גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה
מצוידים ברימוני הלם: המשטרה פשטה על אוניברסיטת קולומביה ופינתה את המפגינים  

1בניסיון להציג את המתקפה כהצלחה, באיראן הכריזו על יום חג ב-13 באפריל

"ממשלת איראן מתכננת לציין את יום התקפות הטילים והמזל"טים של משמרות המהפכה נגד ישראל בלוח השנה האיראני כ'יום זיכרון לאומי'", נכתב הבוקר באיראן אינטרנשיונאל. "שר התרבות, מוחמד מהדי אסמאיילי, הודיע ​​על החדשות אתמול (ג'), כחלק מהניסיונות הנואשים של הממשלה להפוך את המבצע הכושל לסיפור הצלחה". צוין כי "למרות שרוב הטילים יורטו על ידי הגנות אוויריות ישראליות וקואליציה בראשות ארה"ב, גורמים ממשלתיים וצבאיים איראנים תיארו בעקביות את התקיפה ב-13 באפריל כהצלחה. לטענתם, התקיפה הדגימה את היכולת הצבאית ויכולת ההרתעה של איראן".

נכתב כי "המהלך הוא חלק ממאמצים נרחבים יותר של הרשויות האיראניות להשתמש בתקשורת הנשלטת על מנת לעצב את תפיסת הציבור, תוך התמקדות בהצגתן של הפעולות הצבאיות כמוצלחות מבלי להכיר בכשלים מבצעיים או דיפלומטיים כלשהם". בנוסף, צוין כי "ה-7 באוקטובר יירשם בלוח השנה האיראני כ'יום הגבורה של הנוער הפלסטיני'".

מאמר מערכת מתוך איראן אינטרנשיונאל. לקריאת הכתבה המלאה. 

2ה-ICJ דחה את הבקשה להורות לגרמניה לעצור מכירת נשק לישראל

"בית הדין הבינלאומי בהאג (ICJ) דחה אתמול (ג') את בקשתה של ניקרגואה להורות לגרמניה לעצור אספקת נשק לישראל ולחדש את המימון לסוכנות הסיוע של האו"ם בעזה", נכתב הבוקר באתר החדשות AP. "בית הדין הבינלאומי לצדק אמר כי התנאים החוקיים למתן צו כזה לא התקיימו ופסק נגד הבקשה בהצבעה 15-1, למעשה לצד גרמניה, שאמרה לשופטים שהיא בקושי מייצאת נשק לישראל", נכתב. "עם זאת, הרכב של 16 שופטים סירב לבטל את התיק לחלוטין, כפי שביקשה גרמניה. בית המשפט עדיין ישמע טיעונים משני הצדדים במקרה שמציגה ניקרגואה, שטוענת כי במתן תמיכה לישראל, גרמניה לא הצליחה למנוע את רצח העם בעזה. התיק ייקח ככל הנראה חודשים או שנים". בית המשפט "נשאר מודאג מאוד מתנאי החיים הקטסטרופליים של הפלסטינים ברצועת עזה", צוטט נוואף סלאם, נשיא בית המשפט.

צוין כי "משרד החוץ הגרמני בירך על הפסיקה בפוסט ב-X. 'גרמניה אינה צד לסכסוך במזרח התיכון - להיפך: אנו פועלים יום ולילה לפתרון שתי המדינות', אמר המשרד. 'אנחנו התורמים הגדולים ביותר של סיוע הומניטרי לפלסטינים. אנו פועלים להבטיח שהסיוע יגיע לאנשים בעזה', מסר, אך הוסיף כי לישראל יש את הזכות להגן על עצמה וציין כי יותר מ-100 בני ערובה עדיין מוחזקים על ידי חמאס, 'המשתמש בתושבי עזה כמגנים אנושיים'".

מתוך אתר החדשות AP, מאת מייק קורדר. לקריאת הכתבה המלאה. 

3סטודנטים קוראים לעצירת השקעות בישראל. אבל האם זה בכלל עובד?

"הסטודנטים המפגינים בארה"ב רוצים שהאוניברסיטאות שלהם ימכרו את ההשקעות שלהן בחברות שיש להן עסקים או השקעות בישראל בגלל הפלישה של המדינה לעזה", נכתב הבוקר ב-NPR. צוין כי "למפגינים של אוניברסיטת קולומביה, למשל, יש רשימה רחבה של יעדים, הדורשים מהאוניברסיטה לחשוף ולבטל השקעות במגוון רחב של חברות עם קשרים לישראל, כולל גוגל, אמזון ו-Airbnb. מפגינים אחרים באוניברסיטאות מכוונים לחברות הקשורות לביטחון ויצור נשק. מפגיני אוניברסיטת קורנל קוראים למכירת השקעות מחברות כולל בואינג ולוקהיד מרטין". בנתיים, ב-CNN דיווחו כי "מפגינים באוניברסיטת בראון הסכימו לפרוק מאהל המחאה לאחר שהאוניברסיטה הסכימה לקיים הצבעה על מכירה מחברות שתומכות בישראל, כך לדברי קבוצת המחאה. 'זהו ניצחון חסר תקדים', נאמר בהודעה מקבוצת הסטודנטים". אך האם באמת מדובר בניצחון חסר תקדים?

ב-NPR נכתב כי "להפגנות נגד השקעות באוניברסיטאות יש היסטוריה ארוכה. במהלך שנות ה-70 וה-80, סטודנטים בקולומביה ובאוניברסיטאות אחרות לחצו בהצלחה על מנהלים למכור השקעות בחברות שעושות עסקים עם דרום אפריקה בגלל מדיניות האפרטהייד של המדינה. מאז 2010, סטודנטים קראו בהצלחה לכמה אוניברסיטאות לפטור את עצמן מחברות הקשורות לדלק מאובנים או להקפיא את השקעותיהן במגזר זה, כולל באוניברסיטת סירקיוז".

אך "האם המכירות האלה אכן עובדות? לא באמת. מכירת השקעות על ידי אוניברסיטאות לא משנה את התנהגות התאגידים, אבל היא יכולה לספק ניצחון מוסרי וסמלי גדול למפגינים". צוין כי "רוב המומחים מסכימים שמכירת השקעות בדרך כלל אינן פוגעות בחברות. חלק מהמומחים אף טוענים כי מימושים עלולים להזיק לאוניברסיטאות עצמן בטווח הארוך", שהרי "באמצעות שמירה על השקעותיהן, האוניברסיטאות יכולות להשפיע יותר על פעולות החברה. אם הן ימכרו את ההשקעות שלהן, סביר להניח שמשקיעים חדשים ירכשו אותן, ולא בטוח שהם ידחפו לאותן מטרות. עבור אוניברסיטאות, יציאה מחברות שעושות עסקים בישראל עלולה להסתכן גם בפגיעה מצד סטודנטים, סגל או בוגרים שתומכים בישראל".

מתוך NPR, מאת רפאל נאם. לקריאת הכתבה המלאה.
מתוך CNN, מאת איזבל רוזלס, דבון מ. סאיירס. לקריאת הכתבה המלאה. 

4הפער בין התקווה של ביידן למזרח התיכון למציאות בשטח

"על פניו, החזון הגדול של הנשיא ביידן למזרח התיכון הגיוני מאוד", נכתב הבוקר בטור של פרשן החוץ של הוושינגטון פוסט, אישהאן ת'ארור. "ישראל תראה את חששותיה הביטחוניים האזוריים מתרחקים באמצעות מערכת גלויה של בריתות עם כמה משכנותיה הערביות. אותן מדינות ערביות, הנשלטות בעיקר על ידי מלכים סונים, יקצרו את הפירות של מערכת יחסים הדוקה יותר עם מדינה הידועה במגזר ההייטק שלה ובתעשיות הביטחוניות המתקדמות שלה. איראן תמצא את השאיפות שלה נבלמות על ידי סבך אויבים". אך "הבעיה שמפריעה לתקוותיו של ביידן למזרח התיכון נותרה אותה בעיה שטראמפ לא הצליח לטפל בה: היחסים בין ישראל לפלסטינים".

נכתב כי "יש פער ענק בין תקוותיו של ביידן לבין המציאות בשטח. הפגיעה בעזה חיבלה עמוקות במוטיבציה של הממשלות הערביות לנהל יחסים עם הישראלים מבלי לתת עדיפות לדאגות הפלסטיניות". בנוסף, "איש בעל חשיבות כלשהי בפוליטיקה הישראלית - מבעלי בריתו מהימין הקיצוני של ראש ממשלת הימין בנימין נתניהו ועד יריביו הראשיים באופוזיציה המתונה יותר - לא נראה מוכן לשקול את שאלת ההגדרה העצמית או הזכויות הפלסטיניות". בנוסף, "יש כעס מוצדק גם מצד השותפים הערבים של ישראל", נכתב. שר החוץ הירדני איימן אל-ספדי צוטט באומרו כי "האתגר שלנו הוא שאין לנו שותף בישראל עכשיו", אמר בפגישה מיוחדת של הפורום הכלכלי העולמי ריאד ביום ראשון, "והצביע על המשך הדחייה של ישראל כל דיבור על מדינה פלסטינית".

מתוך הוושינגטון פוסט, מאת אישהאן ת'ארור. לקריאת הכתבה המלאה. 

עוד כתבות

מחיר הנחושת בשיא כל הזמנים / צילום: Shutterstock

מחיר המתכת הזו זינק ב-40% בשנה. מה עומד מאחורי המגמה?

הקיטון בהיצע של מתכת הנחושת הוביל לזינוק של 40% במחירה בשנה האחרונה ● על פי ההערכות, המחיר ימשיך לטפס לצד העלייה בביקושים ● סיטי בנק: "הביקושים יעלו ב-4.2 מיליון טונות עד 2030"

פרנק מלול, מנכ''ל ערוץ i24NEWS / צילום: גדעון מרקוביץ

מתקרבים להשקה: ערוץ i24NEWS בעברית ישקיע 4 מיליון שקל בפרסום

ערוץ החדשות החדש i24NEWS בעברית בחר במשרד הפרסום FCB TLV & atomi מקבוצת IPG להוביל את קמפיין העלייה לאוויר ● בשלב הראשון הקמפיין כולל שלטי חוצות ודיגיטל, ובהמשך יעלה פרסום גם בטלוויזיה - אם כי לא בערוצי הברודקאסט

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ

לשכת רה"מ: נתניהו החליט לקדם את חוק הגיוס שאושר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת

הצעת "חוק שירות הביטחון (שילוב תלמידי ישיבות)", אושרה בכנסת ה-24 ברוב של 51 חברי כנסת בזמן ממשלת בנט-לפיד • במסגרת המתווה: גיל הפטור יירד מ-26 ל-21 למשך שנתיים, ויעדי הגיוס יגדלו במהלך השנים • גורמים במפלגות החרדיות טוענים: לא היינו חלק מהמהלך, המועצות יתכנסו ויחליטו • השר גנץ תקף: "ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נתוני האינפלציה בארה"ב הקפיצו את וול סטריט: מדד S&P 500 ונאסד"ק בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה ב-1.4% ● מניות המם - גיימסטופ ו-AMC ירדו בכ-20% ● מניות שריכזו עניין: דל, בואינג וניאו ●  ישראליות: מאנדיי זינקה ב-21%, ריסקיפייד עקפה את התחזיות לרבעון הראשון ● הכלכלה מתקררת: האינפלציה בארה"ב עלתה באפריל ב-0.3%, פחות מהצפי ● הביטקוין זינק ב-7%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: shutterstock, נועם מושקוביץ' (דוברות הכנסת), תמר מצפי

האינפלציה מרימה ראש: הסעיף שבו מסתתרת הדרמה הגדולה ומה יקרה לשקל?

מדד אפריל הפתיע בפעם השלישית ברצף עם קצב שנתי של 2.8%, הרבה מעל התחזיות המוקדמות ● סעיף אחד בלט לרעה במיוחד, בנק ישראל כנראה לא יוריד את הריבית בקרוב, ומה חושבים האנליסטים? ● שש הערות

 

 

דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית בוועדת המדע בראשות אורית פרקש הכהן / צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"יש להיערך לאבטלה הולכת וגוברת": ועדת ה-AI דנה בשוק העבודה

במסגרת דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית, הזהירה היו"ר, אורית פרקש־הכהן, מפני תרחיש בו האוכלוסייה העובדת תצטמצם עד כדי "אבטלה טכנולוגית" ● נציגות משרד העבודה ובנק ישראל ציינו כי "רמת המוכנות של המשק לאימוץ הבינה המלאכותית לא גבוהה מספיק"

היחסים עם ישראל סיבכו את ענק ההשקעות בחזית מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ירדן הצליחה לסכל הברחת נשק בהובלת איראן, מה יכול לקרות אם לאיראן יהיה גרעין, נתניהו עדיין לא מוכן לדון ביום שאחרי ופסטיבל מוזיקה שמסתבך בגלל חסות של ברקליס ● כותרות העיתונים בעולם 

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

בלגיה והולנד בחרם אקדמי על ישראל ותוכנית המיליארדים בסכנה

שורת אוניברסיטאות בבלגיה ובהולנד הודיעו על ניתוק קשרים עם מוסדות ישראלים ● במוקד: הסכם המו"פ "הורייזן" של האיחוד האירופי, שנחשב למנוע צמיחה לאקדמיה ולתעשייה הישראלית

צבי יוכמן / צילום: איל יצהר

מהפך: רשות המסים דרשה 1.5 מיליון שקל מאיש עסקים, ובסוף תשלם לו פיצוי של 95 אלף שקל

רו"ח צבי יוכמן, מייסד ושותף מנהל בקרן ההשקעות סקיי, רכש לפני כעשור דונם של קרקע בירושלים ב כ-25 מיליון שקל ● לאחר מכן רשות המסים דרשה ממנו תשלום מע"מ של כ-1.5 מיליון שקל ● אחרי תהליך משפטי ארוך, ביהמ"ש המחוזי בת"א פטר את יוכמן מהתשלום, וחייב את רשות המסים לשלם לו פיצוי בסך 95 אלף שקל

שינויים ביציבות השקל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הדולר נחלש לשפל של חודש וחצי מול השקל. אלו הסיבות

הדולר נסחר סביב רמה של 3.66 שקלים, הרמה הנמוכה מאז תחילת חודש אפריל ● עליית מדד המחירים לצרכן בישראל מול ההתקררות באינפלציה בארה"ב מובילה להתחזקות המטבע המקומי ● גם האירו נחלש מול המטבע המקומי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; המניות הדואליות הובילו את העליות

מדד ת"א 35 עלה ב-0.1% ● בעקבות נתוני האינפלציה בארה"ב שהיו חלשים מהצפוי, השקל התחזק מול הדולר ● בהמשך היום צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל ● בפועלים נותנים עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי באג"ח בישראל ● מידרוג: סיכון נמוך בענף התעשיות הביטחוניות העולמי

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

עשרות ק"מ מהגבול: כטב"ם חיזבאללה התפוצץ ליד צומת גולני

שעות אחרי המטח הכבד למירון שכלל כ-60 רקטות, חיזבאללה טען: ביצענו שיגורים לעבר בסיס בגליל התחתון • קצין צנחנים נפצע קשה ו-2 בינוני בלחימה ברצועת עזה • אלעד פינגרהוט הוא האזרח שנהרג אתמול במתקפה בגבול הצפון, נקבע מותו של לירון יצחק שנפצע אנושות מפצמ"ר שלשום בעזה • התרעה הופעלה בשדרות בפעם ה-3 היום  • עדכונים שוטפים

שטח נחיתה למסוקים. כיום פועלים כ־30 מנחתים מפוקחים / צילום: גלעד קוולרצ'יק

בקרוב בתל אביב: חמישה מנחתים חדשים יוקמו למסוקים

לקראת סגירתו של שדה התעופה בהרצליה, חברת נתיבי ישראל מחפשת חלופות למנחת מסוקים בת"א ● יעקב יופה, משנה סמנכ"ל לתעופה בחברה: "בכוונתנו לאתר כחמש נקודות נחיתה במרחב ת"א, כולל אפשרות למסוקים לנחות על גגות במקומות שיאושרו"

לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA

200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן

ווקה שמספקת פתרון תוכנה לניהול אחסון מידע עבור חברות ענק, הודיעה אתמול על גיוס של 140 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד ● לפי ההערכה, כחצי מעובדי החברה יהנו מסיבוב מניות סקנדרי בהיקף של 40 מיליון דולר ● לירן צביבל, מנכ"ל החברה: "עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו"

מפגינים פרו-פלסטינים בהאג / צילום: Reuters, Charles M. Vella / SOPA Images/Sipa USA -

חרם אקדמי: האקדמיה ההולנדית המלכותית לאמנות מנתקת קשרים עם "בצלאל"

הצעד הוכרז לאחר חודשים של קמפיינים מצד גורמים פרו-פלסטינים במוסד ההולנדי, כולל עצומה וכן כינוס ועידה כללית שהצביעה בנושא והחליטה על החלת החרם על האקדמיה לאמנות ולעיצוב בצלאל ● שני המוסדות קיימו בשנים האחרונות שיתופי-פעולה מקיפים, כולל הרצאות אורח

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד 

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

אחרי העיכובים ארה"ב תשלח חבילת נשק גדולה לישראל. מה יש בה?

ממשל ביידן עדכן את הקונגרס כי בכוונתו לקדם אספקת נשק לישראל בעלות כוללת של יותר ממיליארד דולר ● חבילת הסיוע החדשה כוללת חימושי טנקים בסך כ־700 מיליון דולר, רכבים טקטיים בסך כ־500 מיליון דולר ופצצות מרגמה בסך כ־60 מיליון דולר

נמל צ'בהאר, על חוף הים הערבי / צילום: ויקיפדיה, Amohammadid

הודו בדרך לאיראן, ואומרת לארה"ב וכנראה גם לישראל: זה לא עניינכן

ההודים חתמו השבוע על הסכם להפעיל את נמל צ'בהאר בחוף האיראני של הים הערבי - שיהיה שער הכניסה לפרוזדור הודי אל מרכז אסיה ואל הקווקז ● איראן רואה בו הישג אסטרטגי מזהיר, הודו בולמת את סין - ודואגת בעיקר לעצמה ● בארה"ב הזכירו: "נמשיך לאכוף את הסנקציות"

ציון פרץ / צילום: יח''צ

עוד עזיבה משמעותית ב"ידיעות אחרונות": מנכ"ל הקבוצה ציון פרץ פורש

בשבועות הקרובים פרץ יסיים את תפקידו ויעבור לכהן כיו"ר חברת בר הפצה ● ענבל סימנטוב, המשנה למנכ"ל, תקודם למנכ"לית קבוצת "ידיעות אחרונות" במקומו

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

"לא יודעת אם יהיה לי כסף לשלם שכירות": 4 משפחות מפונות מספרות על החיים שהשתנו

שבעה חודשים חלפו מאז פרצה מלחמת "חרבות ברזל", כ־24 אלף איש עדיין חיים במלונות, וכ־48 אלף בדירות זמניות ● ​גלובס עם ארבע משפחות מפונות מהצפון והדרום, שנתלשו מהבית, ממקומות העבודה וממוסדות החינוך