גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם החינוך החרדי מפוקח יותר מכל זרם חינוך אחר בישראל?

האם החינוך החרדי מופלה בסוגיית הפיקוח? לא בכיוון עליו חשב ח"כ ינון אזולאי ● המשרוקית של גלובס

ח"כ ינון אזולאי, ש''ס (שחור לבן, ערוץ כנסת, 8.4.24) / צילום: יח''צ
ח"כ ינון אזולאי, ש''ס (שחור לבן, ערוץ כנסת, 8.4.24) / צילום: יח''צ

 

למרות שהנושא הבוער ביותר ביחסיה של החברה החרדית עם המדינה הוא סוגיית הגיוס לצה"ל, ישנה גם השאלה של החינוך החרדי, שנחשב לכזה שמתחמק מחובותיו ללמד לימודי ליבה. הטענה הזו הרגיזה מאוד את ח"כ ינון אזולאי: "כל מה שהם רוצים, אנחנו מקיימים", הוא טען בערוץ הכנסת. עוד הוא הוסיף שעל מוסדות החינוך החרדיים "מפקחים הכי הרבה בשנה, יש להם את מספר המפקחים הכי גדול". האם באמת המדינה מקפידה על קלה כחמורה עם בתי הספר החרדיים?

המשרוקית | המספרים החשובים מאחורי תוצאות המכרז להפרטת הדואר
המשרוקית | המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם

כשעוסקים בבתי הספר החרדיים, בדגש על לימודי הליבה בהם, נהוג להתייחס לחינוך היסודי, וכך עשינו גם אנחנו. המוסדות החרדיים מתחלקים לממלכתי־חרדי (ממ"ח, המחויב ל־100% ליבה), מוכר שאינו רשמי (מוכש"ר) מרשתות "המעיין" או החינוך העצמאי (100%), מוכש"ר אחר (75%) ומוסדות הפטור (55%). איך הפיקוח עליהם עומד ביחס לזרמי חינוך אחרים?

כדי להשוות בין מספר המפקחים, יש לבדוק את "מפתח הפיקוח": על כמה מוסדות חינוך אמון כל מפקח? במשרד החינוך הסבירו לנו שמפתח הפיקוח משתנה בהתאם לאזור הגיאוגרפי ובהתאם לצורך של שכבות הגיל השונות. לפי פרסום של ד"ר גלעד מלאך ועו"ד שלומית רביצקי טור־פז מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, מפתח הפיקוח בחינוך החרדי עומד על 79 בתי ספר למפקח ממוצע, בעוד בחינוך הממלכתי המפתח עומד על 25 בלבד. משרד החינוך סייג ואמר שבממלכתי־חרדי ובמוכש"ר מפתח הפיקוח דומה לזה שבחינוך הממלכתי (25-30). לגבי מוסדות הפטור הוא לא סיפק מספרים.

אבל אולי נעשות יותר פעולות ביקורת, כפי שטען אזולאי? דוח של מבקר המדינה, שבחן את פעולות הפיקוח לשנות הלימודים תשע"ז־תשע"ט, מצא שבעוד אגף הבקרה של משרד החינוך קיים 340 פעולות פיקוח לזרמים הלא חרדיים (ממלכתי, ממלכתי־דתי וממלכתי־ערבי), הוא לא ביצע שום פעולת ביקורת במוסדות החינוך החרדיים לסוגיהם. ב־2019 אגף הבקרה תכנן פעולות ביקורת ב־45 מוסדות ממ"ח, אבל בפועל הגיע רק ל־27.

אז לגבי הכמות ברור שאזולאי טועה. ומה לגבי האיכות? לפי מלאך ורביצקי טור־פז, הפיקוח על המוסדות החרדים הוא "דל" ו"מתמקד בתחום של רישוי, בטיחות וביטחון ולא בתחומים פדגוגיים". גם לפי דוח מבקר המדינה, בפעולות הפיקוח לא נערכו כמעט שיחות עם מורים וכוח עזר פדגוגי.

ממשרד החינוך נמסר: "בין השנים תשע"ז לתשע"ט נערכו מספר בקרות בשתי רשתות החינוך החרדיות. בבתי הספר היסודיים נערכו בקרות מוסדיות, ובבתי העל יסודיים נערכו בקרות על שכר הלימוד. כמו כן, בתקופת הקורונה, משרד החינוך ערך בקרות על מוסדות החינוך החרדים, בין היתר ברשתות החינוך החרדיות ובמוסדות הממ"ח. הבקרות כללו בקרות מוסדיות ובקרות תקציב על עוזרי חינוך, צמצום פערים ותוכנית 'באים בטוב' (שיועדה לתת מענה לקשיים רגשיים וחברתיים שחווים תלמידים בצל הקורונה - י"א). בנוסף, התקיימו בקרות על שכר הלימוד במוסדות העל יסודיים ברשתות. מינהל רישוי, בקרה ואכיפה עובד כעת על תכנית הבקרות על החינוך החרדי לשנת הלימודים הבאה, תשפ"ה, בין היתר על מוסדות הממ"חים ועל רשתות החינוך החרדיות, בתיאום עם כלל הגורמים הרלוונטיים". מטעם ח"כ אזולאי לא נמסרה תגובה.

בשורה התחתונה: דברי אזולאי לא נכונים. בחינוך החרדי כל מפקח אחראי על יותר בתי ספר מאשר בחינוך הממלכתי, כך שלא ניתן שיהיו יותר מפקחים למוסדות החרדיים. כמו כן, דוח המבקר מצא שלא נעשו כמעט פעולות פיקוח במוסדות אלו, ואלו שנעשו לא נגעו בתחומים שאינם פדגוגיים.

תחקיר: יובל אינהורן

 

עוד כתבות

נעמי גיסר, מנכ''לית ברוקר הביטוח Marsh McLennan ישראל / צילום: סמדר כפרי

"גם אם הייתי זוכה בלוטו, הייתי ממשיכה לעשות אותו דבר"

כמעט כל המשפחה של נעמי גיסר עסקה בביטוח, ואת הקריירה שלה בתחום היא התחילה יום אחרי השחרור מהצבא ● 25 שנה אחרי היא כבר מבטחת את רכוש המדינה ומנסה לשמור על אופטימיות: "מאז 7 באוקטובר אנחנו מזהים ירידה בתיאבון של מבטחים גלובליים, אבל אחרי המלחמה נראה הרבה יותר השקעות"

״אנחנו אסירי תודה להם״, מכריז הצהובון הלונדוני ביום האזכרה בנורמנדיה. האומנם? / צילום: גזיר עיתון

ראש ממשלת בריטניה מגדיר מחדש את הזיכרון הלאומי

רישי סונאק אולי סיים את הקריירה כאשר הסתלק מן האזכרה לשחרור אירופה ● הייתכן שהיא פשוט לא דיברה אל ליבו? הייתכן שחברת מהגרים מוכרחה לשכוח?

ברודקום. הציגה תוצאות מרשימות לרבעון / צילום: Shutterstock, Michael Vi

הפתיעה את השוק: מניית השבבים שמזנקת היום בוול סטריט

ענקית השבבים ברודקום סיימה רבעון מוצלח כשרבע מהכנסות החברה הגיעו מתחום הבינה המלאכותית ● בחברה סיפקו תחזית חיובית גם לעתיד ומנייתה מזנקת במסחר המוקדם ● בדומה לאנבידיה, גם בברודקום הכריזו על פיצול מניות

REXTON KGM 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-260 אלף שקל: רכב השטח הקוריאני הגדול שעבר שדרוג

הרקסטון הוותיק של סאנגיונג, כיום KGM, עבר שדרוג עם שאיפות פרימיום ● יש לו תא נוסעים מפנק, אך הוא עדיין בעיקר רכב שטח

שבוע הספר בתל אביב / צילום: כדיה לוי

האלמותיות של קפקא, היד של גרוסמן: ארבע המלצות טובות במיוחד לשבוע הספר

הפרט הקפקאי הקטן שהופך הכל למסויט, החיבור של גרוסמן לריצה, השעטנז המרגש של יהודית רותם וההפתעה של צבי בן מאיר: כמה הצעות לאלה שנערכים עם רשימות קנייה לשבוע הספר העברי, שייפתח בשבוע הבא

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; ברודקום זינקה ב-12%, אנבידיה ב-4%, טסלה ב-3%

נאסד"ק עלה ב-0.4% ● המסחר באירופה ננעל בירידות חדות ● חדשות טובות לשוק: מחירי הייצור בארה"ב ירדו ב-0.2% לעומת עלייה של 0.5% בחודש שעבר ● התחזית של קתי ווד: מניית טסלה תעלה פי 14 בחמש שנים ● שאלת 56 מיליארד הדולר: האם יאשרו היום בעלי המניות של טסלה את חבילת השכר של אלון מאסק? ● באפט מכר חלק ממניותיו באפל ברבעון הראשון, כמה הוא הפסיד?

נחתים אמריקאים בתרגיל. התאמנו בסביבת טייוואן לפחות שנה / צילום: Reuters, EyePress News

חיל הנחתים האמריקאי כבר התחיל להתכונן למלחמה שתפתח סין

חיילי הנחתים של ארה"ב מוטסים במסגרת תרגילים צבאיים למקומות מרוחקים שמהם הם עשויים יום אחד להילחם בסין ● הכוחות לומדים איך לעכב את הסינים כדי לקנות זמן לתגבורת אמריקאית, לומדים איך לתקשר ביניהם ולהישאר מוסווים ויודעים איך ליצור הסחה: "כל חיישן שסין מגייסת כדי לחפש כוח של חיל הנחתים, הוא חיישן שלא מחפש מטרה אחרת" ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

''השיבה הביתה היא הדבר הקשה''. חיילי מילואים בשטח כינוס / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

שיקום נפשי בשטח ושינוי תפיסת הקב"ן: כך צה"ל מתמודד עם טראומות המלחמה

צה"ל יצא למהפכה בטיפול הנפשי - עם קב"נים שנכנסים לשטח הלחימה לצד מרכזי שיקום עורפיים ● ראש ענף חוסן נפשי סא"ל נטע לי צליכובר, מספרת על האתגר בחזרת הלוחמים הביתה: "הדריכות נשארת" ● כעת צה"ל נערך למעבר ללחימה בצפון: "הבדלים רגשיים רבים"

צילום: Shutterstock

הקרימינולוג שעשה מהפכה בעבודת השיטור בעולם יודע מה הטעות של בן גביר בטיפול במפגינים

פרופ' דוד וייסבורד גילה ששיטור אפקטיבי מתבסס על מיפוי גיאוגרפי של "נקודות חמות" בערים ● מחקריו כבר זיכו אותו בהכרה בינלאומית ובפרס ישראל, ובימים אלה הוא מצטרף כחבר באקדמיה הלאומית למדעים ● בראיון לגלובס, הוא מסביר מה צריך לעשות כדי להגביר את האמון בין תושבים באזורי פשיעה לשוטרים ואיזו טעות עושה השר לביטחון פנים בטיפול בהפגנות

תערוכת יורוסאטורי / צילום: Lafargue Raphael

בית המשפט בצרפת מחמיר את ההגבלות בתערוכת הנשק הגדולה

בית המשפט בבוביני שבאיל דה פראנס שבפאתי פריז, קיבל עתירה של ארגונים פלו־פלסטיניים מקומיים שדרשו לאסור כניסת חברות ישראליות באופן גורף לתערוכת יורוסאטורי היוקרתית ● המשמעות: גם חברות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה כדי לקיים פגישות או לפנות למציגים אחרים, לא יוכלו לעשות זאת

יו''ר הפד, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Amanda Andrade-Rhoades

הפד למד להיזהר: בלי ודאות שהאינפלציה נבלמת לא יוריד ריבית

לאחר שנכווה מטעויות העבר, הבנק המרכזי של ארה"ב נוקט זהירות וסבלנות, והציב רף נוקשה יותר מבנקים מרכזיים אחרים

אהוד ברק / צילום: איל יצהר

חברת הסייבר של מפקד 8200 לשעבר ואהוד ברק בדרך לאקזיט. ממה מוטרדת הרוכשת?

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לגלובס נודע כי פאראגון, חברת הסייבר ההתקפי הישראלית, מנהלת משא ומתן למכירת השליטה בה בתמורה לסכום שנע בין 700 מיליון דולר ל-1.1 מיליארד דולר ● העסקה מהדהדת את רכישת NSO על־ידי פרנסיסקו פרטנרס. מדוע הרוכשת חוששת מרגע אישור העסקה?

סיכום שווקים / צילומים: איל יצהר,AP, MATT MONFREDI, בן קלמר, איתי רפפורט, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

רשות ני"ע רוצה לשנות הגדרה אחת שתשפיע על כל עולם ההשקעות - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מנהל ההשקעות שמסביר למה שוק המניות הישראלי לא מתרומם ● שינוי שישפיע על אלפי מיליונרים: האם הרף להגדרת "משקיע מתוחכם" עומד לרדת ● איך יכול להיות ש-17 שנה חלפו מאז הונפקה חברה קיבוצית בבורסה ● וגם: האם טורניר היורו והאולימפיאדה יקפיצו את מניות מותגי הספורט?

משחק הפתיחה יורו 2024 / צילום: Reuters, Christian Charisius

אליפות אירופה בכדורגל יוצאת לדרך: מי מנצחת במגרש הכלכלי?

טורניר יורו 2024 יוצא הערב לדרך על אדמת גרמניה שתארח לבדה את התחרות ● במשחק הפתיחה היא תשחק מול נבחרת סקוטלנד ● מי הפייבורטית לזכות, ולמי מבין השתיים שישחקו הערב כלכלה חזקה יותר?

היצרנים הסיניים מגבירים את זרם המכוניות לישראל / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אירופה מטילה גזרות על יצרני הרכב הסיניים: איך זה ישפיע על ישראל?

ההודעה הדרמטית על המכסים הכבדים שיוטלו באירופה החל מיולי על יבוא של כלי רכב חשמליים מתוצרת סין צפויה להאיץ את ההגעה שלהם לישראל ● הנה כמה מהבולטים מתוך שפע הדגמים שיגיעו אלינו בהמשך השנה, רגע לפני העלאת מס הקנייה בינואר הקרוב ● השבוע בענף הרכב

גילברט ורוזנטל מראיינים את מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג. תהליך יצירת פרק אורך שישה שבועות / צילום: מתוך יוטיוב

כל האנשים החכמים ביותר בחדר מאזינים לאותו פודקאסט

שיחת עומק של שעות ארוכות על חברה אחת היא לא מתכון ברור לרייטינג מסחרר ● אבל כשבן גילברט ודיוויד רוזנטל צוללים לסיפורים האפיים של החברות המצליחות ביותר, המנהלים הבכירים בעולם מאזינים ● כך הפכה Acquired לתוכנית האהובה על עולם העסקים, ומכניסה ליוצריה מיליוני דולרים

כיכר המדינה. לב אזור הביקוש / צילום: באדיבות י.ח דמרי

כיכר המדינה בת"א עובר מתיחת פנים. כמה יעלו הדירות החדשות?

באיזור כיכר המדינה ניתנו בחמש השנים האחרונות 199 היתרים להתחדשות עירונית ● אייל כ"ץ, בעלי חברת תיווך: "יש התאוששות בשוק בעיקר בפרויקטים חדשים והרבה לקוחות מחפשים לשלם 10% עכשיו ו־90% בסוף, ולהוציא שלל הטבות מהיזמים"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה מעורבת בוול סטריט; למרות הירידה - S&P 500 קרוב עדיין לשיא

הניקיי ננעל בעלייה של 0.2% ● הדאקס איבד 1.4% ● מחירי הנפט יורדים קלות ● בעלי המניות של טסלה אישרו מחדש את הטבת הענק למנכ"ל החברה אלון מאסק

הקשיים של זוגות ידועים בציבור בדרך להכרה / איור: גיל ג'יבלי

הקשיים המשפטיים של זוגות ידועים בציבור נערמים

פסיקות שניתנו לאחרונה מערערות על מצבם של הידועים בציבור, ולכל הפחות מציבות את זכויותיהם בסימן שאלה ● זוגות רבים נדרשים להוכיח את הסטטוס שלהם בפני רשויות כדי לקבל זכויות שנשואים מקבלים אוטומטית, כמו הנחה בארנונה, וכדי למצות אותן נתקלים בחומת ביורוקרטיה: "הכל תלוי בפקיד שנופלים עליו"

הצבא העממי של סין / צילום: ap, Heng Sinith (עיבוד תמונה)

סין בונה שותפויות לקראת מה שעלול להיות המלחמה הבאה

התמנון הסיני בוחש בכל ושולח זרועות של שיתופי פעולה למדינות רבות וחזקות בעולם ● נפט, סחר ושיקולים אסטרטגיים מובאים בחשבון בניסיון להתעצם ● ובסבך החזיתות סין לא מסירה עיניים מטייוואן, והאיום מרחף מעל ראשה: אם תעז להכריז על עצמאות, סין תתקוף בכל העוצמה ● גלובס ממפה את המדינות שסין חברה אליהן ואת אלה שהיא שמה על הכוונת חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד