גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אם אתם מוכנים לשלם יותר מחצי מיליון שקל על חשמלית סינית, זו כנראה המכונית שאתם צריכים

ל-EL7 של NIO הסינית יש מחיר שאפתני, אבל היא מציעה ממדים מכובדים, תא מרווח, חבילת ביצועים, אבזור וטכנולוגיה - שעליה גובים המתחרים האירופים עשרות אחוזים יותר

NIO EL7 / צילום: יח''צ
NIO EL7 / צילום: יח''צ

אילון מאסק, יו"ר טסלה, מהווה מקור השראה וחיקוי ליצרניות רכב סיניות רבות. לא רק בגלל הישגיו בתחום הטכנולוגי והתעשייתי אלא גם בזכות יכולתו לייצר "רעש תקשורתי" שדוחף קדימה את המניה שלו ומטשטש נתונים כספיים לא מזהירים.

מבחן דרכים | פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע
מבחן דרכים | החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה
מבחן דרכים | החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

לאסכולה "הטסלאית" שייכת גם היצרנית הסינית NIO, שנסחרת בנאסד"ק. כמות החדשות וההבטחות שהחברה פיזרה בחודש האחרון בלבד, יכולה לאתגר אפילו את חשבון הטוויטר ההיפראקטיבי של מאסק. בין השאר, השיקה תת-מותג "עממי" שבמרכזו קרוס-אובר חשמלי שמיועד להתחרות בטסלה Y - אבל זול ממנה בכמה אלפי דולרים (בסין); בהמשך צירפה עוד שתי יצרניות סיניות לרשת תחנות החלפת הסוללות המהירות שלה בסין; ובין לבין הספיק יו"ר החברה ויליאם לי, שמכונה בפי מעריציו "אילון מאסק הסיני", לפרסם תמונות "סלפי" עם שניים מהמתחרים הגדולים שלו, נשיא XPENG ונשיא ומייסד Xiaomi, הכוח החדש והעולה בתעשיית הרכב הסינית. המשקיעים נגסו בפיתיון ומניית NIO זינקה בחודש האחרון בכ-35%. זאת למרות שהחברה הפסידה 2.9 מיליארד דולר בשנה שעברה וטרם רשמה רבעון אחד רווחי.

בינתיים ממשיכה NIO להתמודד בשוק התחרותי עם מספר מצומצם של דגמים חשמליים, שמתמודדים בקצה העליון והיקר של פלח הפרימיום החשמלי. אחד מהם הוא הקרוס-אובר EL7, שמכוון לשוק של מרצדס, ב.מ.וו ושות'.

עיצוב חיצוני

ה-EL7 הוא רכב גדול, שנמתח לאורך 4.91 מ', רוחב של 1.99 מ' וגובה 1.72 מ'. יש לו מראה חלקלק עם כונס אוויר גדול בחרטום ופסי תאורה צרים, שיוצרים ניגוד עם הממדים הנדיבים של מכסה המנוע. פרופיל הצד די גנרי לפלח וכולל חישוקי ענק וגם בעיצוב הזנב אין הרבה מקוריות. את העניין החזותי ממקד מערך החיישנים המתוחכם, שמוטמע מעל השמשה הקדמית וכולל בין השאר חיישן LIDAR. בשורה התחתונה העיצוב החיצוני פונה לחובב האסתטיקה המינימליסטית של טסלה.

פנים הרכב

גם עיצוב הפנים מאמץ גישה מינימליסטית נוסח טסלה. מערך הפיקוד נראה כמקשה אחת והוא נקי ממתגים פיזיים ומהפרעות חזותיות, למעט מתג קטן להעברת הילוכים וכמה מתגי מגע שטוחים על ההגה האובאלי. המעצבים אפילו ויתרו על תא הכפפות המסורתי למען אחידות עיצובית. מי שנוהג להשתמש בתא הכפפות לאחסון חפצים לשעת חירום ימצא לו תחליף בתא אחסון קטן שמסתתר מתחת למשענת היד המרכזית.

האבזור התקני נדיב, כמקובל אצל היצרנים הסיניים, וכולל פיצ'רים שהם אופציה בתוספת (הרבה) כסף אצל האירופיים. כמו למשל עיסוי במושבים, הדום רגליים חשמלי נוסח מחלקה ראשונה, נעילת ואקום לדלתות ועוד. חבל רק, שאין וילון חשמלי לגג הזכוכית הענק. חבילת הבטיחות מתקדמת מאד ובעתיד תציע יכולות אוטונומיות באמצעות עדכון תוכנה.

תנוחת הישיבה גבוהה ושולטת על הסביבה וסף הכניסה לרכב ממוקם בגובה נוח. המושבים מרווחים ומעוצבים היטב, עם מרחב טוב מאד לראש ולרגליים של חמישה מבוגרים גבוהים. עם זאת הנוסע במרכז המושב האחורי יצטרך להתפשר על משענת גב די קשיחה.

מולטימדיה ומצלמות

התפעול של כמעט כל הפונקציות ב-EL7 מתבצע באמצעות מסך המגע האנכי והדקיק שבמרכז הקונסול המרכזי. זהו מסך חד ומרשים עם גרפיקה נעימה לעין. ממשק התפעול נוח לשימוש בחניה ובפקקים, אבל פחות ידידותי תוך כדי נסיעה בשל תפריטים סמויים עם טקסטים קטנים שנדרשים אפילו לצורך הפעלת פעולות בסיסיות כמו כיוון פתחי האוורור והמראות, שליטה במערכת הקול ועוד.

אפשר לעקוף את התפריטים באמצעות שיחה בשפה טבעית באנגלית עם "הסייענית הקולית" ששמה NAMMI, שמצוידת בבינה מלאכותית מקושרת ענן. היא פועלת היטב אבל אחרי שגילינו שהיא גם עוקבת ולומדת את ההרגלים שלנו, וכנראה גם את הבעות הפנים שלנו, באמצעות המצלמה הפנימית ברכב (פיהוק רחב הניב המלצה לעצור בצד הדרך להתרענן) התחלנו להתייחס אליה די בחשדנות.

תא מטען

תא המטען מספק נפח מכובד של כ-570 ליטר והוא מעוצב בצורה חכמה עם אפשרות לשנות את גובה הרצפה לטובת הטענה מהירה של חפצים גדולים. איכות הייצור, הגימור והחומרים מרשימה וההקפדה על פרטים היא בליגה של האירופיות הבכירות, כולל בידוד רעשים מרשים בזכות זיגוג כפול.

מנוע וטווח חשמלי

במערכת ההנעה של NIO שני מנועים שמייצרים הספק משולב של 653 כ"ס ומומנט של כ-86 קג"מ - שמתורגמים לצבירת מהירות אימתנית. אספקת הכוח מנוטרת ע"י מחשב המנוע ובשימוש רגיל היא מתונה והגיונית. כדי למצות את ההספק המרשים צריך לבחור במצב "ספורט פלוס", המצב הקיצוני מבין שלושת מצבי התכנות. במצב הזה אפילו לחיצה קלה על המצערת הודפת את הרכב והמהירות נצברת בקצב מבהיל. כבר נהגנו בכלי רכב חשמליים חזקים, שהאיצו מאפס ל-100 בקצב דומה (3.9 שניות). אבל כשזה קורה ב-SUV ענק, ששוקל 2.6 טון לפני נוסעים, החוויה יוצאת דופן.

הרכב מגיע אלינו כסטנדרט עם סוללה של 100 קילוואט, שאמורה לספק טווח של עד כ-505 ק"מ. במזג אוויר מתון יחסית, עם הפעלת מזגן חלקית כמו בעת עריכת המבחן, נראה שהיא יכולה לספק מעל 450 ק"מ בין טעינות. לא נופתע אם בקיץ הישראלי הטווח המירבי ירד בשליש, במיוחד בשל גג הזכוכית שגורם למערכת האקלים ברכב לעבוד שעות נוספות.

על הכביש

כבר התרגלנו לכך שכלים חשמליים ברמה כזו נשלטים בעיקר ע"י מחשב, ותפקיד הנהג מתמצה ב"המלצות" באמצעות ההגה והדוושות. כך גם ב-EL7, ולמרות שההגה מספק היזון חוזר מסוים, הנהג לא מעורב יותר מדי בתהליך. מנגד המחשב עושה מלאכתו נאמנה ומספק העברות משקל בטוחות ומהירות על כבישים מתפתלים תוך ניטרול תנודות מיותרות ויציבות כיוונית טובה. גם מתלי האוויר הממוחשבים מנטרלים ביעילות את רוב המהמורות, אם כי פסי הרעדה יכולים להקפיץ את החלק האחורי.

מחיר

באירופה ובסין NIO מפרידה את מחיר הסוללה ממחיר הרכב ומשכירה אותה לנהג בתשלום חודשי קבוע. בישראל אין עדיין תחנות החלפה, ומחיר הרכב הוא 555 אלף שקל "נטו". זה מחיר חדירה לא פשוט למותג חשמלי אלמוני, אם כי כדי לקבל גרמנית מקבילה תצטרכו להוסיף עוד 20% לפחות. כך או כך, זו מכונית שמסתכלת היישר בעיניים ובלי רגשי נחיתות מול המיטב של תעשיית הרכב החשמלי בעולם. 3.9 שניות

חלק מהמתחרות

אאודי Q8 E-TRON

החל מ־605 אלף שקל ל-Q8 החשמלי. רכב גדול ומרווח עם תא נוסעים מפואר. להנעה אחראים שני מנועים בהספק 408 כ"ס וסוללה של 106 קילוואט, עם טווח של עד 508 ק"מ.

אאודי Q8 E-TRON / צילום: יח''צ

ב.מ.וו IX 40

החל מ-595 אלף שקל לגרסת הבסיס של הקרוס־אובר החשמלי של ב.מ.וו. מרחב פנימי גדול ועיצוב ייחודי. מנוע בודד בהספק 326 כ"ס וסוללה של 76 קילוואט, עם טווח של עד 408 ק"מ.

ב.מ.וו IX 40 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה היה השם שנקבע בצה"ל למבצע אנטבה?

מה משותף לציורים המעטרים את שטרות האירו, במה עוסקים אומני קינצוגי ביפן, ומהי אוסטקהקה? ● הטריוויה השבועית

ולדימיר פוטין בהצהרה מיום שישי, בשבוע שעבר / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין הציב תנאים לסיום המלחמה באוקראינה, בעולם מגנים: "מזויף"

נשיא רוסיה הצהיר ביום שישי האחרון כי יסיים את המלחמה עם אוקראינה, בתנאי שתיסוג משטחיה בארבעה מחוזות עליהם הכריז כטריטוריה רוסית כבר ב-2022 ● הצהרתו באה יומיים בלבד לפני פסגת השלום בשווייץ שהחלה היום, בה משתתפות מעל 90 מדינות, כדי לדון באפשרויות להביא לסיומו של הקונפליקט

טיילור סוויפט בהופעה בפריז / צילום: Associated Press, Lewis Joly

הזמרת ששרה כל הדרך אל הבנק, ואף עשויה לעכב את הורדת הריבית בבריטניה

המופע המצליח של הזמרת האמריקאית טיילור סוויפט, The Eras Tour, עשוי להוסיף כמיליארד ליש"ט לכלכלה הבריטית ● זוכת הגראמי, שידועה כ"מטלטלת כלכלות" בכל מקום שכף רגלה דורכת, צפויה להביא לעלייה באינפלציה בבריטניה באוגוסט ולשבש את התוכניות של הבנק המרכזי במדינה

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' ולן בלווטניק, בעל השליטה ברשת 13 / צילום: איל יצהר, טים בישופ

המינוי השנוי במחלוקת של מנכ"לית חדשות 13: מה הסיכוי שבג"ץ יתערב?

בעקבות ההכרזה על מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13, החליטו עיתונאי החברה לפנות ליועצת המשפטית לממשלה לקראת עתירה לבג"ץ ● הטענות העיקריות עוסקות בסבירות המינוי ובניגוד העניינים לכאורה שבו מצויים חברי הדירקטוריון

תערוכת יורוסאטורי / צילום: Lafargue Raphael

בית המשפט בצרפת מחמיר את ההגבלות בתערוכת הנשק הגדולה

בית המשפט בבוביני שבאיל דה פראנס שבפאתי פריז קיבל עתירה של ארגונים פלו־פלסטיניים מקומיים שדרשו לאסור כניסת חברות ישראליות באופן גורף לתערוכת יורוסאטורי היוקרתית ● המשמעות: גם חברות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה כדי לקיים פגישות או לפנות למציגים אחרים, לא יוכלו לעשות זאת

צילום: Shutterstock

הקרימינולוג שעשה מהפכה בעבודת השיטור בעולם יודע מה הטעות של בן גביר בטיפול במפגינים

פרופ' דוד וייסבורד גילה ששיטור אפקטיבי מתבסס על מיפוי גיאוגרפי של "נקודות חמות" בערים ● מחקריו כבר זיכו אותו בהכרה בינלאומית ובפרס ישראל, ובימים אלה הוא מצטרף כחבר באקדמיה הלאומית למדעים ● בראיון לגלובס, הוא מסביר מה צריך לעשות כדי להגביר את האמון בין תושבים באזורי פשיעה לשוטרים ואיזו טעות עושה השר לביטחון פנים בטיפול בהפגנות

״אנחנו אסירי תודה להם״, מכריז הצהובון הלונדוני ביום האזכרה בנורמנדיה. האומנם? / צילום: גזיר עיתון

ראש ממשלת בריטניה מגדיר מחדש את הזיכרון הלאומי

רישי סונאק אולי סיים את הקריירה כאשר הסתלק מן האזכרה לשחרור אירופה ● הייתכן שהיא פשוט לא דיברה אל ליבו? הייתכן שחברת מהגרים מוכרחה לשכוח?

ד''ר שי מרצקי, מנכ''ל ומייסד בונוס ביוגרופ / צילום: עופר וקנין

התביעות הייצוגיות נגד מייסד בונוס ביוגרופ סביב החקירה הפלילית בעניינו נדחו

שי מרצקי, בעל השליטה ומנכ"ל חברת הביומד בונוס ביוגרופ, רכש לפני שנתיים 166 אלף מניות של החברה, ערב עדכון מדדי הבורסה ● הבקשות לתביעות ייצוגיות הוגשו בשנת 2022, ושנתיים לאחר מכן רשות ניירות ערך פתחה בחקירה גלויה בעניין

גילברט ורוזנטל מראיינים את מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג. תהליך יצירת פרק אורך שישה שבועות / צילום: מתוך יוטיוב

כל האנשים החכמים ביותר בחדר מאזינים לאותו פודקאסט

שיחת עומק של שעות ארוכות על חברה אחת היא לא מתכון ברור לרייטינג מסחרר ● אבל כשבן גילברט ודיוויד רוזנטל צוללים לסיפורים האפיים של החברות המצליחות ביותר, המנהלים הבכירים בעולם מאזינים ● כך הפכה Acquired לתוכנית האהובה על עולם העסקים, והיא מכניסה ליוצריה מיליוני דולרים

משחק הפתיחה יורו 2024 / צילום: Reuters, Christian Charisius

אליפות אירופה בכדורגל יוצאת לדרך: מי מנצחת במגרש הכלכלי?

טורניר יורו 2024 יוצא הערב לדרך על אדמת גרמניה שתארח לבדה את התחרות ● במשחק הפתיחה היא תשחק מול נבחרת סקוטלנד ● מי הפייבורטית לזכות, ולמי מבין השתיים שישחקו הערב כלכלה חזקה יותר?

זהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי

שני ילדיו של זהר זיסאפל קיבלו מניות בשווי 23 מיליון דולר

יום לפני שנפטר אשתקד העביר זהר זיסאפל, מחלוצי תעשיית ההייטק בישראל, את החזקותיו בחברות רדקום וסרגון לילדיו מיכאל וכליל, בחלקים שווים

נזקי החות'ים נחשפים במסמך חדש ויש נפגעת אחת מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: המספרים מאחורי נזקי מתקפות החות'ים בים האדום נחשפים, מחאות פרו־פלסטיניות שוטפות את רחובות מרוקו, וארגנטינה בוחנת אפשרות לעסקת ענק ביטחונית עם ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, christophe Simon

שלטים גדולים יאסרו על כניסת ישראלים: כך נראה החרם הצרפתי על ישראל

החלטת בית משפט בצרפת לאסור באופן גורף על כניסת חברות ישראליות לתערוכת הנשק יורוסאטורי, מסמנת שפל חסר־תקדים ביחסים המסחריים בין שתי המדינות ● על פניו, צרפת עדיין מחויבת להצהרות בנוגע לסיום שלטון חמאס בעזה ולשחרור החטופים - אך בפועל, המעשים שלה מציבים את ישראל מחוץ לגבול הלגיטימיות

היקף המשכנתאות זינק / אילוסטרציה: Unsplash

שוק הנדל"ן מוסיף לזנק: היקף המשכנתאות בחודש מאי - הגבוה מאז ספטמבר 2022

בחודש מאי, נלקחו משכנתאות בהיקף של 7.8 מיליארד שקל - עלייה של 19% בהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה ● נראה כי במהלך החודש, בוצעו משכנתאות על עסקאות שנידחו עקב חג הפסח, אולם עדיין, המגמה מראה על עלייה בהיקפי העסקאות

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

עיתונאי חדשות 13 הכריזו על סכסוך עבודה. מה המשמעות?

סכסוך העבודה הוכרז בעקבות מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ● הכרזה על סכסוך עבודה היא שלב ראשון בשורת צעדים שיכולים לנקוט עובדים במקום עם יחסי עבודה קיבוציים ● האם צעדים אלה יכולים לכלול גם התפטרות קולקטיבית, ומה הדין לגבי פיטורים של מי שמתנגד כעת למינוי?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; אל על זינקה בכ-12%, אופקו הלת' צללה בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ● מדד המחירים לצרכן בישראל הפתיע לחיוב בחודש מאי, אך בקבוצת הפניקס מעריכים שהסיכונים לאינפלציה עדיין מוטים כלפי מעלה ● ברודקום ממשיכה במומנטום החיובי ובבנק אוף אמריקה העלו את מחיר היעד למניה ● בארה"ב יתקיים שבוע מסחר מקוצר ובמהלכו יתפרסמו נתוני ייצור תעשייתי ● בבריטניה יפורסמו בשבוע הקרוב מדד המחירים לצרכן, והחלטת הריבית ביום חמישי

חיילים טייוואניים. סין משפרת מוכנותה לפלישה / צילום: Associated Press, Daniel Ceng

המים במצרי טייוואן מתחממים שוב: סין מגבירה את הלחץ על המדינה המשוסעת

התרגיל הצבאי המקיף שביצעה סין סביב טייוואן בחודש שעבר הכניס את העולם לכוננות, ובארה"ב קראו לזרז אספקת נשק לאי ● טייוואן, שממלאה תפקיד משמעותי בתעשיית הטכנולוגיה העולמית, מתמודדת גם עם פילוג מבית, שאותו סין מנצלת היטב ליצירת מהומות ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

חאבייר מיליי, נשיא ארגנטינה / צילום: Reuters, Matias Baglietto

האינפלציה בארגנטינה נחתכה, ומיליי מקדם רפורמות למרות המחאות

האינפלציה בארגנטינה נחתכה לרמתה הנמוכה ביותר מאז ינואר 2022, מה שמחזק את חאבייר מיליי, הנשיא הרדיקל החדש של ארגנטינה ● במקביל, בחיזוק נוסף לאג'נדה שלו להפוך את הכלכלה הארגנטינאית לכלכלת שוק חופשי, חבילת הענק לרפורמות של מיליי עברה באופן עקרוני

צילום: AP - Seth Wenig, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אם התחזיות של עונת הדוחות בוול סטריט יתממשו, הראלי רחוק מסיום

עונת הדוחות החולפת כונתה "המבחן של הראלי בוול סטריט". בדיקה חדשה, שניתחה את התוצאות של החברות במדד S&P 500 שפרסמו את הדוחות שלהן, מעלה כי הראלי עבר את המבחן ● הרווחים של החברות המדווחות קפצו בקצב מסחרר, רובן גם עקפו את תחזיות האנליסטים, וגם: איזה סקטור נהנה מהכי הרבה המלצות קנייה בשבועות האחרונים?

יירוטים של ''כיפת מגן'' ימית מספינת סער 6 / צילום: דוברות משרד הביטחון

תוקפים את חיזבאללה מכיוון נוסף? האמצעים הימיים המתקדמים של ישראל

ישראל תקפה הלילה באופן חריג מהים בכפר ג'נאתא שבאזור צור בלבנון ● לפי דיווח בערוץ אל-ערביה הסעודי: בכיר בחיזבאללה חוסל בתקיפה, ומספר הפצועים עומד בין 10 ל-30 ● באילו אמצעים ימיים השתמשה ישראל ומהן היכולות הימיות של חיזבאללה? ● גלובס עושה סדר