גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את טבח ה־7 באוקטובר ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל בטרם התרחש הטבח

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci
מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

שורת אזרחים ישראלים ואמריקאים - ניצולי מסיבת נובה, קרובי משפחה של נרצחים בטבח ב־7 באוקטובר ותושבים שפונו מבתיהם בעקבות המלחמה - פתחו השבוע בהליך משפטי כדי להוכיח את הקשר בין ארגוני המחאות באוניברסיטאות לבין ארגוני טרור, בראשם חמאס.

במסגרת ההליך, נפגעי מתקפת הפתע של חמאס הגישו תביעה לבית המשפט המחוזי במזרח וירג'יניה נגד הארגון American Muslims for Palestine (AMP), המעורב בפעילות המחאה נגד ישראל בקמפוסים בארה"ב, ובין היתר מפעיל ותומך כלכלית בארגון National Students for Justice in Palestine (NSJP) המוביל את רוב ההפגנות.

דעה | היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד
יואב קרני, פרשנות | המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו
בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

בין השאר, בתביעה מצוין כי ה־AMP מורכב מבכירים שהיו פעילים בארגוני טרור, וראשיהם אף ריצו עונש מאסר בשל כך. עוד מתואר בתביעה דפוס של תמיכה בהקמת ארגונים תומכי חמאס, ופירוקם כאשר הם מוכרזים על־ידי הרשויות ככאלה הקשורים לטרור. "AMP היא זרוע הפרופגנדה של חמאס", מצוין.

בכך, התובעים מנסים להציף את הקשר בין ארגוני המחאה באוניברסיטאות בארה"ב לבין חמאס, ולעורר מודעות בקרב הסטודנטים המשתתפים במחאות ותומכיהם לגבי התנהלותם.

עוד מציינים התובעים כי הם שואפים להקשות על הארגונים הללו לגייס כספים ולפעול בקמפוסים, וכן לדרוש במסגרת ההליך המשפטי מידע נוסף שיחשוף בצורה ברורה את הצינורות בהם זורמת התמיכה של ארגוני הטרור בקמפוסים.

התובעים הם אזרחים ישראלים ואמריקאים נפגעי אירועי ה-7 באוקטובר. ניצולי מסיבת נובה, קרובי משפחה של נרצחים בטבח ותושבים שפונו מבתיהם. עורכי הדין המובילים את התביעה הם משרד גרינברג־טראוריג, ארגון ההגנה המשפטית היהודי הלאומי NJAC, משרד Schoen ומשרד Holtzman Vogel. אל התביעה תצטרף גם פרופ' ענת אלון־בק מאוניברסיטת קייס ווסטרן. מלבד הגורמים הרשמיים, מתנדבים רבים, בהם מרצים וסטודנטים בקמפוסים בארה"ב ובמשרדי עורכי דין נוספים, עוזרים בגיבוש חומרי התביעה.

פרופ' ענת אלון־בק, אוניברסיטת קייס ווסטרן / צילום: איל יצהר

"אינתיפאדה מאורגנת"

בכתב התביעה מצוין כי בתוך שעות מפרוץ מתקפת הפתע של חמאס נגד ישראל, החל קמפיין ברשתות החברתיות שנראה מהוקצע ומתוזמר, ובו הוצגו מסרים המצדיקים את המתקפה. תחילה הוא עלה לרשתות הערביות, ולאחר מכן הופיע במדיה החברתית באנגלית, כשרבים מן הכותבים הם חברי ה־AMP וה־NSJP.

"AMP וה־NSJP היו מוכנים לקראת ההתקפות עוד לפני 7 באוקטובר", מצוין בתביעה. "תוכנית הפרופגנדה אוגדה לתוך מסמך, 'ארגז הכלים של ה־NSJP', שהופץ למובילי המחאה בקמפוסים ונראה שמכיל חומרים שהוכנו מראש".

"ארגז הכלים", מסבירים התובעים, הוא חוברת הוראות כיצד לבצע תעמולה בקמפוסים, לנהל את המחאות ולגייס משתתפים, ובו מצוין כי המעשים צריכים להיות "מעבר לסמליים" - עליהם לכלול "כל סוג של התנגדות".

במסמך הזה, כותבים התובעים, "ה־AMP וה־NSJP מזהים את עצמם כחלק מ'אינתיפאדה מאורגנת' המנוהלת על־ידי חמאס, וטוענים כי מטרתם היא 'שחרור, המצריך עימות בכל אמצעי אפשרי, כולל עימות אלים. כל התנגדות היא לגיטימית והכרחית'".

בנוסף, נכתב במסמך של ה־NSJP כי "ההתנגדות הצליחה לשבות חיילים של הכיבוש, ירתה אלפי טילים והשתלטה על התנחלויות לא חוקיות. היום אנחנו עדים לניצחון של ההתנגדות הפלסטינית ביבשה, באוויר ובים. אנשינו מוטטו את הגבולות המלאכותיים של הישות הציונית... כארגון סטודנטים פלסטיני, יש לנו חובה להצטרף לקריאה לתנועה המונית".

במסמך גם צוין כי על התנועה "לנרמל את ההתנגדות", כי "שחרור אינו קונספט מופשט אלא תהליך אמיתי שדורש עימות בכל אמצעי", וכי הארגון "אינו רק בסולידריות עם התנועה הזו. אנחנו חלק ממנה".

התובעים ציינו כי "ארגז הכלים של ה־NSJP" כלל גם גרפיקה שהוכנה כנראה מראש לשימוש המוחים, ובין היתר איורים של מצנחי הרחיפה שאיתם חדרו מחבלי חמאס לשטחי ישראל. יש לציין כי זו הפעם הראשונה שהמצנחים הללו שימשו לפעולת טרור באופן כה משמעותי, ובכל זאת, האיורים כבר נכללו בערכה שהופצה ברחבי ארה"ב כבר ב־8 באוקטובר.

"יחסי ציבור לטרור"

לטענת התובעים, לא רק חמאס מעורב בפעילות הארגונים, "אלא גם משמרות המהפכה של איראן, אשר יזמו ב־15 באפריל יום לפגיעה כלכלית במשק האמריקאי. 'בסולידריות עם הפלסטינים', ה־AMP ושלוחותיו לקחו בתכנון האירוע חלק פעיל".

בסיכום כתב התביעה מצוין כי הנתבעים משמשים "כזרוע יחסי הציבור של ארגוני טרור כדי לגייס חיילים, להפיץ את הפרופגנדה של חמאס ולעורר אלימות, כאוס ופחד, במטרה לגרום לשינוי במדיניות ארה"ב וכדי לתמוך במטרות חמאס כארגון טרור".

כעת התובעים דורשים פיצוי ישיר מן הארגונים, בהתאם להחלטת בית המשפט.

נשיא פירמת עורכי הדין גרינברג־טראוריג, ריצ'ארד רוזנבאום, שאף ביקר בישראל בחודש נובמבר, ציין: "אני גאה בפירמה שלנו על הייצוג החשוב הזה. זה כבוד עבורנו להעניק את הקול ואת המשאבים שלנו למען תמיכה בתובעים שסבלו מאוד מידיהם של טרוריסטים. הרכבנו צוות מיומן שיוודא שהראיות החזקות המראות שהנאשמים הפרו את שלטון החוק, יוצגו בכותלי בית משפט אמריקאי. הצוות שלנו יפעל ללא לאות כדי למצות את הדין עם הארגונים הללו על מעשיהם שבוצעו בשיתוף־פעולה עם טרוריסטים".

עוד כתבות

בנייני מגורים בירושלים. הארנונה צפויה להתייקר / צילום: איל יצהר

מאות שקלים בשנה למשק בית: הארנונה צפויה להתייקר ב־2025 ביותר מ־5%

עפ"י נוסחת העדכון השנתית, הארנונה תעלה בשיעור של 5.29% בשנה הבאה - זאת לאחר עלייה של 2.68% ב־2024 ועלייה מצטברת של כמעט 10% משנת 2020 ● מדובר בתוספת השנתית הגבוהה ביותר לארנונה מאז שנת 2000 לפחות

מאיר שטייגמן ועדי ויצהנדלר, מייסדים שותפים ב־Valoo / צילום: קרן גנור

הקרן שאוספת מניות מחברות הייטק למען ילדים שניצלו ב־7 באוקטובר

חברת Valoo משיקה את קרן "למען הילדים", המבוססת על גיוס מניות סקנדרי של חברות טק עבור תרומות ● עד כה נאספו מניות בשווי של כ–20 מיליון דולר, והיעד הוא להגיע ל–100 חברות עד סוף השנה ● ישראל מתגייסת

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock

מטא נמצאת תחת חקירת ענק של האיחוד האירופי. זו הסיבה

הנציבות האירופית פרסמה כי היא חוקרת את הפלטפורמות של פייסבוק ואינסטגרם בבעלות מטא, ובודקת האם ביכולתן לגרום ל"התמכרות התנהגותית בקרב ילדים" ● במידה וימצאו הפרות צפויה החברה לקנסות כבדים ● נציב האיחוד האירופי: "אנחנו לא משוכנעים שמטא עשתה מספיק"

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

נועם גרייף, מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה לפי שווי של כ- 1.6 מיליארד שקל אחרי הכסף

החברה הנפיקה 20% מהמניות וגייסה כ-313 מיליון שקל ● לחברה צבר הזמנות של כ-11 אלף דירות ● מתחילת השנה, זוהי חברת הנדל"ן השנייה שהונפקה ויש עוד מספר חברות בדרך

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

לירון דורון-לוי, מנכ''לית מרכז השלטון המקומי הנכנסת / צילום: שמרית מאור

לראשונה: מונתה מנכ"לית למרכז השלטון המקומי

לירון דורון-לוי מונתה למנכ"לית מרכז השלטון המקומי ותהפוך לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד הבכיר ● דורון-לוי תיכנס לנעליו של שלמה דולברג, שהודיעה על פרישה לאחר מעל לעשור

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסה על רקע ההסלמה הביטחונית; תשואות האג"ח זינקו

מדד ת"א 35 ירד ב-1.6% ● מנכ"ל נייס, ברק עילם פורש מתפקידו, החברה פרסמה תחזית פושרת להמשך השנה ● נקסט ויז'ן מעלה את יעד הצמיחה השנתי לכ-110% ● חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה, ישנן עוד חברות נדל"ן בדרך לבורסה ● הבורסה בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

נשיא אוני' בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות פרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בממשל האמריקאי מאמינים שגלנט הוא האיש שיכול להביא לסיום המלחמה, נשיא אוניברסיטה בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות מוחים פרו-פלסטינים ומחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וגונתה ● כותרות העיתונים בעולם 

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

התעלומה נפתרה - זו ההשקעה הסודית של וורן באפט

כשישה חודשים נשמרה ההשקעה הזאת של באפט בסוד ● אך דיווח ההחזקות הרבעוני של ברקשייר הת'וואיי חשף ש-Chubb היא החברה בה רכש באפט מניות בשווי של כ-6.6 מיליארד דולר ● בנוסף מכרה ברקשייר הת'וואיי את כל מניותיה ב-HP ומניות של אפל

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"