גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איראן בטוחה שהיא מנצחת את ישראל, אבל מה חושבים המומחים?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן בטוחים שהם מנצחים אבל המציאות עשויה להיות שונה, בבריטניה לא רואים בעיה במכירת נשק לישראל והסכנה בניתוק הקשר בין בנקים ישראליים לבנקים פלסטיניים ● כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

הגנרל האמריקאי הבכיר בביקורת נדירה: זו השגיאה הגדולה של צה"ל
בשורה אחת עם רוסיה וסודאן: ההשלכות הכלכליות על ישראל אם יוצאו צווי מעצר בהאג  

1איראן מאמינה שהיא מנצחת במלחמה נגד ישראל. אלו הסיבות

"הנהגת איראן מאמינה שהיכולות שהיא הפגינה מאז אוקטובר - יכולת הלחימה האסימטרית של שותפיה האזוריים, כמו גם התמונה הצרובה של ראשי נפץ איראניים השטים מעל שמי ישראל - עלולות, יחד עם ההשלכות של המלחמה בעזה, לבשר על סדר אזורי חדש", נכתב בפורן פוליסי, בכתבה שכותרתה "מדוע איראן מאמינה שהיא מנצחת במלחמה נגד ישראל". בעיני טהראן, נכתב, "ישראל תהפוך ליותר ויותר מנודה ברחבי העולם; ארה"ב לא תהיה עוד השחקנית המרכזית ביותר באזור שכן מעצמות אחרות כמו רוסיה, סין והודו מרחיבות את השפעתן; ומדינות המפרץ ימנעו מהתאחדות נגד איראן, ובמקום זאת ינסו לשפר את יחסיהן עם בעלות ברית איראניות כמו סוריה וחיזבאללה". אך "מנהיגים איראנים עשויים לגלות שהמציאות המתמשכת תאתגר את הנרטיב האופטימי שלהם ותציג סיכונים בטווח הקצר והבינוני", נכתב. "מכיוון שאיראן וישראל לא בדקו גבולות חדשים במלואם, שני הצדדים עלולים לעשות טעויות. הסיכון הזה מוגבר מכיוון שהקיצוניים יותר בטהרן, המעדיפים עמדה אגרסיבית על פני סבלנות אסטרטגית, צוברים יותר ויותר השפעה".

ובכל זאת, גם כעת, על רקע מות נשיא איראן וחוסר הוודאות האופף את הירושה הפוליטית, נכתב בניו יורק טיימס כי "במדינה שבה אנשי דת מחזיקים בסמכות העליונה, שינוי במנהיגים העליונים יהיה משמעותי בהרבה משינוי בנשיאים". צוין כי "כוח קודס עונה ישירות למנהיג העליון, האייתוללה עלי חמינאי, לא לממשלה המנוהלת על ידי הנשיא". כך שגם בתקופה של תמרון פנימי ואי ודאות, "האנליסטים מצפים לשינוי קטן בקצב ההתקפות של כוחות הפרוקסי או בגישה הכוללת של איראן".

מתוך פורן פוליסי, מאת עלי ואז, האמידרזה עזיזי. לקריאת הכתבה המלאה. 
מתוך הניו יורק טיימס, מאת אליסה ג'. רובין. לקריאת הכתבה המלאה. 

2בריטניה לא מפסיקה למכור נשק לישראל

"ממשלת בריטניה נערכת לפרסם תקציר של הייעוץ המשפטי שלה לפיו אין סיכונים ברורים שמכירת נשק לישראל תוביל להפרה חמורה של החוק ההומניטארי הבינלאומי (IHL)", נכתב אמש בגרדיאן. 

צוין כי "סגן שר החוץ הבריטי אנדרו מיטשל דובק בהחלטה שהתקבלה על ידי השרים ב-8 באפריל, לפיה אין סיכון ממשי להפרת המשפט ההומניטארי הבינלאומי". בנוסף, צוין כי שר החוץ הבריטי, דיוויד קמרון, "מתח ביקורת על בית הדין הפלילי הבינלאומי וקבע כי החלטתם לבקש צווי מעצר לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו הייתה שגויה מבחינת העיתוי, העמדה וההשפעה. הוא הדגיש כי בריטניה מאמינה של-ICC אין סמכות שיפוט".

מתוך הגרדיאן, מאת פטריק ווינטור, רג'יב סייאל. לקריאת הכתבה המלאה. 

3במערב מזהירים: משבר כלכלי חמור אם ישראל תנתק את הבנקים הפלסטיניים

"גורמים מערביים הזהירו מפני משבר כלכלי חמור ביהודה ושומרון אם ישראל לא תתחייב להארכת שיפוי שהבנקים הישראלים צריכים כדי להמשיך את שותפויותיהם עם בנקים פלסטיניים", נכתב היום (ד') בפייננשל טיימס. צוין כי "שיפוי זה, שיפוג ב-1 ביולי, מאפשר תשלומים עבור שירותים חיוניים ומשכורות הקשורות לרשות הפלסטינית, וכן מאפשר ייבוא של סחורות חשובות כמו מזון, מים וחשמל לשטחים הפלסטיניים. בלעדיו, הבנקים הישראליים יפסיקו לעשות עסקים עם מוסדות פיננסיים פלסטינים והכלכלה הפלסטינית למעשה תיסגר לאורך זמן, אמרו שלושה גורמים". עוד נכתב כי אי חידוש השיפוי "יהווה פגיעה לא רק באינטרסים הפלסטינים אלא גם בביטחון וביציבות של ישראל והאזור", לדברי הגורם, וכי "וושינגטון מובילה את המאמצים לחידושו", תוך ניסיון להפעיל לחץ על ממשלתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

צוין כי "בעוד שהכלכלה הפלסטינית משתמשת במטבעות שונים למסחר, כמו הדינר הירדני הנפוץ בגדה המערבית, היא פועלת באופן רשמי על השקל הישראלי, ומוסדות פיננסיים פלסטינים חייבים לעבור דרך תיווך הבנקים הישראלים כדי לקבל גישה לשקל". בנוסף, צוין כי כמעט 8 מיליארד דולר במסחר בין ישראל ליו"ש עוברים באפיקים הללו מדי שנה, לפי נתוני ממשלת ארה"ב. "זה כולל 2.3 מיליארד דולר של תשלומים עבור מזון, 540 מיליון דולר עבור חשמל ו-145 מיליון דולר עבור שירותי מים וביוב. אובדן השיפוי ישתק את הפעילות הכלכלית בגדה המערבית, וישפיע באופן מהותי על פעולות היבוא והיצוא, בעוד שכספי המס הפלסטינים, שנגבים בישראל, ככל הנראה יוקפאו, אמרו הגורמים. חברות ישראליות שיש להן קשרים עסקיים עם הרשות הפלסטינית, המפעילה אוטונומיה מוגבלת בחלקים מהגדה המערבית, לא יוכלו להפקיד צ'קים פלסטיניים או לקבל תשלומים מבנקים פלסטיניים. לא יהיה ניתן עוד לשלם לעובדים פלסטינים בישראל בהעברה בנקאית אלקטרונית".

מתוך הפייננשל טיימס, מאת רעיה ג'לאבי, ג'יימס שוטר, לוסי פישר. לקריאת הכתבה המלאה.

4מה חושב כתב הניו יורק פוסט על המפגינים הפרו-פלסטינים אחרי ביקור בישראל

"בעודי מנווט את דרכי ביער של דיוקנאות מוצבים על עמודים המנציחים את 364 קורבנות הטבח בפסטיבל נובה בדרום ישראל, אני בוחן את פניהם הבטוחים בצעירותם ומגיע להבנה מבהילה. הדיוקנאות של המתים - עם הראסטות והאיפור המושלם - הם מקבילים מדויקים של אותה אוכלוסייה שחציתי 5,700 מיילים למזרח התיכון כדי להתרחק ממנה. אלה הפעילים הפרו-פלסטינים של אוניברסיטת קולומביה", כתב אמש ובן פנטון לניו יורק פוסט. "כשאני מסדר את המכנה המשותף בין שני קבוצות הנוער, אני יכול רק להניח שקהל נובה וקהל קולומביה היו מסתדרים בצורה נהדרת בנסיבות שונות".

"אני מסייר השבוע בישראל עם עיתונאים נוספים, ובכל מקום שאני הולך, אני לא יכול להוציא את ילדי קולומביה מהראש שלי. כל מה שאני רואה מזכיר לי אותם, וכל מי שאני פוגש מזכיר לי מי הם לא - לא גיבורים ולא קורבנות, אלא פחדנים ורמאים שלא ראויים לכותרות שהם יצרו ברחבי העולם. נדרשו טיסה של 11 שעות כדי להבין עד כמה ההשפעה המשמעותית שלהם על הפוליטיקה, האקדמיה והתקשורת יוצאת מפרופורציה. אחרי כל מה שראיתי היום, אני בטוח שישראל תשרוד. אמריקה, לא כל כך", כתב. "כאן, בישראל הנאבקת על קיומה, אני רואה נחישות שקטה בקרב אזרחיה הנועזים להתעלות מעל הפורענות הזאת כמו תמיד - על ידי קבורת מתים והמשך הדבקות בשירות. כי כאן, בניגוד לקולומביה, ההישרדות עומדת על הפרק. אקטיביזם פוליטי הוא מותרות שלמעטים יש לו זמן".

מתוך ניו יורק פוסט, מאת רובן פנטון. לקריאת הכתבה המלאה.

עוד כתבות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; ברודקום זינקה ב-12%, אנבידיה ב-4%, טסלה ב-3%

נאסד"ק עלה ב-0.4% ● המסחר באירופה ננעל בירידות חדות ● חדשות טובות לשוק: מחירי הייצור בארה"ב ירדו ב-0.2% לעומת עלייה של 0.5% בחודש שעבר ● התחזית של קתי ווד: מניית טסלה תעלה פי 14 בחמש שנים ● שאלת 56 מיליארד הדולר: האם יאשרו היום בעלי המניות של טסלה את חבילת השכר של אלון מאסק? ● באפט מכר חלק ממניותיו באפל ברבעון הראשון, כמה הוא הפסיד?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

עזבו את היורדים מהארץ ותתחילו לדאוג מהכסף הענק שבורח מכאן

הישראלים מעבירים לקרנות הפנסיה החדשות כ-5 מיליארד שקל להשקעה מדי חודש, רובם המוחלט מוזרם לחו"ל ● ברמת החוסך, מתבקש לפזר סיכונים, אולם זו הסיבה המרכזית להיכחדות התעשייה הישראלית, ולכך שמי שקונה נייר בתל אביב עלול להיתקע איתו כשירצה למכור

ברודקום. הציגה תוצאות מרשימות לרבעון / צילום: Shutterstock, Michael Vi

הפתיעה את השוק: מניית השבבים שמזנקת היום בוול סטריט

ענקית השבבים ברודקום סיימה רבעון מוצלח כשרבע מהכנסות החברה הגיעו מתחום הבינה המלאכותית ● בחברה סיפקו תחזית חיובית גם לעתיד ומנייתה מזנקת במסחר המוקדם ● בדומה לאנבידיה, גם בברודקום הכריזו על פיצול מניות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום

החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב

שיחה עם ד"ר מיכל יערי, חוקרת מדינות המפרץ הערביות ● על השינוי שמבקש בן סלמאן לחולל בסעודיה והיחסים המורכבים עם ישראל ביום שאחרי 7 באוקטובר • האזינו

כיכר המדינה. לב אזור הביקוש / צילום: באדיבות י.ח דמרי

כיכר המדינה בת"א עובר מתיחת פנים. כמה יעלו הדירות החדשות?

באיזור כיכר המדינה ניתנו בחמש השנים האחרונות 199 היתרים להתחדשות עירונית ● אייל כ"ץ, בעלי חברת תיווך: "יש התאוששות בשוק בעיקר בפרויקטים חדשים והרבה לקוחות מחפשים לשלם 10% עכשיו ו־90% בסוף, ולהוציא שלל הטבות מהיזמים"

משרדי Joonko בעיגול: עילית רז / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

הרגולטור בארה"ב נכנס למכבסת המילים של היזמים, והכל בגלל חברה ישראלית

בכתב אישום שהגישה הרשות האמריקאית נגד היזמית עילית רז, נטען, בין השאר, שהיא רימתה את המשקיעים באשר לטכנולוגיית בינה מלאכותית, שהחברה שהקימה עשתה בה כביכול שימוש ● האם יזמים אחרים עשויים למצוא את עצמם בבית משפט בשל גוזמאות בתחום?

ד''ר שי מרצקי, מנכ''ל ומייסד בונוס ביוגרופ / צילום: עופר וקנין

התביעות הייצוגיות נגד מייסד בונוס ביוגרופ סביב החקירה הפלילית בעניינו נדחו

שי מרצקי, בעל השליטה ומנכ"ל חברת הביומד בונוס ביוגרופ, רכש לפני שנתיים 166 אלף מניות של החברה, ערב עדכון מדדי הבורסה ● הבקשות לתביעות ייצוגיות הוגשו בשנת 2022, ושנתיים לאחר מכן פתחה הרשות לניירות ערך בחקירה גלויה באותו עניין

בני לנדא / צילום: Miguel Gutierrez

"בלי כסף של אף אחד": הצצה לבונקר הסודי של בני לנדא

16 שנה אחרי שהוקמה, מכירות חברת הדפוס של בני לנדא הגיעו בשנה האחרונה להיקף של 100 מיליון דולר, ואם שואלים אותו פוטנציאל השוק שלה עומד על 35 מיליארד ● וזה רק טיפה בים בממלכה של היזם הסדרתי ● כעת הוא חושף טפח מהאימפריה שבנה, מסביר מה מפריע לו במשקיע הישראלי ובטוח שהאיום האמיתי לא נמצא באיראן: "אם הכלכלה שלנו תקרוס, גם ההגנה תקרוס"

״אנחנו אסירי תודה להם״, מכריז הצהובון הלונדוני ביום האזכרה בנורמנדיה. האומנם? / צילום: גזיר עיתון

ראש ממשלת בריטניה מגדיר מחדש את הזיכרון הלאומי

רישי סונאק אולי סיים את הקריירה כאשר הסתלק מן האזכרה לשחרור אירופה ● הייתכן שהיא פשוט לא דיברה אל ליבו? הייתכן שחברת מהגרים מוכרחה לשכוח?

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

עוד 110 אלף שקל לדירה: האזור המפתיע שהוביל בעליות המחירים

בהיעדר פעילות ממשלתית בתחום, הציבור לא מאמין שמחירי הדירות ירדו - וגם הריבית הגבוהה לא עוצרת אותו מלחזור לקנות דירות ● התוצאה - מחירי הדירות חזרו לעלות לאחר שב-2023 רשמו ירידה ● זהו המחוז שהוביל את עליית המחירים

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה מעורבת בוול סטריט; למרות הירידה - S&P 500 קרוב עדיין לשיא

הניקיי ננעל בעלייה של 0.2% ● הדאקס איבד 1.4% ● מחירי הנפט יורדים קלות ● בעלי המניות של טסלה אישרו מחדש את הטבת הענק למנכ"ל החברה אלון מאסק

''השיבה הביתה היא הדבר הקשה''. חיילי מילואים בשטח כינוס / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

שיקום נפשי בשטח ושינוי תפיסת הקב"ן: כך צה"ל מתמודד עם טראומות המלחמה

צה"ל יצא למהפכה בטיפול הנפשי - עם קב"נים שנכנסים לשטח הלחימה לצד מרכזי שיקום עורפיים ● ראש ענף חוסן נפשי סא"ל נטע לי צליכובר, מספרת על האתגר בחזרת הלוחמים הביתה: "הדריכות נשארת" ● כעת צה"ל נערך למעבר ללחימה בצפון: "הבדלים רגשיים רבים"

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שמונה לוחמים נפלו בתקרית קשה ברפיח

שמונת החיילים נספו לאחר שהכלי ההנדסי בו שהו נפגע ממטען ● אחד החיילים שנפלו הוא סרן ווסים מחמוד, סמ"פ בחטיבה 401 ● 3 כטב"מים חצו מלבנון, התרסקו במרחב גורן שבגליל המערבי וגרמו לשרפה, במקביל אזעקה הופעלה בעוטף עזה • דיווח: ארה"ב ממתינה לסיום הפעילות הישראלית ברפיח, כדי לקדם עסקת חטופים • עדכונים בולטים

יריב לוין, שר המשפטים / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

בג"ץ ללוין: נמק למה הוועדה לא בוחרת נשיא לבית המשפט העליון

בג"ץ לא קיים דיון בעתירה נגד שר המשפטים ולא קיבל תגובה תגובה מקדמית כנהוג, אלא החליט מטעמי יעילות להוציא צו על תנאי ולעבור לשלב הבא - בו יוכרע האם לחייב את לוין לכנס את הוועדה לשם בחירת נשיא ושופטים לביהמ"ש העליון • לוין מונע מחברי הוועדה להצביע על מינוי נשיא מאחר ורוב החברים בעד מינויו של השופט יצחק עמית לפי שיטת הסניוריטי הנהוגה ● עו"ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין: "צעד חיובי ומתבקש לנוכח התנהגות שערורייתית של שר משפטים שמפקיר את מדינת ישראל"

מכונית כיבוי אש / צילום: בן יוסטר

אחרי עשרות שיגורים: שרפה גדולה בגליל העליון

אחרי השיגורים מלבנון: שרפה גדולה פרצה סמוך לקיבוץ יראון, חשש שתתפשט ליישובים סמוכים • אחרי המטח הכבד לקריית שמונה, חיל האוויר פתח בגל תקיפות בדרום לבנון • עדכונים בולטים

נחתים אמריקאים בתרגיל. התאמנו בסביבת טייוואן לפחות שנה / צילום: Reuters, EyePress News

האמריקאים לא מחכים לסין - ונערכים כבר עכשיו לפשיטה על טייוואן

חיילי הנחתים של ארה"ב מוטסים במסגרת תרגילים צבאיים למקומות מרוחקים שמהם הם עשויים יום אחד להילחם בסין ● הכוחות לומדים איך לעכב את הסינים כדי לקנות זמן לתגבורת אמריקאית, לומדים איך לתקשר ביניהם ולהישאר מוסווים ויודעים איך ליצור הסחה: "כל חיישן שסין מגייסת כדי לחפש כוח של חיל הנחתים, הוא חיישן שלא מחפש מטרה אחרת" ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

בניין בית הדין הארצי לעבודה / צילום: רפי קוץ

15 שופטים חדשים מונו לבתי הדין לעבודה. הרשימה המלאה

הוועדה טרם מינתה שופטים לבתי המשפט בירושלים - למחוזי ולשלום, וזאת עקב מחלוקת והיעדר הסכמה על זהות השופטים שימונו

ביונסה בהופעה. מותג בשמים והשקעות נדל''ן / צילום: Reuters, BriganiArt/Bartill

על המוזיקאיות שחדלו מלהטיל ביצי זהב לאחרים והפכו לבוסיות של עצמן

במשך שנים תעשיית המוזיקה נשלטה על ידי גברים שהתעשרו על גבן של זמרות מצליחות ● זמרות פופ כמו מדונה, ביונסה וטיילור סוויפט הביאו את הבשורה של המאה ה-21 כשהפסיקו להיות מריונטות על חוטים והפכו לבוסיות שמגלגלות מיליארדים

הקשיים של זוגות ידועים בציבור בדרך להכרה / איור: גיל ג'יבלי

הקשיים המשפטיים של זוגות ידועים בציבור נערמים

פסיקות שניתנו לאחרונה מערערות על מצבם של הידועים בציבור, ולכל הפחות מציבות את זכויותיהם בסימן שאלה ● זוגות רבים נדרשים להוכיח את הסטטוס שלהם בפני רשויות כדי לקבל זכויות שנשואים מקבלים אוטומטית, כמו הנחה בארנונה, וכדי למצות אותן נתקלים בחומת ביורוקרטיה: "הכל תלוי בפקיד שנופלים עליו"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

בדרך לקו האדום: מה צפוי בנתוני האינפלציה בישראל היום?

התחזיות למדד המחירים לצרכן בישראל לא ממש אופטימיות ● ההערכות הן שהמדד יעלה לקצב שנתי של 3.1%-3.2%, ובפעם הראשונה יעקוף את טווח היעד של בנק ישראל