גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

ברוכים הבאים
ברוכים הבאים

 

יום שישי בצהריים. אנחנו עושים את דרכנו לעבר הכפר הבדואי ערב אל־עראמשה הסמוך לגבול לבנון. הדרך רצופה בנוף גלילי, וגם בכניסה ליישוב האווירה פסטורלית ונעימה. רק ילדים על טרקטורונים מפרים את השקט והשלווה.

אנחנו ממשיכים לתוך היישוב, עדיין אפופים בשלווה, כשפתאום, בחניית המתנ"ס המקומי, נגלה אלינו רכב שרוף, תזכורת לתקיפה שהתרחשה בחודש שעבר וגרמה למותו של קצין המילואים רס"ן דור זימל ולפציעתם של 17 בני אדם נוספים.

ערב אל עראמשה / צילום: בר לביא

את האירוע ההוא אמנם קשה לשכוח, אך למעשה זו מציאות החיים כאן מאז 7 באוקטובר. נכון לכתיבת שורות אלה נשמעו בכפר 76 אזעקות, ברוב המקרים אין לתושביו יותר מדי זמן להגיע למקלט, ובחלק מהמקרים אף אין אזעקה כלל.

האמת, קצת קשה להבין איך התנהלו החיים בכפר הזה עד אותה השבת, כשמכל נקודה בה רואים את עמדות חיזבאללה. עם השנים תושביו הצליחו איכשהו להתרגל, אבל המלחמה טרפה את הקלפים: באמצע אוקטובר הודיע הצבא על פינויים, 1,700 איש, עם 27 יישובים הנמצאים במרחק של עד שני קילומטרים מגדר הגבול עם לבנון.

 

מרבית אנשי הכפר אכן התפנו, אך עד מהרה חוו קושי במלונות והחליטו לחזור, למרות הסכנה והקרבה לגבול. "רוב התושבים עובדים באזורי תעשייה והיה להם קשה לנסוע מנצרת", אומר לנו מנהל הקהילה אדיב מזעל. "הם חשבו שיקבלו דמי מחיה, אבל הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן, אז הם חזרו. בסופו של דבר, כמה אפשר לשבת במלון?".

מנהל הקהילה אדיב מזעל. ''רק מפלגת רע''ם נתנה לנו יד'' / צילום: בר לביא

גם קרוואן, אם לארבעה שאנחנו פוגשים ביישוב, מזדהה עם הדברים. בתחילת המלחמה היא שהתה בבית מלון, אך החליטה לחזור. "עם כל הכסף שנותנים ועוזר לנו, אין טעם לכלום. אין כמו החיים שהיו לנו לפני המלחמה. אנחנו רוצים לחזור לשגרה. את יושבת במלון ואין לך מה לעשות שם. הילדים הולכים לבית ספר, את יושבת ומחכה. מנקים לך ומכינים לך אוכל. אנחנו אמנם מפחדים כאן, אבל אין כמו בבית".

"פינו אותנו למזרח ירושלים, התושבים שם התנכלו אלינו"

לצד הקושי הכלכלי והפסיכולוגי המפונים מערב אל־עראמשה חוו אתגרים נוספים, שאולי היה אפשר למנוע עם טיפול קצת אחר. "היו כאלה שהתפנו עצמאית לקרובי המשפחה שלהם, אבל אנחנו פינינו לפחות 800 תושבים באוטובוסים", אומר מזעל. "המסה הגדולה הגיעה לנצרת, אבל 200 תושבים פונו למלון במזרח ירושלים. שם הם חוו סוג של התנכלות מצד תושבי המקום. דיברתי עם המועצה ואחרי שבוע העברנו אותם גם לנצרת".

אבל גם בנצרת האתגרים לא פסקו, והתושבים הרגישו מופקרים לחלוטין. נשיא המדינה אמנם הגיע לבקר אותם, אך מזעל מספר שאף אחד מחברי הקואליציה לא היה שם. "מי שנתנו לנו יד הם חברי מפלגת רע"ם, עוד מלפני המלחמה הם עוזרים פה לקשישים. שאר המפלגות הערביות לא שאלו עלינו. רע"ם נתנו לנו סלי מזון וביקרו אותנו במוקד הפינוי. עבאס הוא המנהיג הערבי היחיד היום שקורא לדו־קיום, ומעניינים אותו הערבים בישראל".

בנצרת הם הצליחו אמנם לארגן בתי ספר וגנים, אבל כאמור המשפחות סבלו ורצו לחזור הביתה. היו גם כאלה, כך מספר מזעל, שביקשו לשכור דירות בטבריה ובנהריה, אבל גילו שבעלי הדירות ניצלו את המצב והקפיצו את שכר הדירה פי שלושה. גם המענק החד־פעמי שקיבלו המפונים - 1,000 שקל לרווק ו־5,000 למשפחה - לא הועיל, והם העדיפו לחזור לכפר ולקבל מענקים חודשיים קבועים: 6,000 שקל ליחיד ו־18 אלף לזוג פלוס שני ילדים.

ומה מבחינה ביטחונית? למרות שהכפר שוכן על הגבול, ולמרות חדירת מחבלים בדצמבר 2023, החליטה המשטרה לבטל את הגדרת היישוב כזכאי לנשק. התושבים, בהם חיילים משוחררים ואזרחים נורמטיבים, חשים שמדובר בגזענות ואפליה מול יישובים אחרים. "קיבלתי אישור לנשק באוקטובר, ובדצמבר הודיעו לי שהוא מבוטל", מספר מזעל. "בדקנו ותמיד מקבלים את אותה התשובה - 'בודקים כל מקרה לגופו'. אין לזה שום בסיס וזה גרם לאי־אמון מצד התושבים. לפני שבועיים נתנו לקריית שמונה אישור זכאות. מי יותר קרוב לגבול?".

אתר ההנצחה בערב אל עראמשה

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "הגדרת יישוב כזכאי מתבצעת בהתאם לעמדת משטרת ישראל אשר נקבעת בהערכת מצב מקצועית, שבה נבחנים בין היתר רמת האיומים הביטחוניים על תושבי המקום והמענה הניתן במקום בידי גורמי הביטחון. הערכת המצב משטרתית מצאה כי היישוב אינו עומד בקריטריונים הקבועים להגדרתו כיישוב זכאי ולכן אינו נמצא ברשימת היישובים הזכאים לרישיון כלי ירייה".

חזרו הביתה, אך האתגרים רחוקים מלהסתיים

אמנם התושבים לא הרגישו בנוח באזורים המפונים, אבל צריך לומר שגם כשהם חוזרים לבתיהם האתגרים לא נגמרים. מאחר שהיישוב מוגדר כמפונה לא ניתנים בו שירותים מקומיים - את הזבל התושבים מרכזים במקומות מוגדרים ואת הילדים ההורים מסיעים ליישוב אחר כי בית הספר לא פועל ואין הסעות. במציאות שכזו, מסביר מזעל, המענקים שמקבלים מהמדינה לא יכולים להספיק.

אבו שהין בביתו. ''כל מי שחוזר עושה את זה באחריותו המלאה'' / צילום: בר לביא

וכמובן צריך להזכיר את האנשים הרבים שאיבדו את עבודתם. אחת מהן היא נמרה - שבימי שגרה עבדה כמארחת בצימרים בקיבוץ שומרה, אך כעת, כשהם לא פעילים, היא יושבת בבית. גם בת משפחתה, נגוא, עבדה כנהגת אמבולנס פרטי וחובשת וכעת יושבת בבית מחוסרת עבודה. "החיים שלנו התהפכו. אנחנו אנשי עבודה, פתאום אני יושבת בבית. זה מכניס מחשבות", אומרת נגוא.

אם זה לא מספיק, גם בימי שגרה אי אפשר לומר שתושבי הכפר חווים איכות חיים גבוהה. מרבית התושבים עובדים כשכירים במפעלים, באזורי תעשייה בצפון או בקיבוצים הסמוכים, ומשתכרים בשכר מינימום. מנגד, חקלאות ותיירות לא ממש ניתן למצוא ביישוב מכיוון שאין אנשים בעלי יכולת כלכלית שיכולים להקים עסקים כאלה.

היישוב עצמו כולל כמה חמולות, ולא רחוק ממנו נמצאת מערת קשת המושכת מטיילים רבים וקיבוץ אדמית סמוך לו. תושבי הכפר מתגייסים לצבא וחלקם התפרסמו בזכות הגששים ששירתו את המדינה שנים רבות ואף ספגו אבדות.

יש לציין שזו לא הפעם הראשונה שהתושבים בכפר סובלים מהמצב הביטחוני. בימי מלחמת לבנון השנייה רקטה פגעה בחצר ביתה של משפחת ג'ומעה והרגה את האם ושתי בנותיה. בבתים יש כיום ממ"דים ומקלטים, אך בשל הקרבה ללבנון לתושבים אין מספיק זמן להגיע אליהם.

"אני מסתובב עם שרשרת של מגן דוד. אין לנו ארץ אחרת"

את הביקור אנחנו חותמים בביתו של אחמד אבו שהין, תושב המקום, חבר מפלגת הליכוד ותומך נלהב של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "במלחמה לא באים בטענות, צריך לפעמים להשלים עם דברים שהם לא 100%", הוא אומר כשאנחנו שואלים אותו על הפינוי למלונות והחזרה לכפר.

מה דעתך על זה שהתושבים חזרו חרף הוראת הפינוי?
"כל מי שחזר עושה את זה באחריותו המלאה. יש לנו כיתת כוננות וגם הצבא שומר עלינו. בכל בית יש לנו ממ"ד ואנחנו נכנסים בזמן אזעקות. המערך האווירי וצה"ל עובדים היטב".

ברמה האישית, איך היה הפינוי בהתחלה?
"לא הבנתי למה פינו אותנו למזרח ירושלים. למה לא לטבריה? יצא לי למשל לשבת עם מישהי מקיבוץ מצובה שפונה, ישבנו יחד ושמחנו להכיר. במזרח ירושלים ובנצרת המציאות הייתה אחרת. לפעמים תושבים מקומיים היו מקללים אותנו בגלל העובדה שאנחנו משרתים בצבא ותומכים במדינה. כשאנחנו יושבים עם אנשים משלומי אנחנו מרגישים כמו משפחה", הוא אומר ומראה לנו את הרכב שלו, שמעוטר בדגלי ישראל. "אנחנו מחזקים את מדינת ישראל כי אין לנו ארץ אחרת. אני מסתובב עם שרשרת של מגן דוד ועם חגורה שיש עליה סמל מגן דוד. לאן נלך? אין לנו מקום אחר".

עוד כתבות

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

אפריקה, תדהר ולוזון זכו בקרקע בהרצליה תמורת כ־142 מיליון שקל

שלוש החברות זכו בשטח של 3.8 דונם שהיה ברשות רמ"י, כחלק מהתוכנית להפיכת אולפני הרצליה למתחם מגורים ● הן היו המציעות היחידות במכרז, והצעתן גבוהה בכ־20 מיליון שקל ממחיר המינימום ● מדובר באותו מתחם שבו הן מקדמות בנייה ל־350 יח"ד

מגדל בין ערים / הדמיה: מילוסלבסקי אדריכלים

מגדל של 100 קומות על גבול ת"א: פרויקט חסר תקדים יוצא מהקפאה

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א תביא לאישור מהלך שיאפשר להקים את הפרויקט גם ללא השלמת גשר סמוך - שהיה עד כה תנאי לבנייה ● המטרה: לאפשר את שחרור המכרז לפרסום

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

כרים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבין-לאומי / צילום: AP-Mary Altaffer, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי

כרים חאן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, התייצב בפני המצלמות והודיע לראשונה בראיון ל-CNN על כוונתו להעמיד לדין את ראשי חמאס מחד ואת נתניהו וגלנט מאידך ● הניסיון ליצור השוואה בין הצדדים הוא מסוכן למעמד הדמוקרטיה

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את ההוראה שצפויה להכנס לתוקף ביוני ● חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת ● הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: באדיבות סאמיט

זוהר לוי בדרך להפוך לאיש החזק בדירקטוריון פז: רכש מניות ב-247 מיליון שקל

הרכישה נעשתה באמצעות חברת הנדל"ן המניב סאמיט שבשליטת לוי ● בעקבות העסקה היא תגיע להחזקה של 16% ממניות פז – צעד שיקנה ללוי את העמדה החזקה בדירקטוריון של רשת תחנות הדלק

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק אתמול בגבול עם אזרבייג'ן, ולאחר דיווחים סותרים, באיראן הודיעו הבוקר רשמית על מותו, יחד עם שר החוץ האיראני ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

נתיבות. בעיגול: מירי רגב / צילום: דייגו מיטלמן, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

בלי תוכנית, ללא תקציב ובניגוד לדעת אנשי מקצוע: רגב מקדמת עוד תחנת רכבת בנתיבות

במשרד התחבורה בוחנים הקמת תחנה בעיר הדרומית במרחק 5 ק"מ בלבד מזו הקיימת ● גורמי המקצוע מתנגדים בגלל תחזית נוסעים נמוכה ופגיעה בציבור שזמן נסיעתו למרכז מתארך ● השבוע נחשף בגלובס שגם במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון בניגוד לתוכניות המטרו

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

"תזמון רגיש במיוחד": כך סיקרו בעולם את מותו של נשיא איראן

הידיעה על התרסקות המסוק בה נהרגו איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני תפסה את הכותרות הראשיות במרבית אתרי החדשות הזרים ● "איראן נותרה ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים", נכתב בניו יורק טיימס ● וגם: כך הגיבו מנהיגי העולם למות הנשיא האיראני

דרור מרמור, גורי נדלר, רות שוורץ, ארז קמיניץ וענאיה בנא, בפאנל בנייה, דיור והתחדשות עירונית כמנוע צמיחה / צילום: תמר מצפי

בנייה עירונית במרכזי יישובים ערביים גדולים כמפתח לצמיחה

בכנס גלובס שוחחו בכירים בפאנל על האתגרים בתכנון ובנייה בחברה הערבית ● עוד נידונה השאלה: האם נכון להמשיך לבנות יישובים מגזריים? המשתתפים הסכימו כי הגיע הזמן לשינוי

אילוסטרציה: Shutterstock

איך הפכו מניות השירותים לתחום שמדליק את השוק האמריקאי

מניות שירותי התשתיות - חשמל, גז ומים, שנחשבות שנים להשקעה אפרורית אך מניבת תשואה בטוחה - לוהטות מתחילת השנה ● זאת בעיקר על רקע הצורך האינסופי של יישומי הבינה המלאכותית בחשמל ● אולם כמו כל מגזר שהופך רותח, גם כאן אפשר להיכוות

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום