גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ
וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

הניטרליות המסורתית ארוכת-השנים של שבדיה נשברה השנה המסורת בשתי חזיתות; היא הצטרפה לנאט"ו, ובמקביל וולבו השיקה את ה-EX30.

בלעדי | חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל 
בלעדי | יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים 

החשמלית הקטנה הזו, שמיוצרת בסין, ניצבת במרכזה של מלחמת סחר סוערת בין אירופה וארה"ב ובין סין. האירופים והאמריקאים מתייחסים אליה בתור "סוס טרויאני". כלומר מכונית של מותג אירופי, בבעלות ענקית סינית (גילי), שנשענת על עלויות הייצור הנמוכות של סין כדי להשיג תמחור אגרסיבי ולכבוש את השווקים מ"המקומיים".

באירופה הצליחה ה-EX30 למכור מעל 15 אלף יחידות תוך חודשים בודדים מההשקה. בארה"ב היא תושק בקיץ, אבל היא כבר מחוללת סערה בשל מחיר התחלתי של 35 אלף דולר, כ-8,000 דולר פחות מטסלה Y.

בשוק הישראלי היא צריכה להתמודד עם פלח שוק רווי, שלפחות שתיים מהמתחרות הבולטות בו, זיקר X וסמארט 1, חולקות איתה פלטפורמה ומכללי הנעה דומים.

עיצוב חיצוני

הקלף החזק של המכונית הוא מותג פרימיום אירופי סולידי, שחביב מאוד על המעמד הבורגני המקומי, והעיצוב עושה לא מעט מאמצים לחזק את השיוך למותג. זו מכונית קצרה, 4.23 מ' בלבד, אבל היא רחבה ודי גבוהה, ויש לה קווים "שבדיים" רבועים ומוצקים. החרטום יורד מטה בקו אנכי ויש גם צמד פנסי חזית צרים ומפוצלים, על פי המסורת של וולבו.

גם הפרופיל משדר רושם חסון בזכות עמוד גג אחורי רחב, שמשות צד צרות יחסית וידיות דלתות בולטות בעיצוב מסורתי, שמנוגד לטרנד הידיות החשמליות הסמויות של הסינים. רק עיצוב החלק האחורי חסר הרמוניה, בשל פנסים קטנים ושמשה אחורית צרה.

פנים הרכב

הרושם הראשוני בתא הנוסעים הוא, שמהנדסי וולבו לקחו את הנושא הסביבתי קצת רחוק מדי. החומרים הארוגים ודיפוני הפלסטיק שמכסים את הדלתות, הקונסול המרכזי והמושבים, עשויים מחומרים דוגמת פוליאסטר ממוחזר ממסגרות של חלונות, סיבי בד, שנותרו כעודפים של תעשיית הג'ינסים וכך הלאה. זה ודאי ישמח פעילים סביבתיים, אבל פחות את מי שמצפים למרקמים עדינים ויוקרתיים למגע.

התא לוקח לקיצוניות גם את האסתטיקה הסקנדינבית המינימליסטית, ומציג סביבה "סטרילית" עם קווים ישרים, צורות גיאומטריות פשוטות ומערך פיקוד נטול מתגים וכפתורים כלשהם, למעט כמה מתגים כמעט נסתרים על ההגה. אפילו מתגי הפעלת החלונות מוזערו, והועברו למשענת היד המרכזית. הפריט המכני היחיד, שמפאר את התא, הן ידיות כרום גדולות לפתיחת הדלתות, שמפוסלות ממתכת קרירה. מנגד, איכות הייצור גבוהה מאוד, כפי שניתן לצפות מוולבו, ובידוד הרעשים במהירויות גבוהות מצוין.

בשם המינימליזם ויתרו המעצבים גם על לוח המחוונים הדיגיטלי המקובל, וכל המידע ופונקציות התפעול מרוכזים במסך 12.3 אינץ' אנכי ודקיק, שממוקם מימין לנהג. לנהגי טסלה לא תהיה בעיה עם הסידור הזה, אבל לקוחות מבוגרים ושמרנים - ולוולבו יש לא מעט כאלה - ייאלצו לעבור תקופת הסתגלות. האם באמת חייבים להסתיר את מפשיר השמשות ובקרת מראות הצד בתת-תפריטים סמויים?

למרבה המזל, מערכת ההפעלה הייעודית לרכב של גוגל היא אחת המתקדמות והידידותיות ביותר שבהן נתקלנו עד היום, והתגובה מיידית.

למרות הממדים הקומפקטיים התא מרגיש די מרווח. מרחב הרגליים והראש מאחור אולי לא נדיב כמו בזיקר X ובסמארט 1, אבל שימושי בהחלט עבור מבוגרים בגודל ממוצע.

כצפוי, תא המטען מספק את המינימום ההכרחי עם נפח של 318 ליטר. המתחרות הקוריאניות, וחלק מהמתחרות הסיניות, מציעות נפח שימושי יותר עבור משפחות עם אורח חיים פעיל.

מנוע וטווח נסיעה

ה-EX30 מוצעת בישראל גם בגרסאות חד-מנועיות שיש להן הספק מכובד של 272 כ"ס. אולם למבחן שלנו התייצבה הגרסה הבכירה עם שני מנועים בהספק משולב של 428 כ"ס ומומנט של 54 קג"מ. אלה נתונים רציניים מאוד למכונית קומפקטית, וגם נתון התאוצה נשמע דמיוני כמעט: אפס ל-100 קמ"ש ב-3.6 שניות. להשוואה, קצת יותר מהיר מפרארי "אנזו", בנטלי GT וכו', שעולות יותר מ-2 מיליון שקל.

בנהיגה רגועה קשה מאוד לדעת איפה מסתתרים כל כוחות הסוס האלה. המכונית מתנהלת לה בעצלתיים בכבישים עירוניים, עם תגובת דוושה די רדומה וצבירת מהירות חלקה ותרבותית. אולם בעיטה רצינית יותר לדוושת התאוצה, או הפעלת המצב הספורטיבי, שחבוי בתת-תפריט כמעט נסתר במסך המרכזי, פותחות את דלתות האורווה לרווחה ומשחררות את הסוסים.

התאוצות אכן מסעירות, והמכונית מתעופפת לעבר האופק כמו טיל בליסטי. אבל החובה הציבורית מאלצת אותנו להמליץ למי שאינם מורגלים בתאוצות כאלה, להפגין שיקול דעת. מצד שני אין דבר יותר משעשע מלעמוד ברמזור עם הקובייה השבדית האנונימית, לצד מכוניות ספורט רועשת ומוחצנת, ולראות כיצד היא נעלמת במראה האחורית עם התחלפות הרמזור לירוק.

לגרסה החזקה סוללה של 69 קילוואט, שאמורה לספק עד 450 ק"מ. זה נתון די שמרני, ובמזג אוויר מתון נראה שטווח של כ-400 ק"מ הוא ריאלי. מנגד, בקיץ הישראלי, עם מזגן במלוא העוצמה וגג זכוכית שפועל כמו סולריום, נראה שאפשר לצפות לכ-300-350 ק"מ לכל היותר. הטעינה תומכת בקצב מכובד של 153 קילוואט.

על הכביש

ה-EX30 אומנם מיוצרת בסין, אבל כל ההנדסה והפיתוח שלה בוצעו בשבדיה, וזה מורגש מאוד בתחום הדינמי. ההיגוי במצב ברירת המחדל אומנם די קליל ומנותק, אבל במצב ספורט ההיזון החוזר משתפר, והתחושה הופכת להיות "אירופית". אחיזת הכביש טובה מאוד, נטיית הגוף בפניות מהירות מזערית, ובניגוד להרבה חשמליות כבדות המתלים משחררים מעט מאוד תנודות גוף מיותרות. גם נוחות הנסיעה טובה מאד, עם נטרול מעודן ובוגר של מהמורות גדולות, תופעה שאינה רווחת בכלי רכב קומפקטיים וכבדים. אומנם בקרת משיכה די אגרסיבית אינה מאפשרת להשתעשע עם הרכב בסחיפות כוח, אבל זו בהחלט שלדה שראויה לביצועים.

מחיר

מחיר גרסת הבסיס של EX30 חד-מנועית מתחיל בכ-180 אלף שקל ומחיר גרסת הביצועים הדו-מנועית מתחיל ב-234 אלף שקל, ומגיע עד 240 אלף. סמארט בראבוס המקבילה עולה 240 אלף שקל, ואילו זיקר X עם אותה מערכת הנעה עולה 35 אלף שקל פחות, אבל סביר להניח שהמחיר לא משקף עדיין את עליית המס.

כך או כך, ה-EX30 היא מכונית פנאי חשמלית מוצלחת, חזקה וראויה בהחלט למסורת ולמוניטין של המותג.

חלק מהמתחרות

סמארט בראבוס

240 אלף שקל, למכונית מרווחת עם תא נוסעים איכותי ומאובזר היטב והתנהגות חדה. שני מנועים מאיצים את הרכב ל־100 בפחות מ־4 שניות והטווח עומד עד 400 ק"מ

סמארט בראבוס / צילום: יח''צ

סרס 5 דו־מנועי

240 אלף שקל לגרסת שני מנועים בהספק משולב של 576 כ"ס ותאוצה ל־100 ב־4.2 שניות. הרכב גדול משמעותית מהוולבו ויש לו תא נוסעים מפואר וטווח של 483 ק"מ

סרס 5 דו־מנועי / צילום: יח''צ

עוד כתבות

בני גנץ, יו''ר המחנה הממלכתי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ בתגובה לנאום ביידן: "מחויבים לקידום המתווה, לכנס בהקדם את קבינט המלחמה"

נזק רב כתוצאה מהפגיעה הישירה בקריית שמונה, לא היו נפגעים • בפעם הרביעית מתחילת המלחמה: חיזבאללה הפיל כטב"ם של צה"ל בדרום לבנון • צה"ל הטיל כרוזים בצפון רצועת עזה וקרא לתושבי בית חאנון להתפנות מבתיהם • לשכת ראש הממשלה בהבהרה נוספת להצעת ביידן: "נון-סטרטר" • נמשכת פעילות כוחות צה"ל בדרום ובמרכז רצועת עזה • עדכונים בולטים

אזרחים בהודו עומדים בתור כדי להצביע בבחירות, היום / צילום: ap, Prabhjot Gill)

OpenAI מאשימה: חברה ישראלית ניסתה להתערב בבחירות בהודו

OpenAI ומטא (Meta) הודיעו לאחורנה על חסימת מאות חשבונות פייסבוק ואינסטגרם הקשורים לקמפיין פוליטי שמאחוריו עומדת חברה ישראלית ● כעת, דווח כי אותה חברה ניסתה להשפיע על הבחירות בהודו דרך הפצת ביקורת על המפלגה השלטת (ה-BJP) ●  "איום מסוכן" על הדמוקרטיה, כינתה המפלגה ההודית את הקמפיין

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; סנטינל וואן ירדה בכ-13%

הנאסד"ק ננעל סביב רמות הבסיס ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת ● הניקיי עלה בכ-1.3% ● מניית ג'יי.די. ספורטס נופלת בכ-11% בשל האטה במכירות ● מחירי הנפט ירדו ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בירידות ● מדד ה-PCE, מדד האינפלציה המועדף על הפד, עמד על 2.7% באפריל, בהתאם לציפיות

מטוס של קטר איירווייז / צילום: Nicolas Economou

"חברת התעופה של השנה" לא תגיע לישראל בקרוב

קטאר איירווייז היא "חברת התעופה של השנה" של 2024, עפ"י אתר AirlineRatings.com ● לחמשת המקומות הראשונים בדירוג הגיעו רק חברות שלא פועלות כיום בישראל ● אילו חברות תעופה נכנסו לדירוג, כמה מהן הפסיקו את פעילותן בישראל מאז המלחמה, ומי הן חברות הלואו קוסט המובילות בעולם?

הדיון בבג''ץ על חוק הגיוס, הבוקר (א') / צילום: עמית שאבי, פול ידיעות אחרונות

הסתיים הדיון בבג"ץ; השופט סולברג: גיוס בני הישיבות הוא צורך קיומי

נציג היועמ"שית: הניסיון להעביר את שיקול־הדעת לצבא - מנוגד לדין ● השופט סולברג על התנגדות הממשלה לגייס 3,000 חרדים: "צעד בסיסי ומינימלי" ● נציג הממשלה טען כי זכותה לשלם לישיבות גם בהיעדר חוק לפטור מגיוס ● השופט גרוסקופף: "יש תנאי לתמיכות בתלמידי הישיבות, והוא שלא משתמטים מגיוס שלא כדין" ● נציג איחוד הישיבות טען לאכיפה בררנית אל מול האוכלוסייה הערבית ● עדכונים שוטפים

נמל חיפה / צילום: Shutterstock

ההסדרה בנמלים קרובה לאישור, זה המתווה

התחרות בין הנמלים גואה על רקע ההאטה בענף הספנות, ועל כן נמל שואף להסיר כמה שיותר מהרגולציה מעליו, ומצד שני להבטיח שהאחרים יהיו כמה שיותר כבולים ● דרישות שונות הובילו את משרדי התחבורה והאוצר לגבש "דיל" ביחס לפעילות הנמלים ● בעקבות מחלוקות בין משרדי התחבורה לאוצר, וכן מחלוקות בתוך משרד האוצר - הוא עוכב וצפוי להסגר בקרוב

רכב SU7 של שיאומי בתערוכת הרכב בבייג'ינג / צילום: ap, Andy Wong

יצרנית טלפונים סינית עשתה משהו שאפל לא הצליחה: היא ייצרה רכב חשמלי

שיאומי מייצרת מכשירים לבישול אורז, סמארטפונים, מנורות ועכשיו גם מכונית - ומראה עד כמה נמוכים נעשו חסמי הכניסה בעולם הרכב החשמלי

מכרו חברות ב־2 מיליארד דולר. האם המשבר הסתיים? / איור: גיל ג'יבלי

הושלם הגיוס הגדול ביותר והשכר בשיא: האם המשבר בהייטק הסתיים?

לאחר שנתיים קשות נראה שחל מפנה בהייטק הישראלי, כשבחודשים האחרונים יותר מעשר חברות נרכשו, ההשקעות עלו, ושכר העובדים הגיע לשיא של כל הזמנים ● אולם חלק מהמומחים לא ממהרים להגדיר זאת כהתאוששות, וטוענים: "יש פה שתי כלכלות נפרדות, אחת של 'כוכבי תעשייה' והשנייה של כל השאר"

דוד לוי / צילום: Matty Stern / U.S. Embassy Tel Aviv, ויקיפדיה

השר לשעבר דוד לוי הלך לעולמו בגיל 86


מפועל בניין לחתן פרס ישראל: דוד לוי, שעלה ממרוקו והתקדם מעבודה בבניין לפוליטיקה המקומית והארצית, הלך לעולמו • הוא הניח אחריו אישה ו-12 ילדים • לוי כיהן במשך למעלה מעשור כסגן ראש הממשלה, ניהל את משרד הבינוי והשיכון ולאחר מכן את משרד החוץ • בשנת 2014 הוזכר לוי כמועמד לנשיאות, ובערוב ימיו קיבל את פרס ישראל למפעל חיים

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לכנרת ושמונה חדרי שינה: בכמה נמכר בית בשטח 400 מ"ר בצפת?

ברחוב נוף הגליל בצפת נמכר בית פרטי בשטח בנוי של 407 מ"ר על שתי קומות, תמורת 4.8 מיליון שקלהנכס יצא לשיווק לפני כחודשיים והמחיר המבוקש עליו עמד על 5.22 מיליון שקל ● המתווכת: "מי שמוכר במצב הנוכחי נכס הוא רק מי שחייב למכור" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

''אילו נוצחה ישראל'', הוצאת ספריית מעריב, 1969. התקבל בארץ בלעג ובאיבה

יוני 1967: זה היה יכול להיגמר אחרת

שלושה עיתונאים כתבו ב-1969 ספר שנקרא "אילו נוצחה ישראל" ● במשך שנים לא התייחסנו לזה ברצינות, אבל כעת הסיפור נשמע קצת פחות פנטסטי

נתן שרנסקי / צילום: אלכס קולומויסקי

"בגולאג הייתי הרבה יותר חופשי ממי שחקר אותי": האיש שנלחם לטובת העם היהודי בראיון

שרנסקי, דמות מפתח במאבק לחופש היהודי והציוני, מביע אופטימיות לגבי עתיד מדינת ישראל אך גם לא חוסך בביקורת עליה ● את כישלון המודיעין וההנהגה להתמודד עם האיום הפלסטיני ב–7 באוקטובר הוא מאשים ב"רוח אוסלו" ● וגם: על מה התכתב עם המנהיג האופוזיציונר הרוסי אלכסיי נבלני לפני מותו?

ג'יימי דיימון / צילומים: AP, Ludovic Marin ו־Shutterstock

המלך של וול סטריט: בדרכו החוצה מצמרת הבנקאות, ג'יימי דיימון זורק כמה נבואות זעם

העומד בראשו של ג'יי.פי מורגן, שהפך הודות לניווטו לבנק האמריקאי המוביל בשווי שוק ונכסים, ידוע גם כרואה השחורות של הענף ● פעם אחר פעם הוא מזהיר מפני אינפלציה גבוהה, מיתון עולמי ואיומים גיאו–פוליטיים, וזוכה לאוזן קשבת מהמנהיגים הבכירים ביותר ● כעת הוא רומז שהפרישה שלו תהיה מוקדמת מהצפוי, ומספק עוד תחזית שחורה לקינוח: "היערכו לתרחיש הגרוע ביותר"

אורי יהודאי, לשעבר נשיא ומנכ''ל פרוטרום / צילום: שלומי יוסף

אורי יהודאי, מנכ"ל פרוטרום המיתולוגי: "במשטרה אפילו לא טרחו להגיד טעינו, או סגרנו את התיק מחוסר אשמה"

6 שנים לאחר שהוביל את פרוטרום לאקזיט בשווי כ־7 מיליארד דולר, אורי יהודאי מספר בראיון ראשון ובלעדי על החקירה שנפלה עליו בהפתעה, עד לסגירתה לאחרונה: "אני שלחתי את המידע ל־IFF וצחקתי כמו מטומטם" ● וגם: על העסקים המוצלחים עם בן הדוד ישי דוידי והתסכול מהמצב במדינה: "אם היו קוראים לי להיות שר האוצר, הייתי הולך מחר בבוקר" ● הראיון המלא יפורסם בסוף השבוע

לישראל הייתה תוכנית סודית ליום שאחרי בעזה. חמאס חיסל אותה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ישראל שינתה את המבצע ברפיח בלחץ אמריקאי, הניסוי שעשוי לשפר את מיפוי המנהרות התת-קרקעיות בעזה וכך חיסל חמאס את תוכנית היום שאחרי של ישראל • כותרות העיתונים בעולם 

שלטי הנחה לרכישת דירות חדשות בתל אביב / צילום: דרור מרמור

התרגילים והסיכונים: "אנשים לא קונים דירה, אלא אופציה על דירה"

בשנה האחרונה יזמיות הנדל"ן מציפות את השוק במבצעים נוסח "קנו עכשיו ושלמו עם קבלת המפתח" ● כך, הן יכולות לרשום מכירות גבוהות על הנייר, כאילו הריבית הגבוהה לא מצננת את השוק ● אבל בפועל, תזרים המזומנים של חברות הנדל"ן צונח ומומחים מזהירים מפני מפולת שתוביל לקריסת חברות קטנות

הנפקת טוקספייס בנאסד''ק / צילום: צילום מסך מתוך אתר נאסד''ק

המניה הפסיכולוגית שייסדו ישראלים קפצה בכ-360%. אך יש בעיה אחת בדרכה

בתחילת 2023 עמדו משקיעי טוקספייס בפני שוקת שבורה, כששווי פלטפורמת הטיפול הנפשי הווירטואלי התרסק ביותר מ־90% ● מאז, נסקה המניה ותוצאותיה השתפרו, אבל יונתן בן ארצי, מהמשקיעים המוקדמים בחברה, סבור כי היא זקוקה למשקיעים מוסדיים

אננסים למכירה בשוק הכרמל בתל אביב / צילום: Shutterstock

שנה לפתיחת השוק ליבוא אננס: המחירים נחתכו בחצי, והצריכה הוכפלה

למרות שמשרד החקלאות פתח את יבוא האננס מקוסטה ריקה בלבד, מחיר הפרי צנח בכמעט 50% - והפרי הפך לנגיש יותר עבור הצרכן הישראלי ● הנתונים מצביעים על כך שכשמסירים רגולציות חוסמות יבוא - המחירים יכולים לרדת, לעתים אף מבלי לפגוע באופן משמעותי בייצור המקומי

הכניסה לנהריה / צילום: אייל פישר

2 פצועים קל במטח לקריית שמונה, שרפה פרצה בנהריה - ככל הנראה משבר מיירט

הירי לצפון לא עוצר: עשרות רקטות שוגרו היום גם לקצרין - שם משתוללת שרפה • מוקדם יותר: 2 כטב"מים התפוצצו באזור עכו ונהריה • על רקע ההצעה הישראלית לעסקה: קבינט המלחמה יתכנס הערב ב-20:00 - בהשתתפות ראשי צוות המשא ומתן • בבית הלבן מבהירים: "ההצעה הישראלית הועברה לחמאס ביום חמישי" • גלנט מצהיר: "מקדמים חלופה שלטונית לחמאס" ● עדכונים שוטפים

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם דינה בן טל גנניה, מנכ''לית אל על / צילום: גיא כושי ויריב פיין, מנחם רייס

מנכ"לית אל על פותחת הכול: איך הגיעה לתפקיד, המתקפה האיראנית וטירוף המחירים

היא נכנסה לתפקיד מנכ"לית אל על בעיצומו של משבר הקורונה, וכשנראה היה שהיא מנווטת את החברה חזרה לצמיחה, פרצה המלחמה וטרפה שוב את הקלפים ● בשיחה עם ערן גפן מדברת דינה בן טל גננסיה על הספרינט לצמרת, הזינוק במחירים והטריק שאפשר לה לייצר המשכיות כשכל הטיסות בוטלו