גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לנהל 40 מיליארד שקל בשנה? למירי רגב אסור להישאר בתפקיד אפילו עוד יום אחד

תחקיר "המקור" ששודר בערוץ 13 חשף עד כמה שיקולים פוליטיים צרים מושרשים עמוק בתוך התנהלותה המקצועית של השרה רגב ● רגב ואנשיה משתמשים בתקציב המדינה כדי לשמר את כוחה בליכוד, על חשבון קידום פרויקטים לרווחת הציבור - והיא איבדה כל לגיטימציה ציבורית לכהן כשרת תחבורה

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

תחקיר "המקור" של העיתונאי רביב דרוקר, ששודר אמש (ה') בערוץ 13, מספק הצצה נוספת לתפקודה של שרת התחבורה מירי רגב ולסדר העדיפויות שמוביל המשרד בראשותה, ומראה שלרגב אין עוד לגיטימציה ציבורית לכהן כשרת תחבורה.

למה לא בשבת? איילון ייחסם בשבוע הבא. כל הפרטים
הרחבת תחנת הרכבת בנתב"ג נעצרה כדי לא לפגוע בחניות העובדים

בתחקיר, נחשף באמצעות יונתן יהוסף, יועצה המקצועי לשעבר של השרה, כי בלשכת רגב נערכו רשימות תמוהות: רשויות שרגב חזקה בהם בליכוד, או כאלו שהיא מעוניינת להדק את הקשרים הפוליטיים עם ראשיהן, סומנו בירוק, רשויות נוספות דורגו בצהוב ורשויות שלא נצבעו - לא קיבלו מענה לפניותיהם. גם פעילי ליכוד דורגו לפי מידת הכוח שלהם, כאשר "יהלום" מזכה ביחס מיוחד, ומתחתיו דרגות שונות כמו "עוגן" ו"פעיל מרכזי". עוד נחשף בתחקיר, כי רגב מוסיפה בכתב ידה לסיכומי פגישות ופרוטוקולים שהנחיותיה ניתנו "בהתאם להנחיית גורמי המקצוע", גם במקרים שבהם גורמי המקצוע סברו אחרת או התנגדו למהלכים שקידמה. רגב אף התעלמה מהמלצות הדרג המקצועי, גם ברשויות שדורגו גבוה.

כאשר החלטות של השרה לגבי פרויקטים שאמורים להיות מבוצעים לא בוצעו, היא התלוננה שדברים לא זזים, וכך ניתנה עדות נוספת לחולשת המשרד בתקופתה, כשלא הצליחה להוציא לפועל חלק מהחלטותיה. עם זאת, מקרים אלו גם יכולים להעיד על התנגדותם השקטה, אך לעיתים פעילה, של גורמי המקצוע במשרד, ואת ה"ברקס" שפקידי האוצר שמו להפקרוּת, כשמיליארדים מתקציב המדינה מחולקים בהתאם לצרכים הפוליטיים הצרים של השרה.

התחקיר גם נותן עדות נוספת לקשר בין רגב לחברת נתיבי ישראל בראשותו של המנכ"ל ניסים פרץ, כקבלן הראשי של החלטות רגב במסעה לכיבוש הליכוד, כאשר מטרתה, על־פי יהוסף, היא ראשות הממשלה. פרץ נוהג להתבטא בשיחות סגורות כמי ששומר על החברה מפני הפוליטיקאים, אך בתחקיר ניתנה עדות נוספת לכך שהוא הפך למשרתם, אף שהחברה שאותה הוא מנהל אחראית על 7 מיליארד שקלים מדי שנה.

כרוניקה של החלטות פוליטיות

במהלך השנים האחרונות, נחשפו ב"גלובס" מקרים רבים בהם רגב העדיפה שיקולים צרים על פני עשייה מקצועית. כך, רק בשבוע האחרון, גורמים בענף העידו על "דיל פוליטי", במסגרתו רגב מקדמת תחנת רכבת נוספת בנתיבות במרחק של 5 ק"מ מהתחנה הקיימת, בניגוד לעמדת גורמי המקצוע ולתכניות האסטרטגיות של הרכבת. בתחקיר נחשף שנתיבות היא עיר ירוקה, וכוחו של יחיאל זוהר ראש העירייה בליכוד - הוא כוח רב.

עוד פורסם כאן בשבועות האחרונים, כיצד מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן הורה לבחון את יעילות הנת"צים בכל הארץ במטרה לבטלם; זאת, לאחר שבמשרד האוצר בלמו חתימה על הסכם בסך חצי מיליארד שקל עם עיריית חדרה, בטענה כי נת"צים שסומנו בתוכנית לא מוצדקים, וכי הפרויקטים עשויים לשמש לשיפוץ פני הרחובות. גם חדרה, על־פי התחקיר היא עיר "ירוקה".

כפי שפורסם בגלובס, בתחקיר גם העיד יהוסף כיצד רגב הסיטה את מיליארד השקלים שאמורים לשמש להארכת הקו האדום של הרכבת הקלה לראשון לציון, לטובת תוכנית הכבישים, כדי שתוכל להוסיף כבישים שונים שחשובים לאנשיה; זאת, בעוד שראשון לציון הוגדרה "צהובה" ברמזור ההעדפות של רגב.

לעומת זאת, רגב בלמה את הסכם ה"מאיץ" לסלילת שבילי אופניים, נתיבי תחבורה ציבורית ושיפור השירות בה, כשעליזה בלוך כיהנה כראש העיר. במקרה הזה, יצוין כי הסכמי המאיץ נוסדו בתקופת מיכאלי במשרד התחבורה; לקראת הבחירות לכנסת, רשויות רבות הקפיאו את ההסכמים, כי סברו שלאחריהם, כשהיה ברור שהליכוד בדרך לניצחון בבחירות, יוכלו לקבל תנאים טובים יותר. בית שמש הייתה אחת מהן, ובסופו של דבר, נותרה ללא הסכם כלל.

התחקיר גם הצביע על ההיערכות הרבה במשרד התחבורה לקראת הקמת ועדת חקירה שתבחן את מחדל ה־7 באוקטובר ואת המלחמה שנמשכת מאז. עופר מלכה, מקורבה של רגב ומי שכיהן כמנכ"ל משרד התחבורה בקדנציה הקודמת שלה, הציע בקבוצת הוואטסאפ המצומצמת של מקורביה ויועציה לתעד כל מילה; ואכן, פרסמנו כי בזמן אמת, מנכ"ל המשרד הורה לתעד יומן מסודר.

הציבור משלם

מאז מינויה של רגב בתחילת השנה שעברה, גורמי מקצוע רבים עזבו את משרד התחבורה. גורם במשרד אמר לגלובס בעבר כי "ידעו אזרחי המדינה שבישראל אין שרת תחבורה"; "אין הבנה של מהות התפקיד אלא אם מדובר במוקדי כוח פוליטיים או מינויים, אין דיונים מקצועיים, אין פתרון בעיות; איפה שיש אנשי מקצוע חזקים דברים זזים ואיפה שאין אז לא", הוא הוסיף. בשנה וחצי האחרונות, התרוקנה כמעט לחלוטין יחידת "המאיץ", צמרת המשרד הוחלפה וגם צוות החלוץ של המטרו התרוקן מאנשים.

חלק משמעותי בהתנהלות רגב נעוץ גם במינויים הרבים שהיא קידמה במשרד התחבורה על־מנת לממש את מדיניותה. כך, על חברת נתיבי ישראל, כאמור, היא השתלטה כשהדירקטוריון כפוף ליו"ר, איש הליכוד יגאל עמדי, שאף צולם ליד רגב באירוע פריימריז בליכוד, כאשר תחתיו המנכ"ל ניסים פרץ, שהוא המוציא לפועל. נוסף אליהם, מונה כמנכ"ל המשרד משה בן זקן, פעיל ליכוד מרכזי מאשדוד, שלוקח חלק בכוורת הצמודה של רגב, ראש מינהל תשתיות הוחלף באדם שמתואר במשרד כ"נוח" יותר, וכך גם ראש הרשות לתחבורה ציבורית - וזו רשימה חלקית.

התחקיר הוא עדות נוספת - ומכריעה - לכך שרגב לא ראויה לכהן כשרת תחבורה. הנזק המשקי של משבר התחבורה מגיע לכ-40 מיליארד שקל בשנה, אבל במקום לנסות להתגבר על המשבר באמצעות תוכניות ארוכות־טווח ופרויקטים לרווחת הציבור, רגב ואנשיה משתמשים בתקציב המדינה כדי לשמר ולשדרג את כוחה בליכוד, ובקשות נענות על־פי מידת הקרבה אליה. אם לרגב הייתה לגיטימציה ציבורית, על אף הביקורת שהוטחה בה בשנה וחצי האחרונות בציבור, הרי שהבוקר גם היא באה לסופה, וברשויות אכיפת החוק יש לבדוק האם החשיפות העיתונאיות מגיעות לכדי התנהגות פלילית.

רגב הגיבה אמש לתחקיר במקור, ומטעמה נמסר: "מדובר באוסף של שקרים, טענות שווא, חצאי אמת וסילוף של המציאות. צר לנו שהתבססתם על דבריו של יונתן, עובד לשעבר, שגנב מסמכים מלשכת משרד התחבורה כדי להכין תחקיר מכפיש ושקרי נגד שרת התחבורה. אופן הצגת הדברים בתוכנית מסולף, מעוות, רשלני, ערוך באופן מגמתי, איננו מקיים כל קשר עם המציאות והעובדות. מכלול הטענות שהועלו נבדקו על ידינו, אחת לאחת, ונמצאו לא נכונות ברמה העובדתית, ובידינו מסמכים השוללים את כל הטענות. אנו מציעים לכם לשקול היטב את פרסום הדברים, לבדוק את עצמכם ואת אמיתות הטענות.

העשייה של השרה רגב, בפיתוח תשתיות, בקידום מערך התחבורה בישראל באוויר, בים וביבשה, בעבודת השטח המאומצת שלה ושל גורמי המקצוע במשרד ובחברות הכפופות למשרד התחבורה, מדברת בעד עצמה. תנופת העשייה של משרד התחבורה בקידום רפורמות, קווי רכבת קלה, פתרונות תחבורה, מתבטאת בשטח.

הניסיון האומלל והשקרי לייצר הטייה מדומה לטובת ערים "ליכודיות" הוא מגוחך. העובדות מלמדות ששרת התחבורה, מנכ"ל המשרד וגורמי המקצוע במשרד התחבורה ובחברות התשתית, נפגשים באופן שוטף עם ראשי ערים או נציגיהם מימין ומשמאל, מהפריפריה ומהמרכז, יהודים ושאינם יהודים, כדי לקדם פרויקטים תחבורתיים לטובת כלל הציבור, משיקולים ענייניים בלבד".

עוד כתבות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: איל יצהר

היועמ"שית: "לא ניתן להעלות את גיל הפטור למילואמינקים מבלי לצמצם את חוסר השוויון"

עו"ד בהרב-מיארה הודיעה לממשלה כי קיימת מניעה משפטית להאריך את גיל הפטור ממילואים, לנוכח אי-צמצום הפער בשוויון בסוגיית גיוס החרדים ● עם זאת, היא ציינה כי ניתן להאריך לתקופה קצרה נוכח התחייבות גלנט למצות את פוטנציאל הגיוס ● ועדת השרים לחקיקה אישרה היום להאריך את הוראת השעה בשלושה חודשים - בהתאם לעמדת היועמ"שית

ולדימיר פוטין בהצהרה מיום שישי, בשבוע שעבר / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין הציב תנאים לסיום המלחמה באוקראינה, בעולם מגנים: "מזויף"

נשיא רוסיה הצהיר ביום שישי האחרון כי יסיים את המלחמה עם אוקראינה, בתנאי שתיסוג משטחיה בארבעה מחוזות עליהם הכריז כטריטוריה רוסית כבר ב-2022 ● הצהרתו באה יומיים בלבד לפני פסגת השלום בשווייץ שהחלה היום, בה משתתפות מעל 90 מדינות, כדי לדון באפשרויות להביא לסיומו של הקונפליקט

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום

החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב

שיחה עם ד"ר מיכל יערי, חוקרת מדינות המפרץ הערביות ● על השינוי שמבקש בן סלמאן לחולל בסעודיה ועל היחסים המורכבים עם ישראל ביום שאחרי 7 באוקטובר • האזינו

סיכום שווקים / צילומים: איל יצהר,AP, MATT MONFREDI, בן קלמר, איתי רפפורט, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

רשות ני"ע רוצה לשנות הגדרה אחת שתשפיע על כל עולם ההשקעות - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מנהל ההשקעות שמסביר למה שוק המניות הישראלי לא מתרומם ● שינוי שישפיע על אלפי מיליונרים: האם הרף להגדרת "משקיע מתוחכם" עומד לרדת ● איך יכול להיות ש-17 שנה חלפו מאז הונפקה חברה קיבוצית בבורסה ● וגם: האם טורניר היורו והאולימפיאדה יקפיצו את מניות מותגי הספורט?

נשיא התאחדות התעשיינים, ד''ר רון תומר / צילום: יח''צ

מחלוקת במגזר העסקי סביב הגבלת היבוא מטורקיה: האם ישראל בדרך למלחמת סחר?

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, תומך בהצעה להטיל מכס של 100% על היבוא מטורקיה: "לא ייתכן שהטורקים יחרימו אותנו ואנחנו לא נגיב" ● מנגד, נשיא איגוד לשכות המסחר, שחר תורג'מן, מתנגד נמרצות להגבלות על הסחר עם טורקיה ומזהיר מפני הידרדרות ל"מלחמת סחר שתחילתה בטורקיה וסופה לא ידוע"

שבוע הספר בתל אביב / צילום: כדיה לוי

האלמותיות של קפקא, היד של גרוסמן: ארבע המלצות טובות במיוחד לשבוע הספר

הפרט הקפקאי הקטן שהופך הכל למסויט, החיבור של גרוסמן לריצה, השעטנז המרגש של יהודית רותם וההפתעה של צבי בן מאיר: כמה הצעות לאלה שנערכים עם רשימות קנייה לשבוע הספר העברי, שייפתח בשבוע הבא

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, christophe Simon

שלטים גדולים יאסרו על כניסת ישראלים: כך נראה החרם הצרפתי על ישראל

החלטת בית משפט בצרפת לאסור באופן גורף על כניסת חברות ישראליות לתערוכת הנשק יורוסאטורי, מסמנת שפל חסר־תקדים ביחסים המסחריים בין שתי המדינות ● על פניו, צרפת עדיין מחויבת להצהרות בנוגע לסיום שלטון חמאס בעזה ולשחרור החטופים - אך בפועל, המעשים שלה מציבים את ישראל מחוץ לגבול הלגיטימיות

ד''ר שי מרצקי, מנכ''ל ומייסד בונוס ביוגרופ / צילום: עופר וקנין

התביעות הייצוגיות נגד מייסד בונוס ביוגרופ סביב החקירה הפלילית בעניינו נדחו

שי מרצקי, בעל השליטה ומנכ"ל חברת הביומד בונוס ביוגרופ, רכש לפני שנתיים 166 אלף מניות של החברה, ערב עדכון מדדי הבורסה ● הבקשות לתביעות ייצוגיות הוגשו בשנת 2022, ושנתיים לאחר מכן רשות ניירות ערך פתחה בחקירה גלויה בעניין

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

עיתונאי חדשות 13 הכריזו על סכסוך עבודה. מה המשמעות?

סכסוך העבודה הוכרז בעקבות מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ● הכרזה על סכסוך עבודה היא שלב ראשון בשורת צעדים שיכולים לנקוט עובדים במקום עם יחסי עבודה קיבוציים ● האם צעדים אלה יכולים לכלול גם התפטרות קולקטיבית, ומה הדין לגבי פיטורים של מי שמתנגד כעת למינוי?

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה מעורבת בוול סטריט; למרות הירידה - S&P 500 קרוב עדיין לשיא

הניקיי ננעל בעלייה של 0.2% ● הדאקס איבד 1.4% ● מחירי הנפט יורדים קלות ● בעלי המניות של טסלה אישרו מחדש את הטבת הענק למנכ"ל החברה אלון מאסק

שרקוטרי בהופמן / צילום: גיל אבירם

ראשון לציון מקבלת דחיפה משני מקומות נהדרים בהובלה נשית

רתם לב־ארי פתחה את הופמן בעיר היין, שדווקא בה "אין מקום שווה לקנות או לשתות יין", והמעדנייה של עדי בלכר עושה חשק לטעום הכל

הפגנה נגד הממשלה בכביש 4 צפון / צילום: דנור אהרון

בירושלים, בקיסריה ובדרום: ארגוני המחאה הכריזו על "שבוע התנגדות"

לאורך שבוע ההתנגדות, הארגונים יצעדו בשיירות לירושלים, יפגינו מול הכנסת, בנגב וכן מול ביתו של רה"מ בקיסריה, במחאה נגד הממשלה ● המחאות יתקיימו תחת הכותרות: "די להפקרת החטופים והעוטף" ו"די להפקרת הצפון"

כיכר המדינה. לב אזור הביקוש / צילום: באדיבות י.ח דמרי

כיכר המדינה בת"א עובר מתיחת פנים. כמה יעלו הדירות החדשות?

באזור כיכר המדינה ניתנו בחמש השנים האחרונות 199 היתרים להתחדשות עירונית ● אייל כ"ץ, בעלי חברת תיווך: "יש התאוששות בשוק בעיקר בפרויקטים חדשים, והרבה לקוחות מחפשים לשלם 10% עכשיו ו־90% בסוף, ולהוציא שלל הטבות מהיזמים"

טיילור סוויפט בהופעה בפריז / צילום: Associated Press, Lewis Joly

הזמרת ששרה כל הדרך אל הבנק, ואף עשויה לעכב את הורדת הריבית בבריטניה

המופע המצליח של הזמרת האמריקאית טיילור סוויפט, The Eras Tour, עשוי להוסיף כמיליארד ליש"ט לכלכלה הבריטית ● זוכת הגראמי, שידועה כ"מטלטלת כלכלות" בכל מקום שכף רגלה דורכת, צפויה להביא לעלייה באינפלציה בבריטניה באוגוסט ולשבש את התוכניות של הבנק המרכזי במדינה

נזקי החות'ים נחשפים במסמך חדש ויש נפגעת אחת מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: המספרים מאחורי נזקי מתקפות החות'ים בים האדום נחשפים, מחאות פרו־פלסטיניות שוטפות את רחובות מרוקו, וארגנטינה בוחנת אפשרות לעסקת ענק ביטחונית עם ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מיכה כתראן / צילום: תמונה פרטית

השואו של מיכה מאמריקה: הכירו את האיש שפתח ערוץ יוטיוב כדי להמליץ לנו מה לעשות עם הכסף

עד לפני עשור מיכה כתראן היה בכלל הייטקיסט עם משרה מבטיחה ובכירה בנייס ● אבל אז הוא החליט לשנות כיוון, עבר לניו ג'רזי, הקים אולפן ביתי בחדר האורחים והחל לשדר לפחות פעמיים ביום לייב פיננסי ביוטיוב ● עם קצת הומור והרבה אינטראקציה עם הקהל, הוא צבר תאוצה ועשרות אלפי עוקבים ● מה המודל הכלכלי שלו, למה הוא מתרחק מהבורסה הישראלית, ואיזו מניה שברה עבורו את כל הכללים?

נשיא טורקיה, רג'פ טאייפ ארדואן / צילום: ap, Khalil Hamra

ההתבטאות המקוממת החדשה של נשיא טורקיה נגד ישראל

נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן אמר כי הוא מקווה שיוכל לחנוך את כיפת הסלע בירושלים כפי שחנך את מסגד איה סופיה באיסטנבול ● התבטאות זו היא אחת מבין רבות שממחישה את ההסתה הטורקית הנרחבת כנגד ישראל מאז פרוץ המלחמה

קובי מימון / איור: גיל ג'יבלי

קובי מימון רוצה להתקרב למאגר תמר: אקויטל הגישה הצעת רכש ל-23% ממניות נפטא

הצעת הרכש, ככל שתתקבל על ידי בעלי המניות, עשויה להוביל את אקויטל להחזיק ב-90% מנפטא ובעתיד לפעול למחיקתה מהבורסה ● עלות ההצעה לאקויטל – 439 מיליון שקל והפרמיה בהצעה עומדת על 8%

צבי לנדו, גילון בק וגבי ויסמן / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, יח''צ נובה

סולאראדג' בשפל, והחברה הביטחונית שזינקה ב-17% ביום אחד

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● חברת ההגנה ההיקפית סנסטאר זינקה לאחר הדוחות ● סולאראדג' המשיכה במומנטום השלילי וצללה בכ-8% ● ונובה נהנית מהביקוש לשבבים בתחום ה-AI

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הביוב הציף את הדירה בשל ליקוי בצנרת ושימוש במגבונים. כמה ישלם היזם?

הורים לשלושה נפרדו אחרי קרוב ל־40 שנה - הבעל ביקש לקבל 80% מהזכויות בשל פערי השתכרות בין הצדדים ● בני זוג רכשו דירה להשקעה שהוצפה שלוש פעמים - היזם והקבלן חויבו בפיצויים ● ביהמ"ש דחה תביעת ענק נגד תאגיד השידור "כאן", בטענה ללשון הרע במסגרת כתבה על חשד להתעללות בגן ילדים ● שלושה פסקי דין בשבוע