גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

התוכנית לקו M2 של מטרו גוש דן, שאושרה באופן רשמי על־ידי הממשלה רק לפני ימים אחדים, תובא לדיון מחודש? כך דורש במכתב חריג שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ממזכיר הממשלה, עו"ד יוסי פוקס, בטענה שהתוכנית לא נשלחה לשרי הממשלה כנדרש.

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה
על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

קו המטרו M2, שאושר בממשלה בשבע שעבר, הוא אחד משלושת קווי המטרו המתוכננים, כאשר אורכו כ־25 ק"מ. הוא יחל במחלף יוספטל שבחולון ויעבור בתל אביב, בגבעתיים, ברמת גן, בבני ברק, ובגבעת שמואל, ויסתיים בסמוך לאזור התעסוקה סגולה של העיר פתח תקווה. הקו עתיד לשרת אזורים המיועדים להתחדשות עירונית, לצד מוקדים מטרופוליניים חשובים כגון בית החולים וולפסון, אזור העסקים הראשי של תל אביב ואוניברסיטת בר אילן.

ב-18 בפברואר 2023, החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות שבמינהל התכנון לאשר את הקו. משמעות רבה ניתנה בהחלטה למעבר התוואי בבני ברק ולצורך של האוכלוסייה המקומית בתחבורה ציבורית איכותית, לצד שמירה על אופייה הייחודי של העיר. לאור חתימת הסכם בין חברת נת"ע לעיריית בני ברק, בוטל התוואי החלופי לתוואי בני ברק העובר בתחום רמת גן, באופן שיבטיח את השירות לעיר.

בהמשך, אושרה התוכנית במועצה הארצית ולאחר מכן הוגשה לממשלה, שאישרה אותה לפני ימים אחדים. יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הרב נתן אלנתן, בירך על אישור התוכנית בממשלה, ומנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח כינה את יום האישור "היסטורי". כעת, מבקש שר האוצר לעצור את החגיגות - ולדון בתוכנית מחדש.

"מחטף בתקופת מלחמה וחג"

השתלשלות האירועים שהובילה לאישור התוכנית בממשלה בשבוע שעבר, היא שעומדת במרכז טענותיו של שר האוצר סמוטריץ'. על־פי סעיף 53א לחוק התכנון והבנייה (תיקון 144 לחוק, שאושר בשנה שעברה), לאחר אישור תוכנית תשתית לאומית במועצה הארצית, יישלח "עותק דיגיטלי של התוכנית או עותקים שלה" לחברי הממשלה. הסעיף קובע כי "יראו את התוכנית כמאושרת על־ידי הממשלה בתום 21 ימים ממועד שבו נשלחה התוכנית לחברי הממשלה כאמור, אלא אם כן ביקש חבר הממשלה, בתקופה האמורה, להביא את התוכנית לדיון בממשלה".

התוכנית לקו M2 אושרה בממשלה 21 ימים לאחר שנשלחה לשרים, כביכול, כפי שקובע החוק. אלא ששר האוצר טוען כי לא כך קרה בפועל: "הופתעתי לראות בתקשורת כי הממשלה אישרה את התוכנית", כתב סמוטריץ' במכתבו למזכיר הממשלה פוקס. "בדיקה שערכתי העלתה כי מדובר באישור אוטומטי שנכנס לתוקפו 21 יום לאחר שהתוכנית, לכאורה, נשלחה לנו על־ידי מזכירות הממשלה. בדיקה נוספת שערכתי העלתה כי התוכנית הועלתה על־ידי מזכירות הממשלה לאתר 'המעטפה' (האתר שאליו מועלות החלטות הממשלה - י"נ) ב־8 באפריל, וזאת ללא שנשלחה כל הודעה בעניין למי משרי הממשלה ואף לא בקבוצת הוואסטאפ של השרים, כפי שאתם נוהגים לעשות מעת לעת כאשר ישנן החלטות או ידיעות חשובות לשרים. יצוין עוד כי במניין 21 הימים מעת הפרסום, נכלל גם חג הפסח".

סמוטריץ' ציין במכתבו כי חוק תשתיות לאומיות, שמכוחו שונתה הפרוצדורה לאישור תוכניות תשתיות לאומיות בממשלה, הוא חוק חדש, ולכן ישנה חשיבות יתירה למימושם הנכון, "באופן שלא יפר את האיזון בין הצורך במהירות וביעילות התהליכים, לבין הצורך בקיום בקרה מקצועית וממשלתית. אני סבור כי האופן בו 'אושרה' התוכנית בממשלה לא יכול לענות על איזון דרוש זה".

שר האוצר הגדיר את ההתנהלות כ"מחטף": "אין ספק כי לא לכך התכוון המחוקק, אשר קבע מפורשות כי על מזכיר הממשלה לשלוח לשרים את התוכנית ואת כלל החומרים הנלווים לה. החוק אכן נועד לקצר ולפשט את הליכי התכנון של תשתיות לאומיות חשובות, אולם הוא לא כיוון למחטף שבו בתקופת מלחמה וחג, התוכנית תועלה לאתר מבלי שאף אחד אמור לשים לב לכך, ובאופן שבו השרים אינם מודעים לקיומה של התוכנית ולא יכולים להגיש בקשה לדיון בה בממשלה. בפועל, באופן שבו 'נשלחה' התוכנית לשרים, תכלית זו לא מתקיימת ומה שמתקיים הוא מעין מחטף, גם אם לא במתכוון".

הטענות של שר האוצר במכתבו למזכיר הממשלה נוגעות לא להליך אישור התוכנית, אלא גם לגופה של תוכנית - שלטענתו לא נבחנה דיה. "התוכנית, כפי שאושרה במוסד התכנון, טומנת בחובה בעיות תכנוניות לא מעטות, שלמרבה הצער לא נבחנו ולא נשקלו די הצורך, ועלולות לפגוע בציבור ובפרויקט כולו". על כן, דורש סמוטריץ' לקיים דיון מחודש בתוכנית, ובהתאם לכך, מבקש ממזכיר הממשלה לקבוע כי התוכנית לא נשלחה לשרים כנדרש, ולאפשר הגשת בקשה להביאה לדיון בממשלה - מה שלכאורה, לא התאפשר לשר במסגרת אותם 21 ימים שקובע התיקון לחוק.

מלשכת השר ומדוברות משרד ראש הממשלה לא נמסרה תגובה עד כה.

בסיס לעתירות לבג"ץ?

עד כה, סמוטריץ' נחשב לתומך נלהב בתוכניות המטרו, אותן קידם בתפקידיו כשר תחבורה וכשר אוצר, ואף התעקש מול שרת התחבורה מירי רגב על קידום התוכניות, על קידום חוק המטרו ועל הקמת המוסדות הממשלתיים שאמורים להוביל את הפרויקט. סמוטריץ' גם היה מי שדחף ואיפשר לאנשי האוצר להכניס לחוק ההסדרים שעבר לקראת תקציב 2023 את חוק התשתיות הלאומיות, לאחר שאנשי האוצר לא הצליחו להעביר אותו בתקופת כהונתם של שרים קודמים.

כעת, כשהתוכנית לקו M2 אושרה, על־פי אותו מנגנון שנקבע בחוק שאותו דחף סמוטריץ' - הוא מכנה אותה "מחטף". גורמים בענף מייחסים את התנגדותו הטרייה של השר לתוואי שאושר במוסדות התכנון, ונדון ארוכות על־ידם - זאת, לאחר שנבחן על־ידי חוקרת מומחית, שמונתה מטעם הוועדה לתשתיות לאומיות - להתנגדות של תושבי שכונה המאופיינת באוכלוסייה דתית־לאומית בפתח תקווה למיקום הדיפו (מרכז התחזוקה של הקו) בסמוך לשכונה.

הממשלה מתקשה לאשר תוכניות להקמת תשתיות, וחבריה רגישים להתנגדויות. כך, למשל, הממשלה מתקשה לקבל החלטה בנוגע להקמת תחנות כוח חדשות ונדרשות, לנוכח גידול האוכלוסיה וצריכת החשמל הגוברת. אולם, הקושי הזה ניכר לא רק בממשלה הנוכחית, אלא גם בממשלות קודמות, שלא הצליחו להסכים על הקמת שדה תעופה נוסף, כמו גם על פרויקטי תחבורה שעלו בתוהו. בדיוק לשם כך, נחקק חוק תשתיות לאומיות, שאמור להוביל לשינוי המטוטלת שבין שיקולים פוליטיים לקידום פרויקטים לאומיים.

גורם המעורה בפרויקט אומר לגלובס כי "סמוטריץ' תמיד מתהדר בזה שאין לו מרכז ליכוד ואין לו ראשי ערים שלוחצים עליו - ובסוף מתנהל כמו קודמיו, ועושה את מה שאלי כהן ומירי רגב עשו לתחנות הכוח לפני חודש. מביך ששר האוצר, שדחף את חוק תשתיות לאומיות, מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים. חששנו ממירי רגב שתנסה לעצור את התוכנית, ובסוף סמוטריץ' עשה את זה".

מלשכת שר האוצר נמסר בתגובה: "בדיונים שקיימתי, עוד בתפקידי כשר תחבורה וגם במסגרת תפקידי הנוכחי כשר אוצר, ביקשתי ולא הצלחתי לקבל תשובות המניחות את הדעת לטענותיה של עיריית פתח תקווה ולטענתם של תושבים רבים בשכונת כפר אברהם/חן הצפון, באשר למיקומו של דיפו ענק בסמוך מאוד לשכונת מגורים, אל מול חלופות מקצועיות שהוצעו בסמוך ממש ובאופן שלא אמור לפגוע או לייקר את הפרויקט באופן משמעותי, ונדחו בלא שנבחנו ברצינות וללא נימוקים רציניים. דווקא בשל החשיבות הרבה שאני מייחס לפרויקט המטרו ולפעילותי, בעבר ובהווה, לשם קידומו באופן המהיר ביותר, אני סבור שיש לעשות זאת נכון, ושמחיר טעויות מעין זו גבוה ויפגע בשיתוף הפעולה הנדרש מצד רשויות מקומיות והציבור.

"בשל סיבה זו, אני מבקש להעלות את התוכנית לדיון בממשלה ולבקש כי הממשלה תורה למוסדות התכנון לבחון את מיקומו של הדיפו האמור בשנית, ולנמק את דחיית החלופות שהוצגו. זו חובתי וזו חובתה של הממשלה". עוד מציינים בלשכת השר, כי עד כה לא התקבלה תגובה למכתב מצד מזכיר הממשלה.

ממזכירות הממשלה נמסר בתגובה: "ב-8 באפריל ב-11:00, העלתה מזכירות הממשלה לאתר המעטפה את תת"ל 102. מיד לאחר מכן, הוציאה מזכירות הממשלה דוא"ל לכל לשכות שרי הממשלה, מנכ"לי המשרדים והיועצים המשפטיים של כל משרדי הממשלה - ובו הודעה בדבר העלאת התוכנית למעטפה, וכן כל התנאים הקבועים לאישורה.

בין התנאים שפורטו בפנייה, הודגש כי בהתאם להוראות החוק, בהיעדר בקשה מאחד השרים לקיים דיון בנושא, התוכנית תאושר אוטומטית לאחר 21 יום. יש לציין, כי התיקון לחוק שקבע את אותו מנגנון של אישור אוטומטי לאחר 21 יום נעשה ביוזמת משרד האוצר, במסגרת חוק ההסדרים".

עו"ד ענת בירן, המייצגת עשרות בעלי זכויות בקרקעות ובשטחים שבהם עובר תוואי המטרו, טוענת בעקבות מכתב השר כי "בהחלט ייתכן שנפל פגם באישור התוכנית, וזה עשוי להיות בסיס לתקיפת ההחלטה בעתירות לבג"ץ. מצופה מהממשלה לקבל החלטות הרות גורל שכאלה, כמו אישור תוכנית קו המטרו, הכוללת הפקעות דרמטיות ופגיעה בזכויות קניין של אלפי אזרחים, לאחר דיון מעמיק ומקיף, ולא באופן אוטומטי וטכני, כפי שנטען במכתב של השר. אם אכן לא התקיים דיון לגופו של עניין, זה אומר דרשני ומעלה תהיות באשר לתוקף אישורה של התוכנית".

עוד כתבות

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

מפעל המלט נשר. ''אין קשר בין רמות האבק לפעילות המפעל'' / צילום: תמר מצפי

אחרי פחות משנה: מנכ"ל נשר מפעלי מלט מסיים את תפקידו

מנכ"ל נשר מפעלי מלט, יובל לזרוב, מסיים את תפקידו בחברה אחרי כהונה בת פחות משנה ● באוגוסט האחרון הוציא המשרד להגנת הסביבה צו מינהלי לחברה, המורה על מניעה או צמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון

הקבוצה מציינת כי בעקבות שיפור משמעותי של פעילות הבנייה למגורים שלה בפולין, היא צפויה להציג עליה בהכנסות וברווחים עם סיכום הרבעון הראשון ● בנוסף מציינת כי היא חזרה לקדם את הקמת תחנת הכח "דוראד 2" על רקע החלטות הממשלה לאחרונה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם, אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"