גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

"ענף הבנייה מקבל עוד ועוד מכות - ולא בטוח שהגב שלנו יוכל לעמוד בהן יותר". כך אומר לגלובס עמית גוטליב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, בהתייחסו ל"מכה" האחרונה שניחתה על הענף: החרם שנקטה טורקיה נגד ישראל - תחילה באיסור יצוא של 54 פריטים לישראל, רבים מהם חומרי גלם לענף הבנייה, ולאחרונה באיסור גורף של יצוא אל נמלי חיפה ואשדוד.

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים
משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים
טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו? 

ענף הבנייה נשען בשנים האחרונות על היבוא מטורקיה, בנוגע לסחורות מסוימות בצורה כמעט בלעדית, כך שחרם כזה הוא בעל פוטנציאל להשפעה רבה. בייחוד מאחר שהענף התמודד עוד קודם לכן עם מציאות מאתגרת - הן בעקבות העלאות הריבית הרצופות לאורך 2022 ו־2023 ובייחוד עם איסור הכניסה של פועלים פלסטינים לישראל.

רק הסנונית הראשונה?

ההשפעה הישירה של חרם סחר בהיקפים משמעותיים כל כך כמו זה שנקטה טורקיה נגד ישראל היא, לרוב, עליית מחירים - ומתברר שזו כבר החלה. בידי גלובס שלוש הודעות רשמיות של חברות המספקות חומרי גלם לענף הבנייה (בין היתר), אשר נשלחו בעת האחרונה ומבשרות על עלייה משמעותית במחירים.

חברת רב בריח, לדוגמה, הודיעה לפני ימים אחדים על העלאת מחירים של 8% בכמה ממוצריה, בין היתר על רקע הצעדים שנקטה טורקיה: "חוסר היציבות הכלכלית העולמית ואפקט מלחמת 'חרבות ברזל' בישראל ובאזור, הגבלות המסחר מול טורקיה, עליית מחירי הדולר ועליית מחירי ההובלות ומחירי הסחורות, הביאו לעליות משמעותיות במחירי חומרי הגלם בארץ ובעולם", נכתב בהודעה מצד החברה שנשלחה לכלל לקוחותיה. "לאור האמור לעיל הוחלט כי אנו, קבוצת רב בריח, נספוג חלק גדול מהעליות המדוברות, אך במקביל אנו נאלצים לעדכן על עליות מחירים".

רשת כנען סנטר הודיעה כי "עקב החרם הטורקי יועלו מחירי בידוד צמר זכוכית בשיעור של כ־20%". גם במקרה של רב בריח וגם במקרה של כנען סנטר, ההעלאה היא מיידית ונכנסה לתוקף, למעשה, מתחילת החודש הנוכחי. גם קבוצת נוימן הודיעה בחודש האחרון על העלאת מחירים במוצרי הברזל. "כתוצאה משינויים בשוק הפלדה הישראלי אנו נאלצים להעלות את מחירי הברזל לסוגיו ב־9% לטון". מקורות שונים מספרים כי גם חברות אחרות, בתחומים נוספים, כבר העלו מעשית מחירים, גם אם לא הודיעו על כך עדיין באופן רשמי.

אחמד עמלה, מנכ"ל ובעלי חברת הבנייה ניצני מבשרת מציין כי ספק הברזל הישיר שאיתו הוא עובד הודיע לו בימים האחרונים ממש על עלייה של כ־13% במחיר הברזל - מ־2,300 שקל לטון ל־2,600 שקל לטון. לדבריו, זו לא ההשפעה היחידה בעקבות החרם: "הרבה מהספקים שאנחנו עובדים איתם, ושעמדנו לחתום איתם על הסכמי רכישה חוזרים - נגרים, ספקי קרמיקה ועוד - עצרו את המשא ומתן איתנו והודיעו שלא ימשיכו אותו עד שיבינו מה באמת קורה בשוק".

לדברי גוטליב אנו צפויים לשמוע בקרוב על עליית מחירים מצד חברות וספקים נוספים. "ברגע שחברה גדולה אחת 'אוזרת אומץ' ומודיעה על העלאת מחירים, כל החברות שולחות הודעות דומות בעקבותיה. זה כמו דומינו ראלי".

פתרון לטווח קצר

לחרם מצד טורקיה יש פתרונות מיידיים: כבר לפני כחודש, בעקבות חסימת היצוא של 54 פריטים מטורקיה לישראל, החלו היבואנים לחפש נתיבי יבוא עוקפים של סחורות טורקיות - כפי שפרסמנו כאן בגלובס. בדרך כלל מדובר ביבוא באמצעות מדינה שלישית או ספק המשמש "צלע שלישית" בין היצואן הטורקי ליבואן הישראלי. אך הפתרון הזה אינו פתרון לטווח ארוך - וגם הוא משליך על מחירי הסחורות.

"אין כרגע אונייה שיכולה לצאת מטורקיה ולהגיע ישירות לישראל, והמוח היהודי צריך למצוא לזה פתרון", אומר עו"ד דוד אזולאי, בעלי קבוצת דוד אזולאי. "לכן נראה בזמן הקרוב הקמה של 'תחנות מעבר' במדינה שלישית שבה הסחורה תצטרך לעבור, ושם תוחלף הניירת של האונייה כדי שתוכל להיכנס לישראל. זה כבר התחיל לקרות, גם בירדן אפשר למצוא תחנות מעבר כאלו, אבל בכל מקרה המשמעות היא התייקרות של עשרות אחוזים במחירי הסחורות שיְיובאו בדרך הזו".

לדברי עו"ד אזולאי, מרבית הפגיעה צפויה באספקת מוצרי האבן, הזכוכית והבטון - שהובאו לישראל כמעט באופן בלעדי מטורקיה. פגיעה צפויה גם ביבוא מוצרי ברזל, אם כי בצורה משמעותית פחות, שכן לישראל ישנן אלטרנטיבות זמינות מבחינה זו כבר כעת. "השלטונות הטורקיים ממש עוקבים בעצמם אחרי משלוחים ה'חשודים' שיגיעו לישראל. זה יוצר בעיות, שכן בזכוכית למשל האלטרנטיבה המיידית היא סין - אך זמני האספקה משם התארכו משמעותית בשל פגיעת החות'ים בנתיב הסחר דרך תעלת סואץ. כל מהלך כזה יוביל לעליית מחירים נוספת, עד שהשוק ילמד איך להתמודד עם המצב החדש".

"מגדל קלפים שמתמוטט"

הפגיעה בענף הבנייה נערמת על גבי הקשיים איתם התמודד עוד לפני שהוטל החרם. "אנחנו סוחבים משבר גדול מ־7 באוקטובר", מסביר גוטליב. "המדינה בחרה להישען על סחר עם מדינה שאינה אוהדת אותנו זה שנים, ולא עשתה דבר למציאת אלטרנטיבה. הפעם זו לא פגיעה רק בענף המגורים אלא גם בתשתיות: עבודות רכבת, בניית מוסדות ציבור, גשרים וכדומה יתייקרו ואף ייפסקו לתקופה, והציבור ישלם על כך מחיר. אני לא רואה כיצד חלק מחברות הבנייה יוכלו להתמודד עם ההתייקרויות, ומעריך כי נראה כאן קריסה של חברות ביצוע".

"אנחנו מייצרים פחות מ־35% מהברזל הנצרך בישראל, פחות מ־40% מהמלט שאנחנו צורכים", מוסיף עמלה. "היינו תלויים בעובדים הפלסטינים, תלויים בספקים הטורקים - ועכשיו זה כמו מגדל קלפים שמתמוטט. שבעה חודשים כל הממשלה הגדולה לא יכלה להתארגן ולהציע אלטרנטיבות? זו המכה האחרונה מבחינתנו, ואם אנחנו נקרוס גם הבנקים יקרסו. לא יהיו קבלנים, לא יהיו יזמים, וייקח למדינה 20 שנה לבנות את הענף הזה מחדש".

"אני לא אוהב לומר שהענף בקריסה", אומר עו"ד אזולאי, "אבל אין ספק שיש פה תהליכים גדולים עם השפעות שאנחנו עדיין לא רואים - ודאי אם המצב הזה לא יהיה זמני".

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

חודש ירוק בחיסכון: מה קרה לקופות הגמל במאי ומי הרוויח מעל 13% מתחילת השנה

לפי תחזית מיטב, חודש מאי סיפק נחת למשקיעים אחרי הירידות באפריל ● התשואה במסלולים הכלליים עמדה על 1.2% ובמסלולים המנייתיים הייתה 3.8% ● ומה המצב מתחילת השנה?

הדס שטייף / צילום: ענבל מרמרי

אחרי 35 שנה ככתבת משטרה בגל"צ: הדס שטייף מודיעה על סיום תפקידה

כתבת המשטרה הוותיקה הודיעה על יציאה לגמלאות, אך מסרה שהיא תמשיך לעבוד, וכי על שולחן העבודה שלה "יש לא מעט התחייבויות, שחלקן יפורסמו" ● שטייף חשפה לאורך השנים שלל פרשיות בנושאים שונים, כאשר המפורסמת שבהם היא פרשת אפי נוה

יניב ורדי / צילום: קרן מזור

הוא התחיל כנהג לימוזינה ופועל בניין. היום חברת הסייבר שהוא מנהל בדרך להנפקה

יניב ורדי, מנכ"ל חברת הסייבר קלארוטי, כבר רואה את ההנפקה באופק אך מאז 7 באוקטובר הוא לקח על עצמו גם את תפקיד ההסברה ● לא כולם יודעים איך לאכול את זה, אך כאבא לבן שנפצע במלחמה הוא לא מוכן לוותר: "מזהה בורות וחוסר הבנה אצל דור ה-Z בארה"ב"

שלטי הנחה לרכישת דירות חדשות בתל אביב / צילום: דרור מרמור

המכירות בעלייה אבל התזרים בשפל: הנתונים שחושפים את הסיכונים במבצעים של שוק הדיור

בשנה האחרונה יזמיות הנדל"ן מציפות את השוק במבצעים נוסח "קנו עכשיו ושלמו עם קבלת המפתח" ● כך, הן יכולות לרשום מכירות גבוהות על הנייר, כאילו הריבית הגבוהה לא מצננת את השוק ● אבל בפועל, תזרים המזומנים של חברות הנדל"ן צונח ומומחים מזהירים מפני מפולת שתוביל לקריסת חברות קטנות

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לכנרת ושמונה חדרי שינה: בכמה נמכר בית בשטח 400 מ"ר בצפת?

ברחוב נוף הגליל בצפת נמכר בית פרטי בשטח בנוי של 407 מ"ר על שתי קומות, תמורת 4.8 מיליון שקלהנכס יצא לשיווק לפני כחודשיים והמחיר המבוקש עליו עמד על 5.22 מיליון שקל ● המתווכת: "מי שמוכר במצב הנוכחי נכס הוא רק מי שחייב למכור" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

לאה ופנר, מנכ''לית ההסתדרות הרפואית בישראל / צילום: יח''צ הר''י

"זו הייתה שמורת טבע של דו־קיום. עד ה־7 באוקטובר"

עד ה־7 באוקטובר, מערכת הבריאות הישראלית הייתה "חוף מבטחים של דו־קיום", כפי שהגדירה מנכ"לית ההסתדרות הרפואית, לאה ופנר ● אבל בחודשים האחרונים התעוררו בתוכה רגשות עזים של כעס וחשדנות בין ערבים ליהודים, ולפי ופנר, "יש דלק באוויר ואסור לטאטא רגשות טעונים מתחת לשטיח" ● האזינו

משפחת חזירים כרמל חיפה / צילום: שלומי יוסף

המפרץ הפרוע: עיריית חיפה ירתה במעל 100 חזירי בר. האם זה הפתרון לבעיה?

התוכנית החדשה והאמביציוזית לטיפול בבעיית חזירי הבר של ראש עיריית חיפה יונה יהב יצאה לדרך ומעוררת סערה בעיר ● תושבים מתלוננים שמשאירים את החזירים לגסוס ברחובות ודורשים דרכים הומניות יותר ● יהב הבטיח לפנות את העיר בתוך שלושה חודשים, אך ברשות הטבע והגנים טוענים: "ייקח הרבה יותר זמן"

מור חן, מנהלת הפעילות של קרן גריילוק בישראל / צילום: RORY LINDSAY

השקיעה בפייסבוק ובפאלו אלטו נטוורקס: זו הקרן האמריקאית שחוזרת לישראל

פחות מעשור לאחר סגירת קרן "גריילוק ישראל", ששותפיה הקימו את 83 North, חוזרת קרן ההון סיכון גריילוק לישראל ● כעת, היא ממנה את מור חן, שניהלה עד לאחרונה את השקעותיה של הקרן הבריטית אקסל בישראל, לנציגה המקומית שלה

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר / צילום: יוסי זמיר

על רקע נאום ביידן, סמוטריץ' ובן גביר מאיימים בפירוק הממשלה: "העסקה מופקרת"

נזק רב כתוצאה מהפגיעה הישירה בקריית שמונה, לא היו נפגעים • בפעם הרביעית מתחילת המלחמה: חיזבאללה הפיל כטב"ם של צה"ל בדרום לבנון • צה"ל הטיל כרוזים בצפון רצועת עזה וקרא לתושבי בית חאנון להתפנות מבתיהם • לשכת ראש הממשלה בהבהרה נוספת להצעת ביידן: "נון-סטרטר" • עדכונים בולטים 

מכרו חברות ב־2 מיליארד דולר. האם המשבר הסתיים? / איור: גיל ג'יבלי

הושלם הגיוס הגדול ביותר והשכר בשיא: האם המשבר בהייטק הסתיים?

לאחר שנתיים קשות נראה שחל מפנה בהייטק הישראלי, כשבחודשים האחרונים יותר מעשר חברות נרכשו, ההשקעות עלו, ושכר העובדים הגיע לשיא של כל הזמנים ● אולם חלק מהמומחים לא ממהרים להגדיר זאת כהתאוששות, וטוענים: "יש פה שתי כלכלות נפרדות, אחת של 'כוכבי תעשייה' והשנייה של כל השאר"

צילום: רויטרס

מה הכי מפחיד: גבר זר, דוב או סטטיסטיקה

בשבועות האחרונים צצה ברשתות החברתיות שאלה שעוררה דיונים סוערים: במי תעדיפו להיתקל ביער, דוב או גבר זר? ניסינו לענות בעזרת נתוני אמת, וגילינו שמה שמפחיד באמת זה סטטיסטיקה ● הדרך שלנו להעריך סיכונים רצופה הטיות. האם נוכל להשתפר?

קלאודיה שיינבאום, המועמדת המובילה לנשיאות מקסיקו / צילום: Reuters, Raquel Cunha

מקסיקו בדרך לבחור בנשיאה אישה לראשונה בתולדותיה. ומה בישראל?

במרוץ לנשיאות מקסיקו מובילות שתי נשים, שאחת מהן תיבחר לנשיאתה הראשונה ● המדינה עברה בשנים האחרונות דרך ארוכה וחשובה בקידום שוויון מגדרי, ובין היתר, העבירה חוק לפיו 50% מהמועמדים בבחירות תהיינה נשים ● מספר חברות הכנסת בישראל עומד על 25% בלבד, ואם לא יהיה שינוי, הוא רק יירד

צוק סרטנים / צילום: דניאלה אבואב

שני האחים התל אביביים שעושים כבוד למטבח הים תיכוני בשוק הכרמל

השף רן תמיר גילה את המטבח במוסד גמילה מסמים שאליו נכנס בגיל 19 ● במסעדה שפתח עם אחותו שיר הוא עושה אוכל משוחרר מהגדרות, תמים בדרכו ומלא רגש

פרויקט של עמרם אברהם בחדרה / צילום: איל יצהר

מי חברת הנדל"ן שמכרה כבר 1,000 דירות מתחילת השנה?

חברות הנדל"ן מדווחות כל אחת בתורה על עלייה משמעותית במכירות שלה, הן ברבעון הראשון של שנת 2024 והן ברבעון השני ● בולטת במיוחד חברת עמרם אברהם, אשר נהנתה מזינוק של 1,360% במכירת דירות ברבעון הראשון של השנה - אלה הסיבות

דונלד טראמפ / צילום: ap

דרמה בארה"ב: טראמפ הורשע בפרשת דמי השתיקה לסטורמי דניאלס

טראמפ הואשם בקשירת קשר להפר את חוקי הבחירות בעקבות זיוף מסמכים והעלמת עובדות על תשלום דמי השתיקה לכוכבת הפורנו ● גזר הדין יינתן באמצע חודש יולי והעונש על עבירה כזאת כרוך בדרך כלל במאסר, אך הוא לא מונע ממנו להתמודד בבחירות לנשיאות

מכה חדשה על נוטלי המשכנתאות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

המכה החדשה שתנחת בקרוב על נוטלי המשכנתאות

החוב הממשלתי בדרך להכות בכולנו ● משאבי המודיעין שבוזבזו היו יכולים לעבוד לטובתנו ● ואל תעצרו את הנשימה בהמתנה להתפטרות של השרה רגב ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בני שגיא, מהשבוע הבא נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע / איור: גיל ג'יבלי

צעיר, על אופנוע עם לשכה במרתף: למה כולם מדברים על נשיא ביהמ"ש החדש בבאר שבע?

בני שגיא, מהשבוע הבא נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע, מצליח פעם אחר פעם להביא להסדרי טיעון ולחסוך למדינה מיליונים, בזכות טיפול מהיר ויכולת להביא את הצדדים להסכמות ● מבקריו חושבים שהוא לפעמים לוחץ מדי, והכרעות מתוקשרות שלו שונו לאחר ערעור ● עכשיו שגיא, שידהר כל הדרך לבאר שבע על אופנוע כבד, יצטרך ללמוד את החוקים של הדרום

מעדן לילות בירות בקרון Thomas / צילום: אפרת פלד שדה

הקיבוץ בגליל שתמצאו בו יין בוטיק וקינוחים נוסטלגיים עם טוויסט

קרון שמגיש פיצה לוהטת ומלבי תוצרת עכו, תערוכת צילומי רחפן ישראליים, יקב קולקטיב בחצר ופרויקט הנצחה שלא יותיר עין יבשה ● ביקור בכפר מסריק

עמנואל מקרון, נשיא צרפת / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes

בעקבות הפעולה ברפיח: צרפת הרחיקה את ישראל מתערוכת נשק יוקרתית

במשרד ההגנה הצרפתי מציינים כי האיסור על השתתפות ישראל בתערוכה הביטחונית היוקרתית יורוסאטורי, נובע מסירובה של ישראל להפסקת הלחימה ברפיח ● כ-74 חברות ישראליות נרשמו לתערוכה הצרפתית - כאשר עשר מתוכן היו מיועדות להציג אמצעי לחימה

כלי רכב חדשים בקונטיינרים בנמל חיפה / צילום: יח''צ

הטרנד החדש בהובלה של רכבים מסין, והמכוניות שנחתו בישראל

לאחרונה, מיובאים ארצה אלפי כלי רכב חדשים מסין שמגיעים באמצעות אוניות מכולה, במקום באמצעות ספינות ייעודיות להובלת רכב - זה מה שעומד מאחורי התופעה ● וגם: סמארט משיקה קרוס־אובר חשמלי חדש בישראל, וקיה משיקה משפחתית להמונים ● השבוע בענף הרכב