גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף
רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

לכנס של בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר, שעמד בסימן "אזהרות נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה", הגיעו ביום שלישי כ-300 איש. עובדי האגף בהווה נעדרו, באופן טבעי כעובדי מדינה, ממפגן המחאה כלפי שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ולא שמעו גם את הביקורת כלפיהם מצד קודמיהם בתפקיד. אבל מי בלטו בהיעדרם מהכנס הם מרבית הבוגרים הצעירים יחסית של האגף, שכבת גילאי 40-50, כלומר אלה שעבדו שם בשנים האחרונות.

בקהל המוזמנים וברשימת הדוברים על הבמה נרשמה נוכחות דומיננטית של בני הדור הוותיק יותר, שכיהנו במשרות בכירות באגף לפני עשורים. ביניהם, היו כמה שתהו מדוע לא הגיעו הצעירים - והאם יש בכך משום הבעת מסר. בין הנוכחים הועלו מספר השערות: אחת מהם מטרידה, לפיה עובדים לשעבר חוששים להזדהות נגד הממשלה פן יתנקמו בהם בהתקדמות בקריירה. רבים מבוגרי אגף התקציבים עושים הסבה מהמגזר הציבורי למגזר העסקי. אולם, לא פעם הם חוזרים לשורות המדינה אל תפקידים בכירים, כמו ניהול רשויות, אגפים או משרדים. שלושה בכירים לשעבר באגף התקציבים הסכימו שהחשש מפני פגיעה מזכייה במכרז כזה או אחר עלול להסביר את ההיענות הפחותה לכנס מצד הצעירים.

"שינוי יסודי"

הסבר אפשרי אחר לתופעה הוא שבוגרי האגף הוותיקים והבוגרים החדשים פשוט אינם משתייכים לאותו המילייה. הכנס אורגן על ידי שניים מהוותיקים: דוד בועז, הממונה על התקציבים בשנים 1987־1991, ואברהם ביגר, בוגר האגף משנות ה־70. בין הדוברים התקיפים יותר בכנס בלט רם בלינקוב, שניהל את האגף ב־2008־2009 ושב לאוצר בממשלה הקודמת כמנכ"ל.

"הדבר החשוב בעיניי זה צורך בשינוי מהיסוד של החברה הישראלית, ואני פסימי", הוא אמר. "שומעים אנשים כמו סמוטריץ' שטוען שמה שאני אומר כאן זה שיח של 6 באוקטובר. אבל אנחנו צריכים להפסיק להיות נחמדים ולדבר בצורה של פוליטיקלי קורקט, כל עוד הצד השני מרשה לעצמו לצפצף עלינו. אני חושב שאנחנו צריכים להיות פשוט יותר אלימים במובן הלא פלילי. אני חושב שצריך להפסיק לתרום לגופים שמקבלים גם תרומות וגם כספים ציבוריים, כי כל שקל שאני תורם, משחרר כסף לשר גולדקנופף".

אי נוחות בהנהלת האגף

ההאשמות העקביות מצד דורות של בכירים באגף התקציבים מייצרות אי-נוחות מסוימת בתוך הנהלת האגף הנוכחית, בראשות יוגב גרדוס. אומנם, בין אנשי האוצר בהווה נשמעת גם הבנה, אם לא תמיכה מרומזת, באקט המחאה: "אנחנו יכולים להגיד את הדעות שלנו בדיונים הסגורים, אבל להם (בוגרי האגף - א"ד) יש את האפשרות לדבר בפומבי. יש שם אנשים מנוסים שהמדינה חשובה להם", אומר גורם באוצר. מצד שני, לדבריו, "מי שמאשים את הדרג המקצועי מחטיא את המטרה. צריך לתת לנו גב".

קודמיו בתפקיד של גרדוס טוענים שהאגף, המשמש כשומר הסף המרכזי של הקופה הציבורית, אינו שומר עליה באדיקות כבעבר אל מול החלטות שנויות במחלוקת של הממשלה. יש ביניהם גם שקוראים לו להתפטר בהפגנתיות, כפי שעשה הממונה הקודם על התקציבים, שאול מרידור, במחאה על בקשות מפוקפקות שקיבל משר האוצר דאז, ישראל כ"ץ.

גרדוס מעדיף להשאר כדי להשפיע מבפנים

גרדוס, שעומד בראש האגף מאז 2020, דווקא מצא את עצמו לא פעם עומד בלב מחלוקות מול שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'. בתקופות מסוימות אף היו באוצר מי שהעריכו שגרדוס לא ישלים את הקדנציה שלו. אולם בשיחות עם סובביו הסביר גרדוס שהוא מעדיף להישאר למרות הקשיים כדי להשפיע מבפנים. לכנס מחר הוא אינו צפוי להגיע.

מאז הקמת הממשלה הנוכחית פירסמו גרדוס ואנשיו מספר אזהרות כלפי תוכניות של הממשלה, החל במהפכה המשפטית, דרך חלוקת הכספים הקואליציוניים למוסדות חינוך חרדיים שלא מלמדים ליבה וכלה בהתרעה מפני חוק הגיוס. כשהתכוון גרדוס לגעת בכספי המשרד להתיישבות של השרה אורית סטרוק, ממפלגתו של סמוטריץ' - זה כבר הביא לפיצוץ של ממש בין שר האוצר לדרג המקצועי שאחראי על התקציב. בכל זאת, בקרב ותיקי האגף סבורים שהביקורת של גרדוס הייתה רפה, "כדי לצאת ידי חובה ולא כדי לשנות מהלכים באמת".

דוד בועז, ממארגני האירוע ומי שכיהן כממונה על התקציבים בשנים 1987-1991, ציין כי "התארגנו קבוצה של יוצאי אגף התקציבים לדורותיהם, להפיק כנס יוצא דופן, משום שאנו נמצאים בחרדה עמוקה לגורל המשק והחברה הישראלית, כתוצאה ממדיניות הממשלה".

רוח הדברים מייצגת את הדעה הרווחת בקרב רבים מחברי הנהלת האוצר בעבר. לפני פחות מחודשיים, באירוע השנתי הרשמי של בוגרי אגף התקציבים, תכננו רבים מהם לנקוט צעדי מחאה כלפי סמוטריץ', שאמור היה להגיע אך בחר להיעדר בסופו של דבר. בנוסף, כ-200 מעובדי האגף בעבר חתמו בשנה שעברה על מכתב נגד מהלכיו של סמוטריץ'.

אולם, יש גם שרואים את הדברים אחרת. שמואל סלבין, שכיהן כמנכ"ל משרד האוצר בסוף שנות ה-90', הוזמן לכנס והחליט שלא לקחת בו חלק. "אני לא יכול לשאת מחשבה שעושים כנס עם אנשים בעלי עמדה חד-צדדית. אני מגיע מאסכולה תלמודית, שעל כל סוגיה מקיימים ויכוח, שרק דרכו ניתן להפרות את המחשבה", הוא אמר לגלובס.

סלבין מספר: "ראיתי את רשימת הדוברים בכנס. אם מזמינים רק אנשים בעלי עמדה אחידה, שחושבים שכל מה שהממשלה הזאת עושה הוא שלילי, אז מדובר בשיח פנימי שלא מביא פתרונות. יש ביניהם חברים טובים שלי שאני מאוד אוהב ומעריך, אבל כנס שאין בו חשיבה מאתגרת לא שווה כלום, זה מפגש פנסיונרים".

עוד כתבות

ישי דוידי, מראשי קרן פימי / צילום: יונתן בלום

אפוד וקסדה ב־150 מיליון שקל: פימי במגעים לרכישת מחצית ממרעום דולפין

הקרן במו"מ לרכישת מחצית ממניות יצרנית הציוד הטקטי, שנהנית מביקוש גובר למוצריה מאז תחילת המלחמה בעזה, לפי שווי חברה של 250-300 מיליון שקל

חניון דובנוב ,פינת רחוב שאול המלך ,ת''א / צילום: תמר מצפי

ישראל קנדה רכשה ב-443 מיליון שקל את חניון דובנוב בת"א; תקים מגדל של 170 דירות

חברות-בנות של ישראל קנדה זכו במכרז לרכישת אחת מהקרקעות המבוקשות בתל אביב ● במקום החניון יוקם מגדל הכולל 45 קומות, 170 יחידות דיור ושטחי תעסוקה

ח''כ משה סולומון, הציונות הדתית / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

האם שיעורי העישון בישראל עולים או יורדים? תלוי בקבוצת הגיל

ח"כ משה סולומון טען כי גרף המעשנים כל שנה ושנה הולך וגדל, וכי גיל המעשנים הולך וקטן. בדקנו ● המשרוקית של גלובס

אורנשטיין, שקד ונוה / צילומים: תמר מצפי, עמית שאבי-ידיעות אחרונות, שלומי יוסף

התקדים, התזמון וסימן השאלה הגדול: נשיא מחוזי ויו"ר הלשכה לשעבר בחקירה

במקביל לכנס השנתי הגדול של לשכת עורכי הדין באילת, האירוע שהיה מזוהה יותר מכל עם יו"ר הלשכה לשעבר אפי נוה, הודיעה המשטרה על חקירתו לצד נשיא המחוזי לשעבר איתן אורנשטיין ● החשד: שוחד, מרמה והפרת אמונים ● מדוע זה קרה דווקא עכשיו ומה הסיכויים שגם שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, תיחקר?

נשיא ברזיל לואיז אינסיו דה סילבה / צילום: Shutterstock, Isaac Fontana

בפעם השנייה: ברזיל מעכבת עסקה עם חברה ביטחונית ישראלית

זרוע היבשה של צבא ברזיל יקים קבוצת חשיבה לשינוי מועדי האספקה של טילי נ"ט מתוצרת רפאל, כך לפי דיווח במדינה ● אין סיבה רשמית לצעד, אבל סביר מאוד שהוא נובע מההתנגדות של ברגיל למלחמת חרבות ברזל

מימין: קורדל קרטר, סשה רויטמן דרטווה ודריוס ג'ונס / צילום: אורי יואלס

התנועה למאבק באנטישמיות "מגייסת" את הקהילה העסקית האפרו־אמריקאית

בחודשים האחרונים פועלת התנועה למאבק באנטישמיות לגיוס גופים שונים לעמידה לצד ישראל ● במסגרת זו נערך אירוע מיוחד בת"א, לצד מהלך רחב יותר להקמת קבוצה בין–דתית של אנשי עסקים ● ישראל מתגייסת 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים קפץ ב-2%, מג'יק וטלסיס עלו ב-9%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.8% ● כצפוי, בנק ישראל הותיר אתמול את הריבית ללא שינוי ● הנגיד מצפה מהממשלה לצמצם את הגירעון; אם לא, הציבור ישלם ● תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים עקפה אתמול את רף ה-5%, שיא של כ-13 שנים ● מנועי בית שמש מזנקת ב-8% ● בנק לאומי: הרווח הנקי זינק בכ-200% ● אלביט: צבר ההזמנות בשיא, הרווח הנקי זינק בכ-20%, אך תזרים המזומנים היה שלילי

אלי כהן, מנכ''ל קבוצת הבינלאומי / צילום: אייל טואג

למרות ירידה בהכנסות וברווח, הבנק הבינלאומי עם תשואה להון של 18.7%

הרווח הנקי של הבנק הבינלאומי ירד ב-10% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, בעיקר בשל ירידה בהכנסות ממימון • הבינלאומי רשם הכנסות בסעיף הפסדי האשראי, מה שמעיד על ביטחון ביכולת הלווים להחזיר הלוואות • בתיק האשראי נרשמה ירידה של 2% במהלך הרבעון ● הבנק יחלק דיבידנד בשיעור של 40% מההון

מפכ''ל המשטרה, קובי שבתאי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בן גביר זימן את המפכ"ל שבתאי לשימוע: לא מתפקד, אמליץ לממשלה להקדים את סיום כהונתו

במכתבו למפכ"ל קובי שבתאי ציין השר איתמר בן גביר את ההחלטה להאריך את כהונתו על רקע תפקודו באירועי ה-7 באוקטובר, ולצד זאת הוסיף כי "בתקופה האחרונה מתרבים הסימנים והטענות לאי-תפקודך הכללי"

אלכסנדר דה קרו, ראש ממשלת בלגיה / צילום: ap, Omar Havana

לראשונה: האיחוד האירופי יבחן מחדש אם ישראל עומדת בתנאי ההסכם איתו

בבריסל נעתרו ללחץ הפרו–פלסטיני ויזמנו את ישראל לדון ב"ציות" לחוק הבינלאומי הנובע מהסכם עם האיחוד שכולל סחר שנתי בשווי 47 מיליארד אירו ● בכירה בממשלת בלגיה: "זמן לסנקציות"

צילום מסך של אלכס טרופנוב מתוך סרטון שפרסם הג'יהאד האיסלאמי

הג'יהאד האיסלאמי פרסם תיעוד של החטוף אלכס טרופנוב

דו"צ: מסתמן - אמל"ח של חמאס גרם לשריפה במחנה העקורים ● כ-100 מחבלים חוסלו במבצע של אוגדה 99 בשכונת זייתון ● פלסטינים מתפנים ממערב רפיח: טנקים נצפו באזורים שעוד לא היו ●  במצרים משתיקים את תקרית הירי במעבר רפיח: "יש מבוכה גדולה" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק קיבלו אחריות לשיגור 3 כטב"מים לעבר אילת • בצה"ל מאשרים: מטוס קרב יירט בהצלחה 2 כטב"מים לפני שחצו לשטח ישראל ● עדכונים בולטים

התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבינלאומי, כרים חאן / צילום: ap, Peter Dejong

ההשוואה המקוממת של התובע בהאג: על ישראל לנהוג כמו בצפון אירלנד

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, אמר בראיון ל"סנדיי טיימס" כי ישראל הייתה צריכה להגיב להתקפת חמאס ב־7 באוקטובר כפי שהגיבו כוחות הביטחון הבריטיים להתקפות של ה־IRA ● "הבריטים לא אמרו 'ברחוב המרכזי של בלפסט יש ללא ספק כמה חברי IRA, ולכן בואו נפיל עליו פצצות של טון'", אמר חאן

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

הנגיד על האפשרות שיוטלו גזרות חדשות: "סביר שיידרשו צעדים נוספים מעבר להעלאת המע"מ ב-2025"

אחרי שבנק ישראל הותיר את הריבית על 4.5% בפעם השלישית ברציפות, פרופ' אמיר ירון דבק בתחזיות שמראות שבעוד שנה האינפלציה תתכנס ליעד ● על הקדמת העלאת המע"מ ל-2024: "ככל שיחול גידול בלתי צפוי בהוצאות הביטחוניות יש לשקול צעדים נוספים בתחום המיסוי או הקדמת צעדים מתוכננים"

בית העיתונאים, תל אביב / צילום: Shutterstock

רק אחרי עשור: אושרה הקמת מגדל מאחורי בית העיתונאים בתל אביב

ההערכות הן שהמחיר לדירה בפרויקט העתידי יעמוד על כ־70־80 אלף שקל למ"ר ● קרן ריאליטי רכשה את המתחם ב־2015 ב-172 מיליון שקל, כעת הוא מוערך בפי 2 ● כחלק מהפרויקט, מאחורי בית העיתונאים ייהרס בניין בן ארבע קומות ששימש את יחידת דובר צה"ל במשך שנים רבות

מנהלי המשרד הממוזג גולדפרב גרוס זליגמן / צילום: דדי אליאס

גולדפרב גרוס זליגמן: חשד שבוצע ניסיון חדירה נוסף לרשת החברה

פירמת עורכי הדין גולדפרב גרוס זליגמן, שהותקפה בשבוע שעבר ע"י האקרים, הודיעה כי עודכנה ע"י מערך הסייבר הלאומי על ניסיון תקיפה נוסף ● בפירמה אישרו לאחר התקיפה הראשונה כי הועתק מידע, והודיעו כי שכרו את חברת הסייבר סיגניה, מהמובילות בתחום ● בין השאלות שנותרו פתוחות: מהו היקף המידע שנגנב, וכיצד בוצעה התקיפה?

סניף שופרסל שלי בתל אביב / צילום: איל יצהר

שווי שופרסל זינק ב-50%: "האחים אמיר הופתעו מעוצמת ההתייעלות שניתן להשיג"

בדוחות הרבעון הראשון, עדיין ללא מעורבות בעלי השליטה החדשים, מציגה שופרסל שיפור ניכר ברווחיה ● האחים אמיר כבר מורווחים 150 מיליון שקל על השקעתם, ובשוק מעריכים: "בכל מקום בו הם נוגעים ניתן לחסוך מיליוני שקלים"

אילוסטרציה: shutterstock

סימן מדאיג: הנתון הישראלי שזינק לשיא של 13 שנה

לפני פרסום החלטת הריבית של בנק ישראל, קפצה תשואת האג"ח לעשר שנים ליותר מ-5% - הגבוהה ביותר מאז 2011 ● המשמעות: ירידה בביקושים שגורמת למדינה להנפיק חוב בעלות גבוהה יותר ● ברקע: פרמיית הסיכון הגבוהה והחוב הממשלתי המטפס

מליאת הכנסת / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

"הסכנה ברורה": 130 כלכלנים בכירים במכתב חריף על מדיניות הממשלה

בכירי הכלכלנים בישראל פרסמו מכתב חריף, שבו הם טוענים כי נטל המילואים על האוכלוסייה העובדת והפטור מגיוס לחרדים מסכן את עצם קיום המדינה ● לדבריהם, אם המגמות הנוכחיות יימשכו, רבים מהנושאים בנטל הכלכלי והביטחוני יעדיפו להגר מישראל, והמשכילים יהיו הראשונים לעזוב

בית מלון / אילוסטרציה: Shutterstock

חדשות טובות לנופשים: האתרים הבינלאומיים יחויבו לעמוד בדין הישראלי

בית המשפט העליון קבע כי הדין שיחול על תביעה נגד אתר "אגודה" - המציע בתי מלון בישראל ונמצא בבעלות חברה זרה - הוא הדין הישראלי, ולא הדין הסינגפורי כפי שנקבע בתנאי השימוש באתר

לבואינג אג''ח בעשרות מיליארדי דולרים בסכנה של הורדת דירוג / צילום: Reuters, Peter Cziborra

רודפים אחר תשואה ומתעלמים מהסיכונים הגוברים: נורות אזהרה למשקיעי האג"ח

מרווחי התשואות בשוק הקונצרני בארה"ב, במיוחד מתחת לדירוג השקעה (זבל), ירדו לשפל היסטורי ● הנפקות בסיכון גבוה, ובתשואה שאינה מפצה עליו, בוצעו מתחילת השנה בהיקף כפול מהתקופה המקבילה ● בישראל התמונה דומה, חרף סיכוני המלחמה. מה המשמעויות למשקיעים?