גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב
מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

הבוקר (א'), לאחר מספר דחיות בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", נכנסה לתוקף התוכנית לצמצום השימוש בחשבוניות פיקטיביות, שבמסגרתה תפעיל רשות המסים מערך בקרה דיגיטלי על עסקאות בזמן אמת, באמצעות הקצאת מספרי אישור לחשבוניות במועד הוצאתן.

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש
ראיון | "יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה
חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע בית המשפט?

על-פי התוכנית, המכונה "חשבוניות ישראל", החל מ-5 במאי 2024 עוסקים יוכלו לקזז תשומות מחשבוניות מעל 25 אלף שקל רק עם מספר הקצאה. חשבונית שלא תקבל אישור, לא ניתן יהיה לקזז את המע"מ בגינה (עסק רשאי לנכות את המע"מ ששילם עבור רכישות לצורכי העסק-תשומות, בתנאי שברשותו חשבוניות מקוריות שהוצאו על שמו כדין).

תוכנית "חשבוניות לישראל", שנחשפה לראשונה בגלובס בפברואר 2020, ספגה ביקורת משמעותית ממומחי מס, בין היתר בטענה כי היא תעכב ביצוע עסקאות, כי מערכות המחשוב של הרשות אינן ערוכות להתמודד עם העומס שייווצר בעקבות הדרישה לדיווח בזמן אמת, וכי הרשות מסמנת את כלל העסקים בארץ כעבריינים במקום לטפל בעברייני החשבוניות הפיקטיביות בלבד.

ברשות המסים דחו את הביקורת ופעלו לקידום התוכנית, שהייתה אמורה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2024, אך בעקבות המלחמה יישומה נדחה ל-5 במאי (דחייה שנייה, לאחר דחייה ראשונה לחודש אפריל).

"כלי שיגן על המגזר העסקי הנורמטיבי"

לדברי יועץ המס ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, "מודל חשבונית ישראל הוא כלי משמעותי במלחמה בהון השחור, שבראייה ממלכתית כוללת יחזק את הכלכלה בישראל. יישום המודל יעניק לבעלי העסקים, מקבלי החשבוניות, ביטחון - שהן הגיעו מגורם אמין, שנבדק על-ידי רשות המסים. יש המון מקרים בהם בעלי עסקים ישרים מקבלים ללא ידיעתם או אשמתם חשבוניות פיקטיביות, והם אלה שמואשמים בפלילים ומשלמים על כך מחירים כספיים ואחרים גבוהים מאוד. התוכנית החדשה תגן על המגזר העסקי הנורמטיבי ותקשה על עברייני החשבוניות הפיקטיביות לפגוע בקופה הציבורית".

רו"ח איריס שטרק, שותפה מנהלת בפירמת "שטרק את שטרק רואי חשבון", נשיאת לשכת רואי החשבון לשעבר, מוסיפה כי "המגזר העסקי והמייצגים רואי החשבון יהיו שותפים לתהליך מרכזי וחשוב במטרה לצמצם משמעותית את תופעת החשבוניות הפיקטיביות, שהן הבסיס ליצירת הון שחור הגורם נזק של מיליארדי שקלים לקופת המדינה ופוגע בציבור הרחב של משלמי מס אמת הנדרשים לשאת בנטל כבד יותר של תשלומי מס. על-פי ההערכות, סך תשלומי המס יעלה משמעותית, וכן מרבית העסקים יעברו לחשבוניות דיגיטליות".

עם זאת, לדבריה, "תהליך זה יצליח בתנאי שהמערכת הטכנולוגית של רשות המסים המנפיקה מספרי הקצאה, תוכל לתמוך בכך שיהיה זה הליך מהיר, בזמן אמת, בדומה לאישור עסקאות בכרטיסי אשראי".

מערכת המס מתפתחת טכנולוגית כל העת. לדברי עו"ד רני שורץ, מומחה למיסוי ושותף מנהל במשרד ירון אלדר פלר שורץ ושות', "אמצעים טכנולוגיים כמו כלי בינה מלאכותית רק הולכים ומתפתחים ויכולים לצמצמם את תופעת החשבוניות המוצאות והמנוכות שלא כדין. בהשוואה לאירופה, שם מתקיים משטר מע"מ הדומה במהותו לישראל, מדינת ישראל מתקדמת בכלים המקוונים והטכנולוגיים המשמשים בדיווח ואכיפה של הוראות מע"מ, ואין שום סיבה שלא נמשיך ונוביל מגמה זו".

אז איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס עונים על כל השאלות:

מה מטרת החקיקה?

השימוש בחשבוניות פיקטיביות נתפס ברשות המסים כמכת מדינה וכיעד מרכזי במאבק בהון השחור. על-פי ההערכות, מיליארדים רבים של שקלים מועלמים מקופת המדינה מדי שנה באמצעות שיטה זו, הנתפסת כשיטת העלמת מס פשוטה ליישום וקשה יחסית לאיתור.

על הרקע הזה גובשה התוכנית למעקב אחר חשבוניות בין עוסקים בזמן אמת. מדובר באחת התוכניות המרכזיות שקידמה רשות המסים בשנים האחרונות למאבק בהון השחור, ואשר היוותה את תוכנית הדגל של מנהל רשות המסים הקודם, ערן יעקב, וחלק מהמורשת שהוא ביקש להותיר אחריו עם סיום תפקידו.

לדברי עו"ד רני שורץ, "נכון להיום, הסטטוס-קוו הוא בעייתי. מחד החשבוניות הפיקטיביות יוצרות נזק כלכלי גדול למדינת ישראל, מתדלקות ארגוני פשיעה; ומאידך המדינה הגיבה לכך באכיפת יתר, אגרסיבית ומופרזת. בשנים האחרונות מערכת האכיפה יצאה במסע אכיפה דרקוני, ואנשים נכנסו למאסרים בלתי פרופורציונליים לרווחים שהם הפיקו מהעבירות, וזאת במקרה הטוב; במקרים היותר גרועים עוסקים חפים מכל פשע מצאו את עצמם נאבקים בחיובי עתק של רשויות המס. זו סיטואציה שהיא לא טובה למדינה ולא טובה לעסקים שומרי החוק. והעבריינים, הם עדיין ממשיכים בפעילותם. מיזם 'חשבוניות ישראל' בא לפתור את הבעיה, או לפחות לנסות לצמצם אותה".

שוורץ מסביר כי "המערכת למעשה מאפשרת לקבל מעין 'פרה-רולינג' על חשבוניות, ולקבל עליה אישור לניכוי. לעסקים זה יאפשר ודאות עסקית, ולרשות המסים זה יאפשר למקד את מאמצי הגבייה באיתור פרצות נוספות וסגירתן, במקום לבצע אכיפה מאוד צרה ואגרסיבית, שאיננה מצליחה לעמוד בשיטפון".

על מי חלות החובות מכוח חקיקת "חשבוניות לישראל"?

רו"ח איריס שטרק: "החקיקה חלה על עסקאות בין עסקים וחברות, מה שנקרא BTB (Business to Business).

מה הסכום עליו חייבים לדווח?

רו"ח שטרק: "יידרש מספר הקצאה מרשות המסים לגבי הוצאת חשבונית לכל עסקה אשר הסכום שלה לפני מע"מ גבוה מהסכום שנקבע בחוק. זהו תנאי לניכוי מס התשומות. בשלב ראשון, לשנת 2024 נקבע הרף של 25,000 שקל לעסקה. סכום זה יפחת בהדרגה בשנים הבאות עד לסכום של 5,000 שקל, שהוא שכיח יותר".

איך זה עובד בפועל? איך מבקשים אישור לחשבונית (מספר הקצאה)?

ניתן לבקש מספר הקצאה באחת משתי הדרכים הבאות - הראשונה, באמצעות תוכנת הנהלת החשבונות, כשהפעולה תתבצע אוטומטית מהתוכנה, במהלך הרגיל של הפקת חשבונית המס, ובתנאי שהספק משתמש בגרסה עדכנית של תוכנת הנהלת חשבונות שקיבל/רכש מבית התוכנה. במקרה זה, ממפיק החשבונית לא נדרש כל שינוי התנהלות לעומת המצב טרם החוק.

הדרך השנייה היא בקשה שמוגשת עצמאית דרך יישום ייעודי שפותח ברשות המסים.

איך מתחילים? האם נדרשת להירשם לשירות?

רו"ח שטרק: "כדי להתחיל לעבוד על-פי התוכנית, יש להשלים הערכות טכנולוגית ואת ההרשמה במערכת המקוונת של רשות המסים. מי שהשלימו את התהליך, כבר יכולים להנפיק מספרי הקצאה לחשבוניות המס. לעצמאים - הרשמה לאזור האישי במס הכנסה. בשלב הרישום יתקבל גם קוד משתמש קבוע. לתאגידים (כולל חברות שותפויות ועמותות) - רישום דירקטור/מורשה חתימה בעמותה/שותף רשום, הרשמה לאזור האישי במס הכנסה ולבצע רישום אישי ולא על שם התאגיד.

"עצמאים ותאגידים שמשרדי רואי חשבון מפיקים עבורם חשבוניות, לאחר רישום החברה יש לתת הרשאה למשרד רואי החשבון, וכן יש לעדכן את משרד רואי החשבון על-מנת שיאשר את קבלת ההרשאה. בסיום תהליך הרישום יש לעדכן את בית התוכנה עימו העסקים עובדים, על כך שנרשמו, ולוודא מולם את קבלת מספרי ההקצאה. ייתכן שיהיה צורך לעדכן את התוכנה".

מהי הסנקציה על מי שלא יאשר את החשבונית מול רשות המסים בזמן אמת?

יוע"מ ירון גינדי: "הסנקציה על מי שלא יקבל מספר הקצאה בזמן אמת, היא שהוא לא יכול לנכות את מס התשומות הנקוב בחשבונית שהוא קיבל. מדובר בהפסד כספי של 17% מגובה העסקה, כך שבפועל - השרות או הציוד והרכוש שהוא קנה עלה לו 17% יותר, מה שעלול לגרום לכך שהעסקה שהוא עשה תהפוך ללא כדאית, והוא יצטרך לבטל אותה".

האם רשות המסים חייבת לספק לכל עסק אישור לעסקה?

במהלך שנת 2024 כל בקשה למספר הקצאה לכל חשבוניות מס תיענה אוטומטית בחיוב. בהמשך, ייבחנו הבקשות בהתאם לקריטריונים שנקבעו על-מנת להבטיח כי מדובר בעסקת אמת. מנהל רשות המסים יהיה רשאי, בהתאם לשיקולים המפורטים בחוק, לסרב לבקשה להקצות מספר ייחודי לחשבוניות, בטרם הוצאת החשבונית ושליחתה ללקוח, ובכך למנוע את קיזוז מס התשומות בגין חשבוניות אלה.

האם ניתן לקבל אישור לחשבונית בדיעבד, לאחר שהעסקה כבר הושלמה?

יוע"מ גינדי: "גם לאחר שיצאה החשבונית, ניתן לקבל בדיעבד אישור ועד שנה אחת לאחור. מי שמפיק חשבוניות באופן ממוחשב, ניתן לעשות בתוכנה שיחזור ולקבל מספר הקצאה עם תאריך ערך, עד שנה לאחור. מי שמפיק חשבוניות באופן ידני - ואני מאוד מקווה שכבר לא יישארו כאלה שלא התקדמו עם הזמן - ניתן לשדר ביישום, בדיוק כמו חשבונית חדשה ולקבל מספר, שאותו צריך לרשום באופן ידני על גבי החשבונית".

האם ניתן לפצל עסקה אחת לשתי חשבוניות או יותר, כך שכל אחת מהן תישאר מתחת לסף של 25 אלף שקל, ולא יידרש דיווח בזמן אמת?

על-פי חוק מס ערך מוסף והוראות ניהול ספרים, חשבונית מס צריכה לצאת עד 14 יום לאחר עסקה וצריכה להיערך לכל מכירה או מתן שירות בנפרד. כאשר מועד החיוב במס לגבי עסקה אחת הוא אחד, אסור לפצל את הדיווח על העסקה למספר חשבוניות.

ברשות המסים רואים בפיצול חשבונית הנוגעת לעסקה אחת הפרה של הוראות חוק מס ערך מוסף והוראות ניהול ספרים, ובעל העסק שייתפס עושה זאת חשוף להליכי אכיפה אזרחיים וכן להליכים פליליים.

עוד כתבות

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

שביל הפסגה בהר מירון / צילום: Shutterstock

אזעקות באשקלון ועוטף עזה; התרעות גם בצפון

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עדכונים שוטפים

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים