גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר
משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

אחרי חמש שנים של צמיחה מרהיבה בתוצאותיה, חל שינוי לרעה בעסקיה של חברת האסתטיקה הרפואית אינמוד  מיקנעם, אשר טועמת כעת מנחת זרועם של המשקיעים בוול סטריט. אינמוד, שהקים ומוביל משה מזרחי, מחלוצי התעשייה, דיווחה על ירידה בהכנסות וברווחים החל מאמצע 2023 ונאלצה לחתוך את תחזיות ההכנסות שלה שלוש פעמים. זו עדיין חברה מכניסה ורווחית מאוד, עם כסף רב בקופה, אבל המשקיעים לא אהבו את שינוי המגמה בעסקיה ואת חיתוך התחזיות, והם דואגים לכך שהחברה גם תדע זאת.

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת 
המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א 

אינמוד הוקמה ב-2008 על ידי מזרחי וד"ר מיכאל קליינדל, שניהם מחלוצי תעשיית האסתטיקה הרפואית המפוארת שקמה בישראל, שמילאו תפקידים בכירים בחברות לומניס וסינרון. את אינמוד הקימו כמעט באופן חשאי, וניהלו אותה בתקציב מצומצם ביותר עד להנפקתה בנאסד"ק ב-2019 שאליה הגיעה כחברה רווחית. טרם ההנפקה גייסה החברה 3.5 מיליון דולר בלבד.

 

אינמוד פיתחה ומשווקת מוצרים לטיפול אסתטי זעיר-פולשני אשר מחליף ניתוח הרמת פנים, ויש לה מוצרים נוספים לאסתטיקה רפואית. בשיא ההייפ סביב תעשיית הביומד בוול סטריט, בשנת 2021, נסחרה אינמוד בשווי של 7.7 מיליארד דולר ששיקף תשואה של מאות אחוזים במניה. אך כעת היא חזרה למחיר הגבוה אך במעט ממחיר ההנפקה, המשקף לחברה שווי של 1.5 מיליארד דולר "בלבד". מדובר בירידה של 50% במניה בשנה האחרונה וקריסה של 82% ממחירה בשיא.

 

"לפעמים אני תוהה אם זה היה נכון להפוך לחברה ציבורית", אומר בחוכמה שבדיעבד המייסד והמנכ"ל מזרחי לגלובס. עד לאחרונה הוא כיהן גם בתפקיד היו"ר, אבל משקיעים מוסדיים בחברה (ביניהם בלקרוק, מיטב ומנורה), החליטו לאחרונה לקחת את התפקיד מידיו, "כעונש" הוא צוחק, ולמנות במקומו את מיכה אנגל, בעבר הרחוק מבכירי חברת דיסקונט השקעות. מזרחי מספר כי הוא מקבל מן המשקיעים מכתבים ארוכים של עצות איך כדאי לו לנהוג, "כל אחד ועצה אחרת איך לנהל".

מדוחות שפרסמה החברה בשבוע שעבר לרבעון הראשון של 2024, עולה כי הכנסותיה הסתכמו ב-80 מיליון דולר, ירידה של 24% לעומת הרבעון המקביל ב-2023, והרווח הנקי עמד על 23.7 מיליון דולר - ירידה של כמעט 50% לעומת הרבעון המקביל. זאת לאחר שבשנת 2023 כולה נרשמו הכנסות של 492 מיליון דולר ורווח של 197 מיליון דולר, גידול של 8.3% ו-23% בהתאמה.

עד לאחרונה ציפתה אינמוד לשבור את ה'תקרה' הפסיכולוגית של חצי מיליארד דולר הכנסות בשנה, אך לאחר הורדת התחזיות האחרונה בדצמבר היא צופה כעת כי הללו יגיעו ל-485-495 מיליון דולר, כלומר ללא צמיחה.

"תביעות שקריות ותחרות לא הוגנת"

כנהוג במקרים של ירידות חדות במניות של חברות הנסחרות בנאסד"ק, הוגשו כנגד אינמוד תביעות שרובן מבוססות על תחקיר באתר בשם The Capitol Forum, עליו נאמר בעבר כי הוא מקושר עם קבוצות שורטיסטים. בתחקיר נטען כי החברה העניקה הנחות על מוצריה באופן לא שקוף (ולכן הביקוש למוצריה נראה גבוה מכפי שהוא באמת), וגרוע יותר - שהיא התעכבה בלדווח ל-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) על פציעות שנבעו ממוצריה.

"הכול שקרים", אומר מזרחי. "שיקרנו ל-FDA? הסתרנו הנחות? זה סיפורי אלף לילה ולילה, ואני מקווה שבית המשפט לא יבזבז על זה אפילו זמן. עכשיו המתחרים שלנו הולכים עם התביעה הזו, שכולה שקר, ומראים אותה ללקוחות. ואז אומרים להם: 'זו חברה ישראלית, מה תעשו אם ישראל לא תשרוד?'. השוק הפך יותר קשה לכולם, ושוק קשה דוחף חלק מהמתחרים שלנו לתחרות לא הוגנת".

מה הוביל למגמה השלילית בעסקים?
מזרחי: "אנחנו מתמודדים כבר מאמצע השנה שעברה עם האטה כלכלית בארה"ב. הריביות עלו פלאים. הלקוחות שלנו, הרופאים האסתטיים, קונים את הציוד מאיתנו בליסינג לחמש שנים, והריבית עלתה ל-14%-15%". המספר הזה, הוא אומר, מרתיע את הלקוחות והם מעדיפים להמתין עם הקנייה לסביבת ריבית נוחה יותר, אפילו אם בינתיים המוצר יכול להכניס להם כסף.

"כדי לעודד את הלקוחות לקנות, לקחנו עלינו חלק מסיכון הליסינג. זה אומר שאני מכיר ב-6% מההכנסות מכל מוצר רק עם תום החוזה, בעוד 4 שנים", מספר מזרחי. "זה הגיוני מאוד לחברה עם מזומן בכמות שיש לנו, אבל פוגע בדוחות.

"חזינו, בהתאם לתחזיות המקרו, שהריבית בארה"ב תחל לרדת מאמצע השנה. בפועל הריבית נותרה ללא שינוי, ולא הייתה לנו ברירה אלא לחתוך את התחזיות בהתאם. השוק לא אהב את זה. כאילו לא אמרנו את האמת, כאילו יכולנו לדעת שזה מה שיקרה".

בדוח אתם מציגים הכנסות ממוצרים שהוזמנו וטרם סופקו. מה קרה שם?
"פיתחנו שני מוצרים חדשים שייעדנו לשנת 2024. עם פרוץ המלחמה גייסו לנו אנשים למילואים, גם מצוות הפיתוח וגם מקו הייצור. הכרזנו על המוצרים בינואר כמתוכנן, אנשי המכירות התחילו למכור, וכבר נרשמו הכנסות של 16.5 מיליון דולר ממוצרים שקווי הייצור שלהם עדיין לא הושלמו, ולכן ההכנסות שציפינו להן נדחו. לעומת ציפיות השוק להכנסות של 105 מיליון דולר, רשמנו הכנסות של 96 מיליון פרו-פורמה, ובעצם סיפקנו והכרנו רק ב-80 מיליון דולר. אנחנו מקווים שקווי הייצור יתחילו לפעול במאי".

"כלל אצבע - רכישה שתתרום לרווח תוך שנה"

איך החברה מתמודדת עם האתגרים השונים?
"החלטתי שאני לא חותך בהוצאות ולא מפטר אנשי פיתוח או מהשיווק. הרי אחר כך קשה לגייס אותם, ולהכשיר אותם כמו שצריך לוקח שנים. בזמן הקורונה קיבלנו החלטה דומה, וזה השתלם לנו, כי כאשר השוק נפתח שוב אנחנו היינו שם לרוץ בכל הכוח ולקחת נתח שוק מהמתחרים. נכון שהפעם בגלל ההחלטה לא לקצץ למרות הירידה במכירות, ספגנו ירידה ברווחיות, אבל אנחנו עדיין רווחיים ולכן יכולים להרשות זאת לעצמנו".

יש לכם 770 מיליון דולר בקופה. המשקיעים לא אוהבים לראות חברה ש"יושבת על מזומן".
"נכון, המזומן הפך להיות גם משקולת. קשה למצוא חברות עם רווחיות גולמית כמו שלנו, אז קבעתי לעצמי כלל אצבע, לקנות רק חברות שתוך 12 חודשים רכישתן תוסיף לרווחיות שלנו. אחרת מה עשיתי בזה? הצעתי מחיר בהתאם לחישוב הזה לשלוש חברות, ואף אחת לא הסכימה.

"המשקיעים ציפו שנשתמש במזומן לקנות בחזרה את המניות שלנו. לי זה נשמע מוזר. הנפקתי חברה כדי לקנות מניות בחזרה? והרי בעבר עשינו רכישה כזו ב-150 מיליון דולר וזה לא השפיע על מחיר המניה. בסוף נשברתי ואישרתי עוד רכישה ב-100 מיליון דולר".

"כל חברה עוברת את זה. מאמין שיהיה בסדר"

ההשקעה הנכונה כעת בעיני מזרחי היא התרחבות גיאוגרפית, הקמת חברות בנות במקומות שעד כה המוצרים שווקו על ידי מפיצים, ובהמשך פיתוח מוצרים חדשים. בשנתיים האחרונות השיקה החברה מוצר למיצוק רצפת האגן הנשית ומוצר לתחום רפואת העיניים. מדובר בפריצה ראשונה מחוץ לתחום האסתטיקה הכל-כך מוכר למזרחי, לעבר מחוזות אחרים עם כללים אחרים.

אך הוא טוען כי זו הייתה הצלחה. "נכנסנו לשווקים שלא הכרנו, ומכרנו 45 מיליון דולר בשנה בתחום הנשים וב-31 מיליון בתחום העיניים, והצמיחה עוד תמשיך. אנחנו מביאים עוד טכנולוגיה לתחום האף-אוזן-גרון ועוד אחת לתחום האין אונות. לא נפסיק להתרחב בכיוונים האלה".

בבנק ההשקעות אופנהיימר מעריכים כי אינמוד עלולה שוב לחתוך תחזיות. אולם, האנליסטים מציינים כי החברה איתנה ורואים את התמחור שלה כרגע כזול, בדגש על משקיעי ערך לטווח ארוך.

איך ההרגשה להיות חברה ישראלית בחו"ל בימים אלה?
מזרחי: "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על העסקים שלו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'. לפעמים לא מזמינים אותנו לתערוכות בטענה ש'אי אפשר לאבטח אתכם'.

"המלחמה היא אתגר, המצב הכלכלי הוא אתגר, והתביעות הן אתגר. אבל אני מאמין שיהיה בסדר. זה עובר על כל חברה בשלב כלשהו. כשצמחנו פי 25 בהכנסות ב-5 שנים, זה היה משום שכל העולם היה באופוריה כלכלית, כולל ישראל, והשוק היה צמא לטכנולוגיה חדשה. התזמון היה לטובתנו, ביצענו היטב וניצלנו אותו. עכשיו דברים השתנו, אך אני מקווה שאנחנו לא השתנינו ונמשיך לבצע טוב, ונצא מזה מחוזקים".

עוד כתבות

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

באיראן קוראים להתפלל עבור הנשיא: אבד הקשר אחרי תאונת המסוק

תאונת המסוק של נשיא איראן איברהים ראיסי התרחשה באזור העיר ג'ולפה שבמחוז מזרח אזרבייג'ן, כ-600 ק"מ מטהרן ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן ● בכיר איראני לרויטרס כי "יש חשש לחייו של ראיסי ושר החוץ"

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון

הקבוצה מציינת כי בעקבות שיפור משמעותי של פעילות הבנייה למגורים שלה בפולין, היא צפויה להציג עליה בהכנסות וברווחים עם סיכום הרבעון הראשון ● בנוסף מציינת כי היא חזרה לקדם את הקמת תחנת הכח "דוראד 2" על רקע החלטות הממשלה לאחרונה

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

"האייל הזומבי": מחקר חדש מוכיח כי המחלה לא מסוכנת לבני אדם

OpenDNA חתמה על הסכם שיווק עם מקסון, והמנכ"ל סוגר מעגל ● מחקר חדש בארה"ב: "תסמונת האייל הזומבי" לא מסוכנת כרגע לבני אדם ● השבוע בביומד 

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל זכתה במכרז על הדואר, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שקיבל הדואר בעבר ועמד על מעל 1.5 מיליארד שקל ● קבוצת דלק ישראל-רמי לוי התמודדה מולה במכרז ● שתי ההצעות היו נמוכות בתחילה מהממוצע של הערכת השווי שהוכנו לצורך המכרז. לבסוף התוצאה הזוכה הייתה גבוהה יותר

"חיזבאללה ספג מכות קשות": בלבנון מעריכים שהחזית בצפון לא תתרחב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: כלי תקשורת מסביב לעולם סיקרו את השבת גופותיהם של ארבעה חטופים, בלבנון מעריכים שהמלחמה בצפון לא תסלים בשל עייפות בשני הצדדים ומה צפוי ביחסים בין ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

אילן ברקן (מימין) ואליאב בן עטר, מייסדי ''כוחנו באחדותנו'' / צילום: תמונה פרטית

החילוני והחב"דניק שערכו אירועים ל־20 אלף חיילים מאז פרוץ המלחמה

אילן ברקן ואליאב בן עטר הפעילו "סיירת מחסומים" ששימחה חיילים, ומאז ה־7 באוקטובר עברו לקיים אירועים בבסיסים ● עכשיו הם מתקשים לגייס תרומות: "לעשות 'על האש' ל־100 איש עולה 5,000 שקל, והעם התעייף" ● ישראל מתגייסת

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

דובר צה"ל: מטוסי קרב תקפו מבנה בדרום לבנון, שבו שהו מחבלים

בעזה מדווחים: בכיר במשטרת חמאס חוסל על ידי כטב"ם ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ● הותר לפרסום: נועם בטאן ונחמן מאיר חיים וקנין ז"ל נהרגו בקרב בדרום הרצועה, 4 לוחמים נפצעו ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך, והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו - אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב את החברה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, על חשבון הנפש שנשאר איתו ועל התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול