גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התעלומה של חברת הנשק הישראלית: ההזמנות בשיא, אז למה המניה מדשדשת?

מניית החברה הביטחונית ירדה ב־6% השנה למרות מומנטום חיובי מתמיד בעסקיה והזמנות של מיליארדי דולרים מתחילת המלחמה ● מומחים: "משקיעים זרים מוכרים את המניה כי היא ישראלית"

אלביט מדשדשת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלביט מערכות
אלביט מדשדשת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלביט מערכות

תקציבי הביטחון ברחבי העולם עולים, והחברות הביטחוניות נהנות מעלייה בביקושים למוצרים שלהן. גם אלביט מערכות  מדווחת באופן תדיר על חוזים גדולים, לאחר שכבר ברבעון הקודם דיווחה על צמיחה משמעותית בצבר ההזמנות שהגיע לשיא של 17.8 מיליארד דולר. רק השבוע, אלביט הודיעה על חוזים בסך 760 מיליון דולר ממשרד הביטחון בישראל, בעקבות המלחמה, לאחר שהודיעה בחודשים האחרונים על חוזים רבים, בין היתר בארה"ב, אירופה ואוסטרליה.

אף חברה אמריקאית לא זכתה: המכרז בעיראק שמוכיח - סין מהדקת אחיזה
צ'כיה תעמוד לצד ישראל, ומה תעשה גרמניה? בית הדין בהאג עשוי לפלג את אירופה

עם זאת, בזמן שמניות הסקטור הביטחוני בעולם עלו מתחילת השנה ב־8% ובשנה האחרונה הוסיפו לערכן 18.5%, מניית אלביט מדשדשת. המניה ירדה מתחילת השנה ב־6.2% למחיר של כ־200 דולר, דומה למחיר בו היא נסחרה לפני פרוץ המלחמה. שווי השוק של החברה, שנסחרת במקביל בנאסד"ק ובבורסה בתל אביב, הוא 8.9 מיליארד דולר. אלביט, המנוהלת על־ידי בצלאל (בוצי) מכליס ונמצאת בשליטת (44%) מפעלי פדרמן של מיקי פדרמן, צפויה לפרסם דוחות בשבוע הבא.

"משקיעים זרים לא מתים על השוק הישראלי"

מה מסביר את הדשדוש במניה? שני אנליסטים מסמנים את הסנטימנט השלילי כלפי מניות ישראליות. לדברי לירן לובלין, מנהל מחלקת המחקר ב־אי.בי.אי "אלביט זו מניה ישראלית, ויש הרבה מניות טובות בישראל שמדשדשות - בזק, הבנקים, בזן עם תוצאות שיא והנייר יורד. יש פה מעין דכדוך, משקיעים זרים לא מתים על השוק הישראלי וגם ישראלים מחליטים לצאת לחו"ל. אנחנו רואים שיש המון זרים שיוצאים מהנייר ולא מספיק ישראלים שנכנסים כך שהירידה תיבלם".

עמרי עפרוני, אנליסט באופנהיימר, מוסיף כי "יש מגמה של סנטימנט אנטי ישראלי, שיכול להפעיל הרבה לחץ על משקיעים זרים למכור את המניה". הוא מציין את הבנק הקנדי, Bank of Nova Scotia שחברת ניהול הנכסים שלו, Scotiabank, מכרה לאחרונה 40% מההחזקה שלה במניות אלביט. לפי דיווח שהועבר ל־SEC (רשות ניירות הערך של ארה"ב), בסוף הרבעון הראשון הבנק הקנדי החזיק כ־2.5% מהון המניות, לעומת כ־4.2% בסוף הרבעון הקודם. זאת לאחר שנמכרו מניות גם ברבעון הרביעי. המשמעות היא מכירת מניות בהיקף משוער של למעלה מ־150 מיליון דולר במהלך הרבעון הראשון. אם הבנק ממשיך להחזיק באותו שיעור של מניות היום, השווי הנוכחי שלהן מגיע ל־225 מיליון דולר. להערכת עפרוני, בבנק לא רצו להיות מזוהים עם המניה. בבלומברג דווח בעבר שהבנק היה יעד למחאות ועצומות בשל ההחזקה באלביט.

בצלאל מכליס, נשיא אלביט מערכות / צילום: אסף שילה ישראל סאן

גם סחירות נמוכה ותזרים בעייתי מכבידים

לדברי עפרוני, מעבר ללחץ על המשקיעים הזרים, הבעיה היא גם סחירות נמוכה יחסית במניה בנאסד"ק, כך שזה מפעיל לחץ על הנייר. להערכתו, במקביל יש היום גופים שרוצים להיכנס להשקעה במניות ביטחוניות על רקע ההשקעות הגדולות בהגנה בארה"ב ובאירופה, כך שקונים חדשים עשויים להיכנס להשקעה - אך קשה לדעת מתי זה יקרה. המלצת אופנהיימר על המניה היא "תשואת יתר" במחיר יעד של 256 דולר, פרמיה של יותר מ־28% על המחיר הנוכחי בנאסד"ק.

לדברי לובלין מאי.בי.אי, מעבר לסנטימנט השלילי כלפי מניות ישראליות, גורם נוסף שמשפיע על מניית אלביט לשלילה, אך במידה פחותה, הוא נושא התזרים. "בסוף, כשמסתכלים על המספרים גם בשנה האחרונה וגם קדימה, רואים צמיחה מרשימה בצבר ההזמנות ובהכנסות, וסביבת מאקרו תומכת כי תקציבי הביטחון בעולם עולים", הוא אומר. "אלביט הגיעה לתקופה הזו עם מכפיל רווח מעט יותר גבוה שגוזר ציפיות שוק לצמיחה יותר גבוהה. כל זה לא התגלגל עדיין לתזרים המזומנים. משרד הביטחון שילם חובות ברבעון הרביעי (קודם לכן אלביט ציינה שמשרד הביטחון הישראלי לא שילם לה את חובותיו, ש.ח.ו) אך בהמשך שוב נפתח פער בתזרים".

לובלין מוסיף כי "מה שמעניין את השוק בתקופות של אי ודאות זה לא רק צמיחה, אלא גם כמה תזרים חברה יכולה לייצר, ופה לאלביט יש עוד עבודה לעשות". המלצת IBI על אלביט היא "תשואת שוק" במחיר יעד של 220 דולר, שגבוה ב־10.2% מהנוכחי.

למה כדאי לצפות בדוחות הרבעוניים בשבוע הבא?
עפרוני: "בעיקר הייתי רוצה לראות שיפור ברווחיות התפעולית שלהם. ברמת הביקושים אין חשש. נרצה לראות את יכולת החברה לשפר מלאים ורווח תפעולי, ולהוריד הוצאות מימון".

לובלין: "אני מניח שנראה בדוחות צמיחה יפה בשורת ההכנסות, ועוד צמיחה יפה בצבר ההזמנות, ראינו חוזים שנחתמו. הוצאות המימון יהיו גבוהות, בדומה לרבעונים קודמים, בגלל סביבת הריבית. בסך הכול אמור להיות דוח לא רע בכלל, כי הסביבה היא סביבה נוחה לצמוח".

בזמן שמניית אלביט מדשדשת, יש חברות ביטחוניות קטנות בבורסה שעלו בשיעורים חדים. כך למשל ארית המייצרת מרעומים, שהשבוע הודיעה על הזמנה בהיקף 150 מיליון שקל ממשרד הביטחון, ובשנה האחרונה מנייתה זינקה ב־152%. במקביל עלו בשיעורים גבוהים גם מניות נקסט ויז'ן, אימקו ועין שלישית.

מאלביט לא נמסרה תגובה.

עוד כתבות

צילום: Shutterstock

הקרימינולוג שעשה מהפכה בעבודת השיטור בעולם יודע מה הטעות של בן גביר בטיפול במפגינים

פרופ' דוד וייסבורד גילה ששיטור אפקטיבי מתבסס על מיפוי גיאוגרפי של "נקודות חמות" בערים ● מחקריו כבר זיכו אותו בהכרה בינלאומית ובפרס ישראל, ובימים אלה הוא מצטרף כחבר באקדמיה הלאומית למדעים ● בראיון לגלובס, הוא מסביר מה צריך לעשות כדי להגביר את האמון בין תושבים באזורי פשיעה לשוטרים ואיזו טעות עושה השר לביטחון פנים בטיפול בהפגנות

נמל דבאו בפיליפינים / צילום: Shutterstock

המטוס העתידני של יפן, בריטניה ואיטליה, והעסקה המסתורית של תע"א

התעשייה האווירית השלימה את פריסתה של מערכת הגנת נמלים בנמל באסיה ● הסוכנות האמריקאית הממשלתית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים מפתחת חומרים ממריצים נטולי תופעות לוואי, שיוטמעו בגוף באמצעות פולטי אור לבישים ● יפן, בריטניה ואיטליה משלבות ידיים לטובת פיתוח מטוס קרב עתידני ● ומדינות אירופה ממשיכות להתחמש בשל השפעות האיום הרוסי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

משחק הפתיחה יורו 2024 / צילום: Reuters, Christian Charisius

אליפות אירופה בכדורגל יוצאת לדרך: מי מנצחת במגרש הכלכלי?

טורניר יורו 2024 יוצא הערב לדרך על אדמת גרמניה שתארח לבדה את התחרות ● במשחק הפתיחה היא תשחק מול נבחרת סקוטלנד ● מי הפייבורטית לזכות, ולמי מבין השתיים שישחקו הערב כלכלה חזקה יותר?

היצרנים הסיניים מגבירים את זרם המכוניות לישראל / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אירופה מטילה גזרות על יצרני הרכב הסיניים: איך זה ישפיע על ישראל?

ההודעה הדרמטית על המכסים הכבדים שיוטלו באירופה החל מיולי על יבוא של כלי רכב חשמליים מתוצרת סין צפויה להאיץ את ההגעה שלהם לישראל ● הנה כמה מהבולטים מתוך שפע הדגמים שיגיעו אלינו בהמשך השנה, רגע לפני העלאת מס הקנייה בינואר הקרוב ● השבוע בענף הרכב

תערוכת יורוסאטורי / צילום: Lafargue Raphael

בית המשפט בצרפת מחמיר את ההגבלות בתערוכת הנשק הגדולה

בית המשפט בבוביני שבאיל דה פראנס שבפאתי פריז, קיבל עתירה של ארגונים פלו־פלסטיניים מקומיים שדרשו לאסור כניסת חברות ישראליות באופן גורף לתערוכת יורוסאטורי היוקרתית ● המשמעות: גם חברות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה כדי לקיים פגישות או לפנות למציגים אחרים, לא יוכלו לעשות זאת

כיכר המדינה. לב אזור הביקוש / צילום: באדיבות י.ח דמרי

כיכר המדינה בת"א עובר מתיחת פנים. כמה יעלו הדירות החדשות?

באיזור כיכר המדינה ניתנו בחמש השנים האחרונות 199 היתרים להתחדשות עירונית ● אייל כ"ץ, בעלי חברת תיווך: "יש התאוששות בשוק בעיקר בפרויקטים חדשים והרבה לקוחות מחפשים לשלם 10% עכשיו ו־90% בסוף, ולהוציא שלל הטבות מהיזמים"

סלט עגבניות של לה בוסתן / צילום: אלי אלחלל

עגלת הקפה בחורשה שמגישה סלט בוראטה עסיסי ומאפין פירות יער מושחת

עגלה שמציעה כריכי פרעצל נהדרים, אשת הייטק שהפכה לצורפת לאחר שחלתה, ויצרני שמן זית שחוו שנה קשה ● ביקור בחבל מודיעין נתן לנו קצת תקווה

מכונית כיבוי אש / צילום: בן יוסטר

אחרי עשרות שיגורים: שרפה גדולה בגליל העליון

אחרי השיגורים מלבנון: שרפה גדולה פרצה סמוך לקיבוץ יראון, חשש שתתפשט ליישובים סמוכים • אחרי המטח הכבד לקריית שמונה, חיל האוויר פתח בגל תקיפות בדרום לבנון • עדכונים בולטים

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; ברודקום זינקה ב-12%, אנבידיה ב-4%, טסלה ב-3%

נאסד"ק עלה ב-0.4% ● המסחר באירופה ננעל בירידות חדות ● חדשות טובות לשוק: מחירי הייצור בארה"ב ירדו ב-0.2% לעומת עלייה של 0.5% בחודש שעבר ● התחזית של קתי ווד: מניית טסלה תעלה פי 14 בחמש שנים ● שאלת 56 מיליארד הדולר: האם יאשרו היום בעלי המניות של טסלה את חבילת השכר של אלון מאסק? ● באפט מכר חלק ממניותיו באפל ברבעון הראשון, כמה הוא הפסיד?

״אנחנו אסירי תודה להם״, מכריז הצהובון הלונדוני ביום האזכרה בנורמנדיה. האומנם? / צילום: גזיר עיתון

ראש ממשלת בריטניה מגדיר מחדש את הזיכרון הלאומי

רישי סונאק אולי סיים את הקריירה כאשר הסתלק מן האזכרה לשחרור אירופה ● הייתכן שהיא פשוט לא דיברה אל ליבו? הייתכן שחברת מהגרים מוכרחה לשכוח?

בני לנדא / צילום: Miguel Gutierrez

"בלי כסף של אף אחד": הצצה לבונקר הסודי של בני לנדא

16 שנה אחרי שהוקמה, מכירות חברת הדפוס של בני לנדא הגיעו בשנה האחרונה להיקף של 100 מיליון דולר, ואם שואלים אותו פוטנציאל השוק שלה עומד על 35 מיליארד ● וזה רק טיפה בים בממלכה של היזם הסדרתי ● כעת הוא חושף טפח מהאימפריה שבנה, מסביר מה מפריע לו במשקיע הישראלי ובטוח שהאיום האמיתי לא נמצא באיראן: "אם הכלכלה שלנו תקרוס, גם ההגנה תקרוס"

יו''ר הפד, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Amanda Andrade-Rhoades

הפד למד להיזהר: בלי ודאות שהאינפלציה נבלמת לא יוריד ריבית

לאחר שנכווה מטעויות העבר, הבנק המרכזי של ארה"ב נוקט זהירות וסבלנות, והציב רף נוקשה יותר מבנקים מרכזיים אחרים

חיילים טייוואניים. סין משפרת מוכנותה לפלישה / צילום: Associated Press, Daniel Ceng

המים במצרי טייוואן מתחממים שוב: סין מגבירה את הלחץ על המדינה המשוסעת

התרגיל הצבאי המקיף שביצעה סין סביב טייוואן בחודש שעבר הכניס את העולם לכוננות, ובארה"ב קראו לזרז אספקת נשק לאי ● טייוואן, שממלאה תפקיד משמעותי בתעשיית הטכנולוגיה העולמית, מתמודדת גם עם פילוג מבית, שאותו סין מנצלת היטב ליצירת מהומות ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

אנשי מילואים ישרתו עד גיל 41, גם גיל הפטור לקצינים יעלה בשנה ל-46

משרד הביטחון יביא בפני הממשלה בקשה להארכה נוספת לחוק שמעלה את גיל הפטור משירות מילואים בשנה אחת לכולם ● בעלי תפקידים מיוחדים ישרתו שנה נוספת גם כן, עד גיל 50 ● זה החוק שהשרים ידונו עליו ביום ראשון הקרוב: כל הפרטים

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכר דו משפחתי בשטח של 160 מ"ר באלפי מנשה?

הבית נמצא על מגרש בשטח של 250 מ"ר וכולל חמישה חדרים בשני מפלסים ונמכר ב־2.5 מיליון שקל ● ועוד עסקאות מהשבוע האחרון

REXTON KGM 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-260 אלף שקל: רכב השטח הקוריאני הגדול שעבר שדרוג

הרקסטון הוותיק של סאנגיונג, כיום KGM, עבר שדרוג עם שאיפות פרימיום ● יש לו תא נוסעים מפנק, אך הוא עדיין בעיקר רכב שטח

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה מעורבת בוול סטריט; למרות הירידה - S&P 500 קרוב עדיין לשיא

הניקיי ננעל בעלייה של 0.2% ● הדאקס איבד 1.4% ● מחירי הנפט יורדים קלות ● בעלי המניות של טסלה אישרו מחדש את הטבת הענק למנכ"ל החברה אלון מאסק

הקנצלר שולץ (משמאל) ליד מל''ט הרון TP של התעשייה האווירית. הראשון מהסדרה שגרמניה חוכרת / צילום: Reuters, IMAGO/Thomas Bartilla

טילים, מל"טים ומערכות הגנה "מייד אין איזראל": ביקור בסלון האווירי של ברלין

הסדר מתערער והעולם מתחמש, ולתעשיות הביטחוניות הישראליות יש היצע מגוון שהוכיח את עצמו בשדה הקרב ● בסלון האווירי של ברלין נראה כי למרות ההפגנות נגד המלחמה בעזה, והשחיקה במעמדה של ישראל כשותפה לגיטימית, ניסיון מבצעי הוא עדיין מילת קסם בנוגע למכירת נשק

אהוד ברק / צילום: איל יצהר

חברת הסייבר של מפקד 8200 לשעבר ואהוד ברק בדרך לאקזיט. ממה מוטרדת הרוכשת?

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לגלובס נודע כי פאראגון, חברת הסייבר ההתקפי הישראלית, מנהלת משא ומתן למכירת השליטה בה בתמורה לסכום שנע בין 700 מיליון דולר ל-1.1 מיליארד דולר ● העסקה מהדהדת את רכישת NSO על־ידי פרנסיסקו פרטנרס. מדוע הרוכשת חוששת מרגע אישור העסקה?

''השיבה הביתה היא הדבר הקשה''. חיילי מילואים בשטח כינוס / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

שיקום נפשי בשטח ושינוי תפיסת הקב"ן: כך צה"ל מתמודד עם טראומות המלחמה

צה"ל יצא למהפכה בטיפול הנפשי - עם קב"נים שנכנסים לשטח הלחימה לצד מרכזי שיקום עורפיים ● ראש ענף חוסן נפשי סא"ל נטע לי צליכובר, מספרת על האתגר בחזרת הלוחמים הביתה: "הדריכות נשארת" ● כעת צה"ל נערך למעבר ללחימה בצפון: "הבדלים רגשיים רבים"