גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הנשיא אמר כי ארה"ב תמנע נשק נוסף אם ישראל תצא למבצע קרקעי גדול ברפיח

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זו הייתה החלטה שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן לא רצה לקבל.

הוא הזהיר את ישראל לפני חודשיים כמעט נגד תקיפה בקנה מידה מלא על רפיח, העיר בעזה שאוכלוסייתה גדלה ליותר ממיליון, לאחר שפלסטינים חיפשו בה מחסה מהלחימה. לבסוף, עשה ביידן צעד ממנו הוא נמנע תקופה ארוכה.

היעד הבא של איראן: פתיחת חזית מול ישראל בים התיכון
פרשנות | תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד
בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

בשבוע שעבר, אומרים גורמים רשמיים, ביידן עצר משלוח לישראל של פצצות MK-84 ו-MK-82. צעד חריג בתקיפותו, שביידן קיווה שיגרום לממשלת נתניהו לשקול מחדש את גישתה להבאת המלחמה אל סיומה.

כדי לדחוף את ישראל לשנות מדיניות, אמר ביידן ביום רביעי כי הוא מוכן לעצור משלוחי נשק לישראל, לרבות פגזים, אם צה"ל יבצע פעולה קרקעית גדולה ברפיח.

"אם הם ייכנסו לרפיח, אני לא אספק את הנשק ששימש בעבר כדי להתמודד עם רפיח, כדי להתמודדות עם הערים", אמר ביידן בראיון ל-CNN, והדגיש כי ארה"ב תמשיך לספק מערכות הגנה כדי שישראל תוכל להדוף התקפות טילים.

"הבהרתי לביבי ולקבינט המלחמה שהם לא יקבלו את התמיכה שלנו, אם הם באמת ימשיכו להכנס למרכזי אוכלוסייה", הוסיף בהתייחסו לנתניהו. "אנחנו לא נוטשים את הביטחון של ישראל; אנחנו נמנעים מלסייע לישראל לתקוף באותם אזורים".

העדיפות הראשונה של ביידן הייתה לנסות להבטיח הפסקת אש זמנית ולנטרל ויכוח פוליטי טעון בתוך ארה"ב בשאלה האם ממשלו הפעיל מספיק לחץ על נתניהו כדי להפחית את מספר האבדות האזרחיות בעזה.

מטרת ישראל לעומת זאת הייתה לפרק את המעוז האחרון של חמאס ברפיח, בו נמצאים מנהיגי הארגון ולוחמיו.

בדיקה שקטה של משלוחי הנשק לישראל 

הבסיס להחלטה על עצירת משלוחי הנשק הונח באפריל כשהממשל החל בבדיקה שקטה של משלוחי הנשק לישראל, זאת אחרי חודשים בהם אנשי הממשל התנגדו לקריאות להציב תנאים להעברת נשק ככלי לאלץ את ממשל ישראל לשקול מחדש את התנהלותה במלחמה.

הסקירה הייתה סוד שמור בגלל הרגישות הפוליטית של השימוש במנוף החזק ביותר של ארה"ב מול ישראל, כזה שבוודאי יכעיס את נתניהו ויגרום לתקיפות רפובליקניות על ביידן, אמרו גורמים רשמיים.

עד סוף השבוע שעבר, עדיין קיוו גורמים רשמיים בממשל ביידן שניתן יהיה להשיג הפסקת אש. הם הגבירו את מאמציהם להבטיח הפסקה של שישה שבועות, שאולי תוארך מאוחר יותר באמצעות מאמצים דיפלומטיים נוספים על ידי שליחת ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, לאזור.

ישראל, לעומת זאת, החליטה על אסטרטגיה של מו"מ במקביל ללחימה. אף ששלחה משלחת לקהיר לדון בהפסקת האש, היא הנחיתה ביום שני עלונים הקוראים ל-100,000 תושבים במזרח רפיח להתפנות מהאזור.

למחרת, שלחה ישראל כוחות להשתלט על הצד העזתי של מעבר גבול רפיח עם מצרים, מהלך שגורמים ישראלים אמרו לארה"ב כי יש בו צורך כדי לעצור את הברחות הנשק וכדי למנוע מחמאס הזרמה של כספים לרצועה.

בתגובה לכך ביידן הורה לעצור משלוח נשק אחד שהיה אמור להישלח לישראל בשבועות הקרובים. גורם רשמי אמריקני אמר כי המהלך ננקט משום שפצצות במשקל 2,000 פאונד (MK-84), עלולות להיות הרסניות במיוחד "בסביבה עירונית צפופה" כמו רפיח וציין שגם מכירות נשק פוטנציאליות נוספות נבדקות.

המטרה הראשונית של ההחלטה נועדה לאותת לישראל בצורה חסויה כי ארה"ב חושבת כי עליה לתמקד בביסוס הפסקת אש זמנית עם חמאס, במקום להתקדם למתקפה ברפיח ללא תוכנית שתשמור על ביטחון האזרחים ותבטיח שהם לא ינותקו מסיוע.

"לא ניסינו לפרסם את זה, ניסינו לטפל באירוע בצורה דיפלומטית", אמר גורם רשמי אחד.

אבל החלטת עצירת משלוחי הנשק החלה לדלוף מגורמים ישראליים. גורמים אמריקנים אישרו מאוחר יותר את הפרטים, וכך מהלך חסוי בין המדינות הפך למבוי סתום ביחסים בין בעלות ברית קרובות.

גורמים רשמיים לשעבר בישראל אומרים כי החלטתו של ביידן לא הייתה מוצדקת מכיוון שישראל נמנעה עד כה מהמבצע הקרקעי רחב ההיקף ברפיח שארה"ב הזהירה מפניו.

"ארה"ב אמרה שהם רוצים שנגביל את המבצע, ושנרסן התקפה כוללת. ולמות שישראל עשתה זאת, היא נענשת", אמר מייקל אורן, לשעבר שגריר ישראל בוושינגטון. הוא תיאר את החלטתו של ביידן כ"מתקפת מנע" נגד כל ניסיון ישראלי להרחבת הפעולה ברפיח.

ביקורת רפובליקנית על המהלך 

במהלך שימוע ביום רביעי בגבעת הקפיטול, השיב שר ההגנה לויד אוסטין לביקורת מצד המפלגה הרפובליקנית על עצירת משלוחי הנשק בזמן שישראל מנהלת מלחמה.

"האם אתה מודאג מכך שאם תקבל החלטה לשלול נשק שישראל אומרת שהיא צריכה, הדבר יאותת לחמאס ולאיראן להמשיך ללחוץ?" שאל הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהם מדרום קרוליינה.

יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון , גם הוא חבר המפלגה הרפובליקנית, ומנהיג סיעת המיעוט הרפובליקנית בסנאט, מיץ' מקונל שלחו מכתב לביידן ביום רביעי ובו ביקורת על העיכובים באספקת נשק לישראל, שלדבריהם "מעמידים בספק את התחייבותך שהמחויבות שלך לביטחון ישראל תישאר יצוקה בברזל".

אך עצירת המשלוח חוטפת ביקורת גם מהצד השני של המפה הפוליטית. מתנגדים לתמיכתו של ביידן בישראל אמרו כי המהלך היה צנוע מכדי להשפיע לטווח ארוך, אלא אם ייעצרו משלוחי נשק נוספים.

"במקום לעצור משלוח נשק אחד כדי להפעיל לחץ רגעי על ישראל, זו צריכה להיות ההתחלה של שינוי משמעותי במדיניות האמריקנית כלפי הסיוע הביטחוני לישראל", אמר ג'וש פול, בכיר במחלקת המדינה שהתפטר באוקטובר במחאה על טיפול ממשל ביידן במלחמה בעזה.

בהסתכלות לאחור, נראה כי ביידן רמז על ההחלטה כבר בראיון שנערך בחודש מרץ ל-MSNBC, אז הזהיר הנשיא כי מתקפה ישראלית על רפיח תחצה "קו אדום", אך הוסיף במהירות, "אין קו אדום שבו אני אעצור את כל סוגי הנשק."

"(אנחנו) לא יכולים לקבל מצב בו עוד 30,000 פלסטינים מתים", אמר אז ביידן.

בתדרוך עיתונאים של הבית הלבן, זמן קצר לאחר דבריו של הנשיא, סירב היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן לענות האם ארה"ב תשקול מחדש סיוע צבאי, אם ישראל לא תספק תוכנית פעולה ברפיח שתהיה מקובלת עליה, וכינה את השאלה "היפותטית".

בדיקת מכירת הנשק לישראל שהבית הלבן הורה עליה החלה בחודש שלאחר מכן. בפומבי, אמרו גורמים בממשל כי לא חל שינוי במדיניותו, אפילו על רקע מחאות באוניברסיטאות בכל ארה"ב על תמיכת ארה"ב במלחמה.

שלא בפומבי, מתגבשת גישה חדשה ושונה מכפי שהיה בעבר.

קארי קלר-לין השתתפה בהכנת הכתבה

עוד כתבות

ICL / צילום: יח''צ

פשרה בייצוגית נגד כיל על דיווח מטעה. כמה תשלם לבעלי המניות?

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות נגד כיל, המנכ"ל והדירקטורים שכיהנו בה בשנים 2016-2015, בשל טענות למחדלי דיווח ופרטים מטעים ביחס לפרויקט מערכות מידע שהחלה עם IBM בשנת 2013 וקרס אחרי שלוש שנים ● במסגרת הפשרה כיל תשלם כ-2 מיליון דולר

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו–ספרתי, והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

דרור מרמור, גורי נדלר, רות שוורץ, ארז קמיניץ וענאיה בנא, בפאנל בנייה, דיור והתחדשות עירונית כמנוע צמיחה / צילום: תמר מצפי

בנייה עירונית במרכזי יישובים ערביים גדולים כמפתח לצמיחה

בכנס גלובס שוחחו בכירים בפאנל על האתגרים בתכנון ובנייה בחברה הערבית ● עוד נידונה השאלה: האם נכון להמשיך לבנות יישובים מגזריים? המשתתפים הסכימו כי הגיע הזמן לשינוי

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

אלונה בר און, מו''לית גלובס / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "לתקשורת יש תפקיד בקישור בין מגזרים"

בפתח כנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, התייחסה מו"לית העיתון לתפקידה של התקשורת בתקופה זו ועל השאיפה לסקר את כל חלקי החברה בעיתון ● בר און: "מטרת העיתונות לספק גיוון, לא להבליט את מי שהכי קיצוני או רק את מי שדומה לי"

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרוייקטים של בניה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מהליך זה מדולל חנן מור, ושותפו מאור, לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ●  בית המשפט: "המרת החוב להון יאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בבורסה המקומית; מדד הבנקים מזנק ב-1.9%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% • סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

אילוסטרציה: shutterstock

מארה"ב, דרך הודו ועד אוסטרליה: רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● מה חושבים על כך האנליסטים?

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזכויות בקרקע בנווה צדק הוכרעו בלי כל היורשים. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט

מנכ''לית קו אימפקט, נוא ג'השאן־בטשון / צילום: תמר מצפי

"מי שרוצה לשלב את החברה הערבית צריך לעבוד בזה"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, נוא ג'השאן־בטשון, מנכ"לית קו אימפקט, שוחחה על האתגרים בשילוב החברה הערבית בשוק העבודה ישראלי ● ג'השאן־בטשון: "חברות עסקיות שהן גשר בין החברה היהודית לערבית אמנם סבלו מטראומה גדולה בעקבות המלחמה, אבל הצליחו להחזיק את זה"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, גם לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות קלות באירופה; המסחר באסיה ננעל בעליות


הניקיי עלה ב-1% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים מחר - מה צפוי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט • אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" • מיטב: "ממליצים להגדיל חשיפה למניות אירופה על חשבון ארה"ב" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעירייה, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם