גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר
בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

הודעת העזיבה של מנכ"ל בנק הפועלים , דב קוטלר, נפלה על מרביתם המוחלט של אנשי הבנק בהפתעה גמורה. בבנק ובסביבת המנכ"ל מסבירים כי הוא השיג את יעדיו כעבור חמש שנים ונכון לאתגר הבא. השאלה הגדולה היא מי יתפוס את מקומו?

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש  
כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים 

כעת בבנק מתחילים לחפש מחליף לקוטלר באחת המשרות הנחשקות במשק הישראלי, למרות ששכרו יהיה מוגבל על פי חוק שכר הבכירים. גם אם באופן רשמי לא ידברו על כך, מתוך הבנק מסומנים שלושה בעלי תפקידים בכירים להתמודד על כס המנכ"ל.

הראשון הוא ידין ענתבי, משנה למנכ"ל והממונה על חטיבת שווקים פיננסים ובנקאות בינלאומית. ענתבי חבר בהנהלת הבנק מאז יולי 2013 וניהל את החטיבה הפיננסית של הבנק החטיבה הפיננסית (CFO) בין השנים 2013-2018. הוא היה גם הממונה על שוק ההון בשנים 2005 עד 2009 (אז עדיין אגף במשרד האוצר) ומנכ"ל בית ההשקעות דש. ענתבי התמודד מול קוטלר על תפקיד המנכ"ל ב-2019, אך לא נבחר.

מועמדת נוספת מתוך הבנק היא דלית רביב, משנה למנכ"ל והממונה על החטיבה הקמעונאית, החטיבה הגדולה ביותר בבנק. היא נמצאת בבנק יותר מ-30 שנים, מהן ארבע וחצי שנים כחברת הנהלה. רביב ניהלה בעבר את בנקאות הפלטינום (הלקוחות האמידים) ואת האגף לבנקאות מסחרית. 

השלישי הוא מנהל החטיבה הפיננסית, רם גב. הוא נחשב כבן טיפוחיו של קוטלר ועבד תחתיו עוד בישראכרט, בה היה גב משנה למנכ"ל ו-CFO בין השנים 2011-2019. עוד קודם לכן היה CFO בקבוצת הראל במשך ארבע שנים. 

שם נוסף שעולה בשוק הוא מועמד חצי פנימי - גולן שרמן. הוא הודיע ביוני 2022 על יציאה לחל"ת בתום 27 שנות עבודה בבנק. בתפקידו האחרון כיהן כממונה על חטיבת החדשנות והאסטרטגיה וחבר הנהלת הבנק במשך ארבע וחצי שנים. שרמן הוביל את מהפכת התשלומים בביט ואת השתלטותה על שוק התשלומים בישראל, כשעל פי הערכות היא חולשת על כ-80% מהשוק.

המועמדים שלא מתוך הבנק

אולם ההיכרות של השלושה עם הבנק והיותם חלק מההנהלה הנוכחית לא מבטיחה להם את המינוי, כפי שקוטלר הובא מבחוץ. בשוק כבר מדברים על שם אפשרי שיגיע מחוץ לבנק.

המועמד ששמו עולה הוא שמוליק ארבל. הוא עזב את לאומי לפני שנה כשבתפקידו האחרון היה ראש החטיבה הבנקאית. מאז עלה שמו גם כמועמד לתפקיד מנכ"ל בנק דיסקונט, אך בסופו של דבר הוא לא נבחר כשבדיסקונט העדיפו לקדם מבפנים את אבי לוי. לפני שהיה מנהל החטיבה הבנקאית ניהל ארבל את החטיבה העסקית.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה קפצה ב-7%, הנאסד"ק שבר שיאים

מדד הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● אירופה ננעלה בירידות ● מכירות האייפונים של אפל בסין זינקו ב-50% באפריל ● מחירי הנפט עולים ● מי שמכר בתחילת חודש מאי האחרון פספס כ-5.5% עליות במדד S&P 500 ● בנק לומברד אודייר: "פוטנציאל לאפסייד ברוב המדדים הגדולים בעולם, בעיקר השוק הבריטי"

אלי כהן, מנכ''ל קבוצת הבינלאומי / צילום: אייל טואג

למרות ירידה בהכנסות וברווח, הבנק הבינלאומי עם תשואה להון של 18.7%

הרווח הנקי של הבנק הבינלאומי ירד ב-10% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, בעיקר בשל ירידה בהכנסות ממימון • הבינלאומי רשם הכנסות בסעיף הפסדי האשראי, מה שמעיד על ביטחון ביכולת הלווים להחזיר הלוואות • בתיק האשראי נרשמה ירידה של 2% במהלך הרבעון ● הבנק יחלק דיבידנד בשיעור של 40% מההון

מסילת 431 / צילום: ענת דניאלי לב

בין כביש 1 לנתיבי איילון: כל חסימות הכבישים שמתוכננות בקרוב

בשבוע הבא, כביש 1 צפוי להיחסם בין השעות 22:30 בלילה ועד 4:30 לפנות בוקר, לאחר שעבודות שנקבעו במקור לימי שבת בוטלו בלחץ המפלגות החרדיות ● גם נתיבי איילון ייחסמו השבוע, החל מיום חמישי אחר הצהריים ועד ליום שישי בסמוך לכניסת השבת

השופט איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

התזמון לא מקרי: הפצצה שהטילה יאח"ה במקביל לכנס הגדול באילת

המשטרה בחרה להוציא את דבר החקירה של איתן אורנשטיין ואפי נוה דווקא בעיצומו של כנס לשכת עורכי הדין השנתי, המקום בו נוה היה בעבר השליט הבלתי מעורער ● התיק לא יהיה חף מקשיים, אך יש לקוות שהאמת תצא לאור - על השיחות, על מה שהובטח וניתן ועל מה שעשו מקבלי ההחלטות באותה העת

בצלאל מכליס, מנכ''ל אלביט / צילום: אסף שילה ישראל סאן

כך הגיב מנכ"ל אלביט מערכות כשנשאל על החרם השקט של המשקיעים הזרים

החברה הבטחונית מציגה תוצאות חזקות וצבר ההזמנות בשיא של יותר מ-20 מיליארד דולר, לצד תזרים שלילי מפעילות ● למרות זאת, מניית אלביט נסחרת מתחת לערכה בתחילת המלחמה בעזה ● המנכ"ל בצלאל מכליס: "אני מנהל חברה ולא מניה – ועם התוצאות קשה להתווכח"

לבואינג אג''ח בעשרות מיליארדי דולרים בסכנה של הורדת דירוג / צילום: Reuters, Peter Cziborra

רודפים אחר תשואה ומתעלמים מהסיכונים הגוברים: נורות אזהרה למשקיעי האג"ח

מרווחי התשואות בשוק הקונצרני בארה"ב, במיוחד מתחת לדירוג השקעה (זבל), ירדו לשפל היסטורי ● הנפקות בסיכון גבוה, ובתשואה שאינה מפצה עליו, בוצעו מתחילת השנה בהיקף כפול מהתקופה המקבילה ● בישראל התמונה דומה, חרף סיכוני המלחמה. מה המשמעויות למשקיעים?

אתר בנייה בישראל / צילום: Shutterstock

הפקק משתחרר? 2,000 פועלי בניין זרים נחתו בישראל ואלף נוספים בדרך

בשבוע שעבר הגיעה לישראל המאסה גדולה ביותר של פועלי בניין זרים מתחילת המלחמה ● המדינה בוחנת הבאת עובדים גם מתאילנד, אקוודור וממדינות באפריקה ● האם הקצב יישמר?

מנכ''ל בנק לאומי, חנן פרידמן / צילום: אורן דאי

מכירת נכסים ב-600 מיליון שקל והריבית הגבוהה: רווח של 2.8 מיליארד שקל ללאומי

שנה אחרי הפרשת הענק בשל ההחזקה בבנק האמריקאי וואלי, בנק לאומי רשם ברבעון הראשון של השנה תשואה של 20.2% ויחלק דיבידנד בהיקף של 835 מיליון שקל, כשיחד עם תוכנית רכישה עצמית בהיקף של 280 מיליון שקל שווים לכ-40% מהרווח הרבעוני • תיק האשראי גדל ב-2.2%

סניף שופרסל שלי בתל אביב / צילום: איל יצהר

שווי שופרסל זינק ב-50%: "האחים אמיר הופתעו מעוצמת ההתייעלות שניתן להשיג"

בדוחות הרבעון הראשון, עדיין ללא מעורבות בעלי השליטה החדשים, מציגה שופרסל שיפור ניכר ברווחיה ● האחים אמיר כבר מורווחים 150 מיליון שקל על השקעתם, ובשוק מעריכים: "בכל מקום בו הם נוגעים ניתן לחסוך מיליוני שקלים"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הרווח הנקי של מנועי בית שמש זינק ב-240% על רקע המלחמה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● הכנסות מנועי בית שמש הסתכמו ב-63 מיליון דולר ברבעון ● בזכות מכירת מעונות הסטודנטים אלקטרה הקטינה את החוב, הרווח הנקי זינק ב-75%, אך הרווח הגולמי נשחק ● שופרסל: הרווח הנקי עלה ב-35% לכ-90 מיליון שקל ● ביטוח ישיר: הרווח זינק בזכות העלאת תעריפים בביטוח רכב והכנסות מהשקעות ● הולמס פלייס: למרות המלחמה, גידול במספר המועדונים והמנויים ● בנק ירושלים: פיקדונות הציבור זינקו ב-12% והרווח הנקי גדל ב-5% ● מדור חדש

אורנשטיין, שקד ונוה / צילומים: תמר מצפי, עמית שאבי-ידיעות אחרונות, שלומי יוסף

התקדים, התזמון וסימן השאלה הגדול: נשיא מחוזי ויו"ר הלשכה לשעבר בחקירה

במקביל לכנס השנתי הגדול של לשכת עורכי הדין באילת, האירוע שהיה מזוהה יותר מכל עם יו"ר הלשכה לשעבר אפי נוה, הודיעה המשטרה על חקירתו לצד נשיא המחוזי לשעבר איתן אורנשטיין ● החשד: שוחד, מרמה והפרת אמונים ● מדוע זה קרה דווקא עכשיו ומה הסיכויים שגם שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, תיחקר?

דאג בורגום, מושל דקוטה הצפונית, לוחץ יד לדונלד טראמפ / צילום: ap, Justin Lane

עשיר, נאמן ונאה: המועמד הלא מוכר שמיועד לתפקיד סגן הנשיא של טראמפ

דאג בורגום, מושל דקוטה הצפונית, זוכה לחיבוק חם מהנשיא לשעבר ● הערכות הן שהוא יהיה יד ימינו של טראמפ, אם זה יחזור לבית הלבן ● כך הפך למועמד המוביל לתפקיד הנחשק

בית העיתונאים, תל אביב / צילום: Shutterstock

רק אחרי עשור: אושרה הקמת מגדל מאחורי בית העיתונאים בתל אביב

ההערכות הן שהמחיר לדירה בפרויקט העתידי יעמוד על כ־70־80 אלף שקל למ"ר ● קרן ריאליטי רכשה את המתחם ב־2015 ב-172 מיליון שקל, כעת הוא מוערך בפי 2 ● כחלק מהפרויקט, מאחורי בית העיתונאים ייהרס בניין בן ארבע קומות ששימש את יחידת דובר צה"ל במשך שנים רבות

סגן הקנצלר הגרמני, רוברט האבק, בנאום בסוף השבוע בו אמר כי ישראל עוברת על החוק הבינלאומי / צילום: Reuters, Bernd Elmenthaler

הסחף נגד ישראל באירופה מתגבר, ואפילו בגרמניה קוראים לעצור המלחמה

הפסיקה של בית הדין הבינלאומי לצדק והדרישה לצווי מעצר בהאג העניקו "חותמת רשמית" לטענות בדבר פשעי מלחמה ● בגרמניה, סגן הקנצלר שנחשב עד כה לפרו-ישראלי, אמר ש"ישראל עברה את הגבול", ובספרד שרת הביטחון אמרה: "בעזה מתרחש ג'נוסייד אמיתי"

מפכ''ל המשטרה, קובי שבתאי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המפכ"ל שבתאי ברקע הזימון לשימוע: אעמוד כחומה בצורה מול הניסיונות להכניס שיקולים פוליטיים למשטרה

ברקע הטענות לפוליטזציה של המשטרה מצד בן גביר והזימון שלו לשימוע, אמר המפכ"ל קובי שבתאי: "המשטרה במדינה דמוקרטית חייבת להיות נקייה מכל סממן פוליטי" • עוד הדגיש שבתאי בדבריו כי "עצמאות המשטרה היא אבן-דרך הנדרשת במדינה דמוקרטית"

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: Reuters, AMMAR AWAD

רפאל חשפה מיירט חדש שמתבסס על מערכת כיפת ברזל

רפאל חשפה בתערוכה בבוקרשט מיירט חדש שמתבסס על כיפת ברזל ושמו "Iron Lance" ● בקרוב צפויים להתפרסם פרטים נוספים על המיירט החדש ● במקביל, קניה שוקלת לרכוש את מערכת ספיידר של החברה

ההסתבכות של יוסי כהן, ההבטחה של טראמפ

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: טרמאפ הבטיח לגרש מפגינים פרופלסטינים מארה"ב, אבל גם אמר לישראל "תפסיק להרוג אנשים", קבוצת הכדורסל של המועצה האיזורית אשכול התאחדה לראשונה בניו יורק ● ועוד סיפורים • כותרות העיתונים בעולם 

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

אלפי שקלים לשעה ותיבת פנדורה: הכירו את השופט שנחקר בחשד לשוחד

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● הבוקר (ג') הוא נחקר בחשד לשוחד ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר-על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

גיל גרון, מנכ''ל Orca ואסף רפפורט, מנכ''ל Wiz / צילום: אורקה סקיוריטי, איל יצהר

"עו"ד באלף דולר לשעה": מה קורה כששני חדי קרן נאבקים בבית משפט בארה"ב

בית המשפט בארה"ב הודיע השבוע כי הוא דוחה את בקשתה של ענקית הסייבר וויז למחוק את תביעת הפרת הפטנטים שהגישה נגדה המתחרה אורקה סקיוריטי ● כשהוגשה התביעה לפני פחות משנה היו מי שאמרו כי היא חסרת שיניים, וכעת אומרים בשוק: "זו לא תביעת סרק"

מפכ''ל המשטרה, קובי שבתאי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בן גביר זימן את המפכ"ל שבתאי לשימוע: לא מתפקד, אמליץ לממשלה להקדים את סיום כהונתו

במכתבו למפכ"ל קובי שבתאי ציין השר איתמר בן גביר את ההחלטה להאריך את כהונתו על רקע תפקודו באירועי ה-7 באוקטובר, ולצד זאת הוסיף כי "בתקופה האחרונה מתרבים הסימנים והטענות לאי-תפקודך הכללי"