גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen
שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

בניין המילטון נפל ב-10:45 בערב, שעון ניו יורק, 5:45 לפנות בוקר בישראל, יום ד'. הסתערותה של משטרת ניו יורק על הקמפוס של אוניברסיטת קולומביה התחילה בערך שלוש שעות קודם. המתרסים הוסרו, רכב מיוחד הקפיץ את השוטרים אל הקומה השנייה, לפני שפרצו את הכניסה הראשית בקומת הקרקע. בערך מאה מן המוחים נעצרו, והוצעדו אל אוטובוס ממתין.

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית
מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

עד כמה שהיה ידוע הבוקר, המתחם של אוניברסיטת קולומביה פונה מאחרוני המפגינים. הם נאחזו בחלקים של הקמפוס וכבשו את בניין המילטון יום אחד קודם. מקורות במשטרה אמרו לתקשורת, שבערך לחצי העצורים לא היה כל קשר אל האוניברסיטה, והם בוודאי לא היו סטודנטים.

ביום ג', העיתונות זיהתה מהפכנית מקצועית, שהופיעה בקמפוס של קולומביה, והשיאה עצות לכובשי המילטון. שמה לייסה פרית'יאן, היא בת 62, וידיה לה רב בארגון מחאות נגד מוסדות שלטון, מוסדות חינוך ומוסדות פיננסיים. עוד לפני 15 שנה היא זכתה בכינוי "פרופסור כיבוש", על חלקה בתנועות Occupy, בימים שלאחר המשבר הפיננסי הגדול של 2008-2009. ידיעה עיתונאית מ-2012 טענה שהיא נהגה לגבות שכר יומי של 300 דולר תמורת עצותיה.

השבוע היא לא הסתירה את זהותה, אך הכחישה שהיא הגיעה לקולומביה לעזור לכיבוש המילטון, או שעשתה כן בתשלום. עצם נוכחותה חיזקה את הרושם, שתנועת המחאה של הסטודנטים לא הייתה ספונטנית; או לפחות שגורמים חיצוניים, המתמחים בהפחת אי-סדר, ניסו להשפיע על התפתחות המחאה.

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

"רגע ג'ורג' פלויד"

מחאות פוליטיות בארה"ב מאז תחילת המאה ניסו לנצל מאורעות חיצוניים, כדי להרחיב את מעגל משתתפיהן ולהאריך את תוחלת החיים של פעולותיהן. הצלחתן הגדולה ביותר הייתה בעקבות רצח ג'ורג' פלויד בידי שוטר ב-2020. תוצאות הרצח היו פנומנליות, ואין זו הגזמה להגיד שהוא שינה את מהלך ההיסטוריה. מאז, לא פסק החיפוש אחר "רגע ג'ורג' פלויד": אקט סמלי, שיעורר אנשים, בייחוד צעירים, לעבודה מהפכנית ולחתירה תחת הסדר הקיים. הם מנסים להפוך את עזה ל"רגע ג'ורג' פלויד".

לרגע הקודם היו הרבה גידולי-פרא, שהזיקו בסופו של דבר ליוזמי המחאות ולמשתתפיהן. תנועת המחאה עודדה אלימות פוליטית וחברתית בשורה של ערים. יעדיה היו לעתים קרובות בתי משפט ותחנות משטרה. ההיגיון היה שמערכת אכיפת החוק עצמה מייצגת דיכוי וחוסר צדק. התוצאה ארוכת הטווח היתה גל-נגד, שהיטה שורה של ערים אמריקאיות ימינה, בכללן ניו יורק וסן פרנסיסקו.

למרבה העניין, זה הכיוון שאליו התחילה לנטות בימים האחרונים תנועת המחאה הנוכחית. לצד "תחי האינתיפאדה", "פלסטין חופשית" ו"ישראל לעזאזל", התחילו להישמע יותר ויותר קריאות בגנות המשטרה. עזה העניקה הזדמנות לקרוא תיגר על מערכת אכיפת החוק. שנאת שוטרים קלה הרבה יותר לשיווק בין צעירי אמריקה מאשר העמקה בפוליטיקה של המזרח התיכון ובהיסטוריה שלו.

כאפייה על ראש פרנקלין

כמובן, מוקדם מדי להעריך את תוצאות המחאות בקמפוסים, אבל ניסיון העבר מראה שיש להן פוטנציאל ניכר של אפקט בומרנג. יהיה מעניין לראות איך רוב האמריקאים יגיבו על התקפות נגד סמלים לאומיים, כמו החלפת הדגל האמריקאי בדגל פלסטיני באוניברסיטת הרווארד; או חבישת כאפייה על ראש פסלו של בנג'מין פרנקלין באוניברסיטת פנסילבניה. הוא היה מן האבות המייסדים הזכורים ביותר של ארה"ב, האיש שב-1787, לאחר כתיבת החוקה, השמיע את המילים המפורסמות "רפובליקה, אם תוכלו לשמור עליה".

למוחים אין כמובן שום דבר נגד פרנקלין, אבל נראה שיש להם הרבה מאוד נגד מורשתו. מחאותיהם אינן רק אנטי-ישראליות ואנטי-ציוניות, הן גם אנטי-אמריקאיות ואנטי-מערביות. במובן הזה, אולי לא נעלמה מעיניהם האירוניה של כיבוש בניין המילטון.

כפייה לצווארו של פסל ג'ורג' וושינגטון באוניברסיטה על שמו בעיר הבירה / צילום: ap, Craig Ruttle

אלכסנדר המילטון, מייסד אוניברסיטת קולומביה, שר האוצר הראשון של ארה"ב, נחשב לאבי שיטתה הכלכלית ולאחד ההוגים המבריקים, המעמיקים והמשפיעים ביותר על התפתחות מחשבתה הפוליטית. כובשי הבניין הקרוי על שמו החליפו את "המילטון" ב"הינד", שמה של ילדה פלסטינית שנהרגה בהפצצות ישראל על עזה בפברואר.

ההיגיון הזה עמד להוביל את המוחים אולי גם להחלפת שמה של האוניברסיטה, הקרויה על שם כריסטופר קולומבוס, שנוא נפשם של כל מבקרי ההיסטוריה המערבית. אפשר רק לנחש מה הם תכננו לעשות ללפיד שבידי פסל החירות בניו יורק.

הקמפוס של קולומביה סוגר ומסוגר עכשיו. המשטרה התבקשה להישאר בתחומי האוניברסיטה עד 17 במאי, יומיים לאחר הסיום הרשמי של שנת הלימודים. אבל קצת קשה להאמין שתנועת המחאה תתנדף לכל רוח.

בדרכו אל הבית הלבן

מועט הספק שתנועת המחאה מועילה לדונלד טראמפ, לא בהכרח באופן קונקרטי, אלא מפני שהיא מחזקת את הרושם המצטבר שארה"ב שקועה במשבר, שהממשלה המרכזית אינה מצליחה להגן על חוק וסדר ושזרים מתערבים בחייה. סקר של סי.אן.אן הראה השבוע, כי טראמפ מוביל ב-6% על ביידן. אומנם לפנינו חצי שנה של מערכת בחירות, אבל הסימנים פשוט מתרבים והולכים שטראמפ נמצא בדרכו אל הבית הלבן.

ביום ג' פרסם השבועון "טיים" נוסח של ראיון שקיימו עורכיו עם טראמפ לפני שלושה שבועות. אף כי הוא מתקרב לנשיאות, זהירות ודיסקרטיות ממנו והלאה. הוא מבהיר את טינתו העמוקה לנתניהו על שני עניינים: השתמטות נתניהו ברגע האחרון, לפי טראמפ, מלהשתתף במבצע האמריקאי לחיסול הגנרל האיראני סוליימני, בתחילת 2020; ואיחוליו של נתניהו לביידן לאחר ניצחונו בבחירות לנשיאות בנובמבר 2020. טראמפ כמובן כופר בלגיטימיות של הניצחון ההוא, וחושב את איחולי נתניהו לביטוי של כפיות טובה. על תפקיד נתניהו בפרשת סוליימני הוא אומר, "היה לי ניסיון גרוע עם ביבי, וזה לא נעם לי. זה היה משהו שאני מעולם לא שכחתי, וזה לימד אותי משהו".

דונלד טראמפ / צילום: ap, Eduardo Munoz

שמירת טינה היא תכונת האופי המובהקת ביותר של טראמפ. הוא באמת אינו סולח, כאשר נדמה לו שמישהו נוהג בו בחוסר נאמנות. אבל כל המונולוג הזה צריך לחזור ולהזכיר לנו, שטראמפ הוא איש חופשי מכל סנטימנטים, המתעניין רק באינטרס העצמי שלו. הוא נוטף בוז למי שהוא חושב ל"מפסידנים", Losers. בעיניו, גם נתניהו וגם ישראל הם "מפסידנים". "שבעה באוקטובר לא היה צריך לקרות", הוא אומר ל"טיים". "הרבה אנשים ידעו על זה, אלפים ואלפים ידעו. אבל ישראל לא ידעה".

אולי בכהונתו הראשונה דונלד טראמפ חשב שפרו-ישראליות תשרת אותו. צריך לפחות להביא בחשבון שהוא חושב כי במעיין הזה אין עוד מים. ישראל ומנהיגיה מבוטלים בעיניו. הישראלים המחכים לו בקוצר רוח אינם יודעים מה הם שחים.

עוד כתבות

דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית בוועדת המדע בראשות אורית פרקש הכהן / צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"יש להיערך לאבטלה הולכת וגוברת": ועדת ה-AI דנה בשוק העבודה

במסגרת דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית, הזהירה היו"ר, אורית פרקש־הכהן, מפני תרחיש בו האוכלוסייה העובדת תצטמצם עד כדי "אבטלה טכנולוגית" ● נציגות משרד העבודה ובנק ישראל ציינו כי "רמת המוכנות של המשק לאימוץ הבינה המלאכותית לא גבוהה מספיק"

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד 

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מגמה מדאיגה: האינפלציה זינקה לקצב שנתי של 2.8% באפריל - הרבה מעל הצפי; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.8% לעומת צפי של 0.6% • הפתעת המדד נובעת בעיקר מעלייה חדה במחירי טיסות לחו״ל ועלייה חדה בסעיפי הדיור ● מחירי הדירות עלו בכ-1%, העלייה הגבוהה ביותר נרשמה בתל אביב ● לידר שוקי הון: "לאור אי הוודאות הגאופוליטית והלחץ לעליות מחירים, לא צפויה הורדת ריבית בהחלטת הריבית הקרובה"

ראש המוסד, דדי ברנע / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון. המשמעות: הזזת המטרו ופגיעה בשכונות מגורים

במשרד התחבורה נבחנת האפשרות לשנות את תוכניות המטרו, אשר אושרו כבר, כדי להקים תחנת רכבת הצמודה למטה המוסד, כפי שמבקש הארגון ● השינוי עלול ליצור אפקט דומינו שמשמעותו עיכוב של שנים בתוכניות המטרו ● משרד רה"מ: "אין כל כוונה לשנות את תוכניות הקמת הרכבת"

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

המעבר של חמאס לטקטיקות גרילה מרמז עבור ישראל על מלחמה ללא סוף

ארגון הטרור האיסלאמיסטי משתמש בטקטיקות פגע וברח ובקבוצות קטנות יותר של לוחמים כדי להראות שהוא יכול להמשיך להילחם "עוד חודשים, אם לא שנים"

יוסי שיינפלד, מייסד ובעלי חברת בינוי וניהול חוות השרתים SDS / איור: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כך הפך היזם מסוכות נחלים לסנדק של חוות השרתים בישראל

במעטה של חשאיות גמורה, איש העסקים יוסי שינפלד הפך בעשור האחרון לבונה חוות השרתים המוביל במדינה ● הוא אף הקדים את התנופה שחולל מכרז הענן הממשלתי נימבוס בהשקעות בתחום, והחברה שלו מאחסנת בבלעדיות את פעילות מיקרוסופט בישראל ● כעת הוא לוטש את עיניו ליעד הבא: בינה מלאכותית ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

מוצרי סוגת בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

רשות התחרות: סוגת תשלם 18 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת הסכמות שנחתמו בין רשות התחרות לסוגת, היא תשלם את העיצום הכספי בגין התערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובשורה של המלצות מחיר לקמעונאים ● סוגת בתגובה: "במספר מצומצם של מקרים אירעו כשלים טכניים בתהליכי העבודה"

גולן יוכפז, מנכ''ל תאגיד השידור / צילום: יח''צ כאן

מתיחות במועצת התאגיד סביב עלות שידורי היורו: "הצגת נתונים שקריים"

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר האשים יונה ויזנטל, אחד מחברי מועצת התאגיד, את המנכ"ל גולן יוכפז בהצגת נתונים שקריים, ואף טען כי העלויות הגבוהות של שידורי משחקי היורו הן בזבוז כספי ציבור ● ויזנטל התנצל לדרישת יוכפז, ואז הדיון המשיך

ג'ייקוב לו, שגריר ארה''ב בישראל / צילום: אוריה תדמור

שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, מגיע מחר לראיון מיוחד בכנס גלובס

במסגרת כנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל של גלובס שייערך מחר (ה'), שגריר ארה"ב יעניק ראיון מיוחד ● עוד ידברו בכנס: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, לראשונה מאז שהודיע על סיום תפקידו, ומנכ"ל פרטנר אבי גבאי וכן שורה של גורמים מובילים בחברה הערבית והיהודית

איליה סוצקבר, המדען הראשי של חברת OpenAI והמנכ''ל לשעבר סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

איליה סוצקבר, המייסד המשותף הישראלי של OpenAI, הודיע על עזיבת הסטארט-אפ

בציוץ בטוויטר כתב המדען הראשי והמייסד המשותף הישראלי של OpenAI, איליה סוצקבר, כי הוא עוזב את הסטארט-אפ וכי "הוא נרגש לקראת מה שיבוא כעת" ● המנכ"ל סם אלטמן כבר צייץ בתגובה: "זה מאוד עצוב לי" ● לאחר עזיבתו של סוצקרבר, הודיע בכיר נוסף, יאן לייקה, על עזיבתו

בניין חברת סלקום / צילום: עינת לברון

לאחר שהשליטה בסלקום החליפה ידיים: האם העלאת מחירים בדרך?

קבוצה בראשות קרן פורטיסימו של יובל כהן השלימה את רכישת מניות דסק"ש בסלקום ב-936 מיליון שקל ● מאז נחתם מזכר ההבנות בדצמבר זינקה מניית סלקום ב-26%

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

"לא יודעת אם יהיה לי כסף לשלם שכירות": 4 משפחות מפונות מספרות על החיים שהשתנו

שבעה חודשים חלפו מאז פרצה מלחמת "חרבות ברזל", כ־24 אלף איש עדיין חיים במלונות, וכ־48 אלף בדירות זמניות ● ​גלובס עם ארבע משפחות מפונות מהצפון והדרום, שנתלשו מהבית, ממקומות העבודה וממוסדות החינוך

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

מחר: דיון דחוף בביה"ד הבינ"ל לצדק בהאג בבקשה לעצירת המלחמה בעזה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) יקיים בימים חמישי ושישי דיונים בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● בישראל עדיין לא החליטו אם המשלחת תתייצב מחר בהאג, לאחר שלדיונים שנערכו בחודש ינואר האחרון המשלחת התייצבה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

בעקבות נתוני האינפלציה: המדדים בוול סטריט נסחרים בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עולה ב-0.9% ● מניות המם - גיימסטופ ו-AMC יורדות ביותר מ-20% ● מניות שמרכזות עניין: דל, בואינג וניאו ●  ישראליות: מאנדיי מזנקת ב-20%, ריסקיפייד עקפה את התחזיות לרבעון הראשון ● הכלכלה מתקררת: האינפלציה בארה"ב עלתה באפריל ב-0.3%, פחות מהצפי ● מזרחי טפחות: "ההפתעה מהווה משב רוח דפלציוני מרענן. אבל חשוב לשים לב שהנטייה לכיוון 0.3% הייתה גבולית"

שינויים ביציבות השקל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הדולר נחלש לשפל של חודש וחצי מול השקל. אלו הסיבות

הדולר נסחר סביב רמה של 3.66 שקלים, הרמה הנמוכה מאז תחילת חודש אפריל ● עליית מדד המחירים לצרכן בישראל מול ההתקררות באינפלציה בארה"ב מובילה להתחזקות המטבע המקומי ● גם האירו נחלש מול המטבע המקומי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; המניות הדואליות הובילו את העליות

מדד ת"א 35 עלה ב-0.1% ● בעקבות נתוני האינפלציה בארה"ב שהיו חלשים מהצפוי, השקל התחזק מול הדולר ● בהמשך היום צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל ● בפועלים נותנים עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי באג"ח בישראל ● מידרוג: סיכון נמוך בענף התעשיות הביטחוניות העולמי

בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

תסתכלו על תל אביב ותראו את הפרדוקס של שוק הדיור כולו

רוכשי הדירות רואים את המצב, ומוטרדים ממנו יותר, אבל מה שיותר משפיע עליהם הוא חוסר התיפקוד הממשלתי והפוליטי, ואפס המעשה בתחום הדיור ● וכך הגענו למצב שבפעם הראשונה מחירי הדירות עולים - גם בזמן מלחמה

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

קודם תקום ועדה, אח"כ נראה: החורים במתווה החדש להבאת עובדים זרים

על רקע המשבר המתמשך בענף הבנייה בישראל, הממשלה אישרה היום תוכנית שנועדה להביא לסיום במחסור הפועלים ● מה היא מציעה, האם היא תייעל את ההליך או דווקא תסרבל אותו, ואיך קשורים האמריקאים לסיפור?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

גל מעצרים במשטרת אנקרה: "חשש של ארדואן לניסיון הפיכה"

לפי דיווח של סוכנות "פוליטיקיול", כוחות ביטחון הפנים של טורקיה עצרו מספר בכירים במשטרת אנקרה, בגין חשד לקשר שלהם עם גורמי פשע ● לפי דיווח אחר, אחת מהדמויות המרכזיות בחקירה, המוגדר בתור "עד סודי" בתיק, טען כי "משטרת אנקרה ניסתה לתכנן הפיכה"

ענבל קנקה, הממונה על הליך ההפקעות בנת''ע, וכיכר מגן דוד בתל אביב / צילום: כדיה לוי

"זו גם ציונות וגם משתלם לבעלי הבתים": עורכת הדין שמפקיעה נכסים לטובת תוואי המטרו

"ההפקעות יוצאות משתלמות מאוד לבעלים", אומרת עו"ד ענבל קנקה, הממונה על הליך הפקעות הנכסים בחברת נת"ע שאחראית על הקמת המטרו ● בראיון לגלובס היא מספרת על המבצע הגדול מסוגו בתולדות המדינה והודפת טענות ללחצים פוליטיים ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד