גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איראן בטוחה שהיא מנצחת את ישראל, אבל מה חושבים המומחים?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן בטוחים שהם מנצחים אבל המציאות עשויה להיות שונה, בבריטניה לא רואים בעיה במכירת נשק לישראל והסכנה בניתוק הקשר בין בנקים ישראליים לבנקים פלסטיניים ● כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

הגנרל האמריקאי הבכיר בביקורת נדירה: זו השגיאה הגדולה של צה"ל
בשורה אחת עם רוסיה וסודאן: ההשלכות הכלכליות על ישראל אם יוצאו צווי מעצר בהאג  

1איראן מאמינה שהיא מנצחת במלחמה נגד ישראל. אלו הסיבות

"הנהגת איראן מאמינה שהיכולות שהיא הפגינה מאז אוקטובר - יכולת הלחימה האסימטרית של שותפיה האזוריים, כמו גם התמונה הצרובה של ראשי נפץ איראניים השטים מעל שמי ישראל - עלולות, יחד עם ההשלכות של המלחמה בעזה, לבשר על סדר אזורי חדש", נכתב בפורן פוליסי, בכתבה שכותרתה "מדוע איראן מאמינה שהיא מנצחת במלחמה נגד ישראל". בעיני טהראן, נכתב, "ישראל תהפוך ליותר ויותר מנודה ברחבי העולם; ארה"ב לא תהיה עוד השחקנית המרכזית ביותר באזור שכן מעצמות אחרות כמו רוסיה, סין והודו מרחיבות את השפעתן; ומדינות המפרץ ימנעו מהתאחדות נגד איראן, ובמקום זאת ינסו לשפר את יחסיהן עם בעלות ברית איראניות כמו סוריה וחיזבאללה". אך "מנהיגים איראנים עשויים לגלות שהמציאות המתמשכת תאתגר את הנרטיב האופטימי שלהם ותציג סיכונים בטווח הקצר והבינוני", נכתב. "מכיוון שאיראן וישראל לא בדקו גבולות חדשים במלואם, שני הצדדים עלולים לעשות טעויות. הסיכון הזה מוגבר מכיוון שהקיצוניים יותר בטהרן, המעדיפים עמדה אגרסיבית על פני סבלנות אסטרטגית, צוברים יותר ויותר השפעה".

ובכל זאת, גם כעת, על רקע מות נשיא איראן וחוסר הוודאות האופף את הירושה הפוליטית, נכתב בניו יורק טיימס כי "במדינה שבה אנשי דת מחזיקים בסמכות העליונה, שינוי במנהיגים העליונים יהיה משמעותי בהרבה משינוי בנשיאים". צוין כי "כוח קודס עונה ישירות למנהיג העליון, האייתוללה עלי חמינאי, לא לממשלה המנוהלת על ידי הנשיא". כך שגם בתקופה של תמרון פנימי ואי ודאות, "האנליסטים מצפים לשינוי קטן בקצב ההתקפות של כוחות הפרוקסי או בגישה הכוללת של איראן".

מתוך פורן פוליסי, מאת עלי ואז, האמידרזה עזיזי. לקריאת הכתבה המלאה. 
מתוך הניו יורק טיימס, מאת אליסה ג'. רובין. לקריאת הכתבה המלאה. 

2בריטניה לא מפסיקה למכור נשק לישראל

"ממשלת בריטניה נערכת לפרסם תקציר של הייעוץ המשפטי שלה לפיו אין סיכונים ברורים שמכירת נשק לישראל תוביל להפרה חמורה של החוק ההומניטארי הבינלאומי (IHL)", נכתב אמש בגרדיאן. 

צוין כי "סגן שר החוץ הבריטי אנדרו מיטשל דובק בהחלטה שהתקבלה על ידי השרים ב-8 באפריל, לפיה אין סיכון ממשי להפרת המשפט ההומניטארי הבינלאומי". בנוסף, צוין כי שר החוץ הבריטי, דיוויד קמרון, "מתח ביקורת על בית הדין הפלילי הבינלאומי וקבע כי החלטתם לבקש צווי מעצר לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו הייתה שגויה מבחינת העיתוי, העמדה וההשפעה. הוא הדגיש כי בריטניה מאמינה של-ICC אין סמכות שיפוט".

מתוך הגרדיאן, מאת פטריק ווינטור, רג'יב סייאל. לקריאת הכתבה המלאה. 

3במערב מזהירים: משבר כלכלי חמור אם ישראל תנתק את הבנקים הפלסטיניים

"גורמים מערביים הזהירו מפני משבר כלכלי חמור ביהודה ושומרון אם ישראל לא תתחייב להארכת שיפוי שהבנקים הישראלים צריכים כדי להמשיך את שותפויותיהם עם בנקים פלסטיניים", נכתב היום (ד') בפייננשל טיימס. צוין כי "שיפוי זה, שיפוג ב-1 ביולי, מאפשר תשלומים עבור שירותים חיוניים ומשכורות הקשורות לרשות הפלסטינית, וכן מאפשר ייבוא של סחורות חשובות כמו מזון, מים וחשמל לשטחים הפלסטיניים. בלעדיו, הבנקים הישראליים יפסיקו לעשות עסקים עם מוסדות פיננסיים פלסטינים והכלכלה הפלסטינית למעשה תיסגר לאורך זמן, אמרו שלושה גורמים". עוד נכתב כי אי חידוש השיפוי "יהווה פגיעה לא רק באינטרסים הפלסטינים אלא גם בביטחון וביציבות של ישראל והאזור", לדברי הגורם, וכי "וושינגטון מובילה את המאמצים לחידושו", תוך ניסיון להפעיל לחץ על ממשלתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

צוין כי "בעוד שהכלכלה הפלסטינית משתמשת במטבעות שונים למסחר, כמו הדינר הירדני הנפוץ בגדה המערבית, היא פועלת באופן רשמי על השקל הישראלי, ומוסדות פיננסיים פלסטינים חייבים לעבור דרך תיווך הבנקים הישראלים כדי לקבל גישה לשקל". בנוסף, צוין כי כמעט 8 מיליארד דולר במסחר בין ישראל ליו"ש עוברים באפיקים הללו מדי שנה, לפי נתוני ממשלת ארה"ב. "זה כולל 2.3 מיליארד דולר של תשלומים עבור מזון, 540 מיליון דולר עבור חשמל ו-145 מיליון דולר עבור שירותי מים וביוב. אובדן השיפוי ישתק את הפעילות הכלכלית בגדה המערבית, וישפיע באופן מהותי על פעולות היבוא והיצוא, בעוד שכספי המס הפלסטינים, שנגבים בישראל, ככל הנראה יוקפאו, אמרו הגורמים. חברות ישראליות שיש להן קשרים עסקיים עם הרשות הפלסטינית, המפעילה אוטונומיה מוגבלת בחלקים מהגדה המערבית, לא יוכלו להפקיד צ'קים פלסטיניים או לקבל תשלומים מבנקים פלסטיניים. לא יהיה ניתן עוד לשלם לעובדים פלסטינים בישראל בהעברה בנקאית אלקטרונית".

מתוך הפייננשל טיימס, מאת רעיה ג'לאבי, ג'יימס שוטר, לוסי פישר. לקריאת הכתבה המלאה.

4מה חושב כתב הניו יורק פוסט על המפגינים הפרו-פלסטינים אחרי ביקור בישראל

"בעודי מנווט את דרכי ביער של דיוקנאות מוצבים על עמודים המנציחים את 364 קורבנות הטבח בפסטיבל נובה בדרום ישראל, אני בוחן את פניהם הבטוחים בצעירותם ומגיע להבנה מבהילה. הדיוקנאות של המתים - עם הראסטות והאיפור המושלם - הם מקבילים מדויקים של אותה אוכלוסייה שחציתי 5,700 מיילים למזרח התיכון כדי להתרחק ממנה. אלה הפעילים הפרו-פלסטינים של אוניברסיטת קולומביה", כתב אמש ובן פנטון לניו יורק פוסט. "כשאני מסדר את המכנה המשותף בין שני קבוצות הנוער, אני יכול רק להניח שקהל נובה וקהל קולומביה היו מסתדרים בצורה נהדרת בנסיבות שונות".

"אני מסייר השבוע בישראל עם עיתונאים נוספים, ובכל מקום שאני הולך, אני לא יכול להוציא את ילדי קולומביה מהראש שלי. כל מה שאני רואה מזכיר לי אותם, וכל מי שאני פוגש מזכיר לי מי הם לא - לא גיבורים ולא קורבנות, אלא פחדנים ורמאים שלא ראויים לכותרות שהם יצרו ברחבי העולם. נדרשו טיסה של 11 שעות כדי להבין עד כמה ההשפעה המשמעותית שלהם על הפוליטיקה, האקדמיה והתקשורת יוצאת מפרופורציה. אחרי כל מה שראיתי היום, אני בטוח שישראל תשרוד. אמריקה, לא כל כך", כתב. "כאן, בישראל הנאבקת על קיומה, אני רואה נחישות שקטה בקרב אזרחיה הנועזים להתעלות מעל הפורענות הזאת כמו תמיד - על ידי קבורת מתים והמשך הדבקות בשירות. כי כאן, בניגוד לקולומביה, ההישרדות עומדת על הפרק. אקטיביזם פוליטי הוא מותרות שלמעטים יש לו זמן".

מתוך ניו יורק פוסט, מאת רובן פנטון. לקריאת הכתבה המלאה.

עוד כתבות

האינפלציה במאי הפתיעה לחיוב / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מפתיעה לטובה: קצב שנתי של 2.8% במאי; מחירי הדירות ממשיכים לזנק

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.2%, מתחת לתחזיות האנליסטים שציפו לעלייה של כ-0.5% ● גם בקצב שנתי המדד הפתיע לחיוב את צפי הכלכלנים שציפו כי יעבור את הרף העליון של יעד יציבות המחירים של בנק ישראל ● למרות הנתונים המעודדים, מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס, מדגיש: "להערכתנו, הסיכונים לתחזית האינפלציה מוטים כלפי מעלה"

״אנחנו אסירי תודה להם״, מכריז הצהובון הלונדוני ביום האזכרה בנורמנדיה. האומנם? / צילום: גזיר עיתון

ראש ממשלת בריטניה מגדיר מחדש את הזיכרון הלאומי

רישי סונאק אולי סיים את הקריירה כאשר הסתלק מן האזכרה לשחרור אירופה ● הייתכן שהיא פשוט לא דיברה אל ליבו? הייתכן שחברת מהגרים מוכרחה לשכוח?

ד''ר שי מרצקי, מנכ''ל ומייסד בונוס ביוגרופ / צילום: עופר וקנין

התביעות הייצוגיות נגד מייסד בונוס ביוגרופ סביב החקירה הפלילית בעניינו נדחו

שי מרצקי, בעל השליטה ומנכ"ל חברת הביומד בונוס ביוגרופ, רכש לפני שנתיים 166 אלף מניות של החברה, ערב עדכון מדדי הבורסה ● הבקשות לתביעות ייצוגיות הוגשו בשנת 2022, ושנתיים לאחר מכן פתחה הרשות לניירות ערך בחקירה גלויה באותו עניין

הקנצלר שולץ (משמאל) ליד מל''ט הרון TP של התעשייה האווירית. הראשון מהסדרה שגרמניה חוכרת / צילום: Reuters, IMAGO/Thomas Bartilla

טילים, מל"טים ומערכות הגנה "מייד אין איזראל": ביקור בסלון האווירי של ברלין

הסדר מתערער והעולם מתחמש, ולתעשיות הביטחוניות הישראליות יש היצע מגוון שהוכיח את עצמו בשדה הקרב ● בסלון האווירי של ברלין נראה כי למרות ההפגנות נגד המלחמה בעזה, והשחיקה במעמדה של ישראל כשותפה לגיטימית, ניסיון מבצעי הוא עדיין מילת קסם בנוגע למכירת נשק

שופט העליון יוסף אלרון / צילום: שלומי יוסף

לוין הציע למנות את יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון ונתקל בהתנגדות עזה

הצעתו של שר המשפטים - למנות את השופט יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון למשך שנה - נתקלה בהתנגדות השופטים, חברי לשכת עורכי הדין וח"כ קארין אלהרר ● ראש לשכת עורכי הדין: "הצעה שערורייתית והמשך ההפיכה המשטרית - לא נקבל אף תוצאה מלבד בחירתו של השופט יצחק עמית בהתאם לשיטת הסניוריטי הנהוגה"

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, christophe Simon

שלטים גדולים יאסרו על כניסת ישראלים: כך נראה החרם הצרפתי על ישראל

החלטת בית משפט בצרפת לאסור באופן גורף על כניסת חברות ישראליות לתערוכת הנשק יורוסאטורי, מסמנת שפל חסר־תקדים ביחסים המסחריים בין שתי המדינות ● על פניו, צרפת עדיין מחויבת להצהרות בנוגע לסיום שלטון חמאס בעזה ולשחרור החטופים - אך בפועל, המעשים שלה מציבים את ישראל מחוץ לגבול הלגיטימיות

משחק הפתיחה יורו 2024 / צילום: Reuters, Christian Charisius

אליפות אירופה בכדורגל יוצאת לדרך: מי מנצחת במגרש הכלכלי?

טורניר יורו 2024 יוצא הערב לדרך על אדמת גרמניה שתארח לבדה את התחרות ● במשחק הפתיחה היא תשחק מול נבחרת סקוטלנד ● מי הפייבורטית לזכות, ולמי מבין השתיים שישחקו הערב כלכלה חזקה יותר?

המפכ''ל יעקב שבתאי והשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

המפכ"ל ליועמ"שית: בן גביר ניסה למנוע מהמשטרה לאבטח את שיירות הסיוע ההומניטרי

המפכ"ל קובי שבתאי שלח ליועמש"ית לממשלה מכתב בו הוא מתאר את התנגדותו להנחיית בן גביר שלא לאבטח את משאיות הסיוע לעזה ע"י המשטרה, ושבתגובה איים עליו בן גביר כי "יהיו לכך השלכות" ● ביום שלישי בג"ץ יקיים דיון בתיקון לפקודת המשטרה, המאפשר, לפי הטענה לבן גביר להתערב בפעילותה

אהוד ברק / צילום: איל יצהר

חברת הסייבר של מפקד 8200 לשעבר ואהוד ברק בדרך לאקזיט. ממה מוטרדת הרוכשת?

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לגלובס נודע כי פאראגון, חברת הסייבר ההתקפי הישראלית, מנהלת משא ומתן למכירת השליטה בה בתמורה לסכום שנע בין 700 מיליון דולר ל-1.1 מיליארד דולר ● העסקה מהדהדת את רכישת NSO על־ידי פרנסיסקו פרטנרס. מדוע הרוכשת חוששת מרגע אישור העסקה?

צילום: Shutterstock

הקרימינולוג שעשה מהפכה בעבודת השיטור בעולם יודע מה הטעות של בן גביר בטיפול במפגינים

פרופ' דוד וייסבורד גילה ששיטור אפקטיבי מתבסס על מיפוי גיאוגרפי של "נקודות חמות" בערים ● מחקריו כבר זיכו אותו בהכרה בינלאומית ובפרס ישראל, ובימים אלה הוא מצטרף כחבר באקדמיה הלאומית למדעים ● בראיון לגלובס, הוא מסביר מה צריך לעשות כדי להגביר את האמון בין תושבים באזורי פשיעה לשוטרים ואיזו טעות עושה השר לביטחון פנים בטיפול בהפגנות

שרקוטרי בהופמן / צילום: גיל אבירם

ראשון לציון מקבלת דחיפה משני מקומות נהדרים בהובלה נשית

רתם לב־ארי פתחה את הופמן בעיר היין, שדווקא בה "אין מקום שווה לקנות או לשתות יין", והמעדנייה של עדי בלכר עושה חשק לטעום הכל

נעמי גיסר, מנכ''לית ברוקר הביטוח Marsh McLennan ישראל / צילום: סמדר כפרי

"גם אם הייתי זוכה בלוטו, הייתי ממשיכה לעשות אותו דבר"

כמעט כל המשפחה של נעמי גיסר עסקה בביטוח, ואת הקריירה שלה בתחום היא התחילה יום אחרי השחרור מהצבא ● 25 שנה אחרי היא כבר מבטחת את רכוש המדינה ומנסה לשמור על אופטימיות: "מאז 7 באוקטובר אנחנו מזהים ירידה בתיאבון של מבטחים גלובליים, אבל אחרי המלחמה נראה הרבה יותר השקעות"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום

החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב

שיחה עם ד"ר מיכל יערי, חוקרת מדינות המפרץ הערביות ● על השינוי שמבקש בן סלמאן לחולל בסעודיה והיחסים המורכבים עם ישראל ביום שאחרי 7 באוקטובר • האזינו

הצבא העממי של סין / צילום: ap, Heng Sinith (עיבוד תמונה)

סין בונה שותפויות לקראת מה שעלול להיות המלחמה הבאה

התמנון הסיני בוחש בכל ושולח זרועות של שיתופי פעולה למדינות רבות וחזקות בעולם ● נפט, סחר ושיקולים אסטרטגיים מובאים בחשבון בניסיון להתעצם ● ובסבך החזיתות סין לא מסירה עיניים מטייוואן, והאיום מרחף מעל ראשה: אם תעז להכריז על עצמאות, סין תתקוף בכל העוצמה ● גלובס ממפה את המדינות שסין חברה אליהן ואת אלה שהיא שמה על הכוונת חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

גילברט ורוזנטל מראיינים את מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג. תהליך יצירת פרק אורך שישה שבועות / צילום: מתוך יוטיוב

כל האנשים החכמים ביותר בחדר מאזינים לאותו פודקאסט

שיחת עומק של שעות ארוכות על חברה אחת היא לא מתכון ברור לרייטינג מסחרר ● אבל כשבן גילברט ודיוויד רוזנטל צוללים לסיפורים האפיים של החברות המצליחות ביותר, המנהלים הבכירים בעולם מאזינים ● כך הפכה Acquired לתוכנית האהובה על עולם העסקים, ומכניסה ליוצריה מיליוני דולרים

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; ברודקום זינקה ב-12%, אנבידיה ב-4%, טסלה ב-3%

נאסד"ק עלה ב-0.4% ● המסחר באירופה ננעל בירידות חדות ● חדשות טובות לשוק: מחירי הייצור בארה"ב ירדו ב-0.2% לעומת עלייה של 0.5% בחודש שעבר ● התחזית של קתי ווד: מניית טסלה תעלה פי 14 בחמש שנים ● שאלת 56 מיליארד הדולר: האם יאשרו היום בעלי המניות של טסלה את חבילת השכר של אלון מאסק? ● באפט מכר חלק ממניותיו באפל ברבעון הראשון, כמה הוא הפסיד?

חיילים טייוואניים. סין משפרת מוכנותה לפלישה / צילום: Associated Press, Daniel Ceng

המים במצרי טייוואן מתחממים שוב: סין מגבירה את הלחץ על המדינה המשוסעת

התרגיל הצבאי המקיף שביצעה סין סביב טייוואן בחודש שעבר הכניס את העולם לכוננות, ובארה"ב קראו לזרז אספקת נשק לאי ● טייוואן, שממלאה תפקיד משמעותי בתעשיית הטכנולוגיה העולמית, מתמודדת גם עם פילוג מבית, שאותו סין מנצלת היטב ליצירת מהומות ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

הקשיים של זוגות ידועים בציבור בדרך להכרה / איור: גיל ג'יבלי

הקשיים המשפטיים של זוגות ידועים בציבור נערמים

פסיקות שניתנו לאחרונה מערערות על מצבם של הידועים בציבור, ולכל הפחות מציבות את זכויותיהם בסימן שאלה ● זוגות רבים נדרשים להוכיח את הסטטוס שלהם בפני רשויות כדי לקבל זכויות שנשואים מקבלים אוטומטית, כמו הנחה בארנונה, וכדי למצות אותן נתקלים בחומת ביורוקרטיה: "הכל תלוי בפקיד שנופלים עליו"

השבוע בעולם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Sutturstock, AP- Geert Vanden Wijngaert, Ludovic Marin

הימין הקיצוני חוגג את ״אירופה החדשה״ והדנים מוזהרים מפני ראמן

הימין הקיצוני מנצח בגדול באירופה ● רישי סונאק מנסה טריק ישן: הורדת מסים ● רוסיה מעצבנת את ארה"ב בחופי קובה ● יתושי דנגי מתאזרחים באירופה, ודנמרק אוסרת יבוא ראמן קוריאני בטענה להרעלה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: דובר צה''ל, נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת, Shutterstock

הנתון הכלכלי המדאיג שהתחבא - ואינו קשור למלחמה

באוצר מודים: גם בלי המלחמה, אנחנו לא עומדים ברף ● חברי הכנסת שוב סבורים שזכותם לעשות ככל העולה על רוחם ● והשורטיסטים נכחדים מוול סטריט ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק