גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום
ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

"זאת הכלכלה, טמבל" - כך מסביר ערן כהן, מנכ"ל אלסטום בישראל, את הבחירה של חברות זרות להמשיך ולהתמודד על פרויקטים בישראל למרות המציאות הפוליטית והביטחונית. בראיון לגלובס הוא מתייחס לאתגרים המלווים את ההשקעה בתשתיות בראייה אירופית ומתייחס לראשונה לטענות לעיכובים בפתיחת הקו האדום בגוש דן בשל בעיות איתות במערכות אלסטום. 

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה
בלעדי | הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

בשנים האחרונות השתלבה אלסטום בפרויקטי תשתית רבים בישראל: היא העומדת מאחורי מערכת האיתות של הקו האדום שנפתח בשנה שעברה בגוש דן, חתומה עם רכבת ישראל על רכש קרונות בהיקף של מיליארדי שקלים, והיא בין החברות שזכו בהקמת הקו הירוק בגוש דן וברכבת חיפה-נצרת. כהן החל את הקריירה שלו בתחום הרכבות בחברת בומברדייה שנרכשה על ידי אלסטום בשנת 2021 והוא מונה למנכ"ל החברה בישראל.

אתה נמצא הרבה באירופה, איך רואים שם את מצב השוק בישראל?
כהן: "לפני כמה שבועות הצגתי בשוויץ את פרופיל הסיכונים שלנו בישראל. בחנו את ההשפעה על הקו הירוק בגוש דן, למשל. אבל אני חייב להגיד שהמיקוד גם היום הוא על ה-IMAC, היוזמה לרכבת בין סעודיה לישראל כחלק משרשרת סחר עולמית. חשבנו איך אנחנו יכולים לסייע כחברה צרפתית לנשיא עמנואל מקרון, שהצהיר בעיתונות שאת ההזדמנות הזו הוא 'לא הולך לפספס' כמו שדרך המשי הסינית התפספסה. הוא הזכיר את החברות הצרפתיות שצריכות להיות ידה הארוכה של צרפת ביישום הפרויקט".

גם עכשיו אתה מאמין שזה יקרה?
"בספטמבר היינו שם. אוקטובר קרה, אבל בסוף האינטרס הכלכלי הוא הקובע. קלינטון אמר לבוש כשניצח אותו בסיבוב הראשון It's the economy, stupid. אז אני אומר שזה מה שקובע. הפן הכלכלי-עסקי הוא המוביל, גם בקידום הרכבת הזו וגם בהיבטים אחרים. תראה מה קרה מ-7 באוקטובר עד עכשיו: בסוף אוקטובר הרכבת אישרה רכש קרונות בעלות של 1.7 מיליארד אירו, בדצמבר ביצענו סגירה פיננסית לקו הירוק בגוש דן עם EIB, בנק אירופי שמורכב מנציגים של 27 מדינות ובפברואר הכריזו על הזוכים בפרויקט נופית, שאנחנו ביניהם. בנקים מסתכלים על סיכונים ואולי לוקח יותר זמן לחזור אליך, או שהתעריפים אחרים כי הסיכונים עולים להן יותר. מדובר בפרויקט הראשון שהבנק הזה מוביל מחוץ לאירופה והצלחנו לסגור איתם בדצמבר למרות המלחמה".

והיו גם בנקים אירופיים שברחו לכם ברגע האחרון.
"נכון. אתה אומר 'ברחו', לנו נאמר שהם בוחנים את המצב מחדש ויחזרו אלינו. אבל כבר היינו בעיכוב של חצי שנה עם הסגירה הפיננסית ולא רצינו לחכות. אם EIB היה נסוג זה היה עולה לנו 300־400 מיליון שקל, דלתא שמיוחסת לריביות, ואני לא חושב שמישהו היה שולף את הסכום הזה מהכיס. צרפת השמיעה את קולה בתהליך מול הבנק ואני חושב שהאינטרסים הכלכליים הובילו לסגירה הזו בזמן המלחמה. כשרואים בעולם התקדמות בפרויקטים, סוגרים אותם פיננסית וממשיכים ללחוץ על הגז. זה כבוד למדינה ושולח מסר חזק של יציבות כלפי חוץ".

הזול שיעלה ביוקר

חברות זרות עדיין נסוגות מישראל בתחום התשתיות, דבר שרואים גם במכרזי ההפעלה של הקווים הירוק והסגול וגם במקומות אחרים.

"הכי קל לי להגיד לך 'רק אנחנו היינו כאן ב-8 באוקטובר', אבל זה לא המצב", אומר כהן, "אם כי היו חברות ביטוח שלא נתנו כיסוי. לעמית שלי מספרד לא היה ביטוח עד לפני שבועיים והוא לא יכל להגיע לכאן. המדינה, שיודעת שיהיו עוד סבבים ביטחוניים, צריכה להמשיך ולפתח מערכות יחסים עם מי שמוכיח את עצמו גם בעת משבר קיצון".
החברה הספרדית COMSA פרשה לפני מספר חודשים מפרויקט הקו הכחול בירושלים שבו זכתה יחד עם החברות הישראליות דן ודניה סיבוס. כהן מסרב להתייחס להחלטתה אך אומר כי "חשוב להפיק לקחים מאירועים כאלה. כשהמדינה מגבשת את נוסחת הסיכונים וההערכה של מתמודד, חובה שיינתן משקל לניסיון שלו בישראל ומחוצה לה. חברה שאין לה פעילות בישראל או הפעילות קטנה, תתקשה יותר לעמוד בלחצים פוליטיים מבית. חברות שמגיעות ממדינות שהיחס שלהן אל ישראל מורכב, זהו נתון המייצר תוספת סיכון נוספת".

אם מדברים על גיאופוליטיקה, איך אתה רואה את התחרות מול הסינים? נראה שהם פחות זוכים במכרזים פה.
"הייתה תקופה שבאמת היה רצון קצת יותר חזק לאפשר כניסה של עוד ועוד חברות, גם מסין".

גם כי מפחדים מהאירופאים, שלא מספיק תחרותיים.
"אני כבר לא רואה הבדלים גדולים מבחינת פרופיל המחירים של הסינים. בסוף, אלו חברות כלכליות עסקיות שרוצות להרוויח. גם כשהסינים באים לישראל יש להם פרופיל עלויות דומה לשלנו. הבדלי המחירים לא תמיד משמעותיים, אבל רוצים לזכות במכרז ו'משתגעים' על המחיר. אם יש 95% העדפה למחיר במכרז, והמחיר הנמוך הוא זה שמנצח, תפגוש את העלויות בשלבי התחזוקה".

מעבר לפרויקטים שבהם מעורבת אלסטום, כהן רוצה להתמודד על מכרזי המטרו ומסמן מטרה: בניית קו אחד לפחות. בעבר מנכ"לי החברות אלסטום ואלקטרה כיוונו למכרזים אלו בהתמודדות משותפת, אך בעבודות על הקו הירוק, כך לפי גורמים בענף, מתגלעים חילוקי דעות וחוסר שביעות רצון. לכך מגיב כהן כי "אלקטרה היא שותפה אסטרטגית וטובה, יש שם אנשי מקצוע ואנחנו שמים את הפרויקט בראש סדר העדיפויות. האם הכול מושלם? לא. יש טינופים וריכולים מבחוץ, אבל אנחנו זכינו יחד גם בפרויקט נופית מה שמחזק את השותפות".

המוניטין בישראל נפגע

המוניטין של אלסטום בישראל נפגע כשלפני פתיחת הקו האדום בגוש דן התגלו בעיות שונות במערכת האיתות. כמה שנים קודם לכן, מכרז ההקמה של הקו פוצל לאחר שאלסטום הציעה סכום שהיה גבוה מאמדני המדינה. "אני מבסוט שהקו נפתח", מגיב כהן, "עובדי אלסטום ויתרו על חופשת הכריסמס והגיעו לישראל".

אם בגללי פרויקט לא היה נפתח בזמן גם אני הייתי מוותר על חופשה.
"אני חי את הפרויקט הזה ויודע שהוא נפתח הרבה בזכות אלסטום. החלק של אלסטום מהווה 2% מעלות הפרויקט, והוא היה רק בסוף כי אי אפשר לבחון את המערכות לפני שהן מוכנות. לא היינו אחראים על האינטגרציה והיה שם מגדל בבל של חברות. יכולנו לנסות הכול רק כשהקו היה מוכן, ולצערי שלב הבדיקות לוקח זמן. סנכרון האינטגרציה נעשה בצורה שלומיאלית, כולם ניסו לעשות הכול, אבל ברגע שבונים משהו שהיסודות שלו לא נכונים זה מסתבך".

אתה מדבר על הפירוק של מכרז שהיה בזמנו, כי אלסטום הציגה מחיר מופרך.
"היום הוא נראה מצחיק. המחיר של אלסטום היה הגיוני אבל היה מרווח לאמדנים. אני מסתכל עלינו, על המדינה, שעשתה פרויקט רכבת קלה ראשון בגוש דן וכתבנו ספר עם כל הטעויות האפשרויות שאפשר לעשות והפקנו לקחים".

נת"ע, משרדי הממשלה וחברת הבקרה אמרו שהבעיה הייתה במערכת האיתות. אז כולם טעו?
"האנשים שהיו שם הבינו ויודעים של מי הייתה התרומה בתפירה של המערכות. אם אלסטום לא הייתה שם לא ידוע מתי היה מגיע אישור ההפעלה. הגב שלנו רחב ועשינו ועדיין עושים הרבה דברים. אני רואה בזה משהו שישיא דיבידנדים בעתיד, הרבה ומעבר לתכולות שלנו. עם השלמת הפרויקטים בתל אביב, בירושלים ובצפון נזכה לחיות במדינה שבה מערכת התחבורה טובה יותר". 

עוד כתבות

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; פז נפט זינקה בכ-8.5%, דלתא מותגים ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% • מימושים בנקסט ויז'ן ● סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגיש היום בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר

חברות המזון הפרטיות. האם תהיה שקיפות? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בג"ץ מאותת: חברות מזון ייאלצו לחשוף רווחיות של מוצרים

ויסוצקי, אסם, שטראוס, קימברלי קלארק, סוגת, יוניליוור, סנו והחברה המרכזית למשקאות קלים עתרו לבית המשפט העליון במטרה להימנע מחשיפת נתוניהן ● מסתמן כי העתירות יידחו, והרכב השופטים קבע: למפקח על המחירים יש סמכות לדרוש את הנתונים

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

אילוסטרציה: shutterstock

רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

אפריקה, תדהר ולוזון זכו בקרקע בהרצליה תמורת כ־142 מיליון שקל

שלוש החברות זכו בשטח של 3.8 דונם שהיה ברשות רמ"י, כחלק מהתוכנית להפיכת אולפני הרצליה למתחם מגורים ● הן היו המציעות היחידות במכרז, והצעתן גבוהה בכ־20 מיליון שקל ממחיר המינימום ● מדובר באותו מתחם שבו הן מקדמות בנייה ל־350 יח"ד

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הפתיעה אפילו את עצמה: דוחות טובים לוויקס


מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • וויקס עקפה את הציפיות הן בהכנסות והן ברווח; מעדכנת את התחזיות כלפי מעלה • מדור חדש

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

מחשב העל Israel-1 של אנבידיה

העולם נכנס לעידן ה–ChatGPT, איך יכול להיות שלישראל אין מחשב על?

התוכנית להקמת מחשב־על לאומי עברה גלגולים רבים מאז שנכללה בהמלצות ועדת הבינה המלאכותית ב־2021, וטרם נבחר זכיין או מיקום ● זאת בזמן שהצרכים והדרישה לתשתיות מחשוב רק הולכים ומתעצמים בעידן ה־ChatGPT f בינתיים, לוואקום הממשלתי נכנסים יזמים פרטיים

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: איל יצהר

עישון במרפסת ייאסר? בג"ץ שוקל להתערב בשאלה האם מדובר במפגע

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר ב"ניגוד עניינים מובהק, העומד בניגוד גמור לכללי האתיקה המחייבים של לשכת עורכי הדין" ● חדד דחה את הטענה: "עדותו הסתיימה לפני שנתיים, אין לו השפעה על ההליך והאינטרסים שלו ושל פילבר אינם מנוגדים"

אילוסטרציה: Shutterstock

איך הפכו מניות השירותים לתחום שמדליק את השוק האמריקאי

מניות שירותי התשתיות - חשמל, גז ומים, שנחשבות שנים להשקעה אפרורית אך מניבת תשואה בטוחה - לוהטות מתחילת השנה ● זאת בעיקר על רקע הצורך האינסופי של יישומי הבינה המלאכותית בחשמל ● אולם כמו כל מגזר שהופך רותח, גם כאן אפשר להיכוות