גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי
תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

בשרשרת המחדלים של 7 באוקטובר ושל המלחמה שפרצה בעקבותיו, עוד נידרש בהכרח למחדל החימושים. גם בנוגע לכמות החימוש שחיכתה במחסני החירום, וגם בנוגע לתשתית האספקה והייצור לחימושים חדשים ביום פקודה. על אחת כמה וכמה כשמדובר, לפחות לפי שעה, במערכה שהיא עדיין מוגבלת ומצומצמת יחסית בהיקפה (זו האמת המרה), וכשמערכת הביטחון רצה אחרי הזנב של עצמה.

בלעדי | 100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות 
הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע 

מאיפה אני יודע? שימו לב לזה: הממשלה מקדמת כעת החלטה, המפורסמת פה לראשונה, לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון. בשל "המאמץ המלחמתי", המדינה מבקשת לדחות את המועד לפינוי המפעלים עד 2027 לפחות, ללא הקנסות ודמי השימוש שהחברה הייתה אמורה לשלם במקרה של עיכוב. ככה, על הדרך, צריך להפנים שזה לא רק מבהיל ביטחונית, אלא אפילו דופק גם את שוק הדיור המקרטע שלנו.

תזכורת: במרץ 2018 נמכרה חברת תע"ש הממשלתית, יצרנית הנשק והתחמושת, לחברת אלביט מערכות שבשליטת מיקי פדרמן תמורת 1.8 מיליארד שקל. אחת הסיבות לתמחור, שכבר בזמן אמת נחשב נמוך למדי, הייתה התחייבות לפנות במהירות את מתחם המפעלים ברמת השרון, לטובת הקמת "עיר חדשה" שתכלול 36 אלף דירות על הקרקע. במקומם, יקומנו מפעלים חדשים ברמת בקע בנגב. עם פרסום המכירה, אמר שר האוצר משה כחלון כי "מעבר המפעלים יאפשר בניית אלפי יחידות דיור בלב אזורי הביקוש, לצד חיזוק התעשייה והתעסוקה בנגב".

לפי ההסכם, אלביט אמורה הייתה לפנות את מתחם תע"ש השרון, שטח של 6,000 דונם (פי שניים מגבעתיים למשל), עד 2023. "בשלב הראשון", נכתב בהודעת האוצר על ההסכם, "כבר במהלך 2019 יפונו כ-600 דונם, שיאפשר פיתוח של 10,000 דירות".

זה כמובן לא קרה. בעיקר באשמת המדינה, שלקחה את הזמן גם בנוגע לתכנון ולטיהור הקרקע. אבל אחרי לא מעט דחיות, ביולי 2023 נקבע סוף סוף תאריך אחרון לפינוי: סוף יוני 2024. המנגנון קבע קנסות שיגדלו אם החברה תתעכב בפינוי.

רק שכעת מלחמה. המדינה החליטה לבטל את הקנסות, כדי שהחברה לא תעצור אף מכונה. הודאה מפורשת באשמת מערכת הביטחון, שלא דאגה שנהיה מוכנים עם פס ייצור חדש.

הצעה "פסולה ובעייתית"

יעקב קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל, שכבר פנטזה על הקרקעות הללו ככלי לצינון מצוקת הדיור, כתב השבוע לשר השיכון יצחק גולדקנופף ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי הצעת המחליטים על עיכוב הפינוי "פסולה ובעייתית". לדבריו, "מדובר בהתערבות של הממשלה בהסכם פינוי שנחתם כדין עם חברה פרטית, שמהווה למעשה מתן הטבה כלכלית בסכום משמעותי לחברה זו. בכך מתעורר קושי משמעותי הן בהיבט של סבירות ההתערבות, הן בהיבט של שיוויון בהתנהלות המדינה מול יזמים שונים והן בהיבט של סמכות".

מעבר לעוד שחיקה במשילות ובמשמעות של הסכם כתוב של המדינה מול המגזר הפרטי, ברמ"י מתריעים על אובדן מיליארדי שקלים לקופת המדינה מדי שנה. לפי בדיקה ראשונית שהם ערכו, גם בהינתן הריבית הגבוהה, קצב השיווקים בתנאים הנוכחיים ועלות הטיהור והפינוי, שווי קרקע ליחידת דיור ברמת השרון עומד על 1.5 מיליון שקל לפחות. רק השבוע מכרה המדינה קרקע ל-528 דירות במתחם תע"ש השלום בתל אביב, תמורת 711 מיליון שקל. תכפילו באלפי דירות בשנה, ותבינו את הפוטנציאל למילוי הקופה, ודאי בשנים שהיא כל כך זקוקה למילוי. לפי הערכת רמ"י, בניכוי עלויות טיהור ופינוי הקרקע, מדובר על הכנסות צפויות של 32.8 מיליארד שקל. "משמעות הדבר, כי בגין כל שנה של עיכוב נגרם נזק כלכלי של 1.6 מיליארד שקל למדינה, בחישוב עלות גיוס החוב האלטרנטיבי בהשוואה למצב בו ההכנסה הייתה מתקבלת על פי תנאי ההסכם".

אבל 36 אלף יחידות הדיור ימשיכו לחכות. מה בוער. כמו שכותב מנכ"ל רמ"י לשרים: "הפגיעה הצפויה מדחייה איננה רק כספית, אלא בראש ובראשונה פגיעה קשה ביצירת מלאי תכנוני של יחידות דיור במרכז הארץ, ועל כל המשתמע מכך".

המכונות מוכרחות לייצר

בשורה התחתונה, כנראה אין ברירה. בהינתן המציאות העגומה, המכונות מוכרחות להמשיך לייצר תחמושת מצילת חיים. אבל מערכת הביטחון - שיושבת על יותר מ-60 אלף דונם רק במרכז הארץ - אפילו לא מנסה למשל להציע בתמורה זירוז וקידום פינויים אחרים. מה לה ולצורך לראות גם הכנסות בדוחות הכספיים.

כוכבי השבוע

מצוין: עוד חגיגה בקטר ההייטק

עד כמה 12 מיליארד דולר זה שווי עתק? זה השווי בו נסחרים היום בבורסה הבנקים לאומי או הפועלים. זה 50% יותר מהשווי של קבוצת עזריאלי. ולכן, אף שמרבית הישראלים לא ממש מכירים את חברת וויז - לא WAZE מהפקקים אלא WIZ מהסייבר, כולנו יכולים לחוש גאווה לאומית לאחר שהחברה הישראלית גייסה השבוע מיליארד דולר, לפי שווי של 12 מיליארד דולר. חברה שהוקמה רק בשנת 2020, כשהעולם כולו נכנס למחילות מפני איומי הקורונה. לפני כשנה, בפברואר 2023, היא הודיעה על גיוס 300 מיליון דולר, לפי שווי שוק "צנוע" של 10 מיליארד דולר. רק בהפרש אפשר להכניס את שוויה של כל שופרסל, לדוגמה, ולהישאר עם עודף גדול ביד.

ערב יום העצמאות, כשבחוץ מלחמה ולא מעט סקפטיות בנוגע לקטר ההייטק הישראלי, זו בשורה חשובה ונהדרת. ורק לא לחשוב שהיא מובנת מאליה.

בלתי־מספיק: ממשיכים לחגוג בית חולים על הנייר

ובזמן שעוד חברת סייבר תל אביבית פורחת, נזכרתי בהבטחת הממשלה שלפיה באר שבע היא זו שתהיה בירת הסייבר של ישראל, והרבה מעבר. "באר שבע תהיה בירת הסייבר של חצי הכדור המזרחי", הכריז במרץ 2014 ראש הממשלה בנימין נתניהו.

עד כמה זה קורה לאט, קיבלנו השבוע תזכורת מצוינת. אז, ב-2014, אושרה גם החלטת ממשלה להקים בית חולים בבאר שבע. "נחזק את תושבי הדרום ונבנה עבורם מענה רפואי איכותי, שיביא לצמצום הפערים ולשיפור איכות החיים", הכריז שר האוצר יאיר לפיד. עשור חלף, הפערים התרחבו, והשבוע שוב אושרה החלטת ממשלה להקים בית חולים, אותו בית חולים בבאר שבע. "עושים ציונות בנגב", הכריז שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. "יום היסטורי למדינה ולמערכת הבריאות הישראלית, החלטה פורצת דרך", הוסיף שר הבריאות אוריאל בוסו.

עוד כתבות

כרים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבין-לאומי / צילום: AP-Mary Altaffer, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי

כרים חאן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, התייצב בפני המצלמות והודיע לראשונה בראיון ל-CNN על כוונתו להעמיד לדין את ראשי חמאס מחד ואת נתניהו וגלנט מאידך ● הניסיון ליצור השוואה בין הצדדים הוא מסוכן למעמד הדמוקרטיה

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: באדיבות סאמיט

זוהר לוי בדרך להפוך לאיש החזק בדירקטוריון פז: רכש מניות ב-247 מיליון שקל

הרכישה נעשתה באמצעות חברת הנדל"ן המניב סאמיט שבשליטת לוי ● בעקבות העסקה היא תגיע להחזקה של 16% ממניות פז – צעד שיקנה ללוי את העמדה החזקה בדירקטוריון של רשת תחנות הדלק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; מיקרוסופט משיקה מחשבים חדשים עם שבבי AI של קוואלקום

הנאסד"ק עולה ב-0.6% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

מירן פחמן, יוזם תחרות גרנות / צילום: טרלן בן אבי

בצל המלחמה: תחרות הפרסום העצמאית גרנות תתקיים השבוע

בעקבות המלחמה ייערכו כמה שינויים באירוע, אך לא כל משרדי הפרסום הגדולים בטוחים בנחיצותו ● איש הפרסום מירן פחמן, מיוזמי התחרות: "האירוע יתייחס ברגישות למצב"

מחשב העל Israel-1 של אנבידיה

העולם נכנס לעידן ה-ChatGPT, איך יכול להיות שלישראל אין מחשב על?

התוכנית להקמת מחשב־על לאומי עברה גלגולים רבים מאז שנכללה בהמלצות ועדת הבינה המלאכותית ב־2021, וטרם נבחר זכיין או מיקום ● זאת בזמן שהצרכים והדרישה לתשתיות מחשוב רק הולכים ומתעצמים בעידן ה־ChatGPT ● בינתיים, לוואקום הממשלתי נכנסים יזמים פרטיים

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר ב"ניגוד עניינים מובהק, העומד בניגוד גמור לכללי האתיקה המחייבים של לשכת עורכי הדין" ● חדד דחה את הטענה: "עדותו הסתיימה לפני שנתיים, אין לו השפעה על ההליך והאינטרסים שלו ושל פילבר אינם מנוגדים"

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של סעודיה / צילום: Reuters, HANS LUCAS

ארה"ב: התקדמות משמעותית במגעים לנורמליזציה בין סעודיה לישראל

צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • כל העדכונים

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את ההוראה שצפויה להכנס לתוקף ביוני ● חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת ● הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

"תזמון רגיש במיוחד": כך סיקרו בעולם את מותו של נשיא איראן

הידיעה על התרסקות המסוק בה נהרגו איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני תפסה את הכותרות הראשיות במרבית אתרי החדשות הזרים ● "איראן נותרה ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים", נכתב בניו יורק טיימס ● וגם: כך הגיבו מנהיגי העולם למות הנשיא האיראני

גל הרשקוביץ / צילום: תמונה פרטית

היועץ שהוביל את מכירת הדואר עונה לביקורות: "הערכות השווי תואמות למחיר שהושג"

ראש אגף התקציבים לשעבר ומי שייעץ לרשות החברות בהליך הפרטת הדואר, גל הרשקוביץ, נחוש בדעתו כי תוצאות המכרז מיטיבות עם הציבור ● בריאיון לגלובס הוא מבטיח שהמחירים לא יעלו ומתייחס לניסיונות ההדחה של היו"ר מישאל וקנין

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"