גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחלקה קטנה במשרד המשפטים תורמת לחגיגת עבירות בנייה ברשויות מקומיות

רשויות מקומיות מעסיקות תובעים חיצוניים על מנת לטפל באכיפת חוקי עזר עירוניים, בהם חריגות בנייה ועבירות חניה ● תחקיר גלובס מעלה כי חלקן מוצאות את עצמן ללא תובע פלילי, בשל טענות למדיניות נוקשה של המחלקה האמונה על מינויים בפרקליטות ● כתוצאה, האכיפה נפגעת, נאשמים מזוכים, ודיונים מתבטלים ● משרד המשפטים: "רוב בקשות ההסמכה בהן חל עיכוב אושרו זה מכבר, וברשויות מכהן תובע"

עו''ד בת אור כהנוביץ', מנהלת המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה / איור: גיל ג'יבלי
עו''ד בת אור כהנוביץ', מנהלת המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה / איור: גיל ג'יבלי

בחודש מרץ השנה זוכה תושב היישוב עץ אפרים מעבירת בנייה ללא היתר, מאחר שלדיון לא התייצב תובע מטעם המועצה שהעמידה אותו לדין. הסיבה: לא התקבלה תשובת המחלקה להנחיית תובעים בפרקליטות, שאמורה להסמיך את התובע שנבחר לתפקיד באמצעות מכרז.

בלעדי | תתכוננו, העלאות מסים נוספות בדרך: באוצר מזהירים מגירעון של 7% ובוחנים צעדים כואבים
המע"מ יעלה, הנטו יקטן: היכונו לעונה של גזירות

הסנגור מיהר והגיש בקשה לזיכוי הנאשם, והשופט אריאל ברגנר מבית המשפט לעניינים מקומיים באריאל קיבל אותה. כתב האישום הוגש שנתיים קודם, ובמשך לפחות ארבעה חודשים לא היה תובע מוסמך בתיק.

בא-כוחו של הנאשם ביקש לקבל מסמכים מהרשות לצורך הגנתו, אך לא היה מי שיטפל בבקשה. "יותר משנה רדפתי אחריהם, אמרתי שאני לא יכול לנהל את ההגנה", מספר עו"ד גרשון קליינר שייצג את התושב.

צילומים: אביב חופי, שלומי יוסף, Shutterstock

גלובס בדק איך יכול להיות שמועצה מתנהלת ללא הסמכה, וגילה כי לא מדובר בבעיה נקודתית בתיק, אלא בתופעה רחבה יותר, של לפחות 10 רשויות שהתנהלו או מתנהלות בשנה האחרונה ללא תובע פלילי, הנובעת מאופן ההעסקה של התובעים החיצוניים ברשויות, ובעיקר בשל אופן הפיקוח עליהם על־ידי המחלקה האמונה על כך בפרקליטות, שבראשה עומדת עו"ד בת אור כהנוביץ'.

גלובס שוחח עם תובעים חיצוניים בעבר ובהווה, יועצים משפטיים וסנגורים שציירו תמונה בעייתית. מרביתם חוששים להיחשף, אך התלונות חזרו על עצמן: הגבלת הצעדים של התובעים, היעדר מענה בזמן, היעדר הנחיה מקצועית, מתן הסמכה לתקופה קצרה באופן המטרטר את התובע לעתים קרובות. מעבר לפגיעה בעורכי הדין עצמם ובפרנסתם, רשויות מתנהלות ללא תובע, האכיפה נפגעת, זמנם היקר של בתי המשפט מתבזבז, וזכויות תושבים נפגעות.

אין מי שיטפל

"המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה" קמה בשנת 2017, והיא גלגול של המחלקה לאכיפת מקרקעין. כהנוביץ' מונתה לתפקיד עם הקמתה, כאשר קודם לכן שימשה כסגנית של מנהל המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין. את דרכה החלה כעוזרת לפרקליטת המדינה דאז עדנה ארבל, ולאחר מכן כעוזרת למשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים דאז שי ניצן.

תפקיד המחלקה הוא להסמיך ולהנחות מקצועית את התובעים הפליליים של המועצות המקומיות והאזוריות, ועדות תכנון ובנייה ומשרדי ממשלה. תחומי הפעילות של התביעה העירונית נוגעת לעבירות תכנון ובנייה, פיקוח על בעלי חיים, חניה, רישוי עסקים ומפגעי איכות סביבה.

התובעים הם אלה שמגישים כתבי אישום, מופיעים בדיונים ומקבלים החלטות בבקשות לביטול דוחות וקנסות. מדובר ב־800 תובעים, שרובם מועסקים כעובדים פנימיים של העיריות, משרדי הממשלה ותאגידים סטטוטוריים.

131 מהם הם "תובעים חיצוניים" - עורכי דין פרטיים הנשכרים על־ידי הרשויות לאחר שעברו מכרז על־ידי הרשויות המקומיות, ונדרשים לקבל הסמכה ממשרד המשפטים. מי שלפי החוק מסמיך את התובעים הוא היועץ המשפטי לממשלה, אך הסמכות הואצלה למנהלת המחלקה (למעט ביהודה ושומרון, נ.ש.), ולכן היא מחזיקה בידה כוח רב. היא מחליטה איזה תובע יקבל הסמכה, לאיזו תקופה ובכמה רשויות יוכל לשמש כתובע. ההחלטות שמתקבלות במחלקה מובילות בשורת מקרים לכך שהרשויות מתנהלות ללא תובעים. המשמעות: לא ניתן להגיש כתבי אישום, תיקים תלויים ועומדים נדחים עד לזיכוי נאשם.

מעבר להיעדר אכיפה, יש פגיעה קשה בזכויות התושבים נגדם הופעלו הליכים, כאשר פשוט אין מי שיטפל. למה זה קורה? אחת הבעיות שעלתה היא שתובעים שמבקשים הסמכה נדרשים להגיש חודשיים לפני סוף ההסמכה הקודמת, אבל בקשות רבות לא נענות בזמן. במחלקה מסבירים היום כי ייתכן שהיו עיכובים בשל המלחמה, אך לגלובס הגיע מידע לפיו גם לפני המלחמה היו עיכובים רבים בטיפול בבקשות.

הסמכה לחודשים בודדים

בעיר אריאל לא היה תובע במשך חודשים. בתגובה לפניית גלובס השיבו כי "עיריית אריאל הגישה את הבקשה לקבלת האסמכה עבור התובע העירוני שלה בדצמבר, אך האישור מבושש להגיע. שעה שאין תובע עירוני מוסמך הכול 'עומד', קרי: אין הגשות של כתבי אישום, אין דיונים, אין ערעורים על דוחות, מאומה לא קורה, וזה מקשה על משילות העירייה.

"יש לציין כי אין זו השנה הראשונה בה מתרחש עיכוב בשלב זה בהליך. אנו מקווים כי אישור האסמכה יתקבל בזמן הקרוב, ונוכל לחזור ולפעול לשמירת החוק והסדר ברשות".

סוגיה נוספת היא משך ההסמכה שמקבל כל תובע. לפי ההנחיה (המכונה "הנחיית היועץ המשפטי לממשלה") לאורה מנהלת המחלקה מקבלת החלטות, תובע חיצוני יכול לקבל הסמכה לתקופה של עד שנה. חלק גדול מהתובעים אכן זוכים לכך, אך לא מעט קיבלו במהלך השנים האחרונות הסמכה לתקופה קצרה של חודשים בודדים. המשמעות היא שבתוך זמן קצר הם נדרשים למלא בקשה חדשה, לדווח על כל פעילותם ולהגיע לראיון אישי. "חלמאות" כינה זאת יועץ משפטי של מועצה.

תובעים רבים חשים מטורטרים ורואים במצב הקיים כהבעת חוסר אמון בהם. במחלקה מסבירים כי הסיבה לכך היא המקצועיות של התובע. כלומר, תובע שמקבל הסמכה לתקופה קצרה, נמצא בבחינה של המחלקה שמבקשת לבדוק את פעילותו. התפקיד הוא בעל אופי ציבורי מובהק, בעל חשיבות ורגישות, ולכן מסבירים במחלקה כי יש להקפיד על הפיקוח.

"תשובות לא מספקות"

בכמה רשויות יכול לשמש עורך דין במקביל? בעוד שבעבר התובעים היו מקבלים הסמכות לשלוש רשויות, כהנוביץ' פועלת זה שנים להפחית את המספר. לפי ההנחיה, ככלל, עורך דין יכול לשמש כתובע חיצוני בשתי רשויות אם מספר התושבים בהן אינו עולה על 120 אלף תושבים יחד.

אך הוא יכול לשמש גם ברשות שלישית כתובע, בכפוף לבדיקת מקצועיות והיקפי עבודה, ובלבד ששלושתן לא עולות על אותו גודל. כלומר, למנהלת המחלקה יש שיקול־דעת, אך חלק מהתובעים זוכים לסירוב ללא הסבר. במחלקה מסבירים כי השיקול הוא מקצועיות התובע או היקפי האכיפה ברשות, אך לאור כמות הפעמים שהתלונה חזרה על עצמה, נראה שמדובר במגמה.

מי שכן הסכימה להיחשף מבין התובעים שעבדו מול המחלקה היא עו"ד נועה טלבי, בעלת משרד פרטי בתחום המינהלי והרשויות המקומיות. היא שימשה כתובעת עירונית בין 2015 ועד 2022 בשלוש רשויות. "אחרי שהגיעה מנהלת המחלקה, היא הפסיקה לאשר הסמכות לתובעים ליותר משתי רשויות קטנות. היינו מאוד מופתעים, ניסינו להסביר את הרציונל. היא אמרה שההנחיה לא מאפשרת.

"פנינו לארז קמיניץ, המשנה ליועמ"ש אז, הגענו אליו חמישה תובעים. הוא היה מאוד קשוב. הוא שינה את ההנחיה להנחיה מקלה יותר, אבל בפועל היא המשיכה לא לאשר".

בתגובה לפניית גלובס, קמיניץ, שפרש מאז משירות המדינה, אישר את הדברים. "אני חושב שהאינטרס המשמעותי יותר הוא שיהיה לכל רשות תובע עד כמה שניתן. אם נדרש לסבול מצבים של שלוש רשויות לתובע, אז ניתן למצוא פתרונות. עדיפה בהרבה תוצאה שלכל רשות יהיה תובע מאשר שלתובע יהיו שתי רשויות".

עו"ד טלבי מספרת כי "כהנוביץ' הייתה מאשרת לי הסמכה רק לתקופות קצרות. בסוף התפטרתי בגלל שלא יכולתי לשאת את הפרוצדורה, את ההמתנות ואת האטימות".

כשטלבי התפטרה מתפקידה במרץ 2022, היא כתבה מייל לכהנוביץ': "היחס מהמחלקה פשוט לא הולם. האיחורים במענה, התשובות הלא מספקות, ההסמכות לחודשיים־שלושה בכל פעם. כל זאת מבלי שהוצג לי שביב רציונל או הסבר המצדיק את הזלזול בזמן של מי שמתפרנס עצמאית, בניגוד למקבלי שכר חודשי". תגובה עניינית היא לא קיבלה.

משה רפאלוביץ, מנכ"ל איגוד ערים וטרינרי עד לאחרונה, מכנה את ההתנהלות של המחלקה "שערורייתית". "הם עושים הכול כדי שלא נוכל לעסוק באכיפה. הסמיכו תובעים לתקופות קצרות, הכריחו אותם לבוא לראיונות כל תקופה קצרה בירושלים. תובעים אומרים שזה לא שווה. בנוסף, בגלל שהמחלקה מגבילה את מספר הרשויות - תובעים לא רוצים לעבוד איתנו. זה מעט כסף, יש כמות עבודה קטנה, כי אנחנו רשות יותר חינוכית".

"זילות בזמן בית המשפט"

הבעיה מגיעה לפתחם של בתי המשפט כאשר ימי דיונים מתבטלים בהיעדר תובע. כך, ב־25 לפברואר השנה הגיע תובע ליום דיונים בבית המשפט לעניינים מקומיים במעלה אדומים. עשרה דיונים נקבעו לו באותו היום, אבל הוא לא יכול היה להשתתף כי טרם קיבל תשובה לבקשת ההסמכה. השופטת יעל ענתבי־שרון ביטלה את כל האישומים באותו היום, ואף זיכתה נאשם.

השופטת ציינה בהחלטות הביטול כי כבר בוטלו ימי דיונים בהיעדר תובע מוסמך. "לא ניתן להמשיך או לדחות ימי דיונים מלאים. יומן בית המשפט עמוס לעייפה", הדגישה. באשר לבעיית מתן ההסמכה ציינה השופטת: "בית המשפט סמוך ובטוח כי עורך הדין עושה ככל שביכולתו על־מנת לקבל הסמכה. אך נראה כי מוטב שגם גורמים אחרים בפרקליטות המדינה יעשו מאמץ משמעותי על־מנת שההסמכה אכן תינתן בקרוב. הציפייה כי בית המשפט ידחה מועדי דיונים בשל עיכוב בהסמכת התובע אשר מועד סיום הסמכתו היה צפוי חודשים מראש, איננה במקומה, ויש בה משום זילות בזמנו של בית המשפט".

יועץ משפטי של מועצה אמר לגלובס כי כהנוביץ' "פוסלת בהינף קולמוס החלטות שלנו לבחור בתובעים במכרז ללא נימוק". עורך דין אחר אמר: "אדם אחד מחזיק בכל הכוח ומפרש את ההנחיה לפי ראות עיניו. היא יכולה להפחית ממספר הרשויות לתובע באופן שרירותי. התוצאה היא במחסור בתובעים ובקושי לגייס".

בעיה נוספת שעלתה היא היעדר תיאום בין המכרזים שהמועצות עורכות לבין מתן ההסמכות. אלה מתנהלים כשני עולמות נפרדים למרות שיש קשר הדוק. מועצה מוציאה מכרז, הליך שלוקח זמן ומשאבים ציבוריים, בוחרת במועמד, כאשר היא נדרשת להכניס את דרישות הסף. רק לאחר שנבחר מועמד, הוא פונה לבקש הסמכה מהמחלקה בפרקליטות, ודבר לא מבטיח שהוא יקבל אותה - למרות שהוא עומד בתנאי הסף. יש להזכיר כי לרשויות יש קושי לגייס תובעים מראש, ובודדים ניגשים למכרזים, בין היתר בגלל השכר הנמוך, ולכן פסילתו של תובע על־ידי משרד המשפטים היא משמעותית.

בנוסף, עולה כי למרות שתפקידה של המחלקה הוא גם להנחות, בשל כוח־האדם המצומצם, התובעים מתקשים לקבל הנחיה מקצועית שוטפת. "הכי כואב בסיפור הזה זה שאין מנחה מקצועי בפועל. הם לא זמינים, וגם מגבילים את כוחנו ומפריעים לנו לעבוד", אמרה תובעת.

יועץ משפטי נוסף ששוחח עם גלובס טוען כי התנהלות המחלקה אל מול התובעים מלמדת על חוסר הבנה בשוק. "חוסר הבנה את המורכבות מחוץ לבועה של עובדי מדינה הפועלים לפי עקרונות תאורטיים. אם הרשויות לא יכולות לשלם לתובע פנימי, לא יבואו לעבוד אנשים טובים. הפתרון היחיד הוא אאוטסורסינג".

תגובת משרד המשפטים

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "תפקיד התובע הפלילי כולל סמכויות שלטוניות רבות־עוצמה, שיש בהן כדי להשליך על זכויות הפרט, ולכן מדובר באחד התפקידים הציבוריים הרגישים ביותר. למעלה מרבע מהתובעים הם עורכי דין פרטיים, המועסקים ישירות על־ידי הגוף הציבורי.

"הליך ההסמכה מבוצע בהתאם להנחיית היועמ"ש ולאחר בחינה יסודית של המועמד, הכוללת בין היתר ראיון אישי ובחינת מקצועיות התובע. יודגש כי איכותו, מקצועיותו ואמינותו של עורך דין פרטי שנבחר לשמש כנציג היועמ"ש עומדים בבסיס ההחלטה האם ולכמה זמן לאשר מינויו, וההחלטות מתקבלות באופן ענייני ומקצועי בהתאם לאמות־המידה שנקבעו.

"מתן ההסמכה לתקופה קצרה יותר משנה מצביע לרוב על קשיים מקצועיים בעבודת התובע, על בעיה בקידום האכיפה בגוף התביעה או על צורך ענייני אחר, המחייב מעקב קרוב יותר אחר עבודתו. במקרים אלה הקושי משוקף לתובע, תוך קביעת מדדי איכות, על־מנת שיוכל לשפר את הנדרש. בדומה, סירוב להרחיב את תחומי הפעילות של תובע לרשויות נוספות מעיד על הערכה מקצועית לא מספקת, הנוגעת ליכולתו לתת שירות איכותי מקצועי וזמין לכמות רשויות גדולה יותר ולהוביל את האכיפה לתוצאות אפקטיביות. המחלקה פועלת להשלמת הליך ההסמכה באופן שלא ייווצרו פערים שיובילו לדחיית דיונים, ובמקרים הנדרשים אף ניתנות הסמכות ליום הדיונים לשם שמירה על רציפות התביעה.

"המקרים המוזכרים בכתבה נבדקו פרטנית, ואכן בחלק מהמקרים חל עיכוב השנה בבקשות ההסמכה, זאת על רקע המלחמה וצמצום כוח־אדם בין היתר בשל גיוס מילואים. יודגש כי רוב בקשות ההסמכה בהן חל עיכוב אושרו זה מכבר, וברשויות מכהן תובע. אנו נפיק לקחים על־מנת לקצר את משכי הטיפול.

"עם זאת, חשוב לציין כי בניגוד לעולה מהטענה בדבר פגיעה באכיפה - מתוך דוחות הפעילות של הרשויות הרלוונטיות לשנים 2023־2022, הוגשו על־ידי התובעים באותן רשויות באיו"ש כתבי אישום בודדים בלבד או שלא הוגשו כלל. בשנת 2023 נדחו 28 בקשות, וניתנו 500 הסמכות לתובעים".

עוד כתבות

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

אנשי מילואים ישרתו עד גיל 41, גם גיל הפטור לקצינים יעלה בשנה ל-46

משרד הביטחון יביא בפני הממשלה בקשה להארכה נוספת לחוק שמעלה את גיל הפטור משירות מילואים בשנה אחת לכולם ● בעלי תפקידים מיוחדים ישרתו שנה נוספת גם כן, עד גיל 50 ● זה החוק שהשרים ידונו עליו ביום ראשון הקרוב: כל הפרטים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה היה השם שנקבע בצה"ל למבצע אנטבה?

מה משותף לציורים המעטרים את שטרות האירו, במה עוסקים אומני קינצוגי ביפן ומהי אוסטקהקה? ● הטריוויה השבועית

יו''ר הפד, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Amanda Andrade-Rhoades

הפד למד להיזהר: בלי ודאות שהאינפלציה נבלמת לא יוריד ריבית

לאחר שנכווה מטעויות העבר, הבנק המרכזי של ארה"ב נוקט זהירות וסבלנות, והציב רף נוקשה יותר מבנקים מרכזיים אחרים

צילום: Shutterstock

הקרימינולוג שעשה מהפכה בעבודת השיטור בעולם יודע מה הטעות של בן גביר בטיפול במפגינים

פרופ' דוד וייסבורד גילה ששיטור אפקטיבי מתבסס על מיפוי גיאוגרפי של "נקודות חמות" בערים ● מחקריו כבר זיכו אותו בהכרה בינלאומית ובפרס ישראל, ובימים אלה הוא מצטרף כחבר באקדמיה הלאומית למדעים ● בראיון לגלובס, הוא מסביר מה צריך לעשות כדי להגביר את האמון בין תושבים באזורי פשיעה לשוטרים ואיזו טעות עושה השר לביטחון פנים בטיפול בהפגנות

משחק הפתיחה יורו 2024 / צילום: Reuters, Christian Charisius

אליפות אירופה בכדורגל יוצאת לדרך: מי מנצחת במגרש הכלכלי?

טורניר יורו 2024 יוצא הערב לדרך על אדמת גרמניה שתארח לבדה את התחרות ● במשחק הפתיחה היא תשחק מול נבחרת סקוטלנד ● מי הפייבורטית לזכות, ולמי מבין השתיים שישחקו הערב כלכלה חזקה יותר?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; ברודקום זינקה ב-12%, אנבידיה ב-4%, טסלה ב-3%

נאסד"ק עלה ב-0.4% ● המסחר באירופה ננעל בירידות חדות ● חדשות טובות לשוק: מחירי הייצור בארה"ב ירדו ב-0.2% לעומת עלייה של 0.5% בחודש שעבר ● התחזית של קתי ווד: מניית טסלה תעלה פי 14 בחמש שנים ● שאלת 56 מיליארד הדולר: האם יאשרו היום בעלי המניות של טסלה את חבילת השכר של אלון מאסק? ● באפט מכר חלק ממניותיו באפל ברבעון הראשון, כמה הוא הפסיד?

מכונית כיבוי אש / צילום: בן יוסטר

אחרי עשרות שיגורים: שרפה גדולה בגליל העליון

אחרי השיגורים מלבנון: שרפה גדולה פרצה סמוך לקיבוץ יראון, חשש שתתפשט ליישובים סמוכים • אחרי המטח הכבד לקריית שמונה, חיל האוויר פתח בגל תקיפות בדרום לבנון • עדכונים בולטים

״אנחנו אסירי תודה להם״, מכריז הצהובון הלונדוני ביום האזכרה בנורמנדיה. האומנם? / צילום: גזיר עיתון

ראש ממשלת בריטניה מגדיר מחדש את הזיכרון הלאומי

רישי סונאק אולי סיים את הקריירה כאשר הסתלק מן האזכרה לשחרור אירופה ● הייתכן שהיא פשוט לא דיברה אל ליבו? הייתכן שחברת מהגרים מוכרחה לשכוח?

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

שמונה לוחמי הנדסה נפלו בפיצוץ כלי רכב משוריין בדרום הרצועה

שמונת החיילים נספו לאחר שהכלי ההנדסי בו שהו נפגע ממטען חבלה והתלקח ● אחד החיילים שנפלו הוא סרן ווסים מחמוד, סמ"פ בחטיבה 401 ● הפגנות ברחבי הארץ למען השבת החטופים ולהקדמת הבחירות, איילון נחסם לתנועה ● דיווח: ארה"ב ממתינה לסיום הפעילות הישראלית ברפיח, כדי לקדם עסקת חטופים ● עדכונים בולטים

חיילי צה''ל בגבול הצפון משתמשים בטרבושה להצתת אש מעבר למכשול בגבול לבנון / צילום: צילום מסך מהרשתות החברתיות

המומחה שמסביר למה צה"ל משתמש בכלי מצור מימי הביניים

"לפעמים צריך לצאת מהקופסה, ושווה לזכור שיש צרכים מבצעיים ועקרונות לחימה שלא השתנו לאורך השנים" אומר ד"ר גיא שטיבל מאוני' ת"א על שימוש צה"ל בטרבושה בגבול לבנון ● למה שימש כלי המלחמה בעבר, ומה ההבדל בינו לבין בליסטה?

נמל דבאו בפיליפינים / צילום: Shutterstock

המטוס העתידני של יפן, בריטניה ואיטליה, והעסקה המסתורית של תע"א

התעשייה האווירית השלימה את פריסתה של מערכת הגנת נמלים בנמל באסיה ● הסוכנות האמריקאית הממשלתית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים מפתחת חומרים ממריצים נטולי תופעות לוואי, שיוטמעו בגוף באמצעות פולטי אור לבישים ● יפן, בריטניה ואיטליה משלבות ידיים לטובת פיתוח מטוס קרב עתידני ● ומדינות אירופה ממשיכות להתחמש בשל השפעות האיום הרוסי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הקשיים של זוגות ידועים בציבור בדרך להכרה / איור: גיל ג'יבלי

הקשיים המשפטיים של זוגות ידועים בציבור נערמים

פסיקות שניתנו לאחרונה מערערות על מצבם של הידועים בציבור, ולכל הפחות מציבות את זכויותיהם בסימן שאלה ● זוגות רבים נדרשים להוכיח את הסטטוס שלהם בפני רשויות כדי לקבל זכויות שנשואים מקבלים אוטומטית, כמו הנחה בארנונה, וכדי למצות אותן נתקלים בחומת ביורוקרטיה: "הכל תלוי בפקיד שנופלים עליו"

יוליה שמאלוב ברקוביץ / צילום: שלומי יוסף

עובדי חדשות 13 לדירקטוריון: "תדהמה ושאט נפש ממינוי יוליה שמאלוב-ברקוביץ'"

עיתונאיות ועיתונאי חדשות 13 שיגרו מכתב חריף לדירקטוריון, בו הביעו התנגדות למינוי יו"ר הרשות השנייה לשעבר ליו"ר החברה ● לפי המכתב, "המינוי כה פסול ומופרך, עד כי מתעוררת תהייה שמא דירקטוריון החברה פעל במודע בניגוד לטובתה העסקית והציבורית" ● רשת 13: "ועדת האיתור פעלה במקצועיות ובתהליך סדור"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: דובר צה''ל, נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת, Shutterstock

הנתון הכלכלי המדאיג שהתחבא - ואינו קשור למלחמה

באוצר מודים: גם בלי המלחמה, אנחנו לא עומדים ברף ● חברי הכנסת שוב סבורים שזכותם לעשות ככל העולה על רוחם ● והשורטיסטים נכחדים מוול סטריט ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ברודקום. הציגה תוצאות מרשימות לרבעון / צילום: Shutterstock, Michael Vi

הפתיעה את השוק: מניית השבבים שמזנקת היום בוול סטריט

ענקית השבבים ברודקום סיימה רבעון מוצלח כשרבע מהכנסות החברה הגיעו מתחום הבינה המלאכותית ● בחברה סיפקו תחזית חיובית גם לעתיד ומנייתה מזנקת במסחר המוקדם ● בדומה לאנבידיה, גם בברודקום הכריזו על פיצול מניות

יריב לוין, שר המשפטים / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

בג"ץ ללוין: נמק למה הוועדה לא בוחרת נשיא לבית המשפט העליון

בג"ץ לא קיים דיון בעתירה נגד שר המשפטים ולא קיבל תגובה תגובה מקדמית כנהוג, אלא החליט מטעמי יעילות להוציא צו על תנאי ולעבור לשלב הבא - בו יוכרע האם לחייב את לוין לכנס את הוועדה לשם בחירת נשיא ושופטים לביהמ"ש העליון • לוין מונע מחברי הוועדה להצביע על מינוי נשיא מאחר ורוב החברים בעד מינויו של השופט יצחק עמית לפי שיטת הסניוריטי הנהוגה ● עו"ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין: "צעד חיובי ומתבקש לנוכח התנהגות שערורייתית של שר משפטים שמפקיר את מדינת ישראל"

מירי רגב, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בצל ההסלמה בחזית הצפון, מה עושה הממשלה לטובת המפונים?

המטחים הכבדים שנורו בימים האחרונים לעבר צפון הארץ מדגישים עד כמה דבריה של השרה רגב על "הדברים המדהימים שעשתה הממשלה" בעייתיים ● ואם בתחילת המלחמה מרבית המפונים היו מהדרום, כעת רובם מהצפון ● של גלובס בוחנת לעומק את יעדי הפינוי והביצוע בשטח

משרדי Joonko בעיגול: עילית רז / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

הרגולטור בארה"ב נכנס למכבסת המילים של היזמים, והכל בגלל חברה ישראלית

בכתב אישום שהגישה הרשות האמריקאית נגד היזמית עילית רז, נטען, בין השאר, שהיא רימתה את המשקיעים באשר לטכנולוגיית בינה מלאכותית, שהחברה שהקימה עשתה בה כביכול שימוש ● האם יזמים אחרים עשויים למצוא את עצמם בבית משפט בשל גוזמאות בתחום?

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה מעורבת בוול סטריט; למרות הירידה - S&P 500 קרוב עדיין לשיא

הניקיי ננעל בעלייה של 0.2% ● הדאקס איבד 1.4% ● מחירי הנפט יורדים קלות ● בעלי המניות של טסלה אישרו מחדש את הטבת הענק למנכ"ל החברה אלון מאסק

היצרנים הסיניים מגבירים את זרם המכוניות לישראל / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אירופה מטילה גזרות על יצרני הרכב הסיניים: איך זה ישפיע על ישראל?

ההודעה הדרמטית על המכסים הכבדים שיוטלו באירופה החל מיולי על יבוא של כלי רכב חשמליים מתוצרת סין צפויה להאיץ את ההגעה שלהם לישראל ● הנה כמה מהבולטים מתוך שפע הדגמים שיגיעו אלינו בהמשך השנה, רגע לפני העלאת מס הקנייה בינואר הקרוב ● השבוע בענף הרכב