. לראות מין שהיה כל כך דומיננטי בסביבה מסויימת פשוט נמחק בפרק זמן של שעות"

אוהד טל, הציונות הדתית / צילום: שחר כהן

האם איחוד האמירויות מתנגד רשמית לשליטה של הרש"פ בעזה?

מה חושבים באיחוד האמירויות על סוגיית "היום שאחרי"? זה תחום אפור ● המשרוקית של גלובס

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Shutterstock

פוליטיקה כמקצוע: על עודף הלהיטות של תובעים לפתוח תיקים למנהיגים

תפיסת צדק שלא מתחשבת בתוצאות פוליטיות עומדת ביסוד המשפט האנגלי, ממנו מגיע כרים חאן ● בדור האחרון גברה מוטיבציית התובעים לפתוח תיקים נגד מנהיגי ארצות ● להגיד שזו לא פוליטיקה היא היתממות ● חאן אינו "אנטישמי", אבל הוא כרך את עצמו במהלך פוליטי מסוכן