גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen
שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

בניין המילטון נפל ב-10:45 בערב, שעון ניו יורק, 5:45 לפנות בוקר בישראל, יום ד'. הסתערותה של משטרת ניו יורק על הקמפוס של אוניברסיטת קולומביה התחילה בערך שלוש שעות קודם. המתרסים הוסרו, רכב מיוחד הקפיץ את השוטרים אל הקומה השנייה, לפני שפרצו את הכניסה הראשית בקומת הקרקע. בערך מאה מן המוחים נעצרו, והוצעדו אל אוטובוס ממתין.

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית
מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

עד כמה שהיה ידוע הבוקר, המתחם של אוניברסיטת קולומביה פונה מאחרוני המפגינים. הם נאחזו בחלקים של הקמפוס וכבשו את בניין המילטון יום אחד קודם. מקורות במשטרה אמרו לתקשורת, שבערך לחצי העצורים לא היה כל קשר אל האוניברסיטה, והם בוודאי לא היו סטודנטים.

ביום ג', העיתונות זיהתה מהפכנית מקצועית, שהופיעה בקמפוס של קולומביה, והשיאה עצות לכובשי המילטון. שמה לייסה פרית'יאן, היא בת 62, וידיה לה רב בארגון מחאות נגד מוסדות שלטון, מוסדות חינוך ומוסדות פיננסיים. עוד לפני 15 שנה היא זכתה בכינוי "פרופסור כיבוש", על חלקה בתנועות Occupy, בימים שלאחר המשבר הפיננסי הגדול של 2008-2009. ידיעה עיתונאית מ-2012 טענה שהיא נהגה לגבות שכר יומי של 300 דולר תמורת עצותיה.

השבוע היא לא הסתירה את זהותה, אך הכחישה שהיא הגיעה לקולומביה לעזור לכיבוש המילטון, או שעשתה כן בתשלום. עצם נוכחותה חיזקה את הרושם, שתנועת המחאה של הסטודנטים לא הייתה ספונטנית; או לפחות שגורמים חיצוניים, המתמחים בהפחת אי-סדר, ניסו להשפיע על התפתחות המחאה.

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

"רגע ג'ורג' פלויד"

מחאות פוליטיות בארה"ב מאז תחילת המאה ניסו לנצל מאורעות חיצוניים, כדי להרחיב את מעגל משתתפיהן ולהאריך את תוחלת החיים של פעולותיהן. הצלחתן הגדולה ביותר הייתה בעקבות רצח ג'ורג' פלויד בידי שוטר ב-2020. תוצאות הרצח היו פנומנליות, ואין זו הגזמה להגיד שהוא שינה את מהלך ההיסטוריה. מאז, לא פסק החיפוש אחר "רגע ג'ורג' פלויד": אקט סמלי, שיעורר אנשים, בייחוד צעירים, לעבודה מהפכנית ולחתירה תחת הסדר הקיים. הם מנסים להפוך את עזה ל"רגע ג'ורג' פלויד".

לרגע הקודם היו הרבה גידולי-פרא, שהזיקו בסופו של דבר ליוזמי המחאות ולמשתתפיהן. תנועת המחאה עודדה אלימות פוליטית וחברתית בשורה של ערים. יעדיה היו לעתים קרובות בתי משפט ותחנות משטרה. ההיגיון היה שמערכת אכיפת החוק עצמה מייצגת דיכוי וחוסר צדק. התוצאה ארוכת הטווח היתה גל-נגד, שהיטה שורה של ערים אמריקאיות ימינה, בכללן ניו יורק וסן פרנסיסקו.

למרבה העניין, זה הכיוון שאליו התחילה לנטות בימים האחרונים תנועת המחאה הנוכחית. לצד "תחי האינתיפאדה", "פלסטין חופשית" ו"ישראל לעזאזל", התחילו להישמע יותר ויותר קריאות בגנות המשטרה. עזה העניקה הזדמנות לקרוא תיגר על מערכת אכיפת החוק. שנאת שוטרים קלה הרבה יותר לשיווק בין צעירי אמריקה מאשר העמקה בפוליטיקה של המזרח התיכון ובהיסטוריה שלו.

כאפייה על ראש פרנקלין

כמובן, מוקדם מדי להעריך את תוצאות המחאות בקמפוסים, אבל ניסיון העבר מראה שיש להן פוטנציאל ניכר של אפקט בומרנג. יהיה מעניין לראות איך רוב האמריקאים יגיבו על התקפות נגד סמלים לאומיים, כמו החלפת הדגל האמריקאי בדגל פלסטיני באוניברסיטת הרווארד; או חבישת כאפייה על ראש פסלו של בנג'מין פרנקלין באוניברסיטת פנסילבניה. הוא היה מן האבות המייסדים הזכורים ביותר של ארה"ב, האיש שב-1787, לאחר כתיבת החוקה, השמיע את המילים המפורסמות "רפובליקה, אם תוכלו לשמור עליה".

למוחים אין כמובן שום דבר נגד פרנקלין, אבל נראה שיש להם הרבה מאוד נגד מורשתו. מחאותיהם אינן רק אנטי-ישראליות ואנטי-ציוניות, הן גם אנטי-אמריקאיות ואנטי-מערביות. במובן הזה, אולי לא נעלמה מעיניהם האירוניה של כיבוש בניין המילטון.

כפייה לצווארו של פסל ג'ורג' וושינגטון באוניברסיטה על שמו בעיר הבירה / צילום: ap, Craig Ruttle

אלכסנדר המילטון, מייסד אוניברסיטת קולומביה, שר האוצר הראשון של ארה"ב, נחשב לאבי שיטתה הכלכלית ולאחד ההוגים המבריקים, המעמיקים והמשפיעים ביותר על התפתחות מחשבתה הפוליטית. כובשי הבניין הקרוי על שמו החליפו את "המילטון" ב"הינד", שמה של ילדה פלסטינית שנהרגה בהפצצות ישראל על עזה בפברואר.

ההיגיון הזה עמד להוביל את המוחים אולי גם להחלפת שמה של האוניברסיטה, הקרויה על שם כריסטופר קולומבוס, שנוא נפשם של כל מבקרי ההיסטוריה המערבית. אפשר רק לנחש מה הם תכננו לעשות ללפיד שבידי פסל החירות בניו יורק.

הקמפוס של קולומביה סוגר ומסוגר עכשיו. המשטרה התבקשה להישאר בתחומי האוניברסיטה עד 17 במאי, יומיים לאחר הסיום הרשמי של שנת הלימודים. אבל קצת קשה להאמין שתנועת המחאה תתנדף לכל רוח.

בדרכו אל הבית הלבן

מועט הספק שתנועת המחאה מועילה לדונלד טראמפ, לא בהכרח באופן קונקרטי, אלא מפני שהיא מחזקת את הרושם המצטבר שארה"ב שקועה במשבר, שהממשלה המרכזית אינה מצליחה להגן על חוק וסדר ושזרים מתערבים בחייה. סקר של סי.אן.אן הראה השבוע, כי טראמפ מוביל ב-6% על ביידן. אומנם לפנינו חצי שנה של מערכת בחירות, אבל הסימנים פשוט מתרבים והולכים שטראמפ נמצא בדרכו אל הבית הלבן.

ביום ג' פרסם השבועון "טיים" נוסח של ראיון שקיימו עורכיו עם טראמפ לפני שלושה שבועות. אף כי הוא מתקרב לנשיאות, זהירות ודיסקרטיות ממנו והלאה. הוא מבהיר את טינתו העמוקה לנתניהו על שני עניינים: השתמטות נתניהו ברגע האחרון, לפי טראמפ, מלהשתתף במבצע האמריקאי לחיסול הגנרל האיראני סוליימני, בתחילת 2020; ואיחוליו של נתניהו לביידן לאחר ניצחונו בבחירות לנשיאות בנובמבר 2020. טראמפ כמובן כופר בלגיטימיות של הניצחון ההוא, וחושב את איחולי נתניהו לביטוי של כפיות טובה. על תפקיד נתניהו בפרשת סוליימני הוא אומר, "היה לי ניסיון גרוע עם ביבי, וזה לא נעם לי. זה היה משהו שאני מעולם לא שכחתי, וזה לימד אותי משהו".

דונלד טראמפ / צילום: ap, Eduardo Munoz

שמירת טינה היא תכונת האופי המובהקת ביותר של טראמפ. הוא באמת אינו סולח, כאשר נדמה לו שמישהו נוהג בו בחוסר נאמנות. אבל כל המונולוג הזה צריך לחזור ולהזכיר לנו, שטראמפ הוא איש חופשי מכל סנטימנטים, המתעניין רק באינטרס העצמי שלו. הוא נוטף בוז למי שהוא חושב ל"מפסידנים", Losers. בעיניו, גם נתניהו וגם ישראל הם "מפסידנים". "שבעה באוקטובר לא היה צריך לקרות", הוא אומר ל"טיים". "הרבה אנשים ידעו על זה, אלפים ואלפים ידעו. אבל ישראל לא ידעה".

אולי בכהונתו הראשונה דונלד טראמפ חשב שפרו-ישראליות תשרת אותו. צריך לפחות להביא בחשבון שהוא חושב כי במעיין הזה אין עוד מים. ישראל ומנהיגיה מבוטלים בעיניו. הישראלים המחכים לו בקוצר רוח אינם יודעים מה הם שחים.

עוד כתבות

מוצרי סוגת בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

רשות התחרות: סוגת תשלם 18 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת הסכמות שנחתמו בין רשות התחרות לסוגת, היא תשלם את העיצום הכספי בגין התערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובשורה של המלצות מחיר לקמעונאים ● סוגת בתגובה: "במספר מצומצם של מקרים אירעו כשלים טכניים בתהליכי העבודה"

ראש המוסד, דדי ברנע / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון. המשמעות: הזזת המטרו ופגיעה בשכונות מגורים

במשרד התחבורה נבחנת האפשרות לשנות את תוכניות המטרו, אשר אושרו כבר, כדי להקים תחנת רכבת הצמודה למטה המוסד, כפי שמבקש הארגון ● השינוי עלול ליצור אפקט דומינו שמשמעותו עיכוב של שנים בתוכניות המטרו ● משרד רה"מ: "אין כל כוונה לשנות את תוכניות הקמת הרכבת"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ

לשכת רה"מ: נתניהו החליט לקדם את חוק הגיוס שאושר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת

הצעת "חוק שירות הביטחון (שילוב תלמידי ישיבות)", אושרה בכנסת ה-24 ברוב של 51 חברי כנסת בזמן ממשלת בנט-לפיד • במסגרת המתווה: גיל הפטור יירד מ-26 ל-21 למשך שנתיים, ויעדי הגיוס יגדלו במהלך השנים • גורמים במפלגות החרדיות טוענים: לא היינו חלק מהמהלך, המועצות יתכנסו ויחליטו • השר גנץ תקף: "ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים"

הבניין בו נמצא הפנטהאוז בפנקס 50, ת''א / צילום: מאיה לוין

בני הזוג השוויצרים, הפנטהאוז בת"א והדרישה של רשות המסים

תושב שווייץ העניק לאשתו פנטהאוז בת"א במתנה, ורשות המסים ביקשה נתח מהעסקה - כמס רכישה ● ביהמ"ש דחה את עמדת רשות המסים וקבע כי לאשה מגיע פטור ממס עבור המתנה שקיבלה

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

קודם תקום ועדה, אח"כ נראה: החורים במתווה החדש להבאת עובדים זרים

על רקע המשבר המתמשך בענף הבנייה בישראל, הממשלה אישרה היום תוכנית שנועדה להביא לסיום במחסור הפועלים ● מה היא מציעה, האם היא תייעל את ההליך או דווקא תסרבל אותו, ואיך קשורים האמריקאים לסיפור?

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד 

ענבל קנקה, הממונה על הליך ההפקעות בנת''ע, וכיכר מגן דוד בתל אביב / צילום: כדיה לוי

"זו גם ציונות וגם משתלם לבעלי הבתים": עורכת הדין שמפקיעה נכסים לטובת תוואי המטרו

"ההפקעות יוצאות משתלמות מאוד לבעלים", אומרת עו"ד ענבל קנקה, הממונה על הליך הפקעות הנכסים בחברת נת"ע שאחראית על הקמת המטרו ● בראיון לגלובס היא מספרת על המבצע הגדול מסוגו בתולדות המדינה והודפת טענות ללחצים פוליטיים ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

איליה סוצקבר, המדען הראשי של חברת OpenAI והמנכ''ל לשעבר סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

איליה סוצקבר, המייסד המשותף הישראלי של OpenAI, הודיע על עזיבת הסטארט-אפ

בציוץ בטוויטר כתב המדען הראשי והמייסד המשותף הישראלי של OpenAI, איליה סוצקבר, כי הוא עוזב את הסטארט-אפ וכי "הוא נרגש לקראת מה שיבוא כעת" ● המנכ"ל סם אלטמן כבר צייץ בתגובה: "זה מאוד עצוב לי" ● לאחר עזיבתו של סוצקרבר, הודיע בכיר נוסף, יאן לייקה, על עזיבתו

לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA

200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן

ווקה שמספקת פתרון תוכנה לניהול אחסון מידע עבור חברות ענק, הודיעה אתמול על גיוס של 140 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד ● לפי ההערכה, כחצי מעובדי החברה יהנו מסיבוב מניות סקנדרי בהיקף של 40 מיליון דולר ● לירן צביבל, מנכ"ל החברה: "עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו"

חלה עלייה בסיכון האשראי בענפי הבינוי והנדל''ן, שמשתקפת גם במדדי איכות האשראי / צילום: Shutterstock

למרות עליית הסיכון: הבנקים הגדילו ב-14% את האשראי לענף הנדל"ן

דוח הפיקוח על הבנקים לשנת 2023 מגלה כי תיק האשראי של חמש קבוצות הבנקאות הגדולות עמד בסוף השנה על 293 מיליארד שקל ● בפיקוח מודעים לסיכוני הריבית הגבוהה ולהשפעות המלחמה ועוקבים מקרוב אחרי הצמיחה בתחום ● החדשות הטובות: הבנק המרכזי מעריך שליזמים רבים אפשרות לספוג את ההשפעות הללו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

בעקבות נתוני האינפלציה: המדדים בוול סטריט נסחרים בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עולה ב-0.9% ● מניות המם - גיימסטופ ו-AMC יורדות ביותר מ-20% ● מניות שמרכזות עניין: דל, בואינג וניאו ●  ישראליות: מאנדיי מזנקת ב-20%, ריסקיפייד עקפה את התחזיות לרבעון הראשון ● הכלכלה מתקררת: האינפלציה בארה"ב עלתה באפריל ב-0.3%, פחות מהצפי ● מזרחי טפחות: "ההפתעה מהווה משב רוח דפלציוני מרענן. אבל חשוב לשים לב שהנטייה לכיוון 0.3% הייתה גבולית"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה בכ-0.7% ● פאוול: "היו סבלניים בקשר להורדת הריבית" ● גולדמן סאקס: השווי של אנבידיה אטרקטיבי לקנייה ● גיימסטופ ו-AMC זינקו שוב בעשרות אחוזים ● מלחמתזנקת הסחר: ביידן מעלה מכסים על היבוא הסיני, מכוניות חשמליות, שבבים ועוד - טסלה זינקה ב-3.5% ● מדד מחירי הייצור בארה"ב עלה מעל הצפי ● שינויים פרסונליים באמזון: אדם סליפסקי, מנכ"ל שירותי הענן, פורש

בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

תסתכלו על תל אביב ותראו את הפרדוקס של שוק הדיור כולו

רוכשי הדירות רואים את המצב, ומוטרדים ממנו יותר, אבל מה שיותר משפיע עליהם הוא חוסר התיפקוד הממשלתי והפוליטי, ואפס המעשה בתחום הדיור ● וכך הגענו למצב שבפעם הראשונה מחירי הדירות עולים - גם בזמן מלחמה

איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock

סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

השימוש היומיומי בסמארטפונים ובמחשבים ניידים מייצר תלות בשקעי טעינה, אך ניתן להקטין אותה בכמה צעדים פשוטים ● מהקטנת בהירות מסך, דרך כיבוי תוכנות "כבדות" ועד תוכנית חיסכון בחשמל

דן פרנס, מנכ''ל קרסו נדל''ן / צילום: לני בן בשט

אולמי התצוגה והשירות של קרסו בת"א ייהרסו, ובמקומם ייבנו שלושה מגדלים

הוועדה המקומית לתכנון ובניה ת"א אישרה את תוכנית מתחם ריב"ל קרסו שמקדמת קרסו נדל"ן ● אושרה להפקדה תוכנית לבניית 5,800 דירות חדשות בעיר אופקים, בשכונת אפיקי נחל ● וגם: אחרי 30 שנים של המתנה, אושרה תוכנית לקרקע פרטית גדולה בצמוד לתל השומר ● חדשות הנדל"ן

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

שינוי בצמרת אמזון: אדם סליפסקי, מנכ"ל שירותי הענן פורש מתפקידו

סליפסקי: "זהו זמן טוב עבורי לבלות זמן רב יותר עם משפחתי, להיטען מעט, וליצור לעצמי מרחב מנטלי כדי לשקף ולבחון את האפשרויות שלי" ● מאט גרמן, סגן נשיא למכירות ושיווק של שירותי האינטרנט של אמזון, יחליפו ● ברבעון האחרון, שירותי הענן יצרו לאמזון הכנסות של 25 מיליארד דולר, מעל ציפיות האנליסטים

רידא מסארווה / צילום: אינטל

הוא בן לאחת המשפחות הגדולות בחברה הערבית ואחראי על בניית המפעלים של אינטל בארץ ובעולם

רידא מסארווה, שאחראי על הנדסת הבינוי באינטל בעשרות מיליארדי דולרים, הגיע לפסגה כשהוא אחד מאנשי המפתח שאמונים על ההתרחבות הגדולה ביותר של החברה בכל שנותיה ● דרך לקיחת אחריות אישית, חוש הומור מפותח וחשיבה טכנית, כך הוא עשה זאת ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

היחסים עם ישראל סיבכו את ענק ההשקעות בחזית מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ירדן הצליחה לסכל הברחת נשק בהובלת איראן, מה יכול לקרות אם לאיראן יהיה גרעין, נתניהו עדיין לא מוכן לדון ביום שאחרי ופסטיבל מוזיקה שמסתבך בגלל חסות של ברקליס ● כותרות העיתונים בעולם 

ערן זינמן ורעי מן, מנכ''לים משותפים, מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

מאנדיי הכתה את תחזיות השוק ברבעון; המניה מזנקת בכ-20% במסחר המוקדם

מאנדיי.קום פרסמה תוצאות חזקות לרבעון ● בעקבות עדכון מחירים ללקוחות החברה עקפה את התחזיות ומעלה את התחזית השנתית ● המניה מזנקת בטרום מסחר למחיר המשקף למאנדיי שווי של מעל 10 מיליארד דולר

ציון פרץ / צילום: יח''צ

עוד עזיבה משמעותית ב"ידיעות אחרונות": מנכ"ל הקבוצה ציון פרץ פורש

בשבועות הקרובים פרץ יסיים את תפקידו ויעבור לכהן כיו"ר חברת בר הפצה ● ענבל סימנטוב, המשנה למנכ"ל, תקודם למנכ"לית קבוצת "ידיעות אחרונות" במקומו