גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מוורן באפט ועד ביל אקמן: השינויים בתיקי ההשקעה של השחקנים הגדולים בוול סטריט

בשבועות האחרונים המשקיעים החזקים בעולם דיווחו על השינויים בהחזקות שלהם ברבעון הראשון של השנה ● וורן באפט מכר מניות אפל וחשף השקעה סודית בחברת ביטוח נוספת, ביל ומלינדה גייטס מכרו מניות מיקרוסופט וברקשייר האת'ווי ביותר ממיליארד דולר, ביל אקמן השתדל להימנע מתזוזות גדולות ומייקל ברי בעיקר קונה מניות

ביל אקמן, וורן באפט וביל גייטס / צילומים: Richard Drew)AP), רויטרס, Shutterstock
ביל אקמן, וורן באפט וביל גייטס / צילומים: Richard Drew)AP), רויטרס, Shutterstock

בשבועות האחרונים הגישו המשקיעים הגדולים בוול סטריט לרשות ניירות ערך האמריקאית (ה-SEC) טופס F13. אל תתנו לשם האפרורי לבלבל אתכם, מדובר למעשה בהצצה למהלכים של המשקיעים הגדולים בעולם ובתשובה לשאלות כמו באיזה מניות הם מאמינים? באילו פחות? ומה הצעד הבא שלהם? כל מי שמנהל השקעות בהיקף של 100 מיליון דולר ומעלה מחויב לפרסם טופס כזה בתוך 45 יום מסוף כל רבעון. כדי לא לחשוף מוקדם את האסטרטגיה שלהם בפני מתחרים, על פי רוב, המשקיעים והקרנות הגדולים ממתינים עד לסוף התקופה לפני שהם חושפים את המהלכים שביצעו.

השורטיסט שמפיל את מניית האיפור הישראלית בוול סטריט 
סייברארק בדרך לאחת הרכישות הגדולות בהייטק הישראלי. מה עומד מאחוריה? 

אמנם לכל משקיע יש את האסטרטגיה שלו, האמונות שלו והמניות המזוהות איתו, אבל המשותף בניהם, לפחות ברמה הרבעונית הוא שהם לא מבצעים שינויים גדולים בתיק ההשקעות שלהם. אצל חלקם מדובר בשינוי בודד או שניים. אצל אחרים גם כאשר יש הרבה שינויים מדובר בתנודות יחסית זניחות מתוך השווי הכולל של התיק.

אז מה חושבים המשקיעים הגדולים בעולם, היכן הם שמים את הכסף שלהם, אלו שינויים הם ביצעו לאחרונה בתיק ומה זה בעצם אומר למשקיעים הקטנים? צללנו לנתונים.

וורן באפט: לא רק מכר מניות אפל

השינוי הגדול ביותר בתיק של וורן באפט, בעלי קונצרן ההחזקות ברקשייר האת'וואי  והמשקיע הגדול בעולם, נעשה דווקא במניה שהוא הכי אוהב - ולא לטובה. באפט הקטין את הפוזיציה שלו באפל  בכמעט 13%, אחרי רבעון לא קל ליצרנית האייפונים (המניה ירדה בכ-6% במהלך הרבעון). ועדיין, אפל, אותה באפט מכנה "היהלום של ברקשייר" היא עדיין ההחזקה הגדולה של האורקל מאומהה ותופסת כ-41% מהפורטפוליו.

בכנס המשקיעים השנתי של ברקשייר (אליו הגיע מנכ"ל אפל טים קוק) הרגיע באפט את הנוכחים ואמר כי אפל תמשיך להיות ההחזקה הגולה בתיק שלו גם בעתיד הנראה לעין. לדבריו, הסיבה למכירת המניות לא הייתה אובדן אמון באפל, אלא חשש להעלאת מסים בארה"ב. נכון לסוף הרבעון, באפט מחזיק במניות אפל בשווי של 135 מיליארד דולר.

מהצד השני, מסמך ה-F13 חשף השקעה סודית של באפט, כזו שהוא ביקש במיוחד מרשות ניירות ערך האמריקאית לשמור בסוד - 6.7 מיליארד דולר עבור מניות חברת הביטוח צ'אב  שתופסת 2% מהפורטפוליו של באפט.

בעסקי הנפט באפט הקטין את ההחזקה שלו בענקית שברון , והגדיל באוקסידנטל פטרוליום , מה שאומר שהחשיפה שלו לסקטור נשארה פחות או יותר זהה. מנגד הוא סיים לחסל את החזקתו ברשת המחשבים HP  וכמעט סיים לחסל את ההשקעה הלא מוצלחת בחברת הסטרימינג פרמאונט.

השקעות גדולות נוספות הן בנק אוף אמריקה  (כ-12% מהתיק בשווי של כ-21 מיליארד דולר), חברת האשראי החוץ בנקאי אמריקן אקספרס  (כ-10% מהתיק ושווי של 34 מיליארד דולר) וכן קוקה קולה .

באפט מוכר כמשקיע ערך לטווחים ארוכים מאוד. הוא ידוע באמירה ש"אם אתה לא מתכוון להחזיק במניה במשך לפחות 10 שנים אל תשקיע יותר מ-10 דקות בהחלטה". באפט מציע לרוב המשקיעים להחזיק בעיקר מדדים כך שייהנו מפיזור השקעות רחב אך התיק שלו עצמו ריכוזי הרבה יותר כאשר 70% מהתיק שלו מרוכז ב-4 מניות בלבד. הגדולה שבהן היא כאמור עדיין אפל.

אבל השאלה הגדולה במקרה של באפט היא דווקא מה הוא מתכוון לעשות בהר המזומנים שלו - 190 מיליארד דולר, כ-57% מהתיק כולו. באפט ענה על כך בכנות בכנס שאין לו ולאף אחד מהמנהלים האחרים בחברה מושג וכי הוא מתקשה למצוא הזדמנויות.

ביל אקמן: בטוח ב-4 המניות שלו?

קרן הגידור של אקמן מנהלת השקעות בשווי של כ-10.8 מיליארד דולר וברבעון האחרון היא הפחיתה ב-10% את ההחזקה הגדולה שלה כיום, רשת המסעדות צ'יפוטלה מקסיקן גריל . אקמן מחזיק ב-20% מהמניות בשווי של 2.2 מיליארד דולר. למעשה, זה השינוי היחיד שביצע אקמן בתיק הריכוזי שלו, שכולל 6 מניות בלבד ובהן גוגל  (19% מהתיק בשווי של 1.4 מיליארד דולר) ורשת המלונות הילטון  (18% מהתיק). עם זאת, ראוי לציין שברבעון הקודם סיים אקמן להיפטר ממהחזקה הגדולה שלו עד לאחרונה, חברת קמעונאות שיפוץ הבית Lowe's, המתחרה של הום דיפו , שעליה הרוויח כ-1.3 מיליארד דולר.

בהקשר של אקמן מעניין לציין שבניגוד לאחרים הנתח של התיק מתחלק בצורה די דומה בין רוב החברות, כלומר הפיזור שלו בין 6 החברות שלו דומה.

ביל אקמן עלה לכותרות בישראל בחצי השנה האחרונה אחרי שיצא בנחרצות נגד ההסתה, ההפגנות והאנטישמיות באוניברסיטאות בארה"ב לאחר הטבח בעוטף עזה ב-7 באוקטובר ואף הוביל מאבק להדחת נשיאות אוניברסיטת הרווארד ופנסילבניה לאחר שלא גינו את האנטישמיות בקמפוסים. אחר כך הישראלים חיבקו אותו ואת אשתו נרי אוקסמן כאשר אלה החליטו לרכוש בכספם הפרטי כ-5% ממניות הבורסה בת"א תמורת כ-100 מיליון שקל (שלא באמצעות קרן הגידור).

ביל ומלינדה גייטס: מוכרים מניות מיקרוסופט

הקרן הפרטית הפילנתרופית הגדולה בעולם של ביל גייטס, מייסד מיקרוסופט , ואשתו לשעבר מלינדה, עוברת לאחרונה טלטלה. מלינדה גייטס החליטה לפרוש ממנה ולהקים קרן השקעות משל עצמה, תוך שהיא עוזבת עם כ-12.5 מיליארד דולר.

מהדיווח של הקרן עולה שהיא ביצעה שני שינויים בלבד בתיק ברבעון האחרון, אבל מדובר בשינויים צבעוניים למדי. הראשונה היא הפחתה של 4.5% במיקרוסופט, חברת התוכנה הגדולה בעולם שאותה ייסד גייטס עצמו. מדובר במכירה של מניות בשווי של כ-700 מיליון דולר. והשנייה, הקטנה של 13% בהחזקות שלו בברקשייר האת'ווי של וורן באפט (כמיליארד דולר).

ובכל זאת, גם כאן עדיין מדובר בתיק ריכוזי מאוד כאשר 82% מהתיק מרוכז ב-4 חברות בלבד. גם לאחר המכירה, מיקרוסופט עדיין מהווה שליש מתיק ההשקעות כולו, ברקשייר מהווה כ-15.9% מהתיק, חברת הרכבות הלאומית של קנדה עם 15.8% וחברת ניהול האשפה והמיחזור waste management עם 16.4% מהתיק. לא רבים יודעים אך מיקרוסופט היא לא הסיבה היחידה לעושר של משפחת גייטס, הקרן נחשבת ככזו שמשקיעה בטכנולוגיות נקיות וההשקעות בתחום הזה נחשבת גם היא לאחת הסיבות לעושרו הגדול. החזקות נוספות קטנות יחסית בתיק הן חברת הציוד המכני קטרפילר , קוקה קולה וגם הקמעונאית וולמארט .

מייקל ברי: נביא הזעם הופך לאופטימי?

בניגוד למשקיעי הערך הקודמים, מייקל ברי הוא יותר ספקולנט שהתפרסם בעיקר בזכות ההימור המוצלח שלו נגד וול סטריט במשבר הסאב-פריים ב-2008 שקנה לו תהילת עולם.

בעוד שאצל המשקיעים האחרים התיק מרוכז במספר מצומצם מאוד של מניות (70% ויותר מהתיק אצל רובם מרוכז ב-4 מניות בלבד). ברי ידוע בכך שהוא מחפש הזדמנויות לטווחים קצרים בשוק.

בניגוד לענקי וול סטריט, ברי, שמנהל קרן גידור שמנהלת 103 מיליון דולר, מחזיק כיום ב-16 מניות. ל-5 מהן הוא נכנס ברבעון האחרון ובאחרות הוא הגדיל פוזיציות ב-20%, 80% ואפילו פי שניים. ההחזקות הגדולות בתיק שלו כעת הן JD  ועליבאבא  הסיניות, (9.5% ו-8.7% בהתאמה), וגם סיטיבנק  (7.6%). במקרה שלו 4 המניות הגדולות בתיק מהוות רק כ-34% מהתיק כולו.

עוד כתבות

גילברט ורוזנטל מראיינים את מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג. תהליך יצירת פרק אורך שישה שבועות / צילום: מתוך יוטיוב

כל האנשים החכמים ביותר בחדר מאזינים לאותו פודקאסט

שיחת עומק של שעות ארוכות על חברה אחת היא לא מתכון ברור לרייטינג מסחרר ● אבל כשבן גילברט ודיוויד רוזנטל צוללים לסיפורים האפיים של החברות המצליחות ביותר, המנהלים הבכירים בעולם מאזינים ● כך הפכה Acquired לתוכנית האהובה על עולם העסקים, ומכניסה ליוצריה מיליוני דולרים

ד''ר שי מרצקי, מנכ''ל ומייסד בונוס ביוגרופ / צילום: עופר וקנין

התביעות הייצוגיות נגד מייסד בונוס ביוגרופ סביב החקירה הפלילית בעניינו נדחו

שי מרצקי, בעל השליטה ומנכ"ל חברת הביומד בונוס ביוגרופ, רכש לפני שנתיים 166 אלף מניות של החברה, ערב עדכון מדדי הבורסה ● הבקשות לתביעות ייצוגיות הוגשו בשנת 2022, ושנתיים לאחר מכן פתחה הרשות לניירות ערך בחקירה גלויה באותו עניין

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

אנשי מילואים ישרתו עד גיל 41, גם גיל הפטור לקצינים יעלה בשנה ל-46

משרד הביטחון יביא בפני הממשלה בקשה להארכה נוספת לחוק שמעלה את גיל הפטור משירות מילואים בשנה אחת לכולם ● בעלי תפקידים מיוחדים ישרתו שנה נוספת גם כן, עד גיל 50 ● זה החוק שהשרים ידונו עליו ביום ראשון הקרוב: כל הפרטים

יריב לוין, שר המשפטים / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

בג"ץ ללוין: נמק למה הוועדה לא בוחרת נשיא לבית המשפט העליון

בג"ץ לא קיים דיון בעתירה נגד שר המשפטים ולא קיבל תגובה תגובה מקדמית כנהוג, אלא החליט מטעמי יעילות להוציא צו על תנאי ולעבור לשלב הבא - בו יוכרע האם לחייב את לוין לכנס את הוועדה לשם בחירת נשיא ושופטים לביהמ"ש העליון • לוין מונע מחברי הוועדה להצביע על מינוי נשיא מאחר ורוב החברים בעד מינויו של השופט יצחק עמית לפי שיטת הסניוריטי הנהוגה ● עו"ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין: "צעד חיובי ומתבקש לנוכח התנהגות שערורייתית של שר משפטים שמפקיר את מדינת ישראל"

תערוכת יורוסאטורי / צילום: Lafargue Raphael

בית המשפט בצרפת מחמיר את ההגבלות בתערוכת הנשק הגדולה

בית המשפט בבוביני שבאיל דה פראנס שבפאתי פריז, קיבל עתירה של ארגונים פלו־פלסטיניים מקומיים שדרשו לאסור כניסת חברות ישראליות באופן גורף לתערוכת יורוסאטורי היוקרתית ● המשמעות: גם חברות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה כדי לקיים פגישות או לפנות למציגים אחרים, לא יוכלו לעשות זאת

היצרנים הסיניים מגבירים את זרם המכוניות לישראל / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אירופה מטילה גזרות על יצרני הרכב הסיניים: איך זה ישפיע על ישראל?

ההודעה הדרמטית על המכסים הכבדים שיוטלו באירופה החל מיולי על יבוא של כלי רכב חשמליים מתוצרת סין צפויה להאיץ את ההגעה שלהם לישראל ● הנה כמה מהבולטים מתוך שפע הדגמים שיגיעו אלינו בהמשך השנה, רגע לפני העלאת מס הקנייה בינואר הקרוב ● השבוע בענף הרכב

מכונית כיבוי אש / צילום: בן יוסטר

אחרי עשרות שיגורים: שרפה גדולה בגליל העליון

אחרי השיגורים מלבנון: שרפה גדולה פרצה סמוך לקיבוץ יראון, חשש שתתפשט ליישובים סמוכים • אחרי המטח הכבד לקריית שמונה, חיל האוויר פתח בגל תקיפות בדרום לבנון • עדכונים בולטים

''השיבה הביתה היא הדבר הקשה''. חיילי מילואים בשטח כינוס / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

שיקום נפשי בשטח ושינוי תפיסת הקב"ן: כך צה"ל מתמודד עם טראומות המלחמה

צה"ל יצא למהפכה בטיפול הנפשי - עם קב"נים שנכנסים לשטח הלחימה לצד מרכזי שיקום עורפיים ● ראש ענף חוסן נפשי סא"ל נטע לי צליכובר, מספרת על האתגר בחזרת הלוחמים הביתה: "הדריכות נשארת" ● כעת צה"ל נערך למעבר ללחימה בצפון: "הבדלים רגשיים רבים"

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

שמונה לוחמי הנדסה נפלו בפיצוץ כלי רכב משוריין בדרום הרצועה

שמונת החיילים נספו לאחר שהכלי ההנדסי בו שהו נפגע ממטען חבלה והתלקח ● אחד החיילים שנפלו הוא סרן ווסים מחמוד, סמ"פ בחטיבה 401 ● הפגנות ברחבי הארץ למען השבת החטופים ולהקדמת הבחירות, איילון נחסם לתנועה ● דיווח: ארה"ב ממתינה לסיום הפעילות הישראלית ברפיח, כדי לקדם עסקת חטופים ● עדכונים בולטים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

עזבו את היורדים מהארץ ותתחילו לדאוג מהכסף הענק שבורח מכאן

הישראלים מעבירים לקרנות הפנסיה החדשות כ-5 מיליארד שקל להשקעה מדי חודש, רובם המוחלט מוזרם לחו"ל ● ברמת החוסך, מתבקש לפזר סיכונים, אולם זו הסיבה המרכזית להיכחדות התעשייה הישראלית, ולכך שמי שקונה נייר בתל אביב עלול להיתקע איתו כשירצה למכור

משרדי Joonko בעיגול: עילית רז / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

הרגולטור בארה"ב נכנס למכבסת המילים של היזמים, והכל בגלל חברה ישראלית

בכתב אישום שהגישה הרשות האמריקאית נגד היזמית עילית רז, נטען, בין השאר, שהיא רימתה את המשקיעים באשר לטכנולוגיית בינה מלאכותית, שהחברה שהקימה עשתה בה כביכול שימוש ● האם יזמים אחרים עשויים למצוא את עצמם בבית משפט בשל גוזמאות בתחום?

יירוטים של ''כיפת מגן'' ימית מספינת סער 6 / צילום: דוברות משרד הביטחון

תוקפים את חיזבאללה מכיוון נוסף? האמצעים הימיים המתקדמים של ישראל

ישראל תקפה הלילה באופן חריג מהים בכפר ג'נאתא שבאזור צור בלבנון ● לפי דיווח בערוץ אל-ערביה הסעודי: בכיר בחיזבאללה חוסל בתקיפה, ומספר הפצועים עומד בין 10 ל-30 ● באילו אמצעים ימיים השתמשה ישראל ומהן היכולות הימיות של חיזבאללה? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: דובר צה''ל, נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת, Shutterstock

הנתון הכלכלי המדאיג שהתחבא - ואינו קשור למלחמה

באוצר מודים: גם בלי המלחמה, אנחנו לא עומדים ברף ● חברי הכנסת שוב סבורים שזכותם לעשות ככל העולה על רוחם ● והשורטיסטים נכחדים מוול סטריט ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הצבא העממי של סין / צילום: ap, Heng Sinith (עיבוד תמונה)

סין בונה שותפויות לקראת מה שעלול להיות המלחמה הבאה

התמנון הסיני בוחש בכל ושולח זרועות של שיתופי פעולה למדינות רבות וחזקות בעולם ● נפט, סחר ושיקולים אסטרטגיים מובאים בחשבון בניסיון להתעצם ● ובסבך החזיתות סין לא מסירה עיניים מטייוואן, והאיום מרחף מעל ראשה: אם תעז להכריז על עצמאות, סין תתקוף בכל העוצמה ● גלובס ממפה את המדינות שסין חברה אליהן ואת אלה שהיא שמה על הכוונת חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

בניין בית הדין הארצי לעבודה / צילום: רפי קוץ

15 שופטים חדשים מונו לבתי הדין לעבודה. הרשימה המלאה

הוועדה טרם מינתה שופטים לבתי המשפט בירושלים - למחוזי ולשלום, וזאת עקב מחלוקת והיעדר הסכמה על זהות השופטים שימונו

האינפלציה במאי הפתיעה לחיוב / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מפתיעה לטובה: קצב שנתי של 2.8% במאי; מחירי הדירות ממשיכים לזנק

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.2%, מתחת לתחזיות האנליסטים שציפו לעלייה של כ-0.5% ● גם בקצב שנתי המדד הפתיע לחיוב את צפי הכלכלנים שציפו כי יעבור את הרף העליון של יעד יציבות המחירים של בנק ישראל ● למרות הנתונים המעודדים, מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס, מדגיש: "להערכתנו, הסיכונים לתחזית האינפלציה מוטים כלפי מעלה"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום

החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב

שיחה עם ד"ר מיכל יערי, חוקרת מדינות המפרץ הערביות ● על השינוי שמבקש בן סלמאן לחולל בסעודיה והיחסים המורכבים עם ישראל ביום שאחרי 7 באוקטובר • האזינו

״אנחנו אסירי תודה להם״, מכריז הצהובון הלונדוני ביום האזכרה בנורמנדיה. האומנם? / צילום: גזיר עיתון

ראש ממשלת בריטניה מגדיר מחדש את הזיכרון הלאומי

רישי סונאק אולי סיים את הקריירה כאשר הסתלק מן האזכרה לשחרור אירופה ● הייתכן שהיא פשוט לא דיברה אל ליבו? הייתכן שחברת מהגרים מוכרחה לשכוח?

שרקוטרי בהופמן / צילום: גיל אבירם

ראשון לציון מקבלת דחיפה משני מקומות נהדרים בהובלה נשית

רתם לב־ארי פתחה את הופמן בעיר היין, שדווקא בה "אין מקום שווה לקנות או לשתות יין", והמעדנייה של עדי בלכר עושה חשק לטעום הכל

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

בדרך לקו האדום: מה צפוי בנתוני האינפלציה בישראל היום?

התחזיות למדד המחירים לצרכן בישראל לא ממש אופטימיות ● ההערכות הן שהמדד יעלה לקצב שנתי של 3.1%-3.2%, ובפעם הראשונה יעקוף את טווח היעד של בנק ישראל